hanarna som galna!

#1 - 17 december 2006 09:31
Igår natt så sjönk temperaturen ner mot 15 - 16 grader i det rummet där jag har mina CR-räkor. Verkar inte som att de for illa av temperatursvängningen på något sätt. Men det som hände (vet inte om det har något samband) är att hela dagen igår, och även idag så simmar hanarna runt som tokar. Misstänker att det kanske är föryngring på gång (första gången för mig). Hur långt innan honorna har "färdig rom" brukar hanarna bete sig så här? Kan det finnas något samband med temperatursänkningen och beteendet?

Tacksam för svar!
#2 - 17 december 2006 17:36
Tempraturändring vet jag inget om men om det är så att en hona är klar för parning så simmar hanarna runt som tokiga ena dagen och dagen efter har honan fått ner rommen. Så håll utkik i morgon så kanske du ser något :)
#3 - 18 december 2006 16:51
Idag såg jag en hona med rom!!! Men fortfarande ett par med en riktigt mörk fläck i nacken... kan nog bli fler. ;-)
#4 - 18 december 2006 20:12
Ha! ha! "Vad var det jag sa?" ;) Grattis, hoppas det funkar hela vägen nu så det blir småttingar också. Dom går ca fyra veckor med rommen.
#5 - 18 december 2006 21:05
Bara att hålla tummarna nu då, men karet här hemma med postisarna i har ju faktiskt inte varit några problem med sista tiden, så jag tror att det ska gå vägen. Får väl fortsätta på den inslagna linjen med riktigt små vattenbyten lite då och då och så hålla tummarna. Romen är mörkbrun, är det som det ska då?
#6 - 18 december 2006 21:07
Jajamensan. Den ser ut som små minipolly (chokladgodiset du vet ;)). Jag tror obefruktad rom är lite matt och mycket ljusare. Jag har sett några såna korn tillsammans med glänsande mörkbrun rom under samma hona.
#7 - 22 december 2006 18:01
Idag är hanarna "tokiga" igen:-) Undrar om det ska bli en "tjockis" till inom kort...
#8 - 22 december 2006 21:04
Du kommer säkert att hitta en hona med rom i morgon igen :D
#9 - 16 januari 2007 16:45
Någon ytterligare hona har jag inte hittat. Men om jag räknar rätt och det stämmer med fyra veckor så ska det komma smått imorgon... Nu har temperaturen varit lite lägre i karet (strömavbrott) men räkorna verkar inte ha tagit någon skada... kan det förlänge tiden honan bär rom tro? Ja, om inte så är det 28 dagar imorgon. Ser fram mot hur det ska gå.... *spännande*
#10 - 16 januari 2007 23:30
Du måste skriva om hur det går. Bär honorna rommen fortfarande? Jag menar ser du dom eller har dom gömt sig.
#11 - 17 januari 2007 15:45
Kollade precis, och hon är fortfarande "gravid".... Väntar med spänning här nu:-)
#12 - 17 januari 2007 16:40
Kan du se om rommen ljusnat? Jag har märkt att när det närmar sig kläckning blir romskalet mer genomskinligt och man kan se ynglens ögon genom romväggen i vissa lägen.
#13 - 17 januari 2007 18:43
njae, det vet jag inte om jag tycker att jag kan. Se ögonen alltså. Men däremot så tycker jag att romkornen ser lite mer "luddiga" ut, och kan nog stämma att de är lite ljusare....
#14 - 19 januari 2007 13:30
Det har ju gått en månad nu så snart borde du kunna gå på räkyngeljakt :)
Fast de är otroligt små så sannolikheten att du hittar en är väldig liten såhär tidigt, men ibland så kommer de fram och sätter sig på glasrutan så ser man de bättre.
#15 - 19 januari 2007 14:48
jag har hört att man kan se räkyngen om man lyser med enficklampa mot glasrutan när akvariumet är släckt.
och odlade du dem i söt eller saltvattten?
#16 - 19 januari 2007 17:02
Crystal red odlas i sötvatten, och jo jag har nog smugit med en ficklampa en eller annan gång ;)
#17 - 21 januari 2007 09:02
Fortfarande inte hänt något... Ska jag börja oroa mig tro? Hon går fortfarande och "vaggar" sin rom...
#18 - 21 januari 2007 17:03
Nej då, har hon gått så länge utan att kasta den så är nog allt ok. Vad har du för temp i karet åt dom? Om det är lite svalare kanske hon går lite längre med rommen.
#19 - 22 januari 2007 16:15
Det är det jag har gissat. Det har nämligen varit svalare i det rummet nu sista tiden. strax under 20 grader. Kanske är det som gör att det går lite långsammare. Fortfarande inte kläckt iaf. Men tycker hon är lite skyggare än vanligt. Ligger ofta och trycker under en växt. Fortsätter att vänta med spänning:-)
#20 - 22 januari 2007 18:09
Jag vet ju inte om tempen inverkar på just räkrom, men den gör det på en del fiskars rom i alla fall :)
Jag skulle själv vara lite orolig om tempen blir för låg under längre tid sådär... bara för jag inte riktigt vet om det är någon risk med det. Körsbär ska klara det bra, men jag vet inte riktigt hur det är med CR och de andra.
Du får fortsätta med små rapporter om hur det går.
#21 - 29 januari 2007 20:44
Den 18 dec såg jag honan med rom. Hon bär på den fortfarande! Dessutom kan meddelas att hanarna är galna på nytt idag. Ska det bli ytterligare en "lång-gravid" räka tro??
#22 - 29 januari 2007 22:47
robinason skrev:
Den 18 dec såg jag honan med rom. Hon bär på den fortfarande! Dessutom kan meddelas att hanarna är galna på nytt idag. Ska det bli ytterligare en "lång-gravid" räka tro??

