Han jagar!!

#1 - 10 augusti 2008 08:58
Min söta kampisk hanne jagar mina två andra fiskar, Köparen sa bara att dom fiskarna kan passa med honom. Men dom har typ respekt för honom.

Exempel imorse, Skulle jag mata han (Med specciel "kampisk" mat.) Och så smulade jag en sån där flinga till småfirrana, Men det måste jag trycka ner, Dom vill inte komma upp!

Tacksam för svar!:confused:
#2 - 10 augusti 2008 09:00
Vad är din fråga?
#3 - 10 augusti 2008 09:01
:-D Varför han jagar dom små? o.O
#4 - 10 augusti 2008 09:08
För att han kan det...

;)
#5 - 10 augusti 2008 09:09
För att han för ev förbipasserande kampfiskhonor försöker framstå som en riktig karl, småfirrarna däremot har ingenstans att smita undan så dom gömmer sig på botten.

Vilken storlek på akvarium har du och vilka fiskar går med kampisen?
Vilken temperatur håller vattnet och vilken filtrering kör du med?
#6 - 10 augusti 2008 12:43
Har dem inte i ett akvaium, Det är en större sort skål, Som dom sa att han kan vara i.

Har han med 2 andra Kardinal tetra. Och graderna brukar hålla sej på 24-23.
#7 - 10 augusti 2008 13:25
Att köpa akvarium och fisk är lite som att köpa bil, tro inte ett ord om vad som sägs.

Läs och begrunda..
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475
#8 - 10 augusti 2008 13:42
Okey, Då har jag riktigt fel! Min skål är högre än den är bredare! Och sanden är ljus...

Alltså.. :P
#9 - 10 augusti 2008 14:08
Skålar är inte bra alls för fiskar. Det blir svårt att hålla en bra vattenkvalité i runda skålar.

Sen är det högst inviduellt det där med kampfiskar. Vissa kan vara jättetrevliga och andra kan vara elaka och jaga andra.
#10 - 10 augusti 2008 16:01
Hur många liter är din skål på?
#11 - 11 augusti 2008 07:43
16 liter tror jag.
#12 - 11 augusti 2008 07:53
Då har du ditt problem där, kampfisken kräver 60 L. Det är nog dags att köpa ett större kar, eller lämna tillbaka kampisen, innan han först tar död på tetrorna sen förmodligen dör själv. Hårt, men så är det :(
#13 - 11 augusti 2008 09:58
Min mäskhink är större..
#14 - 11 augusti 2008 11:03
Gaffel skrev:
Min mäskhink är större..

Blir ordentliga satser hemkokt då :-)
#15 - 12 augusti 2008 08:50
Ok, Nu dem senaste dagarna har han slutat jaga dem, Men dom visar ännu respekt, Så dom kommer aldrig upp och äter. Men har verkar trivas-Han har gjort ett skumbo! :D
#16 - 12 augusti 2008 10:03
Ja gud vad han verkar trivas, desperat bygger han ett bo så att han i alla fall kan reproducera sig om det mot förmodan skulle dyka upp en hona, av respekt säger du, om jag svalt och det låg en tiger mellan mig och ett smörgåsbord så hade jag valt att gå åt andra hållet men inte för att jag respekterar tigerns middagsro.. Vänta bara tills han försöker bli kompis med små firrarna bara för att lite senare tugga sönder deras fenor, då är han säkert skitlycklig.. Spring och köp ett begagnat 60 liters..
#17 - 12 augusti 2008 13:28
Gaffel skrev:
Ja gud vad han verkar trivas, desperat bygger han ett bo så att han i alla fall kan reproducera sig om det mot förmodan skulle dyka upp en hona, av respekt säger du, om jag svalt och det låg en tiger mellan mig och ett smörgåsbord så hade jag valt att gå åt andra hållet men inte för att jag respekterar tigerns middagsro.. Vänta bara tills han försöker bli kompis med små firrarna bara för att lite senare tugga sönder deras fenor, då är han säkert skitlycklig.. Spring och köp ett begagnat 60 liters..

Hårt men sant...

