Hängande belysning

#1 - 3 september 2005 00:21
2*24w T5 med reflektorer (60 cm) sådär 30 cm över ett öppet walstad-akvarium 160 liter, 90 cm. Blir det bra eller tokigt?
#2 - 3 september 2005 11:54
[QUOTE=me_trixie]2*24w T5 med reflektorer (60 cm) sådär 30 cm över ett öppet walstad-akvarium 160 liter, 90 cm. Blir det bra eller tokigt?[/QUOTE]
Det blir nog (det blir bra) bra ;-) -Geezer-
#3 - 3 september 2005 14:45
48/160=0.3w

skrivet av Defdac i annan tråd om walstad akvarie
Ljusmängden bör väl inte ligga alltför mycket under 0.3 och alltför mycket över 0.5 watt per liter. Beror ju lite på reflektorer och hur man får ner ljuset osv.
#4 - 3 september 2005 17:51
Det kunde jag ju funderat ut själv - ibland är man för snabb på tangenterna. Men vad är det för skillnad på T5-rör och andra? För det är väl inte bara watten som är svaret? Det finns ju en massa sätt att ange ljusstyrka på och sen har det väl med spektrum att göra också?
#5 - 3 september 2005 19:17
[QUOTE=Raven]48/160=0.3w

skrivet av Defdac i annan tråd om walstad akvarie
Ljusmängden bör väl inte ligga alltför mycket under 0.3 och alltför mycket över 0.5 watt per liter. Beror ju lite på reflektorer och hur man får ner ljuset osv.
[/QUOTE]
"messerschmitt" -Grabben har inte direkt specat vad han tänker ha i burken, -har han..?? Med den ang. belysningen, T5, 2*24W går det även att ha typ, Crypyocoryne, om man vill ha grönt. JAG vet för jag har provat ! -Har du???
#6 - 3 september 2005 21:59
han hade en fråga jag själv frågat och skrev det svar jag fick och jag hade inte specifierat va ja ksulle ha i karet.

istället för å gnälla på att jag skickar vidare ett svar ja fick kan väl du skriva vad det va för fel på det..............
#7 - 3 september 2005 22:30
Bara ett förtydligande Trixie är faktiskt en hon...
Nej jag har inte sagt vad jag har i det. i ett walstad har man vad som råkar trivas. Men jag försöker få typ ludwigia (röd) och papegojblad att funka, annars handlar det meat om olika hygrofilia och javamossa oich vattenpest.
Walstad säger 1-2 per gallon, dvs 0,25-0,5 i ett lowtechkar. Mne jag vill fortfarande ha lite klargörande vad ljusstyrka egentligen är för det är inte så enkelt som watt det är jag övertygad om.
Och vad betyder det egentligen att det heter T5 (förutom att det är dyrare)?
#8 - 4 september 2005 12:50
[QUOTE=me_trixie]Bara ett förtydligande Trixie är faktiskt en hon...
Nej jag har inte sagt vad jag har i det. i ett walstad har man vad som råkar trivas. Men jag försöker få typ ludwigia (röd) och papegojblad att funka, annars handlar det meat om olika hygrofilia och javamossa oich vattenpest.
Walstad säger 1-2 per gallon, dvs 0,25-0,5 i ett lowtechkar. Mne jag vill fortfarande ha lite klargörande vad ljusstyrka egentligen är för det är inte så enkelt som watt det är jag övertygad om.
Och vad betyder det egentligen att det heter T5 (förutom att det är dyrare)?[/QUOTE]

ljusstyrka är candela, men det du vill ha inom akvariestik är PUR effekten av en ljuskälla, sök på PUR så får du massor att läsa...

T5 är ett 1" rör istf. T8 som är 1,5" rör, T5 ger ungf. 150% av ett T8 rör, således är ett T5 bättre, dock dyrare, MEN även mindre.. det är en avvägning man får göra....
#9 - 4 september 2005 13:25
[QUOTE=me_trixie]Mne jag vill fortfarande ha lite klargörande vad ljusstyrka egentligen är för det är inte så enkelt som watt det är jag övertygad om.
[/QUOTE]
Visst är det så att ljusstyrka är någt helt annat än watt... Men de specificationer du har att gå på när du köper ett lysrör är just watt och (ibland) färgtemperatur. -Så även om du vet precis vilken lumens, PUR eller candela du vill ha så kommer du ändå behöva uppskatta ett lämpligt watt-tal inför ditt inköp av lysrör. (Färgtemperatur är ett ganska luddigt uttryck som inte har någon egentlig koppling till ljusstyrka.)
#10 - 4 september 2005 14:44
Och hur uppskattar man det?
#11 - 5 september 2005 14:20
Nu har jag kollat lite till och jag tror jag landar på 2x39 istället. Vad tros om det? VIlka rör ska jag ha om det ska bli vackert och effektivt ljus för både växter och fisk? Ska bägge rören vara samma?
#12 - 5 september 2005 18:01
magicfingers: beror inte den högre ljusstyrkan i en t-5:a på att lysröret har en mindre yta? och om man kompenserar för ytan så avger de lika mycket ljus?
vill minnas att det diskuterades för en tid sedan.
#13 - 5 september 2005 19:18
2x58 komp reaktorer drar 0.66A och ger 10400 lumen

2x58 HF drar 0,49A och ger 10000 lumen


mijövänligare? 3 mg kvicksiler i T5 och i T8.

