Hantelciklid-par Honan mår dåligt

#1 - 21 augusti 2015 01:24
Jag sedan ett par månader ett 180 liter. Jag tog med en del fisk från mitt gamla 54l men jag har köpt bla. ett hantelciklid-par. Jag har haft dessa nu ca 8 veckor. Allt har verkat frid o fröjd men de senaste par veckorna har jag märkt hur aggresiv hanen är mot honan. Han jagar henne som en tok runt hela akvariet. Och för ett par dar sen när jag tände akvariet såg jag att hon plötsligt var väldigt nött, mest längst upp på ena sidan. Hon verkar hungrig men skyggar undan direkt hanen dyker upp. Hon verkar dessutom ha svårt att svälja föda även om det är från en helt nyöppnad burk torrfoder eller blötfoder. Hon spottar ut det mesta av födan även om hon i går verkade äta hyfsat glupskt. Kan hon vara sjuk eller är det bara hanen som är elak. Eller kan det vara både och?

Tidigare när jag var riktigt dålig på detta hade jag flera platy som började spotta ut mat o sen dog. Men jag tror vattenkvaliteten är bra nu och och att det inte är problemet. Tacksam för tips.
#2 - 21 augusti 2015 06:37
Är du säker på att det är ett par? Hantlar kan vara kräsna vid val av partner, och stämmer det inte mellan dem, så kan det bli en del jagande.
#3 - 21 augusti 2015 15:22
Akvariet känns också som rätt litet för så stora fiskar som hantlar, det du borde gjort är att skaffat en grupp hantlar och hoppats på ett par.
Som unga är hantlar omöjliga att se kön på. ;)
#4 - 21 augusti 2015 23:23
Jo jag var själv fundersam om de var för stora för akvariet efter vad jag läst, men killen i butiken verkade tycka att det skulle funka ok. Jag kan erkänna att det var lite av ett impulsköp. Jag tänkte att bara två stycken skulle funka ändå. Men jag har sedan tidigare noll erfarenhet av ciklider. Killen på butiken som verkar veta vad han gör valde ut dem. Jag vet inte vad du menar med unga men fiskarna är sådär 7 - 9 cm och hanen är störst. Det är mycket möjligt att köpet var ett misstag. Helt uppenbart är dock att en av fiskarna, den förmodade honan har det väldigt svårt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Att köpa fler hantlar skulle jag inte ha något emot men som sagt är mitt akvarie kanske i minsta laget.
#5 - 21 augusti 2015 23:37
Nej det är förmodligen inte ett par som valt att spendera livet tillsammans frivilligt som det ser ut. Något jag inte hade en tanke på vid köpet. Trodde att det inte spelade nån roll om de hade tycke för varandra utan mer om att det skulle vara rent praktiskt jämna par, altså 2,4,6 osv. Det verkade funka fint de första veckorna men nu är hanen fet och präktig och verkar ha växt till skillnad från honan som är plockad på fjäll och har blivit tillbakadragen och nervös/skygg. När ljustet är släkt gömmer hon sig mest på botten under en rot. Hon verkar också leta föda på bottnen nu.

Bilder
http://postimg.org/image/3z16qw1k7/
http://postimg.org/image/bgqzdgy0p/
#6 - 22 augusti 2015 01:00
Nästan omöjligt att se könen på de två, kan vara två honor eller två hanar, likaväl som en av varje. Ofta växer hanar fortare än honor när de är små, och därför kan man ha tur att få ett par om man köper en större och en mindre. Men när det gäller hantlar (och en del andra arter) så är de som sagt kräsna vid val av partner, och därför bör man skaffa en grupp ungfiskar (om man inte har tur att hitta ett etablerat par) på ca 6 stycken, som får välja partner själva, och dessutom så är de som sagt svåra att se könen på i den storleken. Att köpa en grupp ungfiskar gör också att aggressiviteten, som ökar när de börjar bli könsmogna, fördelas på fler individer, så inte en individ får ta emot allt, som i ditt fall. Här är några bilder (de gula är en odlingsform av Heros efasciatus) där man kan se könsskillnaderna. Hanarna blir större, och får bl.a ett snirkligt/prickigt mönster på gällocken, som honorna saknar. Det finns några olika arter av hantelciklid, de du har ser ut som Heros notatus.

Annons