Hälp ang Aquapad!!!!

#1 - 26 april 2007 13:30
Hej.
Fick mitt nya akvarium Aquael Melodyline.
Det stod att man fick med en aquapad, är det plastramen som sitter runt botten glaset????
I fall det är det så borde det bli ett väldigt tryck mitt på för det är ju bara en plastlist på ca 2cm runt om som bär hela akvariet. Tänkte även att man kanske skulle lägga ett liggunderlag innan för listen eller???

Mvh Mattias
#2 - 26 april 2007 13:33
är det en ramlist till ditt kar så ska du inte ha aquapad!
#3 - 26 april 2007 13:44
plastramen ska ligga direkt mot möblen..
#4 - 26 april 2007 13:45
Aquapad är inte plastramen. Det är som ett 'liggunderlag' som du ska lägga under akvariet för att det ska stå stabilt.

Plastