Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

#1 - 25 mars 2013 22:09
Tjena!

Presentation om mig och mitt lilla kar. Varning mycket text :D

För tre år sedan gjorde jag några få inlägg här, sedan stod det still med akvariefrossandet (även om jag läst väldigt MYCKET till och från). Men nu tre år senare när vi har hus med plats för akvarium blev det äntligen dags!

Ett spontant besök på en zooaffär resulterade i ett spontant inköp av ett komplett Aquael 54 liters för ynka 499 riksdaler.
Mina första planer 2010 visar på vilken total novis jag var då. Nu 2013 är det lite bättre, men det tog ungefär tre år för mig att gå från total novis till 3/4-dels novis. Var inne på Asien-tema, med strikt biotop även nu. Detta bantades sedan ner till ett kampfiskakvarium (en hanne) med en stimfisk och en malsort, inte biotopstrikt.

Akvariumet har nu varit igång i tre månader och jag är ganska nöjd (med mina nybörjarmått mätt)! Har inte haft någon nitritspik, förutom en liten som jag löste med täta vattenbyten under en period. Jag har inte haft några problem ännu med alger. Dock har jag en massa problem med katthår i akvariet! [:o]

Akvariet innehåller följande innevånare 25/3 2013:
-Kampfisk - en hane som heter Kung Arthur II
-Ancistrus - två småttingar, när dom blir större så har jag förhoppningsvis ett större kar att flytta dom till!
-Neontetra - 9 st. Var från början 11 st. Två strök med inom de första dagarna :(

Framtidsplaner:
Hålla det rent och fint. Detta är ju "övertalningsakvariet", ett "test" från min blivande frus sida. :d Själv tycker jag att jag har visat mig duktig och tar väl hand om det, så i mina tankar står det redan ett Juwel Rio 240l. i vardagsrummet med Malawi.
Vidare har jag storslagna planer om ett nano i sovrummet, ett odlingsställ i källaren och en saltvattenskub på någon annan vrå i huset. Men dessa idéer har jag bara vågat viska till henne när hon sover. :)

Nedan postar jag lite bilder från de tre månaderna som löpt fram tills idag. Ska bli Goldmedlem så jag kan lägga in bilder smidigare.

Tack för att du tog dig tid och tack för att ni alla bidrar till detta fenomenala forum som har varit mig till stor hjälp!

/Henrik Palmberg
#2 - 25 mars 2013 22:48
Här kommer lite bilder. För det första har jag insett hur svårt det är att fota i ett akvarium. För det andra så är jag en dålig fotograf. För det tredje så är bilderna tagna med en iPhone :)

Nåväl, nog om ursäkterna!

Katt-TV´n anländer:
[ATTACH=CONFIG]60921[/ATTACH]

Vattenfyllt, ett försök till inredning och de första piloterna har flyttat in:
[ATTACH=CONFIG]60922[/ATTACH]

Två veckor senare flyttar Kung Arthur I in. Jättefin Kampfisk, Crowntail. Han är dock väldigt passiv och "blyg". 5 dagar senare hittar vi han död :( Tog med mig vattenprov samt fisk till affären där det konstaterades att alla värden var jättebra och att fisken troligtvis var sjuk när han kom till oss. "Blygheten" och matvägran kanske är symptom på detta? Han var väldigt "blyg" redan i akvariet i affären.
[ATTACH=CONFIG]60923[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60924[/ATTACH]

En vecka efter kungen har gått av tronen anländer två stycken pyttesmå Ancistrusar. Ca 3 cm långa. Dom ser ut att må bra och gluffsar runt på allt och alla. Den ena har vuxit om den andra!
[ATTACH=CONFIG]60925[/ATTACH]

När karet har gått ca 6 veckor kliver den nya kungen in; Kung Arthur II. Lite mer fart i den här krabaten!
[ATTACH=CONFIG]60926[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60927[/ATTACH]

Så här har karet gått nu i snart tre månader. Vi har haft problem med växterna, men nu har jag beställt PMDD då vi tidigare inte har haft någon gödning alls, förutom någon typ av "järngivande" kulor som vi grävt ner. I samband med detta så passade jag på att handla lite nya växter.

Här är en bild före "re-scape´n":
[ATTACH=CONFIG]60928[/ATTACH]

Och så här ser det ut idag - fler växter, en till rot och en till sten. Planterade om ikväll och lyckades röra om rejält i botten, så det är grumligt. Tycker verkligen det är jättesvårt att plantera :( I synnerhet dom här miniväxterna och "gräset" i förgrunden.
[ATTACH=CONFIG]60929[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60930[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60931[/ATTACH]

#3 - 26 mars 2013 06:05
Då får jag önska dig välkommen tillbaka till detta utmärkta kunskapsforum.
Ett nytt spännande projekt att följa. Kul.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 mars 2013 07:49
Bättre sent än aldrig;)

Lycka till i fortsättningen
#5 - 26 mars 2013 08:09
Välkommen hit:). Och jag tror nog planer på ett större kar börjar bubbla så smått:)...
#6 - 26 mars 2013 18:07
Tack så mycket allesammans! :)

Idag när jag kom hem från jobbet så låg tyvärr den minsta Ancistrusen och flöt upp och ner :(
Just nu känner jag mig som en kass akvarist! Jag är sugen på fler innevånare till akvariet, men just nu känns det trist när totalt 4 st filurer har strukit med de första månaderna ...

Har några linjer jag är inne på, men kan fasiken inte bestämma mig. Finns det plats och möjlighet i mitt lilla 54l. för något av följande alternativ?

-Ett till gäng Neontetror, 10 st till. Vill ju ha få arter i akvariet, så hellre 19 Neontetror än en bouillabaisse!
-Galaxyrasbora. Är verkligen förtjust i dessa små rackare. 6-10 st kanske?
-Några räkor? Kanske bara blir till mat åt kampfisken? Vattnet ligger på 28°C.
-Och så bubblaren som tyvärr dök upp på listan idag - En till Ancistrius?

För övrigt sitter jag och hoppas på att växtnäringen kommer med posten innan påsk. Vill så gärna komma igång med växterna då jag tycker akvariet ser så tomt ut för tillfället.
#7 - 26 mars 2013 18:13
Växtnäring eller inte, oavsett vilket är det ingen anledning till att inte skaffa växter. Brister på växterna kommer inte så snabbt, och väljer du bara rätt växter funkar de flesta:).
54 liter är inte så stort, och i dina kläder skulle jag vänta ett tag för att se hur saker och ting utvecklar sig innan du skaffar fler fiskar:).
#8 - 26 mars 2013 20:59
Ja, det var ju det där med "rätt växter" ... :D

Här är en bild från idag, då allt bös jag yrde upp igår har hunnit lagt sig lite:
[ATTACH=CONFIG]60932[/ATTACH]

Just nu har jag -dom som jag tror mig veta namnet på- Anubias, Javaormbunke, Hornsärv och Svärdsplanta. Sen har jag någon typ av gräs i högra hörnet (som ser ut som ett trassel just nu :( ) och någon pytteväxt mitt i. Vet inte namnet på dessa.
#9 - 28 mars 2013 17:55
Funderar på att göra om bakgrunden i akvariet ... [:-78]

Just nu har jag en vanlig svart bakgrund, gjorde en utskrift på jobbet och tejpade dit den lite halvdant.

Är lite inne på att sätta dit frostad vinyl, då vi har detta på jobbet. Vill uppnå något liknande detta:
http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=16&t=14880
(Är mest bild två där jag är inne på, så jag lär ju belysa den bakifrån, kanske med någon form av led-list?)

Annars blir det nog att dra dit någon BTN Slimline.

Svårt val! :confused:

Jag har ett gammalt 125 liters kar helt utan teknik som stått tomt i åratal, är det bara att tippa över vatten och pumpar och allt och låta allt gå däri några dagar, medan jag fixar bakgrunden? Det som känns lite vemodigt är ju att nu när jag kommit igång med värden och allt så får jag börja om? :(
#10 - 29 mars 2013 19:26
Fortsätter min monolog ;) var inte blyg med kommentarer oavsett i vilken (in)riktning dom går!

Kunde inte hålla mig ... Jag vet! Men nu är det verkligen stopp i denna balja. Ett nytt kar är på gång som kan stå där detta står, och några få individer skall få fördelas på ett nano-kar.

Blev ett gäng gäng Galaxyrasbora!

