Hänger vid ytan..

#1 - 1 januari 2004 11:32
hej Jag har 3 st små scalarer som har verkat mått hur bra som helst sen jag köpte dom (början på dec.) men nu dom senaste dagarna så har dom verkat lite konstiga o varit uppe vid ytan o försökt komma in bakom filtret o inte tillsammans som dom har varit hela tiden. jag har haft nitrit i vattnet men det e borta nu sen 22 dec. e det stor chans att det skulle komma tebax så snabbt..?? (har inte kollat vattnet sen des) eller kan det vara nått annat nu..??

Nån som vet..? *hoppas*
#2 - 1 januari 2004 11:41
Antingen nitrit eller syrebrist, låter det som...
Syrebrist står de vid ytan, och "flämtar". Kan orsakas av för många fiskar.
Nitrit är samma symtom som för syrebrist, men fiskarna behöver inte stå vid ytan och "flämta".
Minska antalet fiskar, skaffa bättre cirkulation eller köp en bakteriekultur igen, så ordnar det sig nog=)

Mvh Malawi´n
#3 - 1 januari 2004 11:48
Gör ett vattenbyte då minskar du ev. nitri och tillför syre.
Kolla att du har rätt pH för scalarer.
#4 - 1 januari 2004 11:59
ok jag har två luft filter till mitt 160l men det ena ser inte ut att funka lika bra som det ena (blåser inte alls ut lika mycket vatten) e det bara att köpa ett nytt eller går det att laga på nått sett...?? ska kolla nitrir halten igen..
#5 - 1 januari 2004 12:06
Luftfilter?? Kan du beskriva hur dom ser ut? Hur många liter i timman pumpar dom?

Hur ofta gör du delvattenbyten och hur mycket vatten byter du?
#6 - 1 januari 2004 12:12
vanliga filter.. vet inte riktigt vad det finns för olika.. e ny på det här med akvarium.. har bara haft det en mån.. ett avlångt runt o ett avlångt fyrkantigt.. (säger nog dej ingenting) men sånna som dom har i zoo afärerna i deras akvarium.. ju med att jag fick nitrit nästan direkt så fick jag inte byta vatten förens det va borta sa dom så jag gjorde mitt första byte 27/12 då byte jag bara 1/4 del för det sa dom att jag skulle göra o så vet jag tyvärr inte hur många liter i timmen dom pumpa men akvariumet e köpt begangnat o han som hade det innan sa att dom filtrerna funkade för honom.. =/

#7 - 1 januari 2004 12:14
glömde säga.. har planerat att göra vatten byte ca varannan vecka... har fått höra att det ska vara bra...
#8 - 1 januari 2004 12:17
Troligtvis är det nitrit igen. Du kan läsa lite på den här länken om hur du undviker och blir av med för höga nitritvärden.
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195

#9 - 1 januari 2004 12:19
Försök göra vattenbyte varje vecka. 20-30% per gång brukar vara lagom (beror lite på hur mycket fisk man har och vad man har för filtrering).
#10 - 1 januari 2004 12:20
ska läsa.. tack så mycket.. (ska ta reda på hur mycket dom pumpar i timmen o.s.v) =)
#11 - 1 januari 2004 12:21
ok då ska jag göra det varje vecka... tack så mycket...
#12 - 1 januari 2004 12:36
Är fiskarna vid ytan då är det akut att byta vatten.
#13 - 1 januari 2004 12:37
Lycka till med akvariet! Om du tycker att det verkar jobbigt med akvariet nu i början så kan jag tala om att ett akvarie med bra filtrering och regelbundna vattenbyten som hunnit bli inkört oftast fungerar mycket smidigt utan några problem.

Många innerfilter (filter som placeras i akvariet) har för lite filtermaterial och kräver väldigt tät rengöring (1 gång i veckan är inte ovanligt) och ger dålig eller ingen biologisk filtrering. En billig och bra lösning är att man köper ett löst pumphuvud och filtermatta och fixar ett "eget" filter som visas en bit ner på denna länk.
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198

Sedan finna även ytterfilter (en stor filterburk utanför akvariet) som är en mycket bra lösning men betydligt dyrare.

#14 - 1 januari 2004 15:28
ok.. tack så mycket....=)

Annons