HAnnen trakaserar, kan jag flytta henne?

#1 - 13 oktober 2011 11:41
Hej, jag har två nyckelhålsciklider som under hela tiden jag haft som har följt varandra och fungerat riktigt bra ihop. Nu har hannen dock börjat ge sig på henne, biter henne och jagar henne hela tiden, och jag vet inte varför?. Hon blir uppenbart stressad och nu undrar jag: Eftersom jag bara har ett akvarium med fiskar, men har ett mindre akvarium med salamander och klo groda, skulle jag kunna flytta henne dit ett tag? vet att man inte ska ha fiskar med salamander, men hon är ju för stor för att han ska tro att det är mat tänker ja. Jag vet inte vad jag ska göra annars? Jag känner i princip inga fler med akvarier så jag kan inte flytta henne..

hjälp!
#2 - 13 oktober 2011 12:10
Förmodligen är den ena lekmogen, men inte den andra. Testa att göra ett rätt stort vattenbyte, och möblera om lite.
#3 - 13 oktober 2011 12:13
håller med ani. blir oftast inte bättre av att flytta fiskar. när de flyttas tillbaka blir det samma sak igen.
#4 - 13 oktober 2011 12:36
jag gjorde i måndags ett större vattenbyte och gjorde om, för att de möjligen skulle gynna nyckehålen för att romma, men de har bara blivit värre sen dess.. När jag köpte dom så va dom lika stora, men nu har hannen blivi ganska bra mycke större än honan så hon har inte så mycke att säga till om.. Jag vet inte va jag ska göra, hon ser inte ut att må så bra :/
#5 - 13 oktober 2011 12:42
Har de lekt, eller visat tendenser till lek? Säker på att det inte är samma kön på dem? De kan ju vara lite luriga att se skillnad på.
#6 - 13 oktober 2011 12:50
köpa fler för att sprida ut agressionerna?
#7 - 13 oktober 2011 13:09
hm ja de är ju kanske lite svårt att vara heelt säker på om de är olika kön eller inte haha.. Men jag litar ganska bra på han jag handlar av, och sen storleksskillnaden är ganska tydligt.. Men sen har dom alltid följ varandra sen jag köpte dom, vilket är kanske 5-6 månader sen om jag minns rätt.. Men jag tror inte dom har lekt nått, men dom har heller inte haft rätt förhållanden för lek, dvs dom har inte haft nån platt sten som jag hört att dom rommar på. Men jag vet inte om de "platta" stenen jag lagt in nu är platt nog heller... Sen är akvariet bara 125l så jag vill egentligen inte trycka in så mycke fler fiskar, som skulle säker bara börja bråka ännu mer om vilken sida dom ska ha.. (så blev de med mina 4 fjärilciklider jag hade tidigare, och dom va ändå mycke mindre) hm ja de är svårt, kanske bara låta naturen ha sin gång?
#8 - 13 oktober 2011 13:11
men sen vet jag inte riktigt hur de skulle se ut när dom leker heller?
#9 - 4 november 2011 10:20
Du måste kanske låta naturen ha sin gång. Har båda bott där lika länge? Jag vet att om en fisk har skapat sitt revir kan den bli förbannad när det kommer en till [COLOR=#000000]boende[/COLOR] till akvariet... Här kanske du kan hitta mer info dock: -"Nyckelhålsciklider ska inte hållas i akvarium mindre än 100 L, och minst 150 L rekommenderas. Akvariet ska inredas med växter, stenar och rötter. Flata ytor såsom platta stenar är nödvändigt om du vill att dina nyckelhålciklider ska kunna leka. Sådana ytor är inte nödvändiga om du inte vill att de ska leka. Det huvudsakliga syftet med inredningen är att få fisken att känna sig trygg i akvariet, samtidigt som akvariet ser vackert ut för den som tittar på det." Är akvariet rätt?
#10 - 4 november 2011 11:41
Ordna fler stenar så det har lite att välja bland, de kan vara kräsna när det gäller lekplats. Sen bör du ordna så att den mindre har något gömställe att ta en paus på. Ett stenröse eller rothög som skapar lagomt stora grottor. Annars är det bara att vänta på att honan, om det nu är en sån, blir lekmogen. Mata med mycket frysmat, svarta mygglarver sägs vara bra för äggbildningen.

Annons