Otroligt konstigt. Hon har gått två veckor över tiden nu. Hon borde inte gå med rommen om det är fel på den. Då borde hon kasta den.
Vad har du för temp i karet?
#23 - 30 januari 2007 07:55
Du borde nästan ha en doppvärmare ifall det kan finnas en chans att rumstemp. sjunker under 20 igen.
#24 - 30 januari 2007 08:27
temperaturen håller sig runt 20, och går lite under 20 ibland.... Men ett extra element är påslaget i "räkrummet". Bor ju i ett äldre hus där utetemperaturen tyvärr påverkar inneteperaturen märkbart:-/

När jag tittade på honan med rom igår så såg det ut nästan om om hon skulle ömsa, eller de rörelserna iaf. Hon krökte rygg ordentligt. Dessutom såg det ut om att hon stoppade in en del fötter bland rommen och möblerade om den på det viset... Men ännu inget förändring idag på morgonen...
#25 - 30 januari 2007 08:33
Så gör mina med...

... hela tiden... jag trodde också att hon skulle få första gången jag såg det men icke... någon rengörning eller luftning tror jag... :p
#26 - 10 februari 2007 15:11
ÄNTLIGEN!!!

Dags för min slutrapport i den här tråden....

Idag har jag sett smått i karet! Honan har fortfarande lite rom kvar så jag gissar att "förlossning" pågår...

Hon har gått med rom sen den 18:e december, är detta något slags rekord tro?
#27 - 10 februari 2007 15:47
robinason skrev:
ÄNTLIGEN!!!

Dags för min slutrapport i den här tråden....

Idag har jag sett smått i karet! Honan har fortfarande lite rom kvar så jag gissar att "förlossning" pågår...

Hon har gått med rom sen den 18:e december, är detta något slags rekord tro?

Helt otroligt, hon har gått med rommen i åtta veckor. Du är helt säker på att det är samma hona som du sett ända från början?
Grattis till småttingarna. Visst är dom otroligt söta :D
#28 - 10 februari 2007 15:57
Jag missade min första förlossning...

... men jag har ju 8 honor så det är svårt att hålla reda på vem som har ägg...
När jag väl upptäckte bebisar så fanns det 2 storlekar... :D

Hur lång tid efter förlossning tar det innan hon får ägg på magen igen???;)
#29 - 10 februari 2007 16:26
Är säker på att det är samma. Har bara haft en som burit rom och håller koll på dom flera gånger om dan. Men temperaturen har som sagts innan legat under 20 grader ganska ofta.... gissar att det kan vara det som påverkat... Lyckades räkna till 8 små nyss, men fortfarande ett knippe rom kvar under honan, och hur många jag inte lyckats räkna det vet jag ju inte;-)

Hur många brukar det kunna bli i en kull tro?
#30 - 10 februari 2007 17:37
robinason skrev:
Är säker på att det är samma. Har bara haft en som burit rom och håller koll på dom flera gånger om dan. Men temperaturen har som sagts innan legat under 20 grader ganska ofta.... gissar att det kan vara det som påverkat... Lyckades räkna till 8 små nyss, men fortfarande ett knippe rom kvar under honan, och hur många jag inte lyckats räkna det vet jag ju inte;-)

Hur många brukar det kunna bli i en kull tro?

Jag tror att sådär 20-30 är normalt, fast det kan nog vara mer när honorna är riktigt stora.
Ser du 10 finns säkert minst 20 ;)
#31 - 10 februari 2007 17:40
Katharina skrev:
... men jag har ju 8 honor så det är svårt att hålla reda på vem som har ägg...

När jag väl upptäckte bebisar så fanns det 2 storlekar... :D

Hur lång tid efter förlossning tar det innan hon får ägg på magen igen???;)

Jag har jättesvårt att svara på dels hur länge det dröjer tills räkor är könsmogna och dels hur lång tid som går mellan de får rom. Det verkar som om det varierar dels på sorten, och dels något annat som kanske temp. och foder.
Men det är lätt att missa när rommen kläcks om man har flera honor och mycket växtlighet. Ynglen brukar hålla sig undan rätt bra i början.

Annons