Just nu är jag riktigt nöjd med det hela, förutom lite förbehåll för att få växterna att gro på (i synnerhet: vill få Hornsärven att gå ut på ytan så att Arthur får lite flytväxter) samt bakgrundssituationen. Gillar livet och rörelsen i hela akvariet som infunnit sig!

Här är en film som varken är av jättebra kvalité (ajFån) eller stabil/stadig (påskfirande):

" target="_blank">

(edit: YouTubes "bildförbättring" gjorde skakigheten väldigt ryckig, sorry. Skulle inte aktiverat den)

Ska redigera in bilder och filmer så snart mitt Gold-medlemskap har blivit aktiverat!
[SIZE=1]
Fotnot: Jag vet att mitt kar kar inte är imponerande, stort eller spektakulärt. Men för mig är detta jättestort och riktigt roligt[SIZE=1]![/SIZE] Därför fortsätter jag min monolog och ser detta lite som en dagbok inför framtiden över mitt akvarium. Hoppas det är okej!
[/SIZE]
#11 - 29 mars 2013 20:33
Dra upp hornsärven frå substratet, och låt den bara "flyta" på ytan. Mina växer säkert 1dm i veckan som"flytväxt".

Sen behöver du absolut inte be om ursäkt för ditt kar, är man nöjd själv och allt funkar - då är allt som det ska:).

//Inger
#12 - 31 mars 2013 10:20
gullefjun skrev:
Dra upp hornsärven frå substratet, och låt den bara "flyta" på ytan. Mina växer säkert 1dm i veckan som"flytväxt".

Sen behöver du absolut inte be om ursäkt för ditt kar, är man nöjd själv och allt funkar - då är allt som det ska:).

//Inger

Ska testa dra upp lite av Hornsäven och se vad som händer. Dom nya plantorna som jag köpte och satt till höger ser inte ut att må så bra, dom är lite bruna "på stråna". :confused: Dom kan alltså växa bra och trivas genom att bara flyta runt i vattnet?

Det jag funderar lite på är huru vida flytande växter kommer trivas bra så nära lysröret? Har ganska hög vattennivå i karet.
#13 - 31 mars 2013 11:36
H@nky skrev:
Ska testa dra upp lite av Hornsäven och se vad som händer. Dom nya plantorna som jag köpte och satt till höger ser inte ut att må så bra, dom är lite bruna "på stråna". :confused: Dom kan alltså växa bra och trivas genom att bara flyta runt i vattnet?

Det jag funderar lite på är huru vida flytande växter kommer trivas bra så nära lysröret? Har ganska hög vattennivå i karet.

Nejdå det är inga problem att ha dom nära lysrören, dom kan bli lite rödlätta i topparna, men det är bara snyggt:).
Jag fäster mina runt utblåset strax under vattenytan - sen vidare runt rötterna till andra kortsidan av karet.

//Inger
#14 - 4 april 2013 20:09
Passade på att baka in bilderna i tråden nu när jag blivit Goldmedlem!

Annars så händer inte så mycket i akvariumet just nu. Alla ser ut att må bra och vara glada (hur man nu ser detta?). Har börjat behandla karet med PMDD, får se om man får någon extra behövlig skjuts på växterna.

På agendan annars för karet står följande:

[LIST]
[*]Fixa med belysnigen. Antingen genom att prova göra en egen reflektor med hjälp av alu-folie i locket. Annars funderar jag på att fixa nytt lysrör med "riktig reflektor". Om jag förstått det rätt så har jag ett T5 15w's rör? Har just nu det Aquael som följde med som standard.
[*]Eventuellt byta bakgrund. BTN-slimline eller frostad vinyl kanske.
[*]Få till växtligheten
[*]Köpa lite mer "vattentester". Vet inte riktigt varför, men tycker det är lite kul att mäta värden och ha mig :d Mäter bara nitrit i dagsläget (vilket alltid är vid lägsta indikeringen på dropptestet). Funderar på att inhandla lite mer "bra-att-ha-tester". Nitrat och PH kanske?
[*]Planerar ett räk-nano till köket. Men det är en annan historia!
[/LIST]

Tack för tipset förresten Inger ang. Hornsäven! Kampfisken tycker det är trevligt att ha några kvistar att "mysa" med!
#15 - 4 april 2013 21:26
Sv: Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

Var är bilderna?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#16 - 4 april 2013 21:29
Kom och tänka på en sak ang. växterna.

Såg att du kör 28grader i vattnet, dom flesta växter brukar ju må bättre i något svalare vatten & du verkar ju inte ha några fiskar som kräver speciellt varmt vatten.
Förmodligen skulle växterna bli piggare i 24-25 grader.
#17 - 4 april 2013 21:34

Mattias H skrev:
Kom och tänka på en sak ang. växterna.

Såg att du kör 28grader i vattnet, dom flesta växter brukar ju må bättre i något svalare vatten & du verkar ju inte ha några fiskar som kräver speciellt varmt vatten.

Förmodligen skulle växterna bli piggare i 24-25 grader.

Fast det har jag aldrig märkt. Kör 28 i min växtkub o det växer så det knakar

#18 - 4 april 2013 21:36

Växer

#19 - 4 april 2013 21:54
Inga nya bilder. Dock försökte jag redigera in de tidigare bilderna direkt i mina gamla inlägg, så man slipper länkar till externa sidor. Funkar inte dom? :(

Ang. temperaturen, fick för mig att kampfisken ville ha det varmt? Men nu blev jag osäker ...
#20 - 5 april 2013 06:12
Kul men en till nybörjare. Ska bli spännande att följa. :)

Jag väntar ju på att få själva karet så mina fiskar går i 55 l plastback från Jula.
#21 - 19 april 2013 21:46
Händer inte så mycket här. Trodde att PMDD hade gett resultat och skjutsat igång växterna lite, men nu när jag tittar på gamla bilder av akvariet verkar det vara önsketänkande. När jag kikar på växterna så är vissa lite "tråkiga" neråt mot botten. Liknande symptom som de växter som blir skuggade av t ex andra växter, pumpen etc. Min amatörmässiga slutsats är att det är för dålig belysning i karet.

Ska således fixa till reflektor och nytt lysrör i helgen.

För övrigt så verkar det som att Hon har gett klartecken för ett nanokar i köket. Så nu skall jag bygga lite, sen ska ett nano med räkor igång! :)
#22 - 19 april 2013 22:02
Det finns ju 3 grejer som kan begränsa näring, ljus och kol.
Näring tillsätter du ju nu med PMDD
Ljus tror jag inte är problemet då du har lätta växter och normal belysning
Kol däremot tar ganska fort slut när det väl börjar växa i karet. Eftersom du skrev att du upplevde att det sköt fart och sen avtog så hittade du nog en begränsning å så växte det tills du slog i nästa helt enkelt.
Tillsätt kolkälla så bör det ta fart, ett enkelt sätt är easycarbo som är en vätska man tillsätter varje dag. Det finns några till men dom är lite pillrigare och/eller dyrare mäsk eller trycksatt co2 sök lite så hittar du mängder av info.
#23 - 19 april 2013 22:17
Tack för input!

Satt faktiskt och läste om kol i allmänhet och Easy Carbo i synnerhet på jobbet idag. :) Ska nog ge det ett försök! Verkar som man bör vara mycket noggrann med doseringen?

Hade varit kul med trycksatt co2, men det känns lite som att jag bör ta en sak i sänder! Har lite för lätt att bli för entusiastisk och gå för fort fram... Lugnar mig lite :)
#24 - 19 april 2013 22:23
Mäsk är ju ett jävligt snabbt billigt sätt att testa, men det är slabbigt och WAFen är generellt låg på den (WAF=Wife Accepancy Factor). Det ska enligt utsago nämligen ta ett tag innan växterna ställer om sig för att köra på easycarbo då det är någon form av fuskkemikalie som inte är riktigt kol typ. Mäsk kan du va igång inom ett par timmar å få växterna å börja bubbla.
#25 - 19 april 2013 22:30
Mäsk alltså! Det ska jag forska vidare lite i!

Haha, WAFen, här lär man sig något nytt... Ja den skall man icke underskatta. :D
Får hålla till nere i källaren och slabba. Det känns som att det är där mäsk skall hållas av gammal sed!
#26 - 19 april 2013 22:36
Jo men mäsken måste ju stå å bubbla helst i höjd med karet för att inte riskera översvämning, så är akvariet någonannanstans är i källaren så är det ingen bra lösning.
Har man nördiga hobbies så blir WAF ett användbart begrepp, akvarier är bland det mer mainstream jag håller på med...
#27 - 19 april 2013 22:42
Dubbelpost, sorry, men en fundering:

I mina första bilder så har jag en växt i bakgrunden. Ser ut som långt kraftigt gräs, typ. Är det Vallisneria? Jag gillade verkligen dom! Passade bra som bakgrundsväxt, nu när jag bara har en svart bakgrund. Men efter några veckor så blev dom allt eftersom helt förstörda. Dom blev bruna/tappade färg, bladen magrade och blev genomskinliga. Tillslut såg dom ut att ruttna/skrumpna. Ska jag ge det ett nytt försök? Vad blev fel?
#28 - 19 april 2013 22:50
Jaha, det var så pass. Då känns en co2-anläggning mera WAF än bubblande mäsk som ska slabbas med direkt där man kommer innanför dörren i huset. :) En lämpligt kolkälla skall jag hur som haver bokstavligt talat gå till botten med!

För övrigt: förhoppningsvis har jag hittat ett akvarium på kampsportsklubben dit neontetrorna ska få flytta, på så vis kan jag styra akvariets riktning mer mot ett asiatiskt tema. Annars vet jag inte riktigt hur konverteringen skall gå till ...
#29 - 20 april 2013 15:08
Funkar en sån här liten c02-anläggning till ett 54-liters akvarium?

http://www.pwss.se/product.php?productid=15439&cat=1872&page=1
#30 - 20 april 2013 15:46
Nä den e i minsta laget. Jag har en sån till min 30l vas, en klar nackdel med dom är också att det lätt blir svajigt då man måste hålla på å manuellt släppa in gasen. Dom rekommenderar dessutom att man ska fylla diffusorn 2ggr per dag vid större akvarium = du måste hem mitt på dan om du tänder lyset någorlunda tidigt.
#31 - 22 maj 2013 17:24
Statusrapport: Har inte kommit så mycket längre. Var in på en zooaffär och skulle köpa Easy Carbo men det var så klart slut. Efter det har det varit så jäkla mycket i det där livet som pågår utanför akvarierna, så det har stått helt still. Men i helgen ska jag försöka komma loss och införskaffa Easy Carbo! Även lite nya växter. Är på jakt efter Frogbite! Ska nog även införskaffa lite mer stenar och någon kvist Ormhassel.

Försöker göra mig av med mina Neontetror för att kunna låta lite fler Galaxy-Rasboras(Plural, Rasborer?) flytta in och skjuta temat mer mot asiatiskt. Det går dock segt att skänka bort tetrorna :(
#32 - 22 maj 2013 17:43
Beställ EC på nätbutikerna istället - mycket billigare:).

//Inger
#33 - 24 maj 2013 17:50
Ska ta och göra det Inger! Vill ju ändå stödja de lokala handlarna, men vad gör man. Det fanns inte i en enda butik ute i Birsta! Köpte en flaska Happy Carbo iafall, det borde väl vara samma-lika? :)
#34 - 24 maj 2013 18:03
Dessutom lyckades jag köpa en växt som tydligen inte är en akvarieväxt.

-Vad är det där för växt?
-Det är Ciklidgräs, gör sig bra som bakgrundsväxt!

Jaha tänkte jag, vad bra, Ciklidgräs, det låter ju bra! Om ändå inte min telefon varit inlämnad på lagning så hade jag ju kunnat "googla" det i affären... Jaja, så kan det gå! Lutar mer åt att jag kommer köpa växter av privatpersoner via internet i framtiden. Har beställt lite Frogbit nu iafall :)

En stor kvist Ormhassel följde med från blomsterbutiken också. Funderar på om jag ska barka av den och sen lyckas torka den på något vis innan den åker ner i karet... Den är bara halvtorr nu.
#35 - 24 maj 2013 23:24
[ATTACH=CONFIG]62007[/ATTACH]

En lite bild på hur det ser ut nu! Ingen höjdarbild, men alltid något! :) "Ciklidgräset" i det vänstra bakersta hörnet åker (tyvärr) ut i trädgården imorgon, men jag fick lite uppfattning om hur det, förhoppningsvis, kommer se ut med lite Frogbit med hängande rötter i det hörnet :) Filtret i förgrunden är där tillfälligt - inkörning av filtret till räkakvariumet.

edit: Blev lite fel tidigare med bilden, skyller på... Helg. :)
#36 - 24 maj 2013 23:50
Halloj Hanky!:)
Ormhasseln behöver du inte barka av - bara låt den torka ut och sätt den i karet, som du vill ha det.
Jag tycker ditt kar ser riktigt trevligt ut. Det finns alltid detaljer hit eller dit som man kan finputsa om det skulle vara så.
Nu har jag inte läst tråden helt och hållet - utan kikade liksom in här i sluttampen - men, vad skall du köra för inriktning?
:)
#37 - 24 maj 2013 23:57
Wow, legenden Mats är i min tråd och härjar! :D (skrivet med ödmjukhet och glimten i ögat)

Då kör vi på med Ormhasseln! Det du nämner med torkningen, är det smidigast att köra i ugnen eller funkar det ute i (den förhoppningsvis) skinande solen i någon vecka? Har ju lite dåligt med tålamod i detta kar då jag har ett stort tålamodstest i form utav mit torrstartade räkavkarium. Kort sagt: kortaste vägen att få Ormhasseln torr så man kan dränka den?

Inriktningen har utvecklats till asiatisk, om än inte en strikt sådan. Detta är ju mitt första kar "i vuxen ålder", så just nu är jag inne i på att rätta till de nybörjarmisstagen jag begick från början. Tidskrävande att rätta till i efterhand - bra erfarenhet till kommande projekt :)
#38 - 25 maj 2013 00:25
H@nky skrev:
Wow, legenden Mats är i min tråd och härjar! :D (skrivet med ödmjukhet och glimten i ögat)

Då kör vi på med Ormhasseln! Det du nämner med torkningen, är det smidigast att köra i ugnen eller funkar det ute i (den förhoppningsvis) skinande solen i någon vecka? Har ju lite dåligt med tålamod i detta kar då jag har ett stort tålamodstest i form utav mit torrstartade räkavkarium. Kort sagt: kortaste vägen att få Ormhasseln torr så man kan dränka den?

Inriktningen har utvecklats till asiatisk, om än inte en strikt sådan. Detta är ju mitt första kar "i vuxen ålder", så just nu är jag inne i på att rätta till de nybörjarmisstagen jag begick från början. Tidskrävande att rätta till i efterhand - bra erfarenhet till kommande projekt :)

Ah, jag ser dig lite här och var i trådarna - så jag tänkte "besöka" din tråd och se vad du har på gång - alltid kul med nya projekt!:)
Ormhasseln torkar du bäst genom att bara låta den ligga - inne eller ute. Det gäller att få veden torr så att inte nya skott drar igång när den sitter i baljan. Skippa ugnen. Jag har haft bråttom några gånger (har en jädrans stor ormhasselbuske på tomten som jag klipper grenar ifrån då och då) och då har det kommit små blad på grenarna under vattnet. Det där är i och för sig egentligen ingen fara, men det är bättre att grenarna får bli helt genomtorra. Ormhasseln är så tunn att det endast tar några veckor - om ens det - att få den torr. Vänta ut stuffet bara och knäpp på det berömda tålamodet!;)

Om du vill köra på lite asiatisk stil (kan ju i och för sig innebära en massa saker...) så är Ormhasseln ett riktigt fint exempel på hur man kan inreda riktigt täta, lugna och fina miljöer där vattnet är mer stillsatående.
Ett exempel på inredning med ormhassel kan vara att sprida ut grenarna genom att sätta dom med ganska stora mellanrum, så att de fyller karet lite mer än att de "kommer ner" genom ytan från samma ställe. Ett sätt är att binda Ormhasselgrenarna med en lite styvare ståltråd och på så sätt skilja dom åt och få spridning.
För att ge ett mer bildligt exempel drar jag in ett par bilder från ett räk-kar med ormhassel där jag band ormhasselgrenarna med sgrön trädgårdsståltråd så att de skulle få spridning vid ytan.
Det här kan kanske ge dig lite idéer och funderingar på hur du vill göra.
:)
#39 - 25 maj 2013 09:46
Riktigt fin inspiration där! Det är något sådant jag tänkte försöka åstadkomma! Känns som ett bra träslag att stoppa i vattnet när man vill ha det lite murrigt och "trångt", vilket är lite av tanken kring mitt kar. Tänker nog även försöka hitta någon bit av Hasseln som passar i räkakvariet.

