Hängiga fiskar

#1 - 5 januari 2012 21:16
Hejsan!
Köpte i måndags ett 20 liters akvarium som jag startade upp med växter och allt, igår köpte vi våran första fisk. En kampfisk och han verkar inte må bra, han gömmer sig bakom pumpen och ligger bara uppe vid ytan och flyter får inga större reaktioner om man petar på honom. Vi har ordnat så att pumpen inte gör det så strömt samt har en ganska svag lampa intill då jag läste att de vill ha det lite mörkare och inte så strömt.
Köpte även 10 neontetror idag samt även mygglarver eftersom de skulle vara bättre mat men han än ändå nere och nu är även tetrorna hängiga och nere, vad kan vara fel?

Det är första akvariet som sköts på egen hand.
Tacksam för svar / Marika och Simon
#2 - 5 januari 2012 21:59
Du har inte startat upp akvariet som man ska och därför lider fiskarna! Läs följande så klarnar det nog, speciellt punkt 9. https://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=70
#3 - 5 januari 2012 22:05
Kanske skulle tillagt att vi använde oss utav en bakteriekultur när vi startade upp det.
#4 - 5 januari 2012 22:19
Jag läste nog också ditt inlägg lite för fort.... Du bör iallafall i detta läge inte mata alls, gör ett litet vattenbyte och tillsätt 1 msk salt som du först löst upp i ett glas vatten, gärna omedelbart!
#5 - 5 januari 2012 22:21
litet vattenbyte? ska allt bytas, hälften eller bara lite ?
#6 - 5 januari 2012 22:22
Nåt tok med vattnet är det ju helt klart eftersom alla fiskar mår dåligt! Har karet varit igång med pump sen i måndags och första fisken kom i igår?
#7 - 5 januari 2012 22:23
Ja vi satte igång allting i måndags samt hade i bakterier, som de sa i butiken, lade i första fisken igår
#8 - 5 januari 2012 22:23
litet vattenbyte? ska allt bytas, hälften eller bara lite ?
ja ok du kan väl Ta hälften då med rätt temperatur och tillsätt bakteriekultur igen...
#9 - 5 januari 2012 22:25
Ska ordna det genast imorgon :) tack så mycket för hjälpen
#10 - 5 januari 2012 22:26
Sköljde du ur filtersvamp/pump och akvariet med inredning mm. innan du fyllde upp det?
#11 - 5 januari 2012 22:28
Ska ordna det genast imorgon :) tack så mycket för hjälpen
Jag tycker du ska göra det på en gång så är chansen större att de piggar på sig;)
#12 - 5 januari 2012 22:28
kan kalkhalten i vattnet påverka fiskarna? Har väldigt kalkrikt vatten här
#13 - 5 januari 2012 22:29
kan kalkhalten i vattnet påverka fiskarna? Har väldigt kalkrikt vatten här
Nej, det är mest positivt!
#14 - 5 januari 2012 22:29
åheim skrev:
Jag tycker du ska göra det på en gång så är chansen större att de piggar på sig;)

Har akvariet stående hemma hos min pojkvän jag är för tillfället hos mig och han är inte hemma. Har ingen möjlighet att ta mig dit fören imorgon :/
#15 - 5 januari 2012 22:32
Hände mitt första akvarie med.. Vi tömde det helt och jag vaskade alla stenarna. Rengorde akvariet grundligt.. Jag tvättade allt och efter två dagar la vi i en tablett som skulle neutralisera vattnet.. De jag använde heter..TetraAqua Bactozym... Efter 24timmar la jag i min kampfisk.. Han överlevde och mådde hur bra som hälst.. Honan som jag hadde först dog efter 2timmar innan vi gorde allt detta..
Hanen sålde jag sedan för att skaffa lite guppy... Nu har jag inte många guppy kvar men de e en del... Hoppas du fick lite hjälp..kram..
#16 - 5 januari 2012 22:35
Hände mitt första akvarie med.. Vi tömde det helt och jag vaskade alla stenarna. Rengorde akvariet grundligt.. Jag tvättade allt och efter två dagar la vi i en tablett som skulle neutralisera vattnet.. De jag använde heter..TetraAqua Bactozym... Efter 24timmar la jag i min kampfisk.. Han överlevde och mådde hur bra som hälst.. Honan som jag hadde först dog efter 2timmar innan vi gorde allt detta..