Shadow4ever - jag tror att du skriver här i forumet för att du bryr dig om dina fiskar, så försök ta till dig det viktigaste rådet av dem alla. Det finns gott om begagnade akvarie på blocket, och läs på mer om dina fiskar så kommer du förstå att deras behov inte tillgodoses i en skål.
Bara för att man säljer dem betyder det inte att de är lämpliga.
#18 - 12 augusti 2008 17:07
Jag ska nog köpa större snart! :-D
#19 - 12 augusti 2008 17:13
Jag ska nog köpa större snart! :-D

det hoppas vi på.. köp 2 när du endå håller på ;)
#20 - 13 augusti 2008 13:01
Varför det?? ......
#21 - 13 augusti 2008 13:09
För att det är närmast djurplågeri att hålla dom i 16 liter. Möjligen räkor där.

Dessutom vilket ingen verkar vilja nämna, så är kardinaltetror stimfisk som inte mår bra alls om dom inte får vara minst iallafall 5-10 stycken.
#22 - 13 augusti 2008 13:37
JojjeN skrev:
För att det är närmast djurplågeri att hålla dom i 16 liter. Möjligen räkor där.

Dessutom vilket ingen verkar vilja nämna, så är kardinaltetror stimfisk som inte mår bra alls om dom inte får vara minst iallafall 5-10 stycken.

Helt rätt. Om du bryr dig om dina fiskar bör du lämna tillbaka dem till affären eller köpa ett större akvarie och fler tetror så snabbt som möjligt.
#23 - 13 augusti 2008 14:14
Men med ett 100L kommer du en bra bit på vägen ;)
#24 - 13 augusti 2008 14:23
60 liter kan nog också räcka om han ska ha 7 kardinaltetror och 3 kampfiskar tex? (Alltså en hane och två honor), men det är minimum.
#25 - 14 augusti 2008 10:12
"Varför det?" syftar förmodligen på varför hon/han enligt Ibanez bör köpa två nya akvarier.
För att när man skaffat ett så vill man ha flera! Och har du redan köpt två slipper du ju handla en gång till, praktiskt va?
#26 - 14 augusti 2008 16:55
mmm.. Men det är inte så enkelt, För vissa är det det, Ni kan ju köpa hursomhelst, Men jag är bara 11! Det är inte så himla lätt med bara en förälder som betalar allt, Vi har inte råd med massa akvarium och pumpar!

Men jag förstår att ni tycker jag ska lämna tillbaka dom.. Men jag blir så ledsen varje gång jag loggar in för att en VISS PERSON alltid ska komma med sina taskiga kommentarer..
#27 - 14 augusti 2008 17:21
mmm.. Men det är inte så enkelt, För vissa är det det, Ni kan ju köpa hursomhelst, Men jag är bara 11! Det är inte så himla lätt med bara en förälder som betalar allt, Vi har inte råd med massa akvarium och pumpar!

Men jag förstår att ni tycker jag ska lämna tillbaka dom.. Men jag blir så ledsen varje gång jag loggar in för att en VISS PERSON alltid ska komma med sina taskiga kommentarer..

Det finns även de som skänker bort akvarium på internet, det borde du kunna hitta lika lätt som du hittade hit.
Om du är 11 och din förälder gått med på att du skaffar dig husdjur, så är det din förälders ansvar med att se till att fiskarna inte lider.
Du kan som sagt få köpa ett 100L av mig, jag kan slänga med en pump och sand med så är det löst. Det ingår lampa och en möbel med som det står på.
#28 - 14 augusti 2008 17:32

Jag hoppas bara inte du syftar på mig med detdär om taskiga kommentarer, jag försöker absolut inte vara taskig eller nedvärderande, jag försöker bara ge fiskarna ett längre och bekvämare liv, och i slutändan blir ju det faktiskt något du och din förälder tjänar på, att slippa köpa nya fiskar.

Så jag försöker inte vara taskig på något sett, utan hjälpa dig och fiskarna så det ska gå så bra som möjligt. =) Sen vet jag inte alls om du syftade på mig, men om du gjorde det så har jag fått förklara mig nu iallafall. ;)
#29 - 14 augusti 2008 17:34
JojjeN skrev:
Jag hoppas bara inte du syftar på mig med detdär om taskiga kommentarer, jag försöker absolut inte vara taskig eller nedvärderande, jag försöker bara ge fiskarna ett längre och bekvämare liv, och i slutändan blir ju det faktiskt något du och din förälder tjänar på, att slippa köpa nya fiskar.