Att sitta och titta på färg som torkar är ju en vedertagen benämning på något tråkigt. Men att sitta och titta på grenar som ska ner i akvariet ska torka är nog ännu tråkigare! :D Nu ska jag engagera mig lite ute i trädgården så får det bli akvariepyssling lite senare idag. Har lite på min to-do-list, får se hur långt jag kommer!
#40 - 26 maj 2013 07:46
Hej! nu så har jag inte läst igenom inläggen så mycket så det kanske redan är någon som har rekommenderat det men iallafall mandellöv skulle vara perfekt i ditt akvarium och torv också.
#41 - 26 maj 2013 08:22
viktorbj skrev:
Hej! nu så har jag inte läst igenom inläggen så mycket så det kanske redan är någon som har rekommenderat det men iallafall mandellöv skulle vara perfekt i ditt akvarium och torv också.

Varför?
#42 - 26 maj 2013 08:39
För det gör svartvatten och han har ju bara fiskar som skulle trivas med svartvatten.
#43 - 26 maj 2013 19:11
Tack för lite input! Har läst lite, ytters lite, om svartvatten och kan tycka att det är läckert! För mig är det något som är i främst Sydamerika. Men å andra sidan så borde det lika gärna finnas i biotoper i Asien också :) Kommer nog inte ge mig på något sådant nu på en gång, men det verkar vara spännande! En arbetskamrat har dock lovat att jag ska få plocka massa eklöv från hennes trädgård i höst :D

Just nu gillar jag verkligen den böljande stämningen i karet! Dock så ska ju den som sagt ändras i och med Ciklidgräset.

Har nu lyckats adoptera bort mina neontetror - det som var trist är att affären där jag köpte mina Galaxy Rasboror inte hade några kvar. Får nog be dom eller någon annan att ta hem lite åt mig!

Förresten Mats, jag tänker lite på ditt: "Det finns alltid detaljer hit eller dit som man kan finputsa om det skulle vara så." Du (och andra också så klart!) får gärna komma med tips om vad du tycker hade varit fint att ändra på!
#44 - 26 maj 2013 21:00
viktorbj skrev:
För det gör svartvatten och han har ju bara fiskar som skulle trivas med svartvatten.

Vad händer om du blandar torv i vattnet mer än det blir brunt?
#45 - 26 maj 2013 22:06
Torv gör nog en massa saker med vattnet - som jag inte har kunskap nog att gå in djupare på - Men humusämnen ska väl ha vissa läkande egenskaper och stimulera blodcirkualtionen och trigga vissa fiskar till lek och allmänt välmående. Jag personligen uppskattar verkligen torv och ser den som en stor tillgång i min akvariehobby och använder den alltid till fiskarter som kommer från områden med humus i vattnet. Nu ska väl inte Palmberg ha svartvattenfisk men nog tror jag pärlrasboran skulle gilla den dämpade tonen som torven ger.
#46 - 27 maj 2013 02:28
Ironi, åheim;)....Jag tänkte mest på pH:t som kan få tuppjuck om man inte riktigt vet vad man gör...
#47 - 27 maj 2013 05:55
Hej Henrik! Har läst din tråd några gånger och det jag tycker är roligt med den är att du är så entusiastisk och taggad ;) Det är som att du vill gör mycket men som alltid i början, man vet inte vad riktigt. Märker ju att du vill få respons på din inredning och har tittat på ditt akvarium.

När du frågar efter hur andra ser på din inredning får du ju deras syn på den. Tror det är bra och viktigt att du hittar din smak eller stil när det gäller vad du vill göra i burken. Även om du tycker att 54 liter inte är så mycket och du drömmer om ett 240 så kan man ju inreda även små burkar. Om du ser på Pias akvarier t.ex. så är flera av dem inte särskilt stora men de har stora inredningar m a o att inredningen är proportionerlig till karet.
Du kan se samma sak i åheims kar eller Mats etc. Karet blir som om du kapat ett stycke natur och ställt ner det i karet.
Tittar du på Helenas (HWH) med tre monoliter så är det ju helt annorlunda. Inget som jag skulle göra men samtidigt skitsnyggt eftersom det är hennes tänk. Så det karet hänger ihop. Har hittat sin stil.

Men märk väl, nu pratar jag ju om min smak, men är mest nyfiken på din smak.

I mindre kar blir det lätt så att man inreder karet som om det vore ett stort kar och man tittar på så att filter och annat döljs. Så planterar man en växt, tittar köper en annan växt, sätter i en sten, tittar, köper en rot etc. och då blir inredningen splittrad eftersom man inte vet vad man vill. Helt naturligt och inget som visar om man är en bra akvarist eller inte.

Så för mig är alla inredningar fina som håller stilen på nåt sätt. Gillar man dödskallar i karet ja då kan man väl köra på det :D men att man gör det ordentligt. Det jag tycker om ditt kar är att du letar efter din stil lite. Märker att du är lite nöjd men verkar inte helt tillfredsställd. Har du sett ett kar någonstans här på Zoopet som du tycker var särskilt fint och som du tycker du själv skulle vilja likna?

Så när jag vet lite mer vad du vill och vad du försöker skapa så får du mer respons härifrån i varje fall. Ligger lite lågt i väntan på vart Henrik-kompassen pekar :D
#48 - 27 maj 2013 15:45
Jag passar nog in på ansjo´s beskrivning "om man inte riktigt vet vad man gör" så något torv blir det inte :D

Bluewing,
du är riktigt på hufvudet af spiken där! Min stora entusiasm och iver i början gjorde att karet startades upp utan någon ordentlig plan. Var bara så lycklig över att ha en balja med vatten :) Något som jag ångrar nu i efterhand då det känns besvärligt att göra en total make over! Men sakta men säkert börjar jag treva efter att, för det första veta hur jag vill ha det och för det andra att arbeta mig dit! Någon avstickare både pga okunskap och nyfikenhet blir det säkerligen.

Jag tror jag frågar så mycket efter kommentarer eftersom jag är så osäker i det jag gör. Men jag tror nog också att jag överanalyserar det hela lite för mycket och gör det krångligare än vad det är! För tusan, jag spenderar ju mer tid med att läsa om andras akvarium och fiskar än vad jag lägger på mitt eget :(

Har kollat på flera olika "Zoopet-profilers" akvarium och plockar inspiration från alla. Så sätter jag mig ner och donar men tycker att allt jag gör ser så B ut :)

I helgen ska jag hur som haver på min första akvarieträff :D Ska bli riktigt kul samt att sambon får lite avlastning. Tror hennes öron snart trillar av av allt mitt akvarium-, räk-, växt och fisktjatande!
#49 - 27 maj 2013 16:13
Jag tror nog att du kommer att fixa detta, alla är/var vi barn i början.
Jag kommer så väl ihåg att man ville fiskarnas väl de första åren, men make-over och städning var och varannan vecka...men så var det då:p.
#50 - 27 maj 2013 16:15
Akvarieträff...här?

//Inger
#51 - 27 maj 2013 16:18
ansjo, haha tack! Annars grinar jag ut här på Zoopet och vill bli tröstad ;)

Inger, japp, i Timrå! Skickar PM med mer info, då jag inte vet hur pass offentligt det är kring det hela! Hittade evenemanget på Facebook :)
#52 - 27 maj 2013 20:06
Nu har jag bytt ut den svarta bakgrunden mot etsvinyl (sån där plast/folie som har utseende av frostat glas). Varken jag eller Artur (kampfisken) är speciellt nöjd. Det blev så ljust! Men det är nog också lite beroende på Ciklidgräset som åkte ut. Imorgon eller på onsdag kommer det lite Frogbit och tillsammans med Ormhasseln blir det troligare lite "lummigare och dovare" igen. Det försvann ganska mycket färglyster från fiskarna när det blev så ljust ...

Passade samtidigt på att binda fast lite Javarombunke på en sten och en rot. :)
#53 - 28 maj 2013 08:13
Palmberg skrev:
Förresten Mats, jag tänker lite på ditt: "Det finns alltid detaljer hit eller dit som man kan finputsa om det skulle vara så." Du (och andra också så klart!) får gärna komma med tips om vad du tycker hade varit fint att ändra på!