Hanen sålde jag sedan för att skaffa lite guppy... Nu har jag inte många guppy kvar men de e en del... Hoppas du fick lite hjälp..kram..

vart hade du fiskarna sålänge?
#17 - 5 januari 2012 22:41
Eftersom min enda fisk dog så behövde vi inte bry oss om det men när det var så hos mina kussiner så la vi deras fiskar i en skål som har ett 5cm vattennät högst upp på sidan och bara spola med kranen..hur bra som hälst... Vattennätet är som en silkant så att om man har fiskar i skålen så rinner vattnet igenom nätet men fisken stannar..
#18 - 5 januari 2012 22:44
Jag rekomenderar pillerna.. De funka kanon och med mitt andra akvarie la vi i fiskarna efter bara 10timmar efter tabletten och de klara sig..:) medlet min kussin hadde funka inte på deras andra akvarie så de tog pillerna direkt..:))
#19 - 5 januari 2012 22:48
Okej tack för hjälpen, de första ja ska göra imorgon är att åka dit och rengöra hela akvariet, i med mera bakterier och nytt vatten. Kan man stoppa i fiskarna direkt förresten?
#20 - 5 januari 2012 22:49
Vet inte om vi har någon möjlighet att ha fiskarna någon annanstans en längre tid efter att det rengjorts
#21 - 5 januari 2012 22:54
Hjälpte detta lite.. Har haft en bod ute på gården med med enbart akvarie.. 5st 200L 3st 120L 10st 52liter och så har min syster på sitt rum.. Min pappa har ett 700L och jag ett till 120L i mitt rum.. Alla med piller i och alla yngel som är så känsliga klarar sig kanon.. Ska försöka bli av med bodens alla akvarie om ett halvår då vi ska bygga ut stallet.. Tar nog in ett till 120l på rummet och ett 52 till alla yngel..resten säljs..(de i boden) :):):))
#22 - 5 januari 2012 22:58
Det som är att medlet måste verka ett tag..funkar att fylla vasken lite så att fiskarna får lite vatten och spola vatten eller rengör pumpen och ner med den medans ni ränsar..en fisk klarar sig 20timmar på ett ungefär utan pump elr spolning..:))
#23 - 5 januari 2012 23:03
Som sakt klarar en fisk sig utan pump i flera timmar.. Körde från stockholm till sjöbo nära ystad i södra skåne..:) alla mina 5 kampar klara sig..
#24 - 5 januari 2012 23:26
Kampfiskar har lungor... Hämtar syre ovanför ytan. Så dom hade klarat sig i en spann i din bil från Skåne upp till umeå ner till skåne och minst 50 vänder till.

Nu tog jag för givet att du menar kampfisk med "kampar"...

Man kan INTE jämföra en fisk som andas med lungor och en som andas med gälar

Sent from my iPhone using Tapatalk
#25 - 5 januari 2012 23:30
Nja, kampfiskar har inte lungor, däremot har de ett så kallat labyrintorgan som kan ta upp syre ur luften, därav ordet labyrintfisk. De drunknar om de inte får luft.
#26 - 6 januari 2012 07:45
Nu e ju dock labyrintorganet en slags lunga enda konstruktionsskillnaden är att syret tas in genom munnen och ut genom gälarna istället för mun mun.

Så "lunga" och lunga. Målet va att få fram att den måste ta sig till ytan för att andas :)

#27 - 6 januari 2012 09:07
Ja jag mena 5kampar men hadde även med mig guppy och slöjstjärtar...de funga. .:)
#28 - 6 januari 2012 09:14
Tack för alla svar :) Ska alldelessnart iväg och göra rent akvariet :)
#29 - 6 januari 2012 09:24
Tyvärr har du förstört möjligheten att få ordning på akvariet då du köpte neontetrorna. För mycket fisk i en balja något större än en tekopp.

Det är möjligt att du hade något konstigt i vattnet när du endast hade kampfisken och då hade det kanske hjälp med rengöring/nystart men det finns mera sannolika skäl till varför den inte mådde bra, t.ex sättet du vande den vid nya vattnet eller för mycket mat direkt eller en massa andra skäl.

