Halvnäbbar

#1 - 30 oktober 2004 19:07
Gokväll!

Var idag iväg för att kika på nya firrar till mitt 160 liters och föll för ett par halvnäbbar. Gillar litet tuffare fiskar och när jag fick se dessa äta neontetror blev jag såld :D

Nu undrar jag dock om det går att få dem att ta "död" föda såsom räkmix etc? Jag funderar på att fortsätta med neoner ett tag till för att sedan försöka vänja dem vid larver och syrsor. Sedan borde det väl gå att försöka få dem att ta mix? Killen i affären hade efter ett tag lyckats vänja en arowana vid att ta frysfoder.

Självklart måste man låta de ta fisk ibland men det blir dyrt foder i längden ;)

Någon som har erfarenhet av dessa fiskar?

Sorry om jag postade i "övriga fiskar", vet inte riktigt vad de annars klassas som :)
#2 - 30 oktober 2004 20:46
Om det är gäddhalvnäbbar du menar är de levandefödare:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=664
Såg dessa nyligen i en affär här i Jönköping.
De behöver ganska mycket utrymme och kan lätt skada sej.
Som det även står i zoopet-artikeln.
Vad gäller räkmix så tror jag inte så mycket på det.
Hellre då något foder som flyter eller inte sjunker för fort.
Släng smulor av räka framför dem.
Äter de inte så låt dom svälta ett tag och försök igen
Jag tror knappast de tar något som ligger på botten.
#3 - 30 oktober 2004 23:04
De ser ut som de där fast har inga röda fenor. Dessutom kunde dessa bli större enligt killen i affären. Har läst om dessa krabater tidigare så jag vet vad som gäller i form av habitat :)

Syrsor samt levande zoophobas borde funka om dom är hungriga? Jag är själv rätt tveksam till om de kommer hugga på räkmix eller räkor. Kan ju pröva om någon vecka att vifta lite framför dom med "död" mat. Det torde vara helt uteslutet att de tar något från botten iaf, precis som du säger.
#4 - 30 oktober 2004 23:21
om du ska mata dom med död föda så bör du inte ge dom levande mat, risken är att dom inte accepterar annat än levande......
#5 - 30 oktober 2004 23:25
Dr. Strange: Tror att dom hittils bara fått levande föda i form av annan fisk hos handlaren. Det är det jag vill försöka vänja dom av med, eller iaf få dom att ta larver eller syrsor som är billigare.

Tror du det blir ett svårt uppdrag? Senast idag åt dom när jag var och tittade på dom, då satte dom i sig 3-4 neontetror var. Jag ska vänta några dagar innan jag försöker med zoophobas. Borde dom inte vara sugna på det mesta som rör sig?
#6 - 30 oktober 2004 23:45
gahh jag skulle göra nästan vad som hällst
för att få tag på en av dessa , då dom är
hellt underbara! :D ljuligt agresiva och
inte allt för svåra att få lek med.

/Baggen

Annons