Halloj! Ja, det var egentligen inte tänkt som någon reflektion på din nuvarande inredning, utan mer - som andra har nämnt här i senare inlägg - att man kan optimera inredning och look för de fiskar man är sugen på och de ändamål man vill nå.
Så, ös på bara - det blir hur bra som helst!:)
#54 - 28 maj 2013 08:46
Det ser ju bara kanonbra ut det där.. :-)
När jag startade mitt räkkar så blev det inte mycket till aquascaping. Det var bara i med sand, en fin rot och så lite växter. Sen var det klart. Mina tankar då var mest att jag ville prova på det där med räkor eftersom det var ett helt nytt område för mig. Fast jag är nog rätt nöjd med det jag har ändå.
Men nästa gång så.. när det nu blir... så blir det nog mer genomtänkt.. kanske.. [:o]
#55 - 31 maj 2013 22:03
Nu måste jag faktiskt få vara lite självgod, samtidigt som jag tackar och bockar åt MonkanS och Mats:

Har ju fått i den frostade vinylen, något som jag först inte var så nöjd över. Men den har växt! Och ikväll stoppade jag i Ormhasseln. Tycker fasiken det börjar likna något! Utav den nyanlända Frogbit´n så var det bara två plantor som har nedhängande rötter, men de andra små kanske kommer igång.

Lika mycket som Ormhasseln spretar åt alla håll spretar karet (och mina idéer) åt alla håll... Men jag låter mig hållas och inser att jag faktiskt är en nybörjare och att jag testar mig fram :) Jag ursäktar det hela med att det rör sig mot ett Asientema, i Asien har jag spenderat väldigt mycket tid och där kan det, minst sagt, spreta åt alla möjliga håll!

[ATTACH=CONFIG]62207[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]62208[/ATTACH]
#56 - 31 maj 2013 22:05
Ser helskönt ut, Henke!:)
#57 - 31 maj 2013 22:07
Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

Tycker du börjar få kläm på det här. Märks att du börjar lita på dina egna ögon och mage :)
#58 - 31 maj 2013 22:41
Inte behöver du ursäkta dig:)!
#59 - 1 juni 2013 05:01
Vad fint det blev:).

//Inger
#60 - 1 juni 2013 15:51
Oj oj, nu sträcker man på sig en del! Tack! Men känner, som sagt, själv att jag nu börjar ana ett litet uns av känsla när det gäller sådant här. Jag vet ju vad jag tycker är snyggt - sen gäller det bara att kunna applicera det på sitt eget lilla vis.

Nu har jag dock dilemmat här hemma, medan den frostade bakgrunden har växt för min del och jag tycker den börjar göra sig bra så avskyr min bättre hälft den. Och då ska hon utifrån egen utsago inte bry sig i något som har med akvarier att göra :) Men den bakgrunden gillas icke... Funderar på att riva ur allt, passa på att byta bottensubstrat till sand och dra in en BTN Slimline Amazonas... Hmmm...
#61 - 1 juni 2013 15:55
Palmberg skrev:
Oj oj, nu sträcker man på sig en del! Tack! Men känner, som sagt, själv att jag nu börjar ana ett litet uns av känsla när det gäller sådant här. Jag vet ju vad jag tycker är snyggt - sen gäller det bara att kunna applicera det på sitt eget lilla vis.

Nu har jag dock dilemmat här hemma, medan den frostade bakgrunden har växt för min del och jag tycker den börjar göra sig bra så avskyr min bättre hälft den. Och då ska hon utifrån egen utsago inte bry sig i något som har med akvarier att göra :) Men den bakgrunden gillas icke... Funderar på att riva ur allt, passa på att byta bottensubstrat till sand och dra in en BTN Slimline Amazonas... Hmmm...

Nää, låt det vara som det är - sen med nästa kar, kan ni försöka komma överens med - vad som är snyggt eller inte;).

//Inger
#62 - 4 juni 2013 20:10
Hmm... Jag håller med på det första, men inte på det andra, Inger :D Mitt nästa akvarium ska få ta tid och jag ska klura och greja och ha mig innan det ens kommer i vatten i det. Försöker övertala henne att dra igång ett eget!

Idag tog jag nästa steg på min haltande akvaristiska bana - jag bytte vatten med slang. Dock slang ner i 25L-dunk. Har en trapp som står lämpligt bredvid karet, så det gick bra att både få i och ur vattnet. Ett litet steg som gjorde det så mycket lättare än att skvalpa på med hinkar. [:o] Rengjorde dessutom stora filtret för första gången, var inte alls så "äckligt" som jag hade föreställt mig (flyr till en annan våning så fort t.ex. vattenbrunnen i duschen öppnas).

Och dessutom har mina Frogbit´s tagit sig, så nu har fler börjat skjuta rötter ner från ytan!
#63 - 4 juni 2013 20:43

Frogbit är verkligen en läcker växt. Förstår att du fascineras av den :)

Klokt att du låter nästa kar mogna i tanken ett tag. Det blir liksom dubbel glädje. Drömma och planera.
#64 - 5 juni 2013 05:37
Angående bakgrunden.. jag har bara en vanlig svart sopsäck som jag knölat lite med och sedan tejpat fast som bakgrund. Detta av ekonomiska skäl när jag startade upp mitt 180-liters för drygt 1 år sedan. Tanken var att byta den mot något annat. Men.. det ser så bra ut med den enkla så den fick bli kvar.
#65 - 5 juni 2013 11:31
Palmberg skrev:
Nu har jag dock dilemmat här hemma, medan den frostade bakgrunden har växt för min del och jag tycker den börjar göra sig bra så avskyr min bättre hälft den.

Ett tips är att montera en rgb led-slinga från tex ikea bakom. Då kan du byta färg på filmen. Gärna på separat timer får solupp/nedgång. Kanske går hem bättre med regeringen då tänker jag.
#66 - 10 juni 2013 20:47
Den här bakgrunden får funka. :) Jag hade ju inte sopsäckar tidigare, men nog väl en helsvart bakgrund. Tanken med någon belysning bakom har slagit mig! Inte för att det ska bli fiskdisco, utan att mer kunna ha en dovt tonad belysning bakom karet i "gryning och skymmning", precis som du säger Matsnork!

Idag hände för övrigt något roligt och lustigt: när jag kom hem så var två påsar nerknökade i postlådan, ovanpå den sedvanliga reklamen och räkningarna. Påsarna innehöll (en jädrans massa, visade det sig) Glosso och sp Japan. Så nu har jag bökat och stökat i akvariet. Blev massa bös som rördes upp från botten medan jag försökte plantera allt (hoppas inga invånare lider?). Vet inte riktigt om det blev så bra, men nu jäklar är det växter, kvistar och pinaler till förbannelse i karet!

Det jag funderar lite på är om jag borde höja doseringen av PMDD och flytande kol nu när jag har så (i mitt tycke) mycket växter?
Helt klart är att jag imorgon måste åka och köpa ett nytt lysrör för att ens försöka ge Glosson en ärlig chans.

Joooo... just ja. Hur växterna hamnade i postlådan? En snäll medlem i en akvariegrupp på Facebook skulle ut på någon typ av längre resa genom landet, växter kunde "dumpas" på vägen och på så vis blev det :) Jag hann inte hem från jobbet, och dessutom hade jag strulat till det med mitt mobilnummer. Om mina aningar stämmer så är åtminstone ursprungsägaren till dessa växter en aktiv medlem på detta forum!

Medan jag har författat detta långa, träliga inlägg så har dimman i karet lagt sig en liten aning, så jag skickar med en bild!

[ATTACH=CONFIG]62318[/ATTACH]
#67 - 12 juni 2013 17:55
Ny belysning! Hade dock brottom och roffade åt mig ett "Power Glo", verkar mer lämpat för saltvatten och Malawi än min Asiatiska djungel. Men det blev hyffsat ändå :)

I den "tredje flaskan" (brun vätska) av mitt utblandade PMDD har jag som en "algboll"? Flaskan förvaras i en svart burk, så ser inte riktigt att ljuset har fått det att växa. Är det okej att använda ändå?

Tre av blad av min Svärdsplanta såg ut att ha fått Cyano på sig, så dessa åkte ut igår. Nåväl! :)
#68 - 12 juni 2013 22:06

Näringen är bara att sila genom ett kaffefilter, det brukar jag också få göra ibland.

