[QUOTE=defdac]
Det var inte ursprungsfrågan. Du kan däremot hitta dimmbara T5-ballaster på Elfa eller vilken elektronikaffär du vill - vilket ni som gör komersiella produkter borde veta eftersom varenda hemmasnickrare vet det.
[/quote]
Jag vet som sagt att de KAN dimras, men man bör ofta inte göra det.
Om du inte ändrar färgtemperaturen så har du sannolikt inte ändrat spektralfördelningen heller och då är det samma ljus - bara svagare. Om du tycker svagare ljus är "tråkigare" får stå för dig men du måste förstå att det är ett helt subjektivt uttalande. Att Raven dessutom säger att det inte blir grått utan mer gulaktigt (lägre kelvin/temperatur) + att du säger att färgtemperaturen inte ändras gör att du förlorar mer och mer trovärdighet.
Jag har inte sett det med egna ögon, kan inte säga hur lysrören ser ut exakt. Men enligt uppgift så ska ljuset bli väldigt trist.
Kan tillägga att källan är vår VD. Han har tidigare jobbat för Exaktor, som är ett företag som producerar och säljer lysrörsarmaturer (främst fabrik/kontor). Han har även jobbat för Louise Poulsen i 10 år. Totalt har han varit verksam i belysningsbranchen i över 20 år, tror nog att hans kunskap på ämnet väger lite tyngre än din. Han liksom jag har dock ingen erfarenhet av just akvarium, så där kan du nog betydligt mycket mer än oss tillsammans. Jag säger inte att det är helt åt helvete fel att dimra belysning till akvarium, för det vet jag inte. Mitt ursprungliga svar var utifrån hur lysrör beter sig i allmänhet. Att folk sen gör hemmabyggen och dimrar lysrör må hända, men det är inget jag rekomenderar.
Varför inte då? Lägre arbetstemperatur = Längre livslängd. Låter mer och mer som du vill kränga odimmrade armaturer och fler rör ;)
Det vill jag absolut inte göra!! Jag säljer som sagt verken rör eller odimmrade armaturer. Sammarbetar med Waldmann och säljer deras produkter, men det är knappast till konsumentmarkanden.
Nej, de flesta även ganska billiga digitalkameror kan man ställa in vitbalansen fast på.
Hävdar dock fortfarande att det är stor skillnad på att se ett foto och att se det med egna ögon.
Då får du damma av relativitetsteorin. Om den ena bilden med odimmrad belysning ger snygga färger och den andra bilden med exakt samma vitbalans/färgtemperatur också ger snygga färger med enda skillnaden att det är svagare ljus så har inte skärmen något som helst med saken att göra.
Det kan du ju visserligen ha rätt i ;). Dock vet jag inte om dessa foton var tagna med fasta värden? När han dessutom vinklar ut rampen och fotar för att visa hur det ser ut på 100% så tappar bilderna trovärdighet i mina ögon. Hursomhelst kanske jag kan gå med på att det kan funka att dimra lysrören till akvarium. Men bara kanske ;)