Hanna Primo TDS-mätare

#1 - 14 oktober 2005 08:04
Jag tänkte skicka iväg en order på en sådan för runt $33.

Den enda referensen jag kunde hitta inom området jag tänkte använda den till, växtakvarier, är följande från APD:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200202/msg00374.html
.. vilket verkar lovande.

Tankar, Åsikter, Recensioner?
#2 - 14 oktober 2005 09:41
TDS-mätare mäter vad? Konduktivitet?
#3 - 14 oktober 2005 10:31
Japp exakt, bara med en omvandlingsfaktor så man får värdet i ppm.
#4 - 14 oktober 2005 11:35
Finns på Makab, dock dubbelt så dyrt och dom har tagit fel på microSiemens och ppm 8):
http://www.makab.se/order/product.asp?Item=5
#5 - 14 oktober 2005 11:44
#6 - 14 oktober 2005 11:57
Aha!
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen01/gen01783.htm

R = r x L / A

r blir då (R*A)/L

R = Ohmmätarutslaget
L = Längden mellan ohmmätarspikarna
A = Arean på ohmmätarspikarna

En Ohmmätare, skjutmått och en fixering av spikarna är allt som behövs således? Det ser iaf ut så när man ser bilder på konduktivitetsprober:
http://www.cwc.com.au/products/acc_tdsprobes.html

Hela poängen i ett växtakvarium är bara att få ett värde (vilket som helst) på rent kranvatten och ett när man hällt i sin gödning. Spelar ingen roll vad värdet egentligen är, man ska ju bara se när det sjunkit så man ska pytsa i mer.
#7 - 14 oktober 2005 12:46
Jag använer Tunzes mätare för söt/bräckvatten rekommenderas.
#8 - 15 oktober 2005 02:56
ska bli kul å se hur bra de funkar
#9 - 15 oktober 2005 10:40
Jag har mätt resistansen förr i mina akvarium och problemet är att det blir olika värden nästan varje gång man mäter och ganska stor skillnad mellan varje mätning. Det man kan säga är att det är oändlig resistans (för min ohmmätare) i kranvatten och low-techaren och ganska högt och hela tiden varierande i växtakvariet. Man skulle ha ett analogt instrument.
#10 - 15 oktober 2005 10:45
Går det få ut något användbart av det då? Känns som om man mäter påverkan av sjuttioelva parametrar på en gång...
#11 - 15 oktober 2005 10:56
Det är säkert också sant. Man kanske får en massa påverkan på andra magnetfält runt akvariet, vilket brukar varnas för.

Helst ska man nog ta en kopp med akvarievatten och mäta i ett relativt ostört rum, och sedan är det ju meningen att man ska få värdet totala antalet joner, och jag tror inte man får utslag på organiskt uppbundna joner (DOP,DON osv).
#12 - 20 oktober 2005 12:51
[QUOTE=defdac]Jag har mätt resistansen förr i mina akvarium och problemet är att det blir olika värden nästan varje gång man mäter och ganska stor skillnad mellan varje mätning. Det man kan säga är att det är oändlig resistans (för min ohmmätare) i kranvatten och low-techaren och ganska högt och hela tiden varierande i växtakvariet. Man skulle ha ett analogt instrument.[/QUOTE]Jag letade rätt på ett gamalt instrument som inte är så attans känsligt och det stabiliserar mätvärdet inom 10-20 sekunder ungefär.
Mätprobar c/c 20 mm och diameter 2 mm:

http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=396
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=395

Jag får alltså omkring 66 kohm i kranvattnet och 25 kohm i akvarievattnet. Båda mätningarna är utförda på samma ställe. Vad var det för omräkningsfaktor till ppm du menade?
#13 - 20 oktober 2005 12:58
Jag mätte lite vid några olika tillfällen med mitt budget-digital-instrument och den har svårt att stabilisera sig, jag hade typ 1800 kOhm (ska kolla upp vilket mätområde det egentligen var) och för mitt instrument omätbart mycket Ohm i kranvattnet och low-techaren - precis samma nålar ihopsatta på precis samma sätt, dessutom ingen skillnad i ett glas med kranvatten jag hällde ner en massa mikrogödning i (!).

Om du kan återupprepa mätningen och se att akvarievattnets motstånd sakta går upp borde du kunna använda det för att avgöra när du ska göda, jag måste nog ha ett bättre instrument om jag ska kunna fortsätta.
#14 - 20 oktober 2005 14:16
De absoluta mätvärdena jag fick tar jag med en stor nypa salt. Det var bara intressant att se att det gick mäta upp (upprepade mätningar i burken oxå) skapliga skillnader mellan kranvatten och akvarievatten.