T5 har 4% högre ljusutbyte.


saxat från denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75946&highlight=10400
#14 - 5 september 2005 20:00
[QUOTE=plorozen]magicfingers: beror inte den högre ljusstyrkan i en t-5:a på att lysröret har en mindre yta? och om man kompenserar för ytan så avger de lika mycket ljus?
vill minnas att det diskuterades för en tid sedan.[/QUOTE]

jo den har en mindre yta, 1" mot 1,5", men varför det skulle resultera i mer ljus vet jag inte.. JAG tror ju att dom komprimerat gasen mer och att det skulle ge mer "kräm", men jag é ingen elektriker så...

dom 24W T5 jag har lyser starkare än mina 36W T8 (enligt mig då...)
#15 - 5 september 2005 20:39
[QUOTE=MagicFingers] dom 24W T5 jag har lyser starkare än mina 36W T8 (enligt mig då...)[/QUOTE]
Om du säger så så skulle det ju räcka med 2x24 iaf... det skulle ge mig 0,45 på T8-sätt ju?
#16 - 6 september 2005 02:57
[QUOTE=me_trixie][QUOTE=MagicFingers] dom 24W T5 jag har lyser starkare än mina 36W T8 (enligt mig då...)[/QUOTE]
Om du säger så så skulle det ju räcka med 2x24 iaf... det skulle ge mig 0,45 på T8-sätt ju?[/QUOTE]


räcker gör det säkert MEN du missar ju 30cm lysrör, det blir mörkt på sidorna, inte snyggt/praktiskt enligt mig. fast du skulle ha det hängande, om du skall kompl. med nått annat så låt gå för det då (nån spot eller hg/hm beysning i den kanten eller liknande).. om inte, så tycker jag nog att du skall ha så långa du kan.
#17 - 6 september 2005 06:03
[QUOTE=MagicFingers]
räcker gör det säkert MEN du missar ju 30cm lysrör, det blir mörkt på sidorna, inte snyggt/praktiskt enligt mig. fast du skulle ha det hängande, om du skall kompl. med nått annat så låt gå för det då (nån spot eller hg/hm beysning i den kanten eller liknande).. om inte, så tycker jag nog att du skall ha så långa du kan.[/QUOTE]
Men det är ju bara 15 cm på var sida och med belysningen hängande ca 30 cm över ytan så blir det ju viss spridning. En anna sak är om det är snyggt man får ju nästan testa med atrapper ;) En tredje är om avståndet från ytan gör att man tappar för mycket så att man inte får tillräcckligt ed ljus till bottnen. Man skulle vilja låna en bara för att se hur det blir....
#18 - 6 september 2005 08:57
Lånar tråden några sec...

Behöver belysning till mitt kar också. Har 2x40W glödljus idag.. asbra, verkligen!
Karet är 79x41x42mm, 136l. Har främst tetror, scalare och guramis för tillfället.
Har en bakgrund som snor en del utav platsen, har väl ca 100l framför bakgrunden skulle jag tippa. Kör med biltemas grövsta blästersand, den lär inte sluka så mycket ljus tror jag, tvärtemot lär den reflektera en del. Har även lite blandade växter, både marktäckande och lite längre varianter.
Om man kör med W/l principen så bör jag då ha runt 30-50W i mitt kar. Vad nu watt har med ljusmängd att göra förstår jag iofs inte, men när man bara pratar om en sorts ljuskälla så kanske man kan säga så... När jag vill veta vilken hastighet jag har på bilen brukar jag dock titta på hastighetsmätaren och inte på hur mycket bensin den dricker ;)
Eftersom karet bara är 79cm brett så kan jag inte ha så starka lysrör, får istället köra med två st? Hittade en 80cm 2x20W på akvarielagret. Kanske skulle passa då? Dock känns detta nästan lite väl mycket för mitt kar? Men det kanske ska vara så mycket?
#19 - 6 september 2005 14:33
y0da när man pratar om watt till akvarier syftar man på t8 lysrör.

glödlampor drar typ 8ggr mer ström jämfört med ljusutbytet.

2x20w=40w/136=0.29w per liter.
om du då köper till reflektorer blir de lite högre.
#20 - 6 september 2005 17:33
Misstänkte väl det, det var det dock ingen som sa något om ;)
Jobbar med belysning, så jag har väl lite kläm på det. Just lysrör pysslar jag inte med så mycket dock.
När det gäller kompaktlysrör så brukar man ju multiplicera det med 5 för att få ungefärlig effekt i relation med glödljus. Vet inte hur det är med T8 rör, men är det samma som kompaktlysrör så är ju ett 18W jämförbart med 90W glödljus. Dvs inte så jättestor skillnad mot det ljuset jag har idag. Dock är det bättre att köra med Philips Aquarel lysrör än att köra med vanliga E14 glödljus :P
Tänkte bygga en egen liten låda och trycka i 2x20W Philips Aquarel lysrör. "Belysningytan" i akvariet uppskattar jag till ca 100l. Dvs jag får närmre 0,4. Sen vitlackerar jag armaturen innuti vilket resulterar i en fullt tillräcklig reflektor.
#21 - 6 september 2005 18:23
körde med 2x25w E14 förut blev lite pissgult ljus av de rätt okej men närja fick mer växter va de inte bra längre.
kör med lågeneriglampor för tillfället.

lysrör har ju fördelen att dom sprider ljuset mycke bättre samt kan välja vilket typ av ljus man vill ha.
#22 - 7 september 2005 07:07
[QUOTE=Geezer][QUOTE=Raven]48/160=0.3w

skrivet av Defdac i annan tråd om walstad akvarie
Ljusmängden bör väl inte ligga alltför mycket under 0.3 och alltför mycket över 0.5 watt per liter. Beror ju lite på reflektorer och hur man får ner ljuset osv.
[/QUOTE]
"messerschmitt" -Grabben har inte direkt specat vad han tänker ha i burken, -har han..?? Med den ang. belysningen, T5, 2*24W går det även att ha typ, Crypyocoryne, om man vill ha grönt. JAG vet för jag har provat ! -Har du???[/QUOTE]
Det heter ju besserwisser din lilla dråpliga fåntratt (ja jag är så gammal så jag sett sketchen i Nöjesmassakern) ;)

Raven specade vad som skulle vara i akvariet "skrivet av Defdac i annan tråd om walstad akvarie. Det innebär ett low-tech-växtakvarie med mycket växter.

I övrigt håller jag med om Magic Fingers iaktaggelse om att det blir ganska stora mörka partier på vardera sida om armaturen även om det kommer bli en viss spridningseffekt.

Eftersom jag även tycker det verkar som trixie är en aspirerande växtakvarist som kanske vill börja sniffa på lite svårare bottentäckare och kanske tom CO2 i framtiden tycker jag att hon ska välja något att växa i som har ganska bra stuns.

