Hantelciklid?

#1 - 10 februari 2009 16:44
Hejsan, tänkte fråga hur många hantelciklider man kan ha i ett 540 L akvarium? växer dem fort?

vilka fler fisksorter kan man ha tillsammans med dem?:)

mvh Stigson
#2 - 10 februari 2009 16:50
Kan man ha påfågelciklider tillsammans med dem?
#3 - 10 februari 2009 17:03
Hantlar är väldigt lugna men blir stora. Skulle av estetiska skäl inte ha mer än 1 par hantlar i vilket kar jag än skulle ha när dem är vuxna.. Påffar är bulldozers hur å var mannän har dom... Jag själv bara dom passar till lika stora och aggresiva firrar som dom sjäva.. Det som är bra med hantlar är att dom går att kombinera med det mesta som inte är pyttesmått...
#4 - 10 februari 2009 17:13
Låter hantelciklider bli växterna?
#5 - 10 februari 2009 17:58
Hantlar äter gärna tunna, finbladiga växter med stor förtjustning.
Ex. hornsäv, vattenpest, andmat.

Storbladiga växter typ lotus, echinodorus, javaormbunke samt även cryptocoryne.
Funkar dock super bra.
#6 - 10 februari 2009 18:47
Hantlar äter gärna tunna, finbladiga växter med stor förtjustning.

Ex. hornsäv, vattenpest, andmat.

Storbladiga växter typ lotus, echinodorus, javaormbunke samt även cryptocoryne.

Funkar dock super bra.

Jag kan inte ha en en endaste växt.. testat alla ovan utom lotus och de käkar i sig hela skiten på några timmar även om du är matade flera ggr i veckan med vegetabilisk kost.. har disksuterat detta i andra trådar och det verkar om att mina hantlar är riktiga matvrak på växter då många andra här kan ha många växter som de låter bli..
#7 - 10 februari 2009 18:56
Finns faktiskt genetiska varianter av echinodorus som ratas av mer än 80% av de namngivna fiskarterna.
Var något forskar lag i USA som gjort tester där de tillsatt någon form av extrakt som fick fiskarna att spotta ut vid provsmakning.
Dock finns inte dessa genetiskt framställda växter på allmänna marknaden än på ett tag.

Mina äter vare sig echinodorus bleheri eller javaormbunken.
Lotusen är en näckros i dvärgformat och den har hård själk och hårda blad som oftast bara provsmakas en gång för att aldrig ätas på mera.

Mata med gröna ärtor och sallad så de stillar sin hunger av att äta grönt.
Jag matar mina efasiatus och severus med det några ggr/vecka utöver vanligt granulat och det funkar.
#8 - 10 februari 2009 20:40
Tack för alla svar:) undrar en sak, hur går hantelcikliderna ihop med malar?
#9 - 11 februari 2009 09:18
jag har 2 hantelciklider med 2 påfågelciklider nu och det funkar alldeles utmärkt.
Mina hantelciklider rör inte växterna men dom är bara 14-15 cm än så länge så vem vet vad som händer när dom blir stora.

i mitt akvarium så har jag även 1 segelfenspleco på ca 25 cm och 3 ancistrus och inga av mina fiskar bryr sig om mina malar.
#10 - 11 februari 2009 15:03
jag har 2 hantelciklider med 2 påfågelciklider nu och det funkar alldeles utmärkt.

Mina hantelciklider rör inte växterna men dom är bara 14-15 cm än så länge så vem vet vad som händer när dom blir stora.

i mitt akvarium så har jag även 1 segelfenspleco på ca 25 cm och 3 ancistrus och inga av mina fiskar bryr sig om mina malar.

Okej. får man fråga hur stort akvarium du har?:)
#11 - 11 februari 2009 15:29
stigson skrev:
Okej. får man fråga hur stort akvarium du har?:)

jepp det är 160cm *55cm *55cm ca 480 liter

Annons