Hantelciklider

#1 - 8 maj 2010 11:52
För några månader sedan köpte jag två röda hantelciklider och sedan tre gula hantelciklider. Tyvärr så dog en röd, så nu har jag bara en röd och tre gula kvar. De är inte fullvuxna. Två av de gula har bildat ett par och har sitt revir i ena hörnet av akvariet, men i andra kortsidans ena hörne finns den röda och i det andra hörnet simmar den tredje gula hanteln. Vad gör jag ? Skall jag skaffa en gul och en röd till och i så fall hur ser jag skillnad på könen? (Kan ju vara bra att veta vad jag har innan jag skaffar fler)
Enligt affären jag köpte dem i, så är det bara färgen som skiljer dem åt, stämmer det? Jag har ju haft hantlar för många, många år sedan, men då fanns ju inte dessa varianter. Jag har sökt på nätet, men har inte funnit något svar.
#2 - 8 maj 2010 12:31
Jag har själv ett gult lekpar. Den gula hanteln är ju en odlingsform, men av vilken hantelart är jag inte säker på, förmodligen den i handeln vanligast förekommande, den som hette severum, men jag har för mig att den var felbenämnd, och egentligen är nå´t annat. Vilken art röd hantel är är jag osäker på. Men är de samma art så är det väl ingen fara att låta dem få yngel.
#3 - 9 maj 2010 08:25
Tack för ditt svar. Jag gör väl så att jag låter allt vara som det är och så får tiden utvisa vem som är hane och vem som är hona och om de är av samma art. Det verkar vara många frågetecken omkring hantlar överhuvud taget. Men visst är de vackra!
#4 - 9 maj 2010 19:18
Det finns många sorter av hantelciklider, är den röda helröd eller en sk. red shoulder?

Om du bara ska låta dem para ut och inte sprida ynglen så spelar det nog ingen roll.

Jag har 2 lekpar red shoulder och 37 yngel och vad jag vet så kan olika färgkombinationer yngla av sig, men inget att rekommendera.
#5 - 10 maj 2010 08:14
Vad lite man vet! Hade ingen aning om att det fanns både helröda och red shoulder! Men man lär sig lite varje dag! Jag har sett på dina fotografier och det är red shoulder jag har en styck av. Eftersom jag inte skall sprida några ev yngel, så avvaktar jag. Men tack för ditt erbjudande. Skall erkännas att det är irriterande att jag inte vet om det är en hona eller hane jag har kvar.
#6 - 10 maj 2010 08:30
Det är ganska lätt att skilja på hane och hona. Hanenn har ett avsevärt mer spräckligt ansikte, dvs "ådriga" markeringar på gällocken. Honorna är i princip helt släta. har du någon ild på huvudet kan jag säkert hjälpa dig. Det beror dock på hur stora de är.
#7 - 10 maj 2010 16:36
Så fort jag kommer med kameran så sticker de och gömmer sig. Men jag har tittat på "paret" och jag tror jag vet vad du menar. Hanen (som jag tror) har vackert orange ådror på huvudet och honan är i princip enfärgad. I så fall har jag 2 gula honor och 1 gul hane. Red shoulder´n har parkerat sig bakom en stor rot och mörknat i färgen. Jag skall titta på den när han/hon lugnat ner sig. (..... och ändå använder jag ingen blixt) Barberna som jag har i det andra akvariet gillar att bli fotograferade, men dessa är så blyga och känsliga.
#8 - 10 maj 2010 16:52
Ja, det är verkligen inte enkelt att fota fiskar! Får du till nåt så släng in en bild...

Annons