Du kan få mycket hjälp här på Zoopet men väljer du att ta råd av en 13-årig nybörjare finns det inte mycket hopp, gör som Åheim sa och läs på innan du skaffar djur.

Tobbe
#30 - 6 januari 2012 09:30
Ja jag mena 5kampar men hadde även med mig guppy och slöjstjärtar...de funga. .:)

Slöjisar är precis som kampfiskar , andas också syre "ovanför" ytan .

Jag tycker du borde läsa på lite mer innan du försöker dig på att ge tips och råd.

Alla kan vi göra fel.. Alla... Men att ge råd som är helt från verkligheten är helt galet.. Så ett tips.
Läs på lite mer själv :)

#31 - 6 januari 2012 09:36
Ja att man ska vänja en fisk till dess nya hem.. Jag lägger i påsen med fisken i akvariet och låter fisken vänja sig vid tempen i ca 30min.. Sedan i med lite av akvariets vatten och låt vara i tio min.. Och fortsätt hälla i lite vatten tills påsen är full..då kan du släppa ut fisken och sedan inte mata den förren dagen efter..

Jag är en 13åring som kan de jag gör.. Jag har haft fiskar sen jag var 8 och har ett mini hus på gården full med akvarie och fiskar.. Läs vad jag skrivit innan så fattar du.. Har eget odlings pogram mm.. Så jag vet en hel del.. Men man avgör själv vem man vill tro på och inte..:|
#32 - 6 januari 2012 09:39
Det med slöjisar vet jag inget.. Kamp och guppy är bättre.. Min pappas slöjisar är aldrig uppe vid ytan.. De är nere vid botten med mini ålarna i stenhål och vexter.. Men som sakt jag har ingen aning om slöj.. Guppy och kamp gäller..
#33 - 6 januari 2012 09:40
Tobbe R skrev:
Tyvärr har du förstört möjligheten att få ordning på akvariet då du köpte neontetrorna. För mycket fisk i en balja något större än en tekopp.

Det är möjligt att du hade något konstigt i vattnet när du endast hade kampfisken och då hade det kanske hjälp med rengöring/nystart men det finns mera sannolika skäl till varför den inte mådde bra, t.ex sättet du vande den vid nya vattnet eller för mycket mat direkt eller en massa andra skäl.

Du kan få mycket hjälp här på Zoopet men väljer du att ta råd av en 13-årig nybörjare finns det inte mycket hopp, gör som Åheim sa och läs på innan du skaffar djur.

Tobbe

Jag läste på innan och gjorde som man skulle, gjorde även som de sa på djuraffären där jag köpte allting. De sa att det gick jättebra att ha neontetror tillsammans med kampfisken och även en slamsugare (den har vi inte köpt ännu) I det akvariet vi har
#34 - 6 januari 2012 09:43
Man kan ha en hel del fiskar med kamp med då MÅSTE det ha kårta skärtfenor..
#35 - 6 januari 2012 09:46
Ska man ha andra fiskar med kampfiskar så är målet att tänka på att inte ha fiskar som "stressar" och inte ha fiskar som gillar "mycket strömt" vatten då stark cirkulation kan trötta ut en kampfisk och det gör då att den inte orkar ta sig till ytan för att andas.. Och engla? Det där med andra fenor osv... Beror helt på storleken på karet..

#36 - 6 januari 2012 09:46
Tex så kan jag inte ha mina guppy med kamp för då (äter/biter) kampen av bitar av stjärtfenan.. Tragist men sant..och så har vi detta med lagen att man ej får ha två kamp i ett akvarie.. De har jag bara i två akvarie men då i vardera kön.. Och ett litet akvarie med 5 kamphonor.. Funkar prima..!
#37 - 6 januari 2012 09:48
Funkar ej med 20guppy och 1kamp i 200L.... De e lite fiskar men det gick INTE...
#38 - 6 januari 2012 09:49
Tex så kan jag inte ha mina guppy med kamp för då (äter/biter) kampen av bitar av stjärtfenan.. Tragist men sant..och så har vi detta med lagen att man ej får ha två kamp i ett akvarie.. De har jag bara i två akvarie men då i vardera kön.. Och ett litet akvarie med 5 kamphonor.. Funkar prima..!