Så jag försöker inte vara taskig på något sett, utan hjälpa dig och fiskarna så det ska gå så bra som möjligt. =) Sen vet jag inte alls om du syftade på mig, men om du gjorde det så har jag fått förklara mig nu iallafall. ;)

Vad du är söt!:)
#30 - 14 augusti 2008 17:38
Jag vet *Sträcker på mig* ;)

Skämt åsido, kom att tänka på en grej till bara.
Har du doppvärmare? Isåfall behövs den nog skruvas upp några grader, det är nån grad för kallt i akvariet.

Om inte så finns säkert smartare människor här som vet andra sätt att värma upp akvarium. =)
#31 - 15 augusti 2008 08:06
Japp, Har köpt en doppvärmare! ^^

Nej, JojjeN det är inte alls du som skriver dom värsta kommenterena, Dina är bara bra ;)
#32 - 15 augusti 2008 08:27
Förresten, ingen har sagt något om hur du ska göra för att dina kardinaltetror ska få lite mat ännu! Det bästa är nog om du tar flingfoder (Eller den fiskmaten du har) och smular i små bitar, och stoppar ner under vattnet från början (Precis under ytan, var inte enda nere med handen) ungefär där kardinalerna är, precis när kampfisken fått sin egen mat, då har han varken någon anledning att stoppa dom från att äta, eller rättare sagt så hinner han inte ens, eftersom han håller på med sin egen mat.

Keep up the good work, du är påväg åt rätt håll. ;) Men som sagt, skruva upp temperaturen 2 grader till på doppvärmaren, och titta så fort som möjligt efter ett större, men ändå billigt, akvarium som passar dig, så ska du se det blir skit bra.

När du väl har större (Minst 60 liter) kan du ju köpa till 5+ kardinaltetror, och om platsen finns så kanske också två kampis honor. =)
#33 - 15 augusti 2008 09:02
Den so är spydig i denna diskussion är Gaffel... Folk måste lära sig att acceptera att det finns nybörjare och istället för att hacka så kan man hjälpa!!!!
#34 - 17 augusti 2008 09:36
Tackar! :-D

Ja, JojjeN jag ska köpa lite till av tetrona så dom vågar mera, Kanske redan denna vecka. :) Och kampfiskhonor kommer jag att köpa när jag för större, Absolut!

Skulle bara passa på att säga varldens värsta (Jag som håller i 16 liter, Kolla in detta!) Min komis har 2 sorgmanteltetra och en stoor kampfisk hanne i en 10 liter skål!! Har sagt till henne att 16 liter är för lite, Men 10 då.. :P

Bara vänta och se, Har hjälpt henne att rensa skålen 3 gånger, Och en gång hittade vi döda fiskar.

Jag är säker på att hannen är nära att dö därinne, Fenan uppbiten och har är riktigt stor.
Bilagor:
#35 - 17 augusti 2008 10:27
Sorgmanteltetror är stimfisk som vill vara iallafall 10 st, är dom inte det/får för lite mat, så kan dom bli aggressiva och bita i fenorna.

Dessutom behöver en sorgmanteltetra ett 60 liters akvarium minst, då dom blir ganska stora sen.

Men sålänge hon inte blir medlem på zoopet kan vi inte övertala henne, utan tiden får själv visa henne att alla hennes fiskar dör, akvariet blir fult, och hon tappar intesset.
#36 - 17 augusti 2008 12:07
Härligt, tråden har förvandlats till ett mysigt litet anekdotforum för fiskar i KZ..
Bilagor:
#37 - 17 augusti 2008 12:10
Gaffel skrev:
Härligt, tråden har förvandlats till ett mysigt litet anekdotforum för fiskar i KZ..

Ja, varför inte? Skaparen är ju inte emot det.
#38 - 18 augusti 2008 07:28
Gaffel,är du här igen..

