Hane som inte vill leka, byta till större hane?

#1 - 23 mars 2007 16:53
Har ett par ancistrus d, ca 7 cm. Honan verkar vara på g att leka, hennes mage är innåt så det måste betyda att hon släppt ägg. Har matat varje dag så hon kan omöjligt bli sådär smal helt plötsligt då hon inte varit det tidigare.

Hur som haver, satte i en kruka igår som hanen snabbt kikade igenom. Sen var honan smal. Hanen övergav krukan, och jag kollade idag att det inte finns ägg där, eller annanstans i karet. Honan är på krukan hela tiden, mycket mer aktiv än vad hon var innan krukan lades i.

Frågan är, kan jag byta honom mot en erfaren hane? Detta var tänkt bli deras första kull. Hanen har fått massvis med kullar förut och är en jättebra pappa. Men han är nästan 2,5 gånger större än vad hon är...

:D låter knasigt.
#2 - 23 mars 2007 17:35
honan e nog inte redo än ska du se ... ge de bara tid så
#3 - 23 mars 2007 20:28
mayday skrev:
honan e nog inte redo än ska du se ... ge de bara tid så

Du menar nog hanen? Honan ligger på krukan hela tiden nu. Tycker synd om henne om hon ska kasta runt ägg och hanen skiter i henne.
#4 - 23 mars 2007 21:26
Förstagångs hanar verkar lätt klanta bort några kullar, innan de får kläm på det har jag märkt.

Mina ancistrusar har just nu en kull stora gulorange ägg som hanen fläcktar frenetiskt, sedan flera dagar.

Innan dess, slarvade han bort minst 3 kullar med ägg, så det ordnar sig förmodligen för din hane med tiden.

Första kullen mina fick, placerade de i ena hörnan på frontrutan. Den stackars hanen som bara bott i akvariet i ca 2 dagar, var alldeles blek och stressad av sin utsatta position. Han höll ut i 2 dagar, men sen gick det inte längre.

Efter det har de lagt rom, minst 2 gånger till, men jag har aldrig hunnit se den innan den var borta. Så jag hade givit upp om att de någonsin skulle lyckas och tyckte nog det var lika bra det. Ancistrusar rotar ju runt så mycket, att de saboterar mina nyplanteringar i akvarierna. De små gör inget väsen av sig, men de vuxna kan plöja fram som små bulldosers när de vill fram.

För 2 veckor sedan flyttade jag de sista, av mina vuxna ungfödare till ett annat akvarium. Så nu går där bara ett gäng limiayngel, för att mina blå räkor skulle få lugn och ro, att föröka sig.

En vecka senare var där både ancistrus rom och 3-4 blå räkor som bär rom. Så lugn och ro är ett bra tips.

MVH/Anita

För
#5 - 26 mars 2007 15:31
Tack. Honan ligger fortfarande på krukan och spanar, hon får väl fint vänta på honom. :)
#6 - 26 mars 2007 16:15
Går magen innåt är det tyvärr ett tecken på att hon inte mår så väl.
Du får försöka få henne att äta upp sig då hon inte kommer att leka innan hon är i bra kondition.
Hannarna brukar vara lite mer på hugget om de är mindre, så byt inte ut honom innan du sett att han är helt kass i sänghalmen;).
#7 - 26 mars 2007 17:56
Hon kan omöjligt vara mager pga sjukdom, då hon var tjock innan jag lade ner krukan. Hon smög sig in i krukan tillsammans med hanen, sen efter det var hon smal. Med andra ord; Det skedde under en halvtimma att hon var smal.
#8 - 26 mars 2007 20:25
Ok, då är det ett annat läge. Om det nu är så att hon släppte rommen så kanske hannen blev störd och inte ville ta hand om rommen. Låt de vara ifred bara så kommer de att leka snart igen, och skulle detta fortsätta så kanske du behöver byta ut hannen som du föreslog i början av tråden.
Annars brukar det vara honan som kan vara lite kinkig att få igång, så där har du flyt.
#9 - 26 mars 2007 20:26
Kan nu meddela att min hane har ett gäng ancistrusyngel med gulsäck, som han fortfarande fläktar frenetiskt, sedan ett par dygn.

Han har nog ungefär hälften av ynglen kvar. Där var så många att han inte kunde hålla reda på alla, i samband med kläckningen.

Så jag kan rapportera att Amanoräkor gillar att kidnappa små ancistrus yngel med gulsäck och äta upp dem.

Var så mycket ägg, att lite svinn förmodligen bara är bra. Men det kändes lite snopet att se räkor och limiayngel kalasa på de försvarslösa malynglen.

Såg dock ingen av mina blå räkor del ta i kalaset, så mindre räkarter kanske är ofarliga för malyngel.

MVH/Anita

Annons