Om det går att dimmra eller tända båda rören individuellt är ju saken biff eftersom man då kan köra "staggered lighting" ala Amano och bara puffa på riktigt fet intensitet en liten stund mitt på dagen vilket ger fullt utfärgade växter, bra tillväxthastighet och man klarar de svåraste.
#23 - 7 september 2005 16:23
[QUOTE=defdac]
I övrigt håller jag med om Magic Fingers iaktaggelse om att det blir ganska stora mörka partier på vardera sida om armaturen även om det kommer bli en viss spridningseffekt. [/QUOTE]
Tillbaks till 2x39 då....

Eftersom jag även tycker det verkar som trixie är en aspirerande växtakvarist som kanske vill börja sniffa på lite svårare bottentäckare och kanske tom CO2 i framtiden tycker jag att hon ska välja något att växa i som har ganska bra stuns.

Iaf bottentäckarna. Nåt lagom svårt att starta med?

Om det går att dimmra eller tända båda rören individuellt är ju saken biff eftersom man då kan köra "staggered lighting" ala Amano och bara puffa på riktigt fet intensitet en liten stund mitt på dagen vilket ger fullt utfärgade växter, bra tillväxthastighet och man klarar de svåraste.

Enligt butiken går det inte att styra rören separat men de påstår att dimmers funkar väl alltid. Men det ör väl inte sant?

Nån som känner till Aqua Medic Sun Beam? Kan man anpassa den på nåt sätt så att man kan uppnå det som defdac beskriver - då helst att köra rören separat för dimmer får man ju sköta manuellt vad jag kan förstå men tänd och släck fixar man med en förlåt två timers.

Så värst mycket info får man inte från tillverkaren
http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=206&lang=en&cat_id=14
och i stort sett samma info finns där den säljs.
#24 - 7 september 2005 16:30
vanlig dimmer funkar inte till lysrör vad jag vet.
#25 - 7 september 2005 16:43
Funkar och funkar.. lysrör ska man ALDRIG dimmra! Även om det funkar tekniskt så blir det ett väldigt grått och trist ljus. Absolut inget för akvarium.
Om man inte eftersträvar en biotop över en död sjö eller så ;)
#26 - 7 september 2005 16:49
Vad betyder 'electronic ballasts'?
#27 - 7 september 2005 16:50
[QUOTE=y0da]Funkar och funkar.. lysrör ska man ALDRIG dimmra! Även om det funkar tekniskt så blir det ett väldigt grått och trist ljus. Absolut inget för akvarium.
Om man inte eftersträvar en biotop över en död sjö eller så ;)[/QUOTE]
Återstår då bara att modifiera den så rören matas separat kan et gå tro?
#28 - 7 september 2005 18:19
[QUOTE=me_trixie]Vad betyder 'electronic ballasts'?[/QUOTE]

Elektroniskt driftdon
#29 - 7 september 2005 18:21
[QUOTE=me_trixie]
Återstår då bara att modifiera den så rören matas separat kan et gå tro?[/QUOTE]

Så du dämpar belysningen genom att släcka ett utav dem typ? Bör väl inte vara några problem tror jag. Såvitt jag vet så är det separata driftdon och tändare till ljuskällorna.
#30 - 7 september 2005 19:09
[QUOTE=y0da][QUOTE=me_trixie]
Återstår då bara att modifiera den så rören matas separat kan et gå tro?[/QUOTE]

Så du dämpar belysningen genom att släcka ett utav dem typ? Bör väl inte vara några problem tror jag. Såvitt jag vet så är det separata driftdon och tändare till ljuskällorna.[/QUOTE]
Så det skulle bara behövas en extra sladd?
#31 - 7 september 2005 21:29
Tror det :) Men kolla på din ljusramp, eller be någon kunnig kolla åt dig.
#32 - 8 september 2005 02:59
jag tittar på min,(2*24) och det är bara ett drivdon, så.. det é nog kört tror jag.., det är ju den delen som är dyrast, och att då sätta in 2 kostar ju dubbelt så mkt som en....
#33 - 8 september 2005 05:21
Men är det en sunbeam du har? Jag har ju inte köpt min än så jag kan inte precis titta i den... Vad kostar drivdonen - om man skulle byta ut dem själv?
#34 - 8 september 2005 07:18
Har ingen sådan ljusramp själv, så jag kan inte kolla tyvärr. Kan tänkas att det bara är ett driftdon till dem.
Men.. hmm.. om ett lysrör går sönder så lyser väl det andra? Borde ju gå att sätta en brytare "efter driftdonet" som dödar kontakten mellan lysrör #2 och driftdonet?
#35 - 8 september 2005 08:14
Låter ju rimligt säger den naive optimistiske lekmannen :). Får väl leta upp nån som kan fixa det åt mig om det blir aktuellt. För du råkar inte bo i närheten av Lund va?
#36 - 8 september 2005 09:45
Allting är väl relativt ;) Jag bor i Nässjö.. 4 mil från Jönköping.
Dvs jag har drygt 20 mil till dig.
Vad pratar vi för ersättning då? haha
#37 - 8 september 2005 10:51
:)

Kanske kan jag hitta nån som bor lite närmre....
#38 - 8 september 2005 11:16
Vore nog betydligt smidigare, för bägge parter ;)
Annars är du välkommen hit, så kan jag fixa åt dig :P
#39 - 8 september 2005 11:17
[QUOTE=y0da]Har ingen sådan ljusramp själv, så jag kan inte kolla tyvärr. Kan tänkas att det bara är ett driftdon till dem.
Men.. hmm.. om ett lysrör går sönder så lyser väl det andra? Borde ju gå att sätta en brytare "efter driftdonet" som dödar kontakten mellan lysrör #2 och driftdonet?[/QUOTE]