Jag försöker säga till henne, Att dom andra fiskrna ochså kommer dö, Som det hände med dom andra 4...
#39 - 18 augusti 2008 09:03
Jag tycker du ska lämna tillbaka kardinaltetrorna för de mår verkligen inte bra i ett så litet antal. Kampfisken kan du ha kvar så länge, tills du skaffar större.

Har du någon filtrering i skålen, alltså, en pump? Det är svårt att få bra cirkulation i en skål, eftersom vattnet följer kanterna och vispas runt. Ändå bör man ha en pump, för att det ska bli en bra vattenkvalitet.

När det gäller husdjur så måste man läsa på ordentligt innan, och inte bara lita på vad zoo-personalen säger. Det är precis som med hundar och katter, man har ett ansvar. Men i ditt fall är det dina föräldrar som har det ansvaret, att se till att du köper rätt saker och vara kritiska mot zoo-personalen, så du har inte gjort något fel.

Jag hoppas du så snart som möjligt kan köpa eller skaffa ett större akvarium. De är oftast jättebilliga på blocket, runt 200 kronor ibland! Jag lovar dig att det blir mycket roligare med ett sånt också - det är lättare att få bra balans i vattnet och fiskarna blir gladare :)
Bilagor:
#40 - 18 augusti 2008 12:14
Och en grej till på toccatas lista med vad som är bättre med större akvarium, fiskarna kan bli fler! =)
#41 - 20 augusti 2008 08:01
;)

Jag ska köpa mej ett, Kanske av min kompis. Hon har RIKTIGT stort.
#42 - 20 augusti 2008 08:34
En akvarist som hållit på ett tag får aldrig nog med akvarier :-)
#43 - 20 augusti 2008 09:05
;)

Jag ska köpa mej ett, Kanske av min kompis. Hon har RIKTIGT stort.

Roligt att höra :) Hur stort är det då och lycka till Mvh Simon
#44 - 20 augusti 2008 14:22
Hur många liter rymmer det? Gz! :)
#45 - 26 augusti 2008 14:47
Ojj, Säkert 150, Men jag vill ha ett 80 kanske , Så vi kanske får det me. :P
#46 - 26 augusti 2008 15:02
Ojj, Säkert 150, Men jag vill ha ett 80 kanske , Så vi kanske får det me. :P

fast 150 liter är ju inte jättestort.

Men en riktigt bra början :D

Vad planerar du att ha i? Även om 150 liter kanske inte är något för vithajar, så kan dom ha enhel del fisk däri. =)
#47 - 26 augusti 2008 16:21
Ungefär som mitt tkr du ska börja med pallettciklidet en mycket lätt nybörjar fisk som blir gärna fler!:D
Svårt att få dom och sluta!
Läs mer här http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159
Hade en kompis som hade en skål med guldfisk och guppys som yur va så sprak den och han köpte ett 65l som han har sina slöjstjärtar(dom är bara 5cm)Och guppys.Och nu har han köpt paletter också bra val!
Det kanske är lite för litet men ändå!:D
#48 - 26 augusti 2008 16:45
Baf2 skrev:
Ungefär som mitt tkr du ska börja med pallettciklidet en mycket lätt nybörjar fisk som blir gärna fler!:D

Svårt att få dom och sluta!

Läs mer här http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159

Hade en kompis som hade en skål med guldfisk och guppys som yur va så sprak den och han köpte ett 65l som han har sina slöjstjärtar(dom är bara 5cm)Och guppys.Och nu har han köpt paletter också bra val!

Det kanske är lite för litet men ändå!:D

Paletter tillsammans med kampfisken? :P

LITE för litet? Djurplågeri, slöjstjärtar och palettciklider tillsammans i 65 liters? (Syftar på att palettciklider tar endel platsa även om dom ensamma klarat 60 liters, så tillsammans med en gigantisk fisk som slöjstjärt så får alla det trångt) Idiot,m hade jag varit där hade jag krossat akvariet. :O

Säg åt honom att ta sitt ansvar och köpa ett 250-300 liters akvarium eller lämna tillbaka slöjstjärtasrna!
#49 - 26 augusti 2008 18:14
Nej han har fått slöjstjärtarna!
Och det ser inte ut att va trångt!
Palleterna är ju 7cm och guldfiskar 5cm!
Och nu är det moppe tider man har inge lust att köpa ett sörre akvarium när man redan har ett!
Så då kan man satsa det på moppe jag tkr det är bara kul att en kompis har också akvarium så vi kan ge bort fiskar till varandra och så och vf ska jag klagga då?
#50 - 26 augusti 2008 18:59
Baf2 skrev:
Nej han har fått slöjstjärtarna!

