Hålsten finns bara att köpa ?

#1 - 27 oktober 2005 22:16
Som Rubiken lyder.

Är det inte något som de tillverkar ?!

Mvh
#2 - 27 oktober 2005 22:38
Personligen tycker jag hålsten ser ut som sandblästrad sandsten. Men vad vet jag.
#3 - 28 oktober 2005 05:24
Hålsten finns att köpa. Men det låter inte somdet ni pratar om. Det som i handeln kallas hålsten är betongblock som är ihåliga. Används på liknadnde sätt som lekablock. Men har sämre isoleringsfaktor. Men är billigare. Tror att de tål mer också.
#4 - 28 oktober 2005 09:47
http://www.microheaven.com/Akvarium/nyaklippor.jpg
**Lånad bild**

Detta är hålsten enligt mig.

Det är något som de bara måste tillverka för att efter likna något.
#5 - 28 oktober 2005 10:27
[QUOTE=Sharkbait]http://www.microheaven.com/Akvarium/nyaklippor.jpg
**Lånad bild**

Detta är hålsten enligt mig.

Det är något som de bara måste tillverka för att efter likna något.[/QUOTE]

Fanken... Nu blev man även lite nyfiken på att experimentera med att bygga gömställen med hålsten. :)

Någon som vet var man får tag i det billigt?
#6 - 28 oktober 2005 11:22
Jag med!!! Jag med!!!
Vart kan man hitta detta!!!

Jag har länge klurat och letat efter ett bra alternativ att bygga grottor och gömmen för mindre fiskar och yngel... Detta äe ett av de bättre alternativen jag stött på... men... vart... får... man... tag... på... stenen??? ;)

/T
#7 - 28 oktober 2005 11:25
Det finns på akvarielagret. Tror det kostar runt 40-50:- kilot.
#8 - 28 oktober 2005 11:36
hehe...
Det var just det jag inte ville höra. 40-50:- kilot :) Skulle vilja veta om det finns något alternativ till akvarieaffärer när man ska ha tag i det.
#9 - 28 oktober 2005 11:48
Ser ut som sandsten! Finns i så fall i mängder längs med stränderna på gotland! Ex.vis Södra gotland och västra sidan av Fårö!
#10 - 28 oktober 2005 12:11
Det är inte så ofta jag är där... Speciellt inte på vinterhalvåret :) Men, nån som vill ta hem åt mig, så gärna :)
#11 - 28 oktober 2005 12:43
Det är just det jag undrar över !!!

Har sett många kar med hålsten men jag har fått för mig att det är något som de tillverkar. Känns som att det är svårt att hitta något liknade ute i naturen.

De verkar också ta bra betalt för hålsten !!!

Mvh
#12 - 28 oktober 2005 19:13
Är också ganska säker på att de tillverkas. Men, tänkte om de har något annat användningsområde än akvarier. Då brukar det i regel vara mycket billigare än att skaffa det från en Zoo- akvarieaffär.
#13 - 28 oktober 2005 19:16
Men jag har inte sett att man använder det till något annat !

Jag tycker det är väldigt snyggt !!!

Mvh
#14 - 28 oktober 2005 19:19
Hålsten är natursten och tillverkas inte ,tror det kommer från Kenya .
#15 - 28 oktober 2005 19:24
[QUOTE=ray]Hålsten är natursten och tillverkas inte ,tror det kommer från Kenya .[/QUOTE]

Ha... Där ser man. Inte undra på att det kostar lite me per kilo då.
#16 - 28 oktober 2005 20:01
ser ut som nån form av kalksten...
#17 - 28 oktober 2005 21:09
[QUOTE=ray]Hålsten är natursten och tillverkas inte ,tror det kommer från Kenya .[/QUOTE]

Asså, där lärde man sig ngt nytt !!

Mvh
#18 - 29 oktober 2005 05:22

Och sen exporterar någon det och slänger ut det på stränderna i Sydostasien. T e x Thailand..;)
För där har jag plockat hem några hg..:D
#19 - 29 oktober 2005 05:26
[QUOTE=Bosse.J][QUOTE=ray]Hålsten är natursten och tillverkas inte ,tror det kommer från Kenya .[/QUOTE]

Och sen exporterar någon det och slänger ut det på stränderna i Sydostasien. T e x Thailand..;)
För där har jag plockat hem några hg..:D[/QUOTE]

dom där kenyanerna är ena j***r på å springa snabbt å långt så nån kanske har sprungit en runda ;)

skämt åsido såg ut som man kunde få till en nsygg inredning med såna stenar och då ha fiskar/räkor som halvtomhalvt gömmer sej i hålorna.
fick med en liknande sten med ett akvarie ja köpte som ska slängas.
är garanterat konstgjort med 3000 vassa kante.
#20 - 25 juni 2007 20:54
hålsten är en form av sand sten finns även i kalk version, ca 400 miljoner år gammal och som blivit utsatt för strömmar där svagare partier blivit mer nötta än adra tittar man närmare på dem kan man hitta fossil. finns lite här och var i världen , som tidigare sagt så har gotland sin egen evrsion. går att köpa på hornbach för ca 29 kr kilot

Annons