Angående lyset så är det ett väldigt bra rör, kör det själv i 4 akvarier. Det är nog ett av de bättre rören faktiskt.
#69 - 13 juni 2013 03:42

Om du framöver istället blandar dina påsar i 4 flaskor så slipper du detta. Flaska 3 blandar du ju pulver + MiPlus. Du låter dessa två få egna flaskor helt enkelt. Fungerar utmärkt.
#70 - 13 juni 2013 03:48

Förresten. Apropå dina Cyanoblad så undrar jag vad du har för Nitratvärde?
I min burk så har jag fyra faktorer som påverkar att Cyanon visat sig. För lågt Nitratvärde, innerfiltret varit för skitigt, för dålig cirkulation eller för mycket skit i botten nära ytan på gruset. Nu finns det massa åsikter kring detta men så kör jag.
#71 - 13 juni 2013 18:34
Mathias Nilsson, okej! Ska dra en filtrering på vätskan. Som det är nu skakar jag bara om flaskan och låtsas som ingenting, inte det bästa kanske :) Vad är det för något som växer i flaskan egentligen?

Ang. lysröret så känns det betryggande att du säger att det är bra! Du kan ju din sak, när det gäller växter i synnerhet! Lurar lite på om jag ska dra på en reflektor också, för att få ner så mycket ljus på botten som möjligt. Med risk för att jag grillar flytväxterna, och det vill jag inte riktigt...

Bluewing, jag har ju läst att du tipsat om detta med fyra flaskor tidigare, dock efter jag hade blandat mitt! Men så ska jag absolut köra nästa gång :)

Ang. nitratvärdet så vet jag faktiskt inte. Har dropptest för nitrit och pH hemma. Men eftersom jag är knäpp och tycker det är kul att mäta saker (...) så funderar jag på att köpa något av följande set:
http://fish.aquaristic.net/Aquarium-Test-set-Test-box/

Vad för grundläggande grejer kan vara bra att mäta i akvariet, om man ändå tycker det är lite halvkul att mäta?
#72 - 14 juni 2013 20:22
Sitter och funderar lite här för mig själv i min lilla tråd [:o] Känner mig lite oförskämd att jag inte riktigt skriver så mycket på andra ställen, men jag känner liksom att jag inte kan så mycket inom akvaristikens underbara värld - nybörjare som man är så har jag inte så mycket att tillföra! Men något litet tillrop kommer det lite här och var!

Har hämtat hem ett 125-liters helglasakvarium igår. Har stått utomhus uppe hos farsgubben ett bra tag. Silikonet känns ganska fräscht och mjukt. Det råkade lämpa sig så jäkla fint att det precis passar på bänken där mitt nuvarande akvarium står. Jag gillar verkligen helglasakvarium som står och linjerar helt med en bänken - så snyggt! Men det är enbart karet, i ett trist skick. Eller som jag ser det som; en omålad duk! Har starka funderingar på att låta det här inta nuvarande karets plats och försöka få till det ordentligt!

Jaja, nu ska jag nog gå och göra lite vattenbyte för att skingra tankarna, är grymt nervös: misstänker att jag kommer bli kidnappad till en svensexa. Varenda bil som åker förbi får mig att springa till fönstret och smygkika som en riktig pensionärsgubbe!
#73 - 14 juni 2013 20:35
Dina tillrop känns äkta och inspirerande. Tror du underskattar effekten.
Kul med ett nytt akvarium men var inte så kvick att såga det andra....

Lycka till nu.... och om du får några hjärnceller kvar när du så småningom vaknat till så är du varmt välkommen tillbaka hit :D Men ska du på svensexa är det ju nåt större som väntar :D känns stort och viktigt när någon bestämmer sig för att gifta sig. Helt rätt beslut att bestämma sig för någon att älska för evigt. Är själv en obotlig romantiker så jag tycker det är helmysigt när folk gifter sig. Sköt om dig och lova att ha kul!
#74 - 18 juni 2013 20:34
Är tillbaka, med ungefär lika många hjärnceller som tidigare. Ingen svensexa den här helgen, vilket betyder att det nu inte är många helger kvar. Jag är glad att mitt pass har gått ut! :D

Står och velar och velar och velar hur jag ska göra med det nya akvariet. Men jag tror jag nöjer mig med det nuvarande som min "asiatiska djungel". Får spara in på tålamod, pengar och krut till höstens kommande projekt istället. Dock hade det varit kul att frigöra 54´liters karet till tjejen. Hade varit så praktiskt om hon också trillar dit på denna hobby! Har sått ett frö som nu börjar gro så det vore dumt att inte smida medan fröet är hett, så att säga [:o]
#75 - 18 juni 2013 20:46
Min Glosso tar sig eller? ;)

Edit: Clas finns också på forumet men han skriver aldrig, Classekoi tror jag han heter, Clas på PS..
#76 - 18 juni 2013 21:03
Haha, jajjamen! Den har tagit sig fint! :) Dock vill jag nog låta det gå en månad eller två innan jag törs uttala mig ordentligt, har inte riktigt gröna fingrar så att säga! Vissa små delar av den har blivit lite ledsen, medan andra delar ser ut att må finfint.

Det andra "lurvet" jag fick var omöjligt att trassla ut, så det försökte jag plantera bak i ena hörnet, fick ta hjälp medelst en stor sten att klämma fast det då lurvet mest kände för att vara en flytväxt.

[ATTACH=CONFIG]62424[/ATTACH]
#77 - 18 juni 2013 21:26

H.tripartita kanske lurvet heter?

Sp japan kan du kalla den med Hydrocotyle som förnamn :)

Den kommer ta sig, riktigt jobbig om den trivs :)
#78 - 19 juni 2013 04:56

Palmberg skrev:
Är tillbaka, med ungefär lika många hjärnceller som tidigare. Ingen svensexa den här helgen, vilket betyder att det nu inte är många helger kvar. Jag är glad att mitt pass har gått ut! :D

Står och velar och velar och velar hur jag ska göra med det nya akvariet. Men jag tror jag nöjer mig med det nuvarande som min "asiatiska djungel". Får spara in på tålamod, pengar och krut till höstens kommande projekt istället. Dock hade det varit kul att frigöra 54´liters karet till tjejen. Hade varit så praktiskt om hon också trillar dit på denna hobby! Har sått ett frö som nu börjar gro så det vore dumt att inte smida medan fröet är hett, så att säga [:o]

Skönt med hjärnceller kvar :) Då lär det ju bli en del fler inlägg från din sida.

Det finns ju olika sätt att få hobbyn gemensam. Hos oss är det så att min kvinna blivit allt mer intresserad när vi delar karet än att ha ett kar själv. Så när jag diskuterat inredningen vad som saknas eller vad som är för mycket, eller kanske vad som ska ansas ner lite när det gäller växtligheten så har det blivit mer och mer kommentarer och ett eget intresse. Märker att hon håller koll allt mer på om någon fisk mår dåligt etc.
Så min kvinna blommar som bäst kring allt som blir gemensamt. Men man är ju olika ;)

Skulle jag skippa Discusen och skaffa Scalarer t.ex i mitt 450, så skulle jag ha en kvinna klistrad vid den burken.
#79 - 20 juni 2013 16:35
Ville bara passa på och hälsa glad midsommar :)
Sitter och testar om nya akvariet är tätt. Tyvärr verkar det läcka vid silikonet. Får se om jag vågar silikona om det någon gång.

(dessutom blev fotot på sniskan när jag laddade upp det via telefonen. Men det får gå en helg som denna! Ska svara er Mathias och Bluewing när jag sen sitter vid en dator. Gillar inte att skriva på telefonen - denna text är nog rekord!)
#80 - 13 juli 2013 11:21
Händer inte så mycket här, som vanligt - lika så är jag dålig på att uppdatera som vanligt :) Glosson har tynat bort en aning, det hade jag väl nästan väntat mig. Flytväxterna på ytan tar ju bort en hel del ljus, men jag gillar dom och stämningen dom skänker, så dom får vara kvar. Även om det skall ansas lite.

[ATTACH=CONFIG]62845[/ATTACH]

Väntar fortfarande på att bli av med neontetrorna för att föra inriktningen mer mot det asiatiska, men det går segt!

Bluewing, jag har nog släppt tanken på att involvera henne i hobbyn. Hon tycker karen är fina och jag nöjer nog mig vid det. :) Jag har planer på tre kommande projekt, jag får nog lov att välja ett - det blir nog lugnast för alla! Det svåra med den här hobbyn, tycker jag, är att lugna sig och vara nöjd och njuta över det man har. Blir så lätt att man ständigt tänker på nästa projekt eller olika förändringar man vill göra med nuvarande projekt...
#81 - 13 juli 2013 11:29

Det där att man har svårt att njuta i stunden utan ligger i framtiden med tankarna är lite en "sjuka" som ligger i tiden faktiskt.