Och det ser inte ut att va trångt!

Palleterna är ju 7cm och guldfiskar 5cm!

Och nu är det moppe tider man har inge lust att köpa ett sörre akvarium när man redan har ett!

Så då kan man satsa det på moppe jag tkr det är bara kul att en kompis har också akvarium så vi kan ge bort fiskar till varandra och så och vf ska jag klagga då?

SLöjstjärtar växer fort, men okk som du vill. Jag ska inte säga något, ni lär märka själva när det ligger döda slöjstjärtar vid bottnen och han tappar intresset och lägger ner allt vad akvarium heter.

Så moppe är viktigare än ett annat livs trivsnad? Om inte annat kan han iallafall lämna tillbaka till djuraffären, det förlorar han inga pengar på och slöjstjärtarna får en ny chans att få ett bra hem.
#51 - 26 augusti 2008 19:31
Haha om han lämnar tillbaxs dom så kommer dom hamna i en skål det lovar jag!
Vadå Moppe viktigare än liv?
Dom mår ju bra där!
#52 - 26 augusti 2008 19:52
Baf2 skrev:
Haha om han lämnar tillbaxs dom så kommer dom hamna i en skål det lovar jag!

Vadå Moppe viktigare än liv?

Dom mår ju bra där!

Dom kan se ut att må bra ja.

Och om dom verkligenmår bra så gör dom det inte om några månader när dom är gigantiska och skiter fullständiga berg av avföring som förstör vattenkvaliten i mini akvariet.
#53 - 27 augusti 2008 12:45
Ja det är ungefär som ditt lilla och det duger för han och mej!
#54 - 27 augusti 2008 14:14
Baf2 skrev:
Ja det är ungefär som ditt lilla och det duger för han och mej!

Men jag har inte pressat ner slöjstjärtar och paletter heller?

Ja, för er ja, men inte för fiskarna! Egoistiskt tänkande kallas det när man tänker på sig själv och inte hur andra mår!
#55 - 27 augusti 2008 14:35
Haha visste att du skulle säga det och vf säger du till mej det är väll inte mitt ansvar!
Han matar sina fiskar med salta chips också!"
#56 - 27 augusti 2008 18:17
Varför försvarar du honom då?

Jo säkert, satsar 50 sp
nn på att Kjell Borrman var din dubbelprofil, han sa samma sak, fast att han gjorde det!
#57 - 27 augusti 2008 18:37
Nej Kjell Borrman var inte min dubbelprofil!!!
Jag skrev att jag matade med salta chips effter jag såg ett inlägg som någon hade skrivit min fisk luktar!
Och jag är inte han effter som dom har spårat upp hans ip och så då skulle jag också va banad!
#58 - 27 augusti 2008 20:47
Grabbar!!!
Ni är helt offtopic och beter er omoget!

Man förklarar något pedagogist utan PÅHOPP! Nu har spårat ur. Trist att det är någon som har fiskar i skål och matar med chips, men det är inget unikt, tyvärr.
Det är inte Baf2:s ansvar och han bara berättar. Hoppa inte på honom för det.
Nobody likes the messenger, men det är inte han som gör felet heller.

Skärpning.
#59 - 28 augusti 2008 05:39
Linapina skrev:
Grabbar!!!

Ni är helt offtopic och beter er omoget!

Man förklarar något pedagogist utan PÅHOPP! Nu har spårat ur. Trist att det är någon som har fiskar i skål och matar med chips, men det är inget unikt, tyvärr.

Det är inte Baf2:s ansvar och han bara berättar. Hoppa inte på honom för det.

Nobody likes the messenger, men det är inte han som gör felet heller.

Skärpning.

Men felet var att sitta och försvara någon som gjorde det!

Men aja, ontopic nu om någon har ått mer att säga...

Annons