Det låter som en logisk förklaring. Jag hoppas dock att det blir bättre för jag vill verkligen inte förlora min stora guldhantel, det är en mycket vacker fisk. Sedan tycker jag att det är märkligt att han bara ger sig på den andra guldhantelnoch inte den vanliga hanteln. Eftersom de kommer från samma ursprungssläkte så bör de väl tolka varandra som samma art?!
Först, Vilket kön har de guldiga? (Du skrev "han" om den lille) Den "vanliga" till vänster i bild får jag med vissa bildtolkningssvårigheter att vara en hane...Om den lille är en hane så vore det naturliga att den går till angrepp mot den andre hanen annars så är det förmodligen bara lite kärleksnaffsande och det brukar inte leda till allvarligare skador. Alltså inte nödvändigtvis ett tecken på aggressivitet.
Förresten, hur får du tag på hantlar? Jag har inte sett dem i affärerna på flera år nu.
Dels så sparar jag en del ibland när mina egna leker och dels besöker jag butiker med stort utbud som inte ligger alltför långt bort. Utan att favorisera är min personliga uppfattning att zoomässan i Kungsbacka är bredast när det gäller SA. Aldrig upplevt att det inte finns t.ex hantlar inne. Åleds kan ochså vara värt att kolla upp då jag ibland sett fina hantlar där. Dessa gäller då främst när/om jag är ute efter VF, severus, "red shoulders" och liknande. "vanliga" stöter man på regelbundet i ganska många butiker med någorlunda jämna mellanrum.
T.ex Heros spurius har jag aldrig någonsin sett i handeln.