han hostar.

#1 - 25 november 2005 13:36
Just nu så äter inte en av mina Marlbrou red, den står bara o kolla in i glaset i ett hörn.
Köpte 2st marlbrou red för nån vecka sedan, båda åt i början men nu äter bara en av dom. Jag ser inga tecken på mobbning, dom är jämnstora me dom andra. Men denna som inte äter bara vrider på huvet och skakar och börja hosta när de kommer mat framför honom och lite annnars med.
Vad är de med honom??
#2 - 25 november 2005 17:10
Jag tycker att det låter som hjälparasiter. Alla diskusar har dem naturligt, men om fisken försvagas så tar parasiterna över.
MVH
Magnus
#3 - 25 november 2005 17:30
[QUOTE=Tropfrog]Jag tycker att det låter som hjälparasiter. Alla diskusar har dem naturligt, men om fisken försvagas så tar parasiterna över.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Han är ju pigg ser man, han ligger inte o vilar på gruset sen när akvariet släks så åker han iväg från hörnet. Och han andas ganska snabbt med.
Så du tycker att ja ska lägga över han i ett annat kar och köra lite parasitmedicin??
Lucas_no1
#4 - 25 november 2005 22:52
Ingen discus ska ligga och vila på botten!!
Sen vill man att en discus ska andas så lugnt som möjligt.
Du får nog byta mer vatten och hålla mer rent och snyggt.

/lucas
#5 - 26 november 2005 17:26
[QUOTE=Lucas_no1]Ingen discus ska ligga och vila på botten!!

/lucas[/QUOTE]

ah men har bytt vatten nu o slamsugit massa, men är mest rädd för att han äter inte och bara tittar rakt in i ett hörn. sen när de kommer mat så hostar han, de kan ju inte vara för att ja byter vatten för sällan, för dom andra äter ju. Köpte ju 2 samtidigt och den andre äter ju.
#6 - 26 november 2005 19:06
Hej
Tycker snarare det låter som flagelater.Skiter han genomskinligt?
Fredrik
Lucas_no1
#7 - 27 november 2005 08:30
[QUOTE=lukkenr1][QUOTE=Lucas_no1]Ingen discus ska ligga och vila på botten!!

/lucas[/QUOTE]

ah men har bytt vatten nu o slamsugit massa, men är mest rädd för att han äter inte och bara tittar rakt in i ett hörn. sen när de kommer mat så hostar han, de kan ju inte vara för att ja byter vatten för sällan, för dom andra äter ju. Köpte ju 2 samtidigt och den andre äter ju.[/QUOTE]

Men alla blir ju inte dåliga på samma gång!
Det måste ju börja någonstand om det är något som är fel.

Hur ofta byter du vatten och gör rent på botten?
#8 - 27 november 2005 18:38
Jag har inte sett han skita. Men tro att han har fått nån sjukdom i sig för har aldrig varit med om detta betende innan, byter vatten en gång i veckan o slamsluger varanan vecka.
Och han börja tappa färg nu med. den andre marlbroun ja köpte försöker puffa upp han som mår lite dåligt lite i bland och står gärna med honom och puttar bort andra diskusar som kommer i närheten. sen så har ja märkt att han som e frisk, han tar mat i sin mun o spottar ut de till den som inte mår bra men han bara rister på hela kroppen och hostar.
Lucas_no1
#9 - 27 november 2005 21:26
Personligen tror jag inte discusar matar varandra och hjälper en annan discus i nöd!

Dom mår ju uppenbarligen inte bra.

Själv byter jag vatten varannan dag och slamsuger botten varje dag och mina mår prima.
#10 - 27 november 2005 21:31
ah men ja vill veta vad de kan va för fel på honom och vad ja ska göra åt saken!?
han mår inte bättre efter vattenbyte.
Lucas_no1
#11 - 28 november 2005 00:13
Det kan ta lite tid innan dom piggnar till sig.
Men fortsätt att hålla daglig koll och rengör så mycket du kan.
Det är troligen gälparasiter den har drabbats av.
Andas den med båda gällocken eller är något stängt?
Hur fort andas dom?
Är det gälparasiter så får du gå till din zoo butik och köpa något mot parasiter, typ Sterazin eller något nytt som dom kan erbjuda.
Man kan också testa med att höja tempen upp till 34 grader och salta upp karet.
Dock uppstår lätt syrebrist vid dessa temperaturer.

Men börja med det här i stället som jag skriver nedan.

Byt 50 procent i morgon och rengör botten från allt skräp.
Detta gör du i övermorgon också.
Efter det så byter du 30 procent och rengör botten dagligen tills du ser att dom mår bättre.
Om ingen bättring sker innom 10 dagar så kan du börja fundera på medicin till dom.

Rengörning är den bästa medicinen för discus!
Tänk på att i deras naturliga miljö är vattnet näst intill sterilt och allt du stoppar ner i akvariumet måste ju komma ut ur det på något sätt för att efterlikna det naturliga.
#12 - 29 november 2005 22:27
har saltat upp akvariet nu o höjt tempen från 28-32 nu o han verka vara piggare, han äter inte änsålänge men han har börjat köra runt lite i karet nu =)

Annons