Nu får du ge dig......

Jag får ha 20 hanar i samma kar om jag vill.. Men för deras egen skull har jag det Inte.. Och jo man kan ha guppie med betta splendens. Allt beror på akvarie storleken..

Lämnar tråden igen :) går inte att diskutera med någon som tydligen lever i en bubbla av fantasi

#39 - 6 januari 2012 09:54
Okej...! De är lag på att ej två hanar (kamp) får vara i samma akvarie men jaja... Jag har en regelbok så jag vet.. Ha du de om du vill..

E alla på mig elr..
#40 - 6 januari 2012 09:55
Majki01 skrev:
Slöjisar är precis som kampfiskar , andas också syre "ovanför" ytan .

Jag tycker du borde läsa på lite mer innan du försöker dig på att ge tips och råd.

Alla kan vi göra fel.. Alla...

Ni är nog på samma ställe om du påstår att Slöjstjärten är en labyrintfisk! De kan dock leva i miljöer med kass syretillgång men det är en annan femma :)
#41 - 6 januari 2012 09:57
Har ingen aning vad en slöjis är bara hur min pappas beter sig.. Mycket möjligt att de är uppe vid ytan när vi inte ser..?? Men de vet jag nada om:))
#42 - 6 januari 2012 10:00
Ja okej så om de nu är MYCKET luftbubbler i vattnet så kanske de ej behöver vara vid ytan SÅ mycket..elr.. Rätta mig om jag har fel..:)
#43 - 6 januari 2012 10:00
Ni är nog på samma ställe om du påstår att Slöjstjärten är en labyrintfisk! De kan dock leva i miljöer med kass syretillgång men det är en annan femma :)

Nej nej nej. En guldfisk är inte en labyrint fisk. Inte så jag menar.
Men guldfisken kan vid dålig "syretillsättning" i karet snappa efter luft vid ytan tack vare "simblåsan"

Va lite otydligt att skriva "precis som kampfisk"

Det jag skriver är info taget ur en information Lars-Olof (styrelseledamot i Sveriges akvarieförenings riksförbund) skrivit på www.alltomträdgård.se år 2004,
Så info kan ha ändrats :)

Kan inte skriva ur egen erfarenhet då jag aldrig skulle få för mig att förpesta något av mina akvarie med en slöjstjärt.

#44 - 6 januari 2012 10:01
Guldfisk och slöjis är mycket olika..
#45 - 6 januari 2012 10:02
Okej...! De är lag på att ej två hanar (kamp) får vara i samma akvarie men jaja... Jag har en regelbok så jag vet.. Ha du de om du vill..

E alla på mig elr..

Den lagen vill jag se.. Har odlat kampfiskar åt en djuraffär här i Skåne dom senaste åren.. La av för kanske 6 månader sen.. Aldrig hört eller läst något sådant trams. Så bevis?

#46 - 6 januari 2012 10:03
Guldfisk och slöjis är mycket olika..

SLUTA..... En missbildad sönder avlad guldfisk... Alla inom karpfisk familjen

#47 - 6 januari 2012 10:03
Okej..:| ska t malmö nu och sälja lite guppyyngel.. Letar reda på lagen sen..:)
#48 - 6 januari 2012 11:26
åheim skrev:
Sköljde du ur filtersvamp/pump och akvariet med inredning mm. innan du fyllde upp det?

Vi har rengjort allting noga nu och bytt ut vattnet. Så hoppas på att det ordnar sig för honom nu
#49 - 6 januari 2012 11:28
Alla tetror var döda imorse (?) Så vi gör ett nytt försök att få igång akvariet, vi har rengjort sanden noga samt träbiten och stenen vi köpte till igår och bytt ut vattnet. Har tillsatt bakterier och en matsked saltvatten som vi löste upp i ett separat glas med vatten först. Läste någonstans att det är skulle vara bra. Hoppas att det lyckas nu och tack för all hjälp.
#50 - 6 januari 2012 12:07
tror ditt problem är att du inte ger karet någon tid att komma igång så att säga ;)
#51 - 6 januari 2012 13:19
De ska stå ett tag.. Hoppas det funkar..mvh Engelpengel..:))
#52 - 6 januari 2012 15:36
Hejsan!
Vilken temperatur har du i karet? Kampfisken kan verka slö om det är för kallt.