Hur det är med T5 vet jag faktiskt inte riktig (alltid HF don?) men för T8 med traditionell drossel gäller följande:
Det går inte att släcka bara ett rör om dom har ett gemensam drossel eftersom rören sitter seriekopplade tex 2x18W, samma drossel kan användas för 1x36W rör.
ca 20W brukar väl vara det "största" rören som är kopplade 2 på samma drossel, längre rör sitter ett per drossel.
#40 - 8 september 2005 11:37
Hmm.. stämmer nog bra det ja..
Men då gör man väl helt enkelt så att man bygger om fanskapet och sätter i två drosslar :P
Även om drosseln må vara den dyraste enheten i en ljusramp så kostar de ju inte så fruktansvärt mycket pengar. Beror väl på kontakter och så också kanske....
#41 - 8 september 2005 14:11
Om längre rör än 20 w sitter på egen drossel så är det väl lugnt då? Min fråga gäller längre rör..
Elektroniskt driftdon, HF-dom, drossel berätta skillnaden om det finns nån?
#42 - 8 september 2005 21:39
För att inte vara allt för ingående (och korrekt)så ligger det till som så att, en drossel är en spole runt en järnkärna, den är passiv.
HF står för High Frequency dvs ett HF don lämnar en högre frekvens till röret för att minimera det flimmer man kan uppleva med en vanlig drossel (pga nätfrkvensen på 50Hz). Elektroniskt drivdon och HF don torde vara det samma.
T8 rör kan köras på både drossel och HF-don avsedda för det medans, som jag förstå det, T5 rör alltid måste köras på HF don avsedda för T5 rör.

Det där med effekten på röret och antalet drosslar/HF-don är inget att vara 100% säker på. Tycker det verkar knepigt att en "köperamp" med två rör på separata driv-don/drosslar inte har iaf 1 strömbrytare per rör. Sen finns det säkert bara en nätsladd men finns separata strömbryare borde det inte vara så svårt att sätta dit en extra nätsladd så man kan köra dem på separata timerar.
#43 - 8 september 2005 22:46
Men jag vet ju inte om den har två don. Jag får åka dit och be dem skruva sönder den de har hängande så man kan kolla!
#44 - 8 september 2005 22:52
[QUOTE=heeke]För att inte vara allt för ingående (och korrekt)så ligger det till som så att, en drossel är en spole runt en järnkärna, den är passiv.
HF står för High Frequency dvs ett HF don lämnar en högre frekvens till röret för att minimera det flimmer man kan uppleva med en vanlig drossel (pga nätfrkvensen på 50Hz). Elektroniskt drivdon och HF don torde vara det samma.
T8 rör kan köras på både drossel och HF-don avsedda för det medans, som jag förstå det, T5 rör alltid måste köras på HF don avsedda för T5 rör.[/QUOTE]
Tack för denna väldigt tydliga information!

Det där med effekten på röret och antalet drosslar/HF-don är inget att vara 100% säker på. Tycker det verkar knepigt att en "köperamp" med två rör på separata driv-don/drosslar inte har iaf 1 strömbrytare per rör. Sen finns det säkert bara en nätsladd men finns separata strömbryare borde det inte vara så svårt att sätta dit en extra nätsladd så man kan köra dem på separata timerar.

Men jag vet ju inte om det är två don! Jag får åka dit och be dem skruva isär den som sitter över deras saltvattenbassäng så jag kan se hur det ser ut!
Fast det där med strömbrytare har jag inte ens tänkt på att kolla - det kan man ju göra först...
#45 - 12 september 2005 22:45
[QUOTE=heeke]Det där med effekten på röret och antalet drosslar/HF-don är inget att vara 100% säker på. Tycker det verkar knepigt att en "köperamp" med två rör på separata driv-don/drosslar inte har iaf 1 strömbrytare per rör. Sen finns det säkert bara en nätsladd men finns separata strömbryare borde det inte vara så svårt att sätta dit en extra nätsladd så man kan köra dem på separata timerar.[/QUOTE]
Var å kollade i butiken idag. Där är inga strömbrytare alls! Killen som var där visste heller inte om bägge rören slocknade om ett var ur funktion. Suck....
#46 - 13 september 2005 02:34
mitt par funkar inte om ett rör är borttaget iaf. (testade)
PatrikMalmo
#47 - 13 september 2005 05:47
Köp en lite överdimensionerad ramp i allafall, så har du något att "växa med". När den hänger ovanför karet går det ju att höja den för att minska lite på ljuset, samt "maskera" delar av den med aluminiumfolie eller annat. Täckglas minskar ju också ljuset, men det blir lite trist när man tänkt ha öppet kar... då är kanske flytväxter trevligare. I vart fall så är det enklare att dra ner på ljuset på olika sätt än att öka det om man har en underdimensionerad ramp. Ger liksom fler möjligheter. Har för mig att jag sett dimbara T5 armaturer på Cichlidecenterets webbplats - kanske ett alternativ?

Hilsen,

P
#48 - 13 september 2005 08:04
Tack för tipset - jag kan ju i vilket fall fixa lampa billigare där. Någon sa tidijhare i tråden att dimmat lysrörsljus blir grått och trist - kan det stämma?
#49 - 13 september 2005 08:05
Det stämmer bra det! Grått trist och skugglöst ljus!
Måste ha varit en väldigt vis man som sa det :D
#50 - 13 september 2005 08:10
#51 - 13 september 2005 11:03
Talar onekligen emot den vise mannen....

Men det jag då också tänker på - den tänkta armaturen är ju bara rör med en reflektor över. Undrar hur det är när man sitter i soffan - hur pass det lyser i ögonen...

Och sen det där med ljusdator för att styra dimmern - finns det idiotenkla sådana som inte kostar skjortan eller måste man vara pro?
#52 - 13 september 2005 11:04
Och sen det där med ljusdator för att styra dimmern - finns det idiotenkla sådana som inte kostar skjortan eller måste man vara pro?
#53 - 13 september 2005 11:20
Ljusdator tycker jag personligen är overkill som sjutton och något jag själv aldrig kommer skaffa. Kanske. Man ska aldrig säga aldrig.

Jag har också undrat mycket över det här med att bli bländad i soffan. Köper man en snygg armatur för flera tusen som i övrigt är girlfriendlydesignat så är inte fasttejpad alufolie eller konstiga hängande gardiner eller andra tychon-lösningar acceptabelt som lösning på eventuellt bländproblem.

