Jag orkade inte läsa hela artikeln, jag avfärdade den ganska fort, jag har fött upp många mbunas-kullar i området kring lägre pH och gH-värdena, och många jag känner har också gjort det, personen som har gjort artikeln drar väldigt förhastade slutsatser, förmodligen när han könsbestämmer. Malawis är så lätta att vilken nybörjare som helst nästan kan föda upp stora antal, man behöver vare sig erfarenhet eller ens medelmåttlig slutledningsförmåga, Jag kommer inte att tro på något i närheten av dessa resultat innan någon mycket trovärdig person säger att han/hon får yngel från lejonparten av honorna om det är så stor andel honor i kullarna.
Det klassika problemet med malawis är att det blir för många hanar, ofta fler hanar än honor om det är övervikt åt något håll, skulle det bli mellan 4 och 15 % hanar med de nämda vattenvärdena så skulle malawi-delen av hobbyn vara i närheten av "hemmaodlade" guppy och zebracilkider, ingen skulle betala något för dem, de är lätta som det är, eller snarare, svåra att inte få yngel på om man har dem. Om det skulle bli 7 till 25 honor per hane på grund av så pass vanliga vattenvärden så skulle malawiciklider mest betraktas som färgglada sopor, och, det hade varit allmän kännedom på 80-talet.
Intercepter: Det kanske inte framgick av mitt första inlägg i den här tråden, jag gissade att det var yngelfärgen du "könsbestämde" på, och jag har samma teori om dina fiskar som Kjell, ungefär hälften av dina oranga yngel är hanar, du har med största sannolikhet en "blandstam". Jag gissar att din målsättning med att odla malawis är att sälja dem, och då bör du tyvärr göra det nu, innan de oranga hanarna börjar färga ut, de kan bli svåra att få bra betalt när det visar sig att det är fler hanar än honor... Men, om inte det är din målsättning, så kan du prova att ta ut de hanar som färgar ut, jag tror att du med tiden kommer att få placka ut ungefär hälften, eller mer, om du kan se könsskillnad på oranga hanar och honor, de hanarna blir ju inte helblå. För övrigt, är det din hemsida du har länk till? I så fall, kommer kullarna från lekar som skett i någon av de malawisoppor du har bild på så kan du inte räkna ens med att det är rätt art på alla ynglen. Ska man ta hand om malawiciklidsyngel överhuvudtaget ska man vara mycket försiktig med blandningen av arter. Om kullarna kommer från en sån soppa är det väldigt mycket mer troligt att stor del av kullen är korsningar än att du fått "renrasiga" yngel med den könsfördelning du tror att du har.
Det är inte ovanligt att fler än en hane är med och leker, och man kan inte blanda malawiciklider som liknar varandra och tro att de själva undviker korsningar, på bilderna på hemsidan ser jag minst sagt riskabla blandningar av vuxna djur.
Om du tänkt betala någon form av lokalhyra med försäljning av malawiciklidsungfisk har du två val, antingen separerar du upp så att du har avelsdjur av bara en art och bara en färgmorf av den arten i varje akvarium, eller så får du bli en mästare på att leta nya kunder. Det kan gå att ha avelsdjur av några arter i samma akvarium, men de måste vara väldigt olika!