MVH tiffy07
#53 - 6 januari 2012 16:15
Att guldfiskar/slöjstjärtar ofta står och "snappar luft" vid ytan tror jag beror på att det ofta underskattas att de skitar ner en hel del, och många slöjstjärtar hålls nog i för små kar, med dålig filtrering, vilket gör vattnet dåligt. Det är typiskt för fiskar med syrebrist, att de står uppe vid ytan.
#54 - 6 januari 2012 21:07
10 neoner i 20 liter är att be om problem. Är karet dessutom nystartat så inte behöver man inte ens be om problem. Läs på ordentligt, men inte i den här tråden för här härjar nog ett och annat troll.
#55 - 6 januari 2012 23:37
Lite roliga svar.. Inte för att de är fel eller så.. Älskar att läsa bara:))
Och jo det med lagen..det är så att om två kamp hanar är i samma kar så utsätts fisken för djurplågeri eftersom att man vet att de skadar varran.. Man får inte utsätta något djur för plågsamma sitvasioner..(sorry för min stavning.. Jobbar hårt med den i skolan..:). )

t'ex för ett par år sedan (sa pappa då) fick en djuraffär lägga ner allt vad fiskar heter för att han ej höll denna lag.. Alla djur skänktes bort till andra affärer och ett år senare gick affären i konkurs..

Idag har jag inte odling på kamp mer då guppy tagit över men har 8 kamp kvar.. Inga fler odlas fram eller köps nu.. Ger de nog till mina kussiner som är fisktokiga också..:)
#56 - 7 januari 2012 09:54
Hej på er!
Kalle (som vi döpt kampfisken till) Mår mycket bättre idag, ligger uppe vid ytan ofta och andas men nu så sticker han så fort vi nuddar honom. Gjorde rent allt noga som sagt och spolade ur akvariet åtskilliga gånger samt drog i en dos bakteriekultur. Har inte heller givit honom någon mat sen han kom i nya akvariet utan han får de på eftermiddagen.

Nu vet vi lite mer och tack för alla råd och tips, de i djuraffären kan inte ha haft så bra koll, men att stoppa i en slammis är okej va när det bildats lite alger om någon vecka?
#57 - 7 januari 2012 10:30
Hej på er!

Kalle (som vi döpt kampfisken till) Mår mycket bättre idag, ligger uppe vid ytan ofta och andas men nu så sticker han så fort vi nuddar honom. Gjorde rent allt noga som sagt och spolade ur akvariet åtskilliga gånger samt drog i en dos bakteriekultur. Har inte heller givit honom någon mat sen han kom i nya akvariet utan han får de på eftermiddagen.

Nu vet vi lite mer och tack för alla råd och tips, de i djuraffären kan inte ha haft så bra koll, men att stoppa i en slammis är okej va när det bildats lite alger om någon vecka?

Nu vet jag inte vad du menar med en slammis, men det är inte lätt att hitta någon fisk du kan ha i den lilla burken. I princip alla algätande fiskar är/blir för stora. Det bästa du kan göra är att köpa ett riktigt akvarium och låta tekoppen vara yngelakvarium.
Små akvarier kan bli mycket bra men det kräver mer kunskap och erfarenhet än vad du har just nu.
Du balanserar mycket nära gränsen för djurplågeri, att ta död på 10 neontetror inom ett dygn är ganska svårslaget.

När jag läser tidigare inlägg ser jag att du fått råd av zooaffären att göra så här. Tydligen också de som kallar någon fisk för slamsugare? Sammantaget verkar det vara total inkompetens hos personalen där, byt affär.

Tobbe
#58 - 7 januari 2012 10:32
Hej på er!

Hoppas du/ni får det att funka! En "slammis" kan/ska man inte ha i ett 20Liters, de kräver avsevärt större utrymme!
#59 - 7 januari 2012 11:13
Okej då vet vi :) Kan det finnas någon fisk som går bra att ha med en kampfisk som inte måste leva i stim? Vill gärna ha en kompis till Kalle, som förövrig simmar omkring nu och utforskar sitt akvarium utan att man behöver putta på honom.
#60 - 7 januari 2012 11:51
tiffy07 skrev:
Hejsan!