Skulle du verkligen vilja kunna vila i det som sker i akvariet mera så går det att träna upp faktiskt. Så man måste inte vara så egentligen ;)
#82 - 27 november 2013 19:34
Numera 110 liter!

[COLOR=#3E3E3E]Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!........... [/COLOR][COLOR=#3E3E3E]Det tog tre år från första inlägget - 110 liter Asien

[/COLOR][COLOR=#3E3E3E]Dags för en uppdatering kanske :)

Nu har det hänt lite saker här hemma. 54 liter är numera ett Juwel Rekord 800, på 110 liter. Tanken var först en Myanmar biotop, men har släppt en aning på detta så det ska väl mer föreställe en "sydostasiatisk biotop". På något knepigt sätt. Är inte alls klar, tanken är väl på sikt att uppgradera lyset samt få till ett co2-system.

[/COLOR][ATTACH=CONFIG]65710[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65711[/ATTACH]
#83 - 28 november 2013 18:59
Funderar lite... Mossan (tror det är Taiwanmossa?), varför trivs den så bra i mitt räkkar men verkar inte trivas nå bra alls i detta kar...

Lurar även lite på att flytta in en eller två Garra flavatra (/Panda Garra) i detta kar. Rätt världsdel och till och med rätt land. Trevliga verkar dom vara också!

fotnot: frugan är numera inmurad i hobbyn och titulerar sig Guppymamma ;) så här ser det ut med våra tre kar, samlade på en bild:
#84 - 28 november 2013 20:29
Jag har tyvärr inget bra svar men har samma problem som dig.
Mossa trivs utmärkt i alla av mina akvarier utan i ett. Det tar bara ett par dagar så är mossan brun och nästan helt död och jag fattar ingenting.
Det finns olika förutsättningar i alla mina akvarier och den trivs och växer i allt, utan i mitt stora akvarie.
Det är ett stort mysterium och hoppas att någon har ett bra svar.
#85 - 28 november 2013 22:33
Det var ett riktigt fint kar, med fin stensättning, vad är det för sorts sten? Kanske inte lätt att ha koll på,
men de ser ut som stora klippblock i miniatyr, vackert med solljuset.
//Johan
#86 - 29 november 2013 18:06
Tack så mycket Johan!
Stenen har många namn, kallas bland annat för Mini Landscape, så du är rätt ute! :)

Beställde den faktiskt från Tyskland, helt okej pris och en sjuttiolapp i frakt hem till dörren är nice!

http://fish.aquaristic.net/en/Decoration-Aquarium-plants/Natural-Aquarium-Decoration/Rocks-for-tropical-aquarium/Mini-Landscape-per-Kilo-Mini-Landschaft-per-Kilo-Mini-Landschaft-per-Kilo.html

Eftersom jag inte är hemma på dagarna beställde jag den till jobbet. Nu tycker kollegorna att jag är ännu mer knäpp;
-"Jaaaaha, du beställde alltså sten. Till akvariet. På internet. Från Tyskland. Okej ......... " :confused:

:D
#87 - 29 november 2013 18:13
Jag har tyvärr inget bra svar men har samma problem som dig.

Mossa trivs utmärkt i alla av mina akvarier utan i ett. Det tar bara ett par dagar så är mossan brun och nästan helt död och jag fattar ingenting.

Det finns olika förutsättningar i alla mina akvarier och den trivs och växer i allt, utan i mitt stora akvarie.

Det är ett stort mysterium och hoppas att någon har ett bra svar.

Ja, knepigt. Det är ju en del som skiljer egentligen, från kar till kar. I det karet där min mossa trivs mindre bra är det en aning högre pH, göds med PMDD och mer ljus, för att nämna några parametrar. Jag verkar dock inte riktigt ha lika mycket oflyt som dig, mer som att den blir lite brunare och inte växer något.
#88 - 29 november 2013 18:33
Vill bara säga Henke - kul att du är tillbaka här igen :).

//Inger
#89 - 29 november 2013 18:58

Jättekul att du är tillbaka :) Tycker nog själv att just det där att man inte fattar allt konstigt som händer i karet är minst 30% av orsaken till att man hela tiden tycker denna hobby är intressant. Så det där med mossan låter intressant ;)
#90 - 29 november 2013 19:05
Tack tack, kul att se att allt är som "vanligt" sedan man lämnade senast, gänget håller igång! :D Nej, skämt å sido, har kollat in forumet regelbundet, men det är så svårt att hinna vara aktiv på alla forum/siter inom ens intressen när man knappt hinner med den verkliga fritiden och yrkeslivet :)

Nä, appropå ont om tid, nu ska jag ta en lättklädd promenad med hunden för att sedan sätta mig i en varm bastu och planera mitt kommande saltvattensprojekt samt analysera lite trav. Några iskalla danska burkar blir det nog också, skål på er (såg ju att ni helgar loss i dom andra trådarna)!
#91 - 29 november 2013 22:17
Palmberg skrev:
Tack så mycket Johan!

Stenen har många namn, kallas bland annat för Mini Landscape, så du är rätt ute! :)

Beställde den faktiskt från Tyskland, helt okej pris och en sjuttiolapp i frakt hem till dörren är nice!

http://fish.aquaristic.net/en/Decoration-Aquarium-plants/Natural-Aquarium-Decoration/Rocks-for-tropical-aquarium/Mini-Landscape-per-Kilo-Mini-Landschaft-per-Kilo-Mini-Landschaft-per-Kilo.html

Eftersom jag inte är hemma på dagarna beställde jag den till jobbet. Nu tycker kollegorna att jag är ännu mer knäpp;

-"Jaaaaha, du beställde alltså sten. Till akvariet. På internet. Från Tyskland. Okej ......... " :confused:

:D

Hej
Det är inte lätt alla gånger och viss förståelse får man allt ha för dina kollegors reaktion:)
tack för info.
//Johan
#92 - 4 december 2013 17:31
Nu har jag för övrigt beställt mig ett saltvattenskar :) Det ska bli ytterst spännande!

Nu när jag är ganska nöjd med mina två sötvattensburkar ska det bli kul att kunna visa folk -som inte är ett dugg akvaristiskt lagda- vid besök här hemma, den stora skillnaden mellan olika akvarium. Jag får för mig att det borde vara intressant, men jag kanske bara är naiv! :D
#93 - 4 december 2013 19:35
Tycker dit 110 liter är riktigt snyggt :).
#94 - 8 december 2013 12:03
Cyano och alger relaterat till utblåset på filtret?

Funderar lite... Där jag riktar utblåste från innerfiltret (Juwel original, grovporig samt lite vadd på toppen) uppstår det alger och lite cyano. Körde mot bakrutan, ändrade sedan och hade utblåste riktat mot mitten, mot en sten sedan mot framrutan. Jag har mekaniskt tagit bort algerna och cyanon och sedan riktat om utblåset och detta har avhjälpt, så det är inte frågan om någon "bloom boom".
Nu har jag utblåset rejält riktat mot ytan och då blir svärdsplantorna i strömmen angripna ganska kraftigt.
Funderar på om man successivt ska byta ut filtermedian? Samtidigt passa på att lägga Cirax i botten på filtret. Har fått för mig att det är mumma!

Tack Macke_fisk! Sånt är skitkul att höra och betyder mer än man kan tro! :) [:-106]
#95 - 8 december 2013 16:40
[SIZE=3][FONT=arial]Inhandlade och planterade lite gräs idag, [COLOR=#333333]Lilaeopsis brasiliansks/[/COLOR][COLOR=#333333]Lilaeopsis nova zelandiae[/COLOR][COLOR=#333333] och [/COLOR][COLOR=#333333]sagittaria subulata/echinodorus tenellus (jag har fått lite olika bud, inte helt lätt att se kanske [/COLOR][/FONT][/SIZE]:) )[SIZE=3][FONT=arial][COLOR=#333333]

Är ytterst skeptisk då jag inte har nå vidare kräm på ljuset (2x18W på 110 liter) och inte har jag införskaffat mig något co2-system heller! Men men, det får bli ett litet test - det blir som det blir!
[/COLOR][/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=arial][COLOR=#333333]
[/COLOR][/FONT][/SIZE][ATTACH=CONFIG]65975[/ATTACH]
#96 - 8 december 2013 17:02
Jättefint kar Henke :). Vad har du för fiskar?