Det som kanske är ännu intressantare är väl att jag även gjorde en snabbmätning där jag mätte strömmen mellan probarna vid en pålagd svag spänning. Vad jag kunde se var att strömmen var ungefär dubbelt så hög (och stabil) i det nygödda akvarievattnet som i kranvattnet.

Finns det ström finns det spänningsfall. Finns det spänningsfall kan man mäta. Kan man mäta kan man plotta :) Man kanske skulle mickla dit probarna och plotta några dagar? Ger det nåt tro?
#15 - 20 oktober 2005 14:19
Åhhh vad tufft det vore! 8)
#16 - 20 oktober 2005 15:12
Hej!

"Det som kanske är ännu intressantare är väl att jag även gjorde en snabbmätning där jag mätte strömmen mellan probarna vid en pålagd svag spänning."

Oj oj så intresant!!!

en stabil spänningskälla och ett par motstånd så kan man mäta med vilken skitmätare som helst tex 15-133 från biltema.

Men kranvatten är väl inte helt intresant. det är väl mer intresant med ogött och nygött akvarievatten.

Urban
#17 - 20 oktober 2005 16:52
Hej!

Vad jag menar är att det hade varit kul att mäta kranvatten, akvarievatten utan gödning, med gödning, och förändring vid vattenbyte osv. vatten som inte har gödning men som har varit i karet en vecka har kanske inte samma värde som kranvattnet själv. gammalt akvarievatten blir brunaktigt som bekant.

Urban
#18 - 20 oktober 2005 18:26
Jo, jag tror säkert det går att mickla ihop något som kan fungera som näringsindikator m.h.a. två probar i vattnet. Jag kopplade in testprobarna och mätte strömmen (shuntad ) på kanal pHA och plottade ca en kvart sekvensen: akvarievatten - färskt kranvatten - och akvarievattnet igen.
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=397

Jag gjorde detta i testkärl utanför akvariet eftersom vi som har pH-probar måste tänka efter både en och två gånger så det inte påverkar dessa känsliga rackare.

Kan ju vara intressant att göra om detta några gånger innan-efter vb & gödning t.ex.
#19 - 21 oktober 2005 10:19
Tja tusan, det kanske går att använda till något vettigt som sagt.
I morse tog jag ur en kopp akvarievatten och lät loggern stå på. Jag hystade därefter i min försiktiga mellandosering i karet som bestod av:

10 ml Micro+
1 tsk KNO3
10 ml KH2PO4 (4 tsk i 500 ml)
1 tsk K2SO4
1 tsk MgSO4

Karet är på 540 liter.
När det började kurra i magen vid lunchtid tog jag upp en ny kopp ur karet (nu med mer gödning alltså).
Och visst kan man se en liten skillnad med de futtiga ppm jag hystar i:

http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=398

I morgon är det vattenbyte och fulldosering...
#20 - 21 oktober 2005 10:47
Lysande! =D
#21 - 23 oktober 2005 10:57
Men hörni pojkar, kan ni inte berätta vad konduktiviteten fyller för funktion i ett växtakvarium? Jag har fått lära mig att konduktiviteten är viktigare än pH vid odling av många fiskar,och har läst att Ms Walstad faktiskt byter vatten (sic!) ibland om konduktiviteten blir för hög, men är i övrigt helt okunnig. Mvh, nyfiken Cecilia
#22 - 23 oktober 2005 13:19
Men hörni pojkar, kan ni inte berätta vad konduktiviteten fyller för funktion i ett växtakvarium?
Konduktiviteten är ett mått på vattnets elektriska ledningsförmåga och stiger med ökad salthalt. Just i ett växtakvarium skulle man kunna använda det som ett mått på mängden totalt löst salt (TDS) vilket motsvarar all gödning man har i burken. Man skulle alltså kunna få ett mått på när/om det är dags att fylla på med gödning helt enkelt.
Det visar ju inte de inbördes gödningsämnena så dessa får man uppskatta precis ”som vanligt”.
Vidare spelar det ingen roll vad det exakta värdet är i uSiemens/cm utan spånerierna i den här tråden bygger på att man skulle kunna använda mätningen som en grov gödningsindikator. Tänk – en röd lysdiod som börjar blinka när det är dags att fylla på gödning. Eller varför inte koppla den till en autogödningspump... ;)
#23 - 23 oktober 2005 17:13

Tänk – en röd lysdiod som börjar blinka när det är dags att fylla på gödning. Eller varför inte koppla den till en autogödningspump...

Exakt! Tror det faktiskt finns sådana apparater inom Hydrokulturområdet.

Annons