Vilken temperatur har du i karet? Kampfisken kan verka slö om det är för kallt.

MVH tiffy07

Vi har 28 grader i vattnet
#61 - 7 januari 2012 11:52
Nej ,Kalle behöver inte någon kompis, han har inte de behoven. Tvärtom är han en revirhävdande art och möjligen behöver han en hona, men det är inget som säger att han inte pucklar på henne heller, eller tvärtom, det händer det med. Låt du Kalle vara ensam fisk i den lilla burk du har. Skaffa några snäckor som håller efter algerna i stället.
#62 - 7 januari 2012 12:01
Läs bara Mumin och Åheims inlägg, de tar dig rätt långt. Det var längesedan jag såg så mycket märkliga idéer i en och samma tråd.

20 liter är rätt litet för alla fiskar, det är liksom räkor som borde bo däri från början. Börjar ni inte läsa på snart så kommer ni ge nästa fisk en nitritspik deluxe så att de också dör.
#63 - 7 januari 2012 12:11
Jo det blev mycket inlägg som inte ens har med ämnet att göra. Men som du sa Mathias Nilsson så är det Mumin och Åheim som verkar ha koll på läget. Kalle verkar må skapligt nu iallafall och det är huvudsaken för mig. Ska försöka komma över ett större akvarium så vi kan ha flera fiskar. Ska absolut läsa på mer innan nästa gång jag köper. Tack igen för alla tips och råd, det uppskattas verkligen
#64 - 10 januari 2012 23:40
Stackare... [:-141] bara fortsätt med att tillsätta bakterier... kanske ta dit en extra växt. 1L vattenbyte per dag.. Hoppas det kommer gå bra... [:-145]
#65 - 11 januari 2012 01:21
Fan vad ni skulle vara på den unga då! Hon (han?) gav absolut inte sämre tips än många andra här. Hon hade fel om slöjstjärt/guldfisk, men utöver det så tycker jag hon verkar kunna sina saker. Det är sant att det ofta blir problem med kampfiskar och andra fiskar med långa böljande fenor och att det inte har så mycket med volym att göra. Det som gör det omöjligt att ha två kampfiskhanar ihop är just det att de inte slutar jaga. Djurskyddslagen säger specifikt om kampfiskar att "Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel.". Det gäller visserligen främst handlare (och odlare Majki01), men det finns mer generella regler om stress och naturligt beteende som gör det olagligt oavsett. Skall tilläggas att det generellt är olagligt även att ha ett 20 liters akvarium med så mycket fisk i.

De kommentarer som jag har problem med är snarare de förment självsäkra "sköljde du verkligen av pumpen annars så är du fucked" och "du dödade din tank när du köpte tio neontetror". De ger bara folk dåligt samvete. Du kommer säkerligen få problem med nitrit i en sån liten tank, men det är inget som händer efter bara ett par dagar. Det troligaste är, i min mening, att du har en kass djuraffär som ger dåliga tips och att de gett dig fiskar som är i dåligt skick. Men det är omöjligt att säga eftersom ingen som svarar här har nog med information för att avgöra det.

Du borde skaffa en större tank om du vill ha ett stim tetror dock. Om du absolut måste så passar tex galaxyrasboror bättre, eftersom de är mycket lugnare och föredrar att snoka runt på botten/bland växter istället för att stimma i öppet vatten. Jag föreslår dock att du låter kampfiskhanen gå ensam, kanske med tre otocinclus eller ett par snäckor om du vill ha något på botten och som kan knapra på alger.
#66 - 11 januari 2012 05:42
Fan vad ni skulle vara på den unga då! Hon (han?) gav absolut inte sämre tips än många andra här. Hon hade fel om slöjstjärt/guldfisk, men utöver det så tycker jag hon verkar kunna sina saker. Det är sant att det ofta blir problem med kampfiskar och andra fiskar med långa böljande fenor och att det inte har så mycket med volym att göra. Det som gör det omöjligt att ha två kampfiskhanar ihop är just det att de inte slutar jaga. Djurskyddslagen säger specifikt om kampfiskar att "Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel.". Det gäller visserligen främst handlare (och odlare Majki01), men det finns mer generella regler om stress och naturligt beteende som gör det olagligt oavsett. Skall tilläggas att det generellt är olagligt även att ha ett 20 liters akvarium med så mycket fisk i.