//Inger
#97 - 8 december 2013 18:05
Tack Inger! Jag har en kampfiskhane och ett gäng Galaxy rasbora :) Har beställt två st Garra flavatra också, från Sollefteå av alla ställen ( ;) ), men det skulle dröja lite innan dom får in dom.
#98 - 16 december 2013 18:55
Mina två kar tuffar på i godan ro. Händer inte så mycket... :) Men å andra sidan är jag nöjd som det är också - för tillfället. Det är bäbislycka här hemma då det är små räklingar hos Körsbären.

Nu när det är lugn och ro i mina kar så passar jag på att kicka igång en barndomsdröm; ett saltvattensakvarium. :D

[ATTACH=CONFIG]66156[/ATTACH]
#99 - 16 december 2013 19:28
Palmberg skrev:
Mina två kar tuffar på i godan ro. Händer inte så mycket... :) Men å andra sidan är jag nöjd som det är också - för tillfället. Det är bäbislycka här hemma då det är små räklingar hos Körsbären.

Nu när det är lugn och ro i mina kar så passar jag på att kicka igång en barndomsdröm; ett saltvattensakvarium. :D

[ATTACH=CONFIG]66156[/ATTACH]

Grattis till pojkdrömmen :D.

//Inger
#100 - 17 januari 2014 21:56
Händer inte så mycket i akvarierna egentligen just nu.

Räkkaret tuffar på, räkningar om vartannat. Ska nog snart gallra ut de blekaste Körsbären.

Myanmar-karet tuffar på även det. Har lite besvärligt angrepp av cyano. Ska snart köra en mörkläggning.

Saltvattenskaret har äntligen kommit igång. Har haft i levande sten så nu är det fram med tålamodet och ficklampan och leta efter liv och växande saker :) Roligt att ha kommit igång! Blir lite scape´ing nu i helgen.

[ATTACH=CONFIG]66792[/ATTACH]
#101 - 17 januari 2014 22:40
Snyggt i karen, du tillhör dom som bevisar att motsatsen till stort kar är ännu större. Gammal fråga i tråden men jag har en teori om att räkor gynnar mossan genom att de håller fritt från alger. Jag har sett samma fenomen med samma mossa i stort sett två identiska akvarium men mossan trivdes först när räkorna kom i det ena karet.I det andra karet fortsatte den att tyna.
#102 - 18 januari 2014 16:18
Oj, tack för det :) Sitter fortfarande och spånar på det stora drömkaret, men vet inte riktigt vad jag ska ha i det. Kul att testa lite olika tills man hittar sin grej!

Det där med räkorna låter riktigt jäkla vettigt! Så vettigt att jag åkte iväg och köpte mig en näve Amanoräkor. Hade tänkt köpa sådana tidigare då jag tycker dom är ganska festliga, men nu blev det äntligen av :) Affären hade stora rackare inne, 4.5 cm skulle jag tippa på.

[ATTACH=CONFIG]66804[/ATTACH]
#103 - 8 februari 2014 20:28
Saltkaret börjar mogna till sig! Ska snart stoppa i lite fler koraller och någon rörmask. Fisk och räkor får vänta lite till, tills vi är hemma från stundande semester.

Annars säger jag som vanligt; de andra karen tuffar på :) Har haft en mörkläggning i Asienkaret och rådde bot på cyanoangreppet.

Och flygrc, din teori om mossa och räkorna verkar verkligen hålla! Nu, sen jag introducerade Amanosarna i Asienkaret så är mossan och sötvattenstången jättefin! :)

Bild på saltet just nu:

[ATTACH=CONFIG]67269[/ATTACH]
#104 - 8 februari 2014 20:31
Palmberg skrev:
Saltkaret börjar mogna till sig! Ska snart stoppa i lite fler koraller och någon rörmask. Fisk och räkor får vänta lite till, tills vi är hemma från stundande semester.

Annars säger jag som vanligt; de andra karen tuffar på :) Har haft en mörkläggning i Asienkaret och rådde bot på cyanoangreppet.

Och flygrc, din teori om mossa och räkorna verkar verkligen hålla! Nu, sen jag introducerade Amanosarna i Asienkaret så är mossan och sötvattenstången jättefin! :)

Bild på saltet just nu:

[ATTACH=CONFIG]67269[/ATTACH]

Henke, du vandrar vidare hela tiden - nu saltkar :).

//Inger
#105 - 8 februari 2014 20:39
Gillar nya utmaningar Inger! Har ju tre olika typer av kar aktiva här hemma nu, och frugan har ett fjärde. Men tror att jag har hittat i rätt riktning nu! Hade ju långt framskridna planer på ett Malawi eftersom "det är så nära saltvatten man kommer med sötvatten", men så tänkte jag, vad fasiken, om saltvatten är slutmålet - varför gå omvägar? :)
#106 - 8 februari 2014 20:43
Palmberg skrev:
Gillar nya utmaningar Inger! Har ju tre olika typer av kar aktiva här hemma nu, och frugan har ett fjärde. Men tror att jag har hittat i rätt riktning nu! Hade ju långt framskridna planer på ett Malawi eftersom "det är så nära saltvatten man kommer med sötvatten", men så tänkte jag, vad fasiken, om saltvatten är slutmålet - varför gå omvägar? :)

Helt rätt tänkt, om man gillar salt :).

//Inger
#107 - 8 februari 2014 21:00
Palmberg skrev:

F osså som vi säger här i södern. Du prickar precis in på min tanke men sedan kände jag bromsen behövde slå till, lite väl häftigt att utan erfarenhet börja med ett 900 liters salt.. Nåväl tanken får mogna för ett Jad 128 l salt eller liknande medan jag följer er som håller på med salt. Jag fortsätter ha koll på dina trådar :)
#108 - 2 mars 2014 19:14
Tjipp tjipp! Saltet utvecklas, de söta står still :) Lite bilder:

[ATTACH=CONFIG]67778[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67779[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67780[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67781[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67782[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67783[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67784[/ATTACH]
#109 - 2 mars 2014 19:46
Slut på det söta nu antar jag :)

//Inger
#110 - 2 mars 2014 20:24
Nja, jag vet inte. Jag gillar ju dom två sötvattenskaren jag har. Men å andra sidan så kanske man vill lägga tiden och pengarna på ett kar istället :) Får se vad det blir framöver! Gillar ju egentligen att ha så vitt skilda kar, men det ena tenderar, för min del, att bli lite eftersatt.
(Men jag tror du är något på spåret Inger!)
#111 - 2 mars 2014 20:38
Palmberg, riktigt fint saltakvarium du har! Det väcker starka "vill ha saltvatten" känslor. Jag håller mig än så länge kvar till substitutet Malawi.

EK
#112 - 2 mars 2014 21:13
Erikderek skrev:
Palmberg, riktigt fint saltakvarium du har! Det väcker starka "vill ha saltvatten" känslor. Jag håller mig än så länge kvar till substitutet Malawi.

EK
Du skriver substitutet Malawi, jag har hört detta innan och undrar vad som menas med det? Är Malawi lika saltv fiskar eller vad syftar ni på?
#113 - 2 mars 2014 21:15
Erikderek skrev:

EK

Instämmer med föregående talare :)
#114 - 2 mars 2014 21:16
Juni skrev:
Du skriver substitutet Malawi, jag har hört detta innan och undrar vad som menas med det? Är Malawi lika saltv fiskar eller vad syftar ni på?

Ja nästan lika snygga ;)
#115 - 2 mars 2014 21:35
Tack hörrni! :) Tycker det är riktigt roligt, en spännande del inom akvaristiken. Alla delar har ju sina tjusningar, det gäller att hitta sin. Jag letar fortfarande, men tror det börjar klarna en aning :)

Juni, har också hört det resonemanget (sen vet jag inte om det är rätt eller fel eller om det ens finns något sådan :) ), jag kan bara hänvisa till hur jag tänkte tidigare: "[COLOR=#333333]Hade ju långt framskridna planer på ett Malawi eftersom "det är så nära saltvatten man kommer med sötvatten", men så tänkte jag, vad fasiken, om saltvatten är slutmålet - varför gå omvägar?"

[/COLOR]Jag tror att det är för att Malawi kan vara så färggranna och karen med mycket sten till viss del har likheter med sötvatten.[COLOR=#333333]

[/COLOR]
#116 - 3 mars 2014 08:24
Aha! Upplever saltvatten kar som väldigt färgrika, medansvar Malawi kar blir lite karga med all sten och växter som inget får vara ifred. Jag tittade på salt kar men det kändes krångligt med slask och fula slangar. Är det krångligare, dyrare?
Både häftigt och vackert!

Annons