hangonfilter

#1 - 3 november 2013 13:34
Hej,

Jag ska skaffa 2 40liters kar om någon månad. Tänkte kanske ha hangonfilter då det sparar platts och är bättre än innefilter va?. 2 frågor:

1. vilken ska man köpa?
2. låter dom jätte mycket?

/Elias
#2 - 3 november 2013 22:51
Nej det tysta. Hang on filter är populära i USA men har inte riktigt slagit här. Men ja det finns en hel del stora på ebay. Annars varför inte ytterfilter? Ännu bättre ju

Sent from my C6903 using Tapatalk
#3 - 3 november 2013 23:12
Hang-on filter till ett nanoakvarium är en praktisk lösning, men de som används till större akvarium är alldeles för stora och klumpiga för min smak. Jag köpte av misstag Eheims hang-on filter till mitt 60liters (men det hade nog kapacitet för mer liter än så) och blev förvånad över hur stort och klumpigt det var när jag fick hem det. Det tar ganska mycket plats bakom akvariet, dessutom sticker det upp en bit ovanför kanten och syns därför för mycket för min smak. I synnerhet Eheim som av någon märklig anledning har gjort sina gråa.

Då tycker jag det är lättare att dölja ett innerfilter men allra bäst vore givetvis ett ytterfilter om man har råd.
Men alla har vi olika smak givetvis. :)
#4 - 3 november 2013 23:43
hangonfilter

2x40-liters kar eller ett 240-liters? Till det första skulle jag skaffa AquaClears hangonfilter. För resten skulle jag lyssna på alla andra här på forumet.

/Jens
#5 - 3 november 2013 23:54
Aaah det kanske är 2 st 40 liters. Ja isåfall aqua clear Hang on. Har aqua clear 20 till mitt 20 liters här hemma. Mycket nöjd

Sent from my C6903 using Tapatalk
#6 - 4 november 2013 07:06
Re: hangonfilter

det är 2 st 42 literskar med framför allt räkor.

Det blev 2 st Eheim Libertt 75- 2040 , det är den minsta av dom som Eheim gör.

har inte fått hem dom än men hoppas på det bästa ska ju inte belasta karen så hårt.

/elias

Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2
#7 - 4 november 2013 09:18
Jag lyckades avbryta min order på Eheim och valde aqua clear, tycker den såg bättre ut på youtube!! Tack
#8 - 4 november 2013 15:23
Ah, ja då var det ju skillnad! Tror du kommer bli jätte nöjd med Aquaclear, betydligt snyggare än Eheims gråa filter. Men det har jag ju redan tjatat om. :)
#9 - 4 november 2013 15:36
ja, jag förstår faktist inte varför den är så ful,.

Jag återkommer om någon månad när jag har karen igång.

Tack för svaren.

/Elias

Annons