De kommentarer som jag har problem med är snarare de förment självsäkra "sköljde du verkligen av pumpen annars så är du fucked" och "du dödade din tank när du köpte tio neontetror". De ger bara folk dåligt samvete. Du kommer säkerligen få problem med nitrit i en sån liten tank, men det är inget som händer efter bara ett par dagar. Det troligaste är, i min mening, att du har en kass djuraffär som ger dåliga tips och att de gett dig fiskar som är i dåligt skick. Men det är omöjligt att säga eftersom ingen som svarar här har nog med information för att avgöra det.

Du borde skaffa en större tank om du vill ha ett stim tetror dock. Om du absolut måste så passar tex galaxyrasboror bättre, eftersom de är mycket lugnare och föredrar att snoka runt på botten/bland växter istället för att stimma i öppet vatten. Jag föreslår dock att du låter kampfiskhanen gå ensam, kanske med tre otocinclus eller ett par snäckor om du vill ha något på botten och som kan knapra på alger.

Nu e vi där igen... Jo allt handlar om storleken... En kampfisk jagar bara INOM sitt terr, jag körde 2 hanar i mitt 540 liters tex dom jagade aldrig varandra för dom höll sig båda i sitt terr, fungerade perfekt.

Har sökt och hittar ingen lag som specificerar sig inom "betta splendens" så dina ord är inga bevis... Vill fortfarande se det innan jag tror det.

#67 - 11 januari 2012 10:34
Klart att det KAN gå. Men oftast gör det inte det. Jag hade tex två hanar i 1200 liter när jag var ung, och det gick inte alls. Fiskar har personlighet och sen spelar tex ålder och om de växt upp ihop och så in. Jag tycker inte man ska ge råd till andra bara baserat på egna erfarenheter.

Det här går också, men det betyder inte att det är en bra idé.

Du kan läsa tex här om bestämmelserna: http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
#68 - 12 januari 2012 21:26
Vi var till en annan zooaffär i västerås och pratade med dem, förklarade storleken på akvarium och vad vi tidigare råkat ut för.
Han sa att vi kan köpa till två honor, eftersom hanen annars bara är på den ena hela tiden. Det rekomenderades att ha minst två honor iallafall sen sa han tvärstopp. Inga fler fiskar i akvariet, han tyckte även att två honor till var lite mycket MEN att det är elakt att bara ha en hona då hon somsagt får det tungt.

Men iallafall, den ena honan vi köpte är väldigt agressiv både mot hanen och den andra honan, efter bara några timmar ihop hade hon givit hanen stort sår på huvudet samt trasat hans fenor en aning (vi avvaktade lite med att ta bort honom ifall han skulle återhämta sig vilket han har gjort och mår bra igen) Honan har vi flyttat ifrån akvariet till ett lite mindre temporärt.

Vet att de bråkar när de leker, men att han såg ut sådär skrämde livet ur oss och han var inte alls pigg när vi tog bort henne från akvariet.
#69 - 12 januari 2012 21:28
Kiwie skrev:
Stackare... [:-141] bara fortsätt med att tillsätta bakterier... kanske ta dit en extra växt. 1L vattenbyte per dag.. Hoppas det kommer gå bra... [:-145]

Vi tillsätter bakterier en gång i veckan (ska göras imorgon samt byta ut vattnet) fiskarna mår bra i övrigt vad vi kan se. De äter bra och simmar omkring i akvariet, ingen som verkar slö eller sjuk.
#70 - 12 januari 2012 21:31
Kolla värden...
#71 - 12 januari 2012 21:47
Kiwie skrev:
Kolla värden...

Som jag sa.... de mår bra nu!
#72 - 12 januari 2012 22:21
grattis... fortsätt med vad du nu gör för att dem mår bra.. ;)
#73 - 12 januari 2012 22:32
Såg nu att hanen fått utåtstående ögon (glosögon) har han inte haft innan, är det ett tecken på sjukdom?
han är som ja sagt innan fortfarande pigg och uppvaktar den hona som är kvar i akvariet och han äter mycket

Annons