Jag har inte inte fått ekvationen att gå ihop (snygg hängande T5-armatur i vardagsrummet som inte bländar när man kollar på TV), så det är därför jag behöll min heltäckande ramp. Med MH är det eventuellt lite enklare att få något designmässigt fungerande:
http://www.foxdesign.se/Bruck/Apollos_sid1.html

Giesemann går bort eftersom jag inte gillar industri-JAS-looken i vardagsrummet ;)
#54 - 13 september 2005 11:43
Men om dimmer är en lösnig behöver den tidstyras. Och då behövs det väl nåt tuffare än en timer?
#55 - 13 september 2005 11:56
Jag hade mer tänkt mig något i stil med att du sätter dimmern på 80%-90% så att du får typ 0,5 watt/liter istället för 0,7 watt/liter, och sedan kör du som vanligt 10 timmars rak belysningstid.

Märker du att du har svårt att hålla upp CO2-nivån dimmrar du lite till, får du dåligt bubbel dimmrar du upp. Något att växa i helt enkelt.
#56 - 13 september 2005 12:04
Jag har aldrig tyckt att min MH bländar när jag ser på TVn som står brevid akvariet. Det är nog för att lampan sitter i en rätt så djup reflektor och ljuset från reflektorn bländar inte mig iaf. Att titta rakt in i lampan är dock inte att rekommendera ;)
#57 - 13 september 2005 12:23
Det GÅR givetvis att dimmra lysrör, men det är inte att rekommendera då ljuset blir väldigt trist. Men visst kan man följa principen "ett foto ljuger aldrig" ;) (Väldigt snyggt att vinkla hela rampen mot kameran och visa "hur starkt ljuset blir!!" och sedan vinkla ner det och dimra och visa hur mycket bättr edet blev... hehe)

Kan även tillägga att den vise mannen jobbar för Noral AB som är ett företag som producerar och säljer belysning, både för privat och offentlig miljö. Vi sammarbetar även med ett företag vid namn Waldmann som uteslutande producerar lysrörsarmaturer. INGEN utav våra armaturer med lysrör finns att få med dimmer, och vi avråder starkt de kunder som önskar detta. Däremot om det gäller glödljus eller halogen så kan vi erbjuda dimmers om så önskas.
Jag är dock ingen expert på just akvariebelysning, men då det gäller kontor, hem, trädgårdar eller offentliga anläggnignar så ska man inte dimra ett lysrör. Just för att ljuset blir grått och trist.
Vet inte om det finns några konkurenter till oss som producerar lysrörsarmaturer med dimmers?
#58 - 13 september 2005 12:39
Producenter finns det ju eftersom produkten finns att köpa
#59 - 13 september 2005 12:50


Men visst kan man följa principen "ett foto ljuger aldrig" (Väldigt snyggt att vinkla hela rampen mot kameran och visa "hur starkt ljuset blir!!" och sedan vinkla ner det och dimra och visa hur mycket bättr edet blev... hehe)


Jag kan be honom ta två foton med fast sol-ljus-vitbalans och jämföra säg 30% med 100% så kan vi sluta bjäbba ;)



Kan även tillägga att den vise mannen jobbar för Noral AB som är ett företag som producerar och säljer belysning




Vet inte om det finns några konkurenter till oss som producerar lysrörsarmaturer med dimmers?


Nu har jag aldrig hört talas om Noral AB, men däremot andra *stora* producenter som alla har dimmbara ballaster i sitt sortiment. Kanske dags att ta av skygglapparna och sniffa lite på konkurrenterna? ;)



Jag är dock ingen expert på just akvariebelysning, men då det gäller kontor, hem, trädgårdar eller offentliga anläggnignar så ska man inte dimra ett lysrör. Just för att ljuset blir grått och trist.


Det låter väldigt vetenskapligt ;)
#60 - 13 september 2005 12:51
En färdig produkt med lysrör och dimmer?
Har du någon länk till den?
Såvitt jag såg var det en lysrörsarmatur kombinerad med en dimmer (ljusdator i detta fallet?)
#61 - 13 september 2005 13:11
Nje, tar man foto på det så är det ju främst kameran som väljer hur den vill visa ljuset och färgtemperaturerna.
Har inte påstått att vi är så oerhört stora. Dessutom så producerar vi inte själva några lysrörsarmaturer utan samarbetar med waldmann (de känner du säkert till iaf?).
Dimmbara ballaster tvivlar jag inte på att det finns. Men jag har dock aldrig sett någon lysrörsarmatur med dimmer. Möjligt att det finns dock?
Men jag kan då inte minnas att jag har gått in i någon lokal där det sitter lysrör i taken och en dimmer på väggen. Om du har lysrörsarmaturer i taket och dimmrar dem så får du som sagt ett väldigt trist ljus ifrån dem. Sen är jag kanske mer kräsen som är i branchen än vad 'vanliga konsumenter' är?

Dimmra ett rum med lysrör och se själv hur vackert ljus du får, helt enkelt ;)
I ett akvarium är ju volymen väldigt begränsad dock, så det kanske inte är så farligt där? Det vet jag inte. Annars rekommenderas det inte.

Sniffa på konkurrenter bör man väl inte göra iofs. Hela konsumentmarkanden är ju kopierad till max. Däremot har vi givetvis kontakt med tillverkare av ballaster o dyl. Men i mitt fall är detta främst ME/MT/MD/SE/ST/SD/QE/STH.
#62 - 13 september 2005 13:54
[QUOTE=y0da]En färdig produkt med lysrör och dimmer?
Har du någon länk till den?
Såvitt jag såg var det en lysrörsarmatur kombinerad med en dimmer (ljusdator i detta fallet?)[/QUOTE]
Nåja dimmern sitter ju brevid men armaturen är dimbar om man säger så.

http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=1495&sort=&page=2

Det finns 'grundmodul' till denna om är gjord för att montera i nånting. Tror ni man kan ha den i sig själv liksom Sun Beam?

