Hanging Fish Pod - senaste dumheten

#1 - 11 oktober 2005 14:24
En liten Betta-behållare att sätta på väggen som dekoration:
http://www.postmodernpets.com/fishp_fishpod.htm
<<<(^:>*
#2 - 11 oktober 2005 14:29
Gillar deras tips på vattenbyten också! :To maintain a healthy Betta, we suggest that you change the water approximately once a week - more frequently if the water becomes cloudy. Simply scoop your Betta out into a holding cup and perform a 100% change with room temperature water. If your city adds chlorine or chloramine to the water, an inexpensive water conditioner should be used to neutralize these chemicals.
#3 - 11 oktober 2005 14:57
Sånt där hade de på ett australienskt program. Det där då de ska renovera fyra lägenheter. Fanns en svensk version också.
Men i den senaste australienska som de sände, var det 2 killar som köpte en fyra stycken, satte på väggen i hallen och hade, om jag inte minns fel, 2 slöjstjärtar i varje....

Men jag tycker att den här skålen ser större ut än den sort de använde
#4 - 11 oktober 2005 16:15
Är väl inte värre än vad Svenska zoohandlare säljer. Eller titta på grossisten "Akvarieteknik" som förvarade (förvarar) kampfiskar i små plastpåsar med ca 2dl vatten hängande på en dörr.
Dags att bojkotta "kupförsäljande" zoohandlare och grossister som "Akvarie Teknik".
Det är ju alltid enklare att "förfasa sig" över utlandet men det som sker här hemma blundar man för.
"Akvariegurun" Kjell Fohrman (som jag hyser största respekt för) brukar "oja sig" över odlingsformer och manupulationer vid sina resor i ex.v. Singapor,men aldrig ett ord om de "avarter" och misskötsel av akvariefisk som man ser i svensk zoohandel.
Börja verka här!!
#5 - 11 oktober 2005 19:21
håller fullständigt med i vissa zooaffärer framhäver dom att de följer jordbruksverket angående bur storlekar med stora plakat bredvid på nästa hylla står guldfiskkupor ibland väldigt små dubbelmoral
PatrikMalmo
#6 - 11 oktober 2005 21:07
Just Betta-behållaren tyckte jag faktiskt var fräck. Tror inte den far illa i en sådan, om man bara skiftar vatten regelbundet. Månne lite beroende på hur tjock acrylen är. Guldfiskskålarna är värre, där förvrängs ju allt. En cylinder kan jag dock tänka mig att ha fisk i.

Hilsen,

P
#7 - 11 oktober 2005 21:42
http://www.postmodernpets.com/fishp_racetrackfishbowl.htm
Denna var ju heller inge höjdare.

"The Racetrack Fish Bowl is designed to give small fish, which are said to have a memory of 7 seconds, the sensation of long distance swimming. Instead of swimming side to side in a regular bowl, small fish can crisscross for miles through this unusual infinity-shaped bowl. Except perhaps for an occasional lapse of deja vu, every lap will seem like a new experience for your finned-friends."

Så det betyder alltså att fisken trivs med att simma runt i den saken?
#8 - 11 oktober 2005 22:22
sånt jäkla ljugeri.

7 sekunder minne ingen fisk har så dåligt minne.
guldfisk som sägs ha 3sekunder har i praktiken minen nog för ett par månader.
#9 - 11 oktober 2005 23:04
Det finns faktiskt ett avsnitt med "Mythbusters" (en serie på discovery där man testar olika myter) där man testar myten om just guldfiskars minne. Genom att skapa en labyrint i ett akvarium och locka guldfiskarna med mat testade man om de skulle kunna lära sig och därmed också minnas hur man tar sig genom labyrinten. Det visade sig att det gick att lära guldfiskarna att ta sig igenom labyrinten och det gick lite snabbare för varje gång. Slutsaten blev att myten var krossad, uppenbarligen hade guldfiskarna betydligt längre minne än bara några sekunder och gick att lära enklare saker. Detta är ju iof inget nytt för oss eftersom fiskarna ofta dras till en när man ska mata, detta skulle de ju inte göra om de hade så kort minne eftersom de inte skulle ha ngn aning om vilka vi är eller att vi ska ge dem mat.
#11 - 12 oktober 2005 07:55
Den här artikeln är också intressant (angående fiskars intelligens):

http://www.djurensratt.se/articles/article.asp?id=1558
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 12 oktober 2005 08:31
[QUOTE=SPQR]Är väl inte värre än vad Svenska zoohandlare säljer. Eller titta på grossisten "Akvarieteknik" som förvarade (förvarar) kampfiskar i små plastpåsar med ca 2dl vatten hängande på en dörr.
Dags att bojkotta "kupförsäljande" zoohandlare och grossister som "Akvarie Teknik".
Det är ju alltid enklare att "förfasa sig" över utlandet men det som sker här hemma blundar man för.
"Akvariegurun" Kjell Fohrman (som jag hyser största respekt för) brukar "oja sig" över odlingsformer och manupulationer vid sina resor i ex.v. Singapor,men aldrig ett ord om de "avarter" och misskötsel av akvariefisk som man ser i svensk zoohandel.
Börja verka här!![/QUOTE]
Nu är det väl i för sig som så att jag sällan i detta forum varken "ojar" mig över "utländska manipulationer" eller över svenska "avarter" eftersom de det berör sällan läser detta forum. Det finns ju andra och effektivare ställen att framföra sin kritik på.
#13 - 12 oktober 2005 08:46
Denna "Fish Pod" erbjuder möjligen lite större volym än en Betta-vas: http://www.greenacres4u.com/images/Betta_Vase.jpg Är även direkt utsatt för solstrålning med stora temperatursvängningar som följd.Lite växter som skydd hade också varit bra.Även en Betta borde erbjudas drägliga livsvillkor;inte bara betraktas som dekoration.Hoppas att vi aldrig får se TV-Ernst hemslöjda akvaristiska väggdekorationer!
<<<(^:>*
#14 - 12 oktober 2005 10:12
Stackars bettor.... jag vill rädda dem alla.....

Annons