http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=1496
#63 - 13 september 2005 15:01
Ett dimbart HF-don brukar ju ha en "ingång" för säg 1-10V som då reglerar dimringen. Finns HF-don som går att dimra ner till 1%, tex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5724.htm
#64 - 13 september 2005 17:43
[QUOTE=y0da]Dimmbara ballaster tvivlar jag inte på att det finns. Men jag har dock aldrig sett någon lysrörsarmatur med dimmer. Möjligt att det finns dock?
Men jag kan då inte minnas att jag har gått in i någon lokal där det sitter lysrör i taken och en dimmer på väggen. Om du har lysrörsarmaturer i taket och dimmrar dem så får du som sagt ett väldigt trist ljus ifrån dem.[/QUOTE]

mer eller mindre varenda klassrum på lindholmens gymnasium hade iallafall förr dimmer till lysrören.
tyckte inte de blev grått å trist när man "dimmrade" ner blev lite mer rödgul aktigt ljus.

perfekt om man skulle titta på film eller nåntig då det samtidigt gick att ha ljus så man kunde gå i klassrummet samtidigt som det inte störde tv-bilden.
#65 - 13 september 2005 20:18
[QUOTE=defdac]Jag hade mer tänkt mig något i stil med att du sätter dimmern på 80%-90% så att du får typ 0,5 watt/liter istället för 0,7 watt/liter, och sedan kör du som vanligt 10 timmars rak belysningstid.

Märker du att du har svårt att hålla upp CO2-nivån dimmrar du lite till, får du dåligt bubbel dimmrar du upp. Något att växa i helt enkelt.[/QUOTE]
CO2? Bubbel? Nä du mitt walstad bubblar inte. Kommer det att göra det med mer ljus? Av sig själv?
#66 - 14 september 2005 05:38
Justja, du skulle köra low-tech. Då blir det inte mycket bubbel nej.
#67 - 14 september 2005 05:48


En färdig produkt med lysrör och dimmer?

Har du någon länk till den?


Giesemann:
http://www.giesemann.de/en/terrarienbeleuchtung/60.php
Deltec:
http://www.deltecaquariumsolutions.com/DuskTillDawnIstructions2.pdf

[QUOTE=y0da]Nje, tar man foto på det så är det ju främst kameran som väljer hur den vill visa ljuset och färgtemperaturerna.
[/quote]
Du menar auto-vitbalans. På de flesta digitalkameror över amatörnivå kan du låsa vitbalansen på t ex molnigt eller solljus så får du en äkta jämförelse mellan två scener om du vill jämföra ljuset.

Jag har skrivit till PJAN i tråden jag visade med dimmbar hood och bett honom ta en bild med fast vibalans så kan vi kolla om det blir fulare.
#68 - 14 september 2005 09:27
[QUOTE=defdac]Justja, du skulle köra low-tech. Då blir det inte mycket bubbel nej.[/QUOTE]
Du hade inte glömt det väl när du rekommenderade att köpa 2x39? Kan jag någonsin använda sånt krut?
#69 - 14 september 2005 09:33
Hur menar du nu?
#70 - 14 september 2005 09:40
Att du inte rekommenderar det utifrån fel förutsättningar dvs att du menar att belysningen kan användas även för low-tech
#71 - 14 september 2005 09:45
Man brukar sikta på 0,5 watt för low-techs. Den ramp du tittar på är inte dimbar, så köper du den kraftiga måste du eventuellt fixa ner ljusnivån, köper du den lilla har du inget att växa i.
#72 - 14 september 2005 09:52
Dessa bägge länkar verkar vara mer inriktade till akvarium/terrarium. Så där kanske det fungerar ypperligt att dimra ljuset.

När man dimrar ex. glödljus så sänker du ju både ljusstyrkan och färgtemperaturen. I ett lysrör så är det gasen som ger ljusstyrkan och "pulvret innuti röret" som ger färgtemperaturen. Om man dimrar ett lysrör så sänker man ljusstyrkan men inte färgtemperaturen, vilket oftast orsakar ett väldigt trist ljus.
Dock är lysrören till akvarium väldigt kalla (Philips Aquarelle har väl 10k har jag för mig?), så det kanske spelar mindre roll om man dimrar dem.
I mitt första inlägg så tänkte jag på hur det blir normalt när man dimrar lysrör. Men det kanske stämmer som du säger att det funkar bra till ex. akvarium.
Men bara för att det finns don som gör att man kan dimra dem behöver inte det betyda att det är en bra idé att göra det ;)

Vanligast är väl att man använder en digitalkamera "i amatörnivå" där bilden inte blir så korrekt. Men det hänger ju även mycket på skärmen som du använder att visa bilden. En skärm till PC har ju extremt sällan rätta färgtemperaturer.
#73 - 14 september 2005 10:15
[QUOTE=defdac]Man brukar sikta på 0,5 watt för low-techs. Den ramp du tittar på är inte dimbar, så köper du den kraftiga måste du eventuellt fixa ner ljusnivån, köper du den lilla har du inget att växa i.[/QUOTE]
Dead on - förstå min beslutsvånda ;). Dimbar till rimligt pris kan jag köpa men den är inte lika snygg - den är avsedd att byggas in.
#74 - 14 september 2005 13:43
Titta vad jag hittade - Aquastar och grolux i T5-rör. Undrar om de verkligen är samma som originalen, i så fall vet man ju hur de är.

http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=2062&sub=0
#75 - 14 september 2005 13:59
[QUOTE=y0da]Dessa bägge länkar verkar vara mer inriktade till akvarium/terrarium. Så där kanske det fungerar ypperligt att dimra ljuset.
[/quote]
Det var inte ursprungsfrågan. Du kan däremot hitta dimmbara T5-ballaster på Elfa eller vilken elektronikaffär du vill - vilket ni som gör komersiella produkter borde veta eftersom varenda hemmasnickrare vet det.



När man dimrar ex. glödljus så sänker du ju både ljusstyrkan och färgtemperaturen. I ett lysrör så är det gasen som ger ljusstyrkan och "pulvret innuti röret" som ger färgtemperaturen. Om man dimrar ett lysrör så sänker man ljusstyrkan men inte färgtemperaturen, vilket oftast orsakar ett väldigt trist ljus.


Om du inte ändrar färgtemperaturen så har du sannolikt inte ändrat spektralfördelningen heller och då är det samma ljus - bara svagare. Om du tycker svagare ljus är "tråkigare" får stå för dig men du måste förstå att det är ett helt subjektivt uttalande. Att Raven dessutom säger att det inte blir grått utan mer gulaktigt (lägre kelvin/temperatur) + att du säger att färgtemperaturen inte ändras gör att du förlorar mer och mer trovärdighet.



Dock är lysrören till akvarium väldigt kalla (Philips Aquarelle har väl 10k har jag för mig?), så det kanske spelar mindre roll om man dimrar dem.


Varför skulle en hög färgtemperatur hos röret inte göra någon skillnad om den inte ändras?



Men bara för att det finns don som gör att man kan dimra dem behöver inte det betyda att det är en bra idé att göra det ;)


Varför inte då? Lägre arbetstemperatur = Längre livslängd. Låter mer och mer som du vill kränga odimmrade armaturer och fler rör ;)



Vanligast är väl att man använder en digitalkamera "i amatörnivå" där bilden inte blir så korrekt.


Nej, de flesta även ganska billiga digitalkameror kan man ställa in vitbalansen fast på.



Men det hänger ju även mycket på skärmen som du använder att visa bilden. En skärm till PC har ju extremt sällan rätta färgtemperaturer.

Då får du damma av relativitetsteorin. Om den ena bilden med odimmrad belysning ger snygga färger och den andra bilden med exakt samma vitbalans/färgtemperatur också ger snygga färger med enda skillnaden att det är svagare ljus så har inte skärmen något som helst med saken att göra.
#76 - 14 september 2005 20:39
Nu är lampeländet beställt, 2x39 watt Sun Beam. Håll tummarna för att det blir bra! Annars kommer ni att se den i en annons nära er :)
#77 - 15 september 2005 08:32
[QUOTE=defdac]
Det var inte ursprungsfrågan. Du kan däremot hitta dimmbara T5-ballaster på Elfa eller vilken elektronikaffär du vill - vilket ni som gör komersiella produkter borde veta eftersom varenda hemmasnickrare vet det.
[/quote]

Jag vet som sagt att de KAN dimras, men man bör ofta inte göra det.



Om du inte ändrar färgtemperaturen så har du sannolikt inte ändrat spektralfördelningen heller och då är det samma ljus - bara svagare. Om du tycker svagare ljus är "tråkigare" får stå för dig men du måste förstå att det är ett helt subjektivt uttalande. Att Raven dessutom säger att det inte blir grått utan mer gulaktigt (lägre kelvin/temperatur) + att du säger att färgtemperaturen inte ändras gör att du förlorar mer och mer trovärdighet.



Jag har inte sett det med egna ögon, kan inte säga hur lysrören ser ut exakt. Men enligt uppgift så ska ljuset bli väldigt trist.
Kan tillägga att källan är vår VD. Han har tidigare jobbat för Exaktor, som är ett företag som producerar och säljer lysrörsarmaturer (främst fabrik/kontor). Han har även jobbat för Louise Poulsen i 10 år. Totalt har han varit verksam i belysningsbranchen i över 20 år, tror nog att hans kunskap på ämnet väger lite tyngre än din. Han liksom jag har dock ingen erfarenhet av just akvarium, så där kan du nog betydligt mycket mer än oss tillsammans. Jag säger inte att det är helt åt helvete fel att dimra belysning till akvarium, för det vet jag inte. Mitt ursprungliga svar var utifrån hur lysrör beter sig i allmänhet. Att folk sen gör hemmabyggen och dimrar lysrör må hända, men det är inget jag rekomenderar.



Varför inte då? Lägre arbetstemperatur = Längre livslängd. Låter mer och mer som du vill kränga odimmrade armaturer och fler rör ;)



Det vill jag absolut inte göra!! Jag säljer som sagt verken rör eller odimmrade armaturer. Sammarbetar med Waldmann och säljer deras produkter, men det är knappast till konsumentmarkanden.



Nej, de flesta även ganska billiga digitalkameror kan man ställa in vitbalansen fast på.



Hävdar dock fortfarande att det är stor skillnad på att se ett foto och att se det med egna ögon.



Då får du damma av relativitetsteorin. Om den ena bilden med odimmrad belysning ger snygga färger och den andra bilden med exakt samma vitbalans/färgtemperatur också ger snygga färger med enda skillnaden att det är svagare ljus så har inte skärmen något som helst med saken att göra.


Det kan du ju visserligen ha rätt i ;). Dock vet jag inte om dessa foton var tagna med fasta värden? När han dessutom vinklar ut rampen och fotar för att visa hur det ser ut på 100% så tappar bilderna trovärdighet i mina ögon. Hursomhelst kanske jag kan gå med på att det kan funka att dimra lysrören till akvarium. Men bara kanske ;)
#78 - 15 september 2005 08:41


Jag har inte sett det med egna ögon,


Gahh..



kan inte säga hur lysrören ser ut exakt. Men enligt uppgift så ska ljuset bli väldigt trist.

Kan tillägga att källan är vår VD. Han har tidigare jobbat för Exaktor, som är ett företag som producerar och säljer lysrörsarmaturer (främst fabrik/kontor). Han har även jobbat för Louise Poulsen i 10 år. Totalt har han varit verksam i belysningsbranchen i över 20 år, tror nog att hans kunskap på ämnet väger lite tyngre än din.


"Min pappa är bättre än din pappa så jag har rätt!"?
Kom upp ur sandlådan.



[quote]

Varför inte då? Lägre arbetstemperatur = Längre livslängd. Låter mer och mer som du vill kränga odimmrade armaturer och fler rör ;)



Det vill jag absolut inte göra!! Jag säljer som sagt verken rör eller odimmrade armaturer. Sammarbetar med Waldmann och säljer deras produkter, men det är knappast till konsumentmarkanden.
[/quote]
Det är intressant att du undviker frågan.

Du undviker även den viktigaste frågan:


[quote]

Dock är lysrören till akvarium väldigt kalla (Philips Aquarelle har väl 10k har jag för mig?), så det kanske spelar mindre roll om man dimrar dem.


Varför skulle en hög färgtemperatur hos röret inte göra någon skillnad om den inte ändras?
[/quote]



Hävdar dock fortfarande att det är stor skillnad på att se ett foto och att se det med egna ögon.


Om du jämför två foton på samma skärm där fotona har samma färger har skärmens färginställning inte med saken att göra.
Däremot kan fortfarande en automatisk vitbalans kompensera för färgvariationer i ljuset som får fotona att se lika ut.

Jag har som sagt bett honom ta två bilder med dimmrad och ickedimmrad belysning med fast vitbalans så kan vi sluta käbbla =)



Det kan du ju visserligen ha rätt i ;). Dock vet jag inte om dessa foton var tagna med fasta värden? När han dessutom vinklar ut rampen och fotar för att visa hur det ser ut på 100% så tappar bilderna trovärdighet i mina ögon. Hursomhelst kanske jag kan gå med på att det kan funka att dimra lysrören till akvarium. Men bara kanske ;)

Här ser du hur man kan göra ljusjämförelser med fast vitbalans:
http://saurama.aqua-web.org
#79 - 15 september 2005 09:09
Nu har jag fått svar. Dessa bilder är tagna med en D70 med fast vitbalans:
http://members.chello.nl/p.magnin2/images/light_1.jpg
http://members.chello.nl/p.magnin2/images/light_4.jpg
Han säger även:
"In the evening I dimm the lamps and use 2 T5's ( from the available 6 ) for nice evening light at approx 5% light.

I don't find the colors dull and boring

It's more a matter of less light. With 100% light the tank looks more brighter etc. With 10% light, the tank will look darker ofcourse.
The colors are still there.
I like my tank most during the evening hours with less light / dimmed to 10% or lower.

Another advantage is, is that my living room is not looking like a showroom in the evening hours.

The pictures you addressed to ( from my thread) are good examples how it will look when dimmed or not.
They have the same white balance"

Vidare säger han även att ljuset skiftar en aningens gnutta åt det blå hållet, vilket man faktiskt kan se i bilderna om man tittar kritiskt. Den med full kräm är lite gulare.
Således skiftas faktiskt färgtemperaturen som vi nu kan se och som ger Raven, som faktiskt sett detta IRL, rätt.

Eftersom din VD inte verkar ge dig någon teori om exakt vad som händer så kan snillen spekulera fritt: Extremt ljusa saker upplever vårt öga, liksom en kamera, som vitt. Man säger att man bränner högdagrarna i en bild om dom blir helt vita. Även om vårt öga har ganska mycket större dynamikomfång jämfört med en kamera så är det samma fenomen hos oss.

Resultatet blir det här om man bara jämför exponeringen, första är med normal slutartid:
http://www.defblog.se/pictures/picture1419.jpg
Jämfört med en snabb (1/2000-del) slutartid:
http://www.defblog.se/pictures/picture1420.jpg

Dvs jag är ganska säker på att röret inte alls ändrar färg, utan bara att man ser den faktiska färg röret har. I fallet ovan är det dom lila Aquarellen, i Ravens fall såg han tydligare hur gula vanliga "garage-rör" är när dom inte körs på full kräm.
#80 - 15 september 2005 11:11
andra bilden med 10% ljus såg rätt snygg ut för å va såpass mörk.
#81 - 15 september 2005 11:38
Svarade inte på frågan för att jag inte förstod den. Vad har värme och livslängden på en armatur att göra med ljusbilden?

Gjorde som så att jag ringde till försäljningschefen på Philips och frågade vad han trodde om att dimra lysrör / akvarielysrör. Tänkte att någon kunnig branchman skulle kunna sätta punkt på den här diskussionen.
Du blir nog glad av att höra hans svar, och det blev jag också ;)
Vi hade rätt!.. hehe

Hans svar var följande:
"Det går bra att dimra lysrör. Ljuskvalitén blir inte sämre av att man dimrar dem, men du bör nog inte dimra dem så speciellt mycket. Även om ljuskvalitén fortfarande är bra när man dimrar dem kraftigt så lurar det ögat. Ljuset man ser upplevs som "dåligt och trist". Det har dock inget med själva lysröret att göra, utan ögats förmåga att uppfatta ljuset. Har hört många kunder som har dimmers på sina lysrörsarmaturer vid kontoret, de ringer och klagar på att det blir väldigt dåligt ljus när de dimrar ljuset. Men det är som sagt på grund av ögat, inte själva lysröret.
Jag har själv ingen erfarenhet av våra aquarelle lysrör, det är ett annat företag som har hand om dem. Så vad det gäller just akvariebelysning så vågar jag inte svara på hur det blir."

Så han lade sig väl i mitten av vår dispyt tycker jag.
Borde väl avsluta det här gnabbet ;)
#82 - 15 september 2005 11:43
Det låter hemskt likt min spekulation om ögats dynamikomfång och upplevelsen av färgen. Kul =) Man är inte så borttappad när det gäller ljus med andra ord.
#83 - 15 september 2005 11:59
Näe.. bara på lite villovägar.. hehe. .nerå..
Är du i branchen själv? Eller leker du 'bara' ljustekniker på fritiden?
#84 - 15 september 2005 12:09
Nje men det gäller att ha tungan i rätt mun när man jonglerar med digital fotografering och vitbalans, lattjar med HDRI-kompression (http://www.cs.huji.ac.il/%7Edanix/hdr/results.html) samt när man gör en PUR-effektivitetsberäkningsalgoritm.
#85 - 22 september 2005 20:46
Och nu har den kommit!
Nej den har bara ett don.
Nej den funkar inte med bara ett rör.
Nej det är pilligt att ändra den, allt sitter i ett smalt rör men där gaveln kan tas bort.
Ja den är skitfräck!

Funderar lite på att sätta ett rör till under magen på den, så kan det få lysa när man vill ha mindre ljus och de andra två när man vill ha mycket. I en sån där enkel hållare för ett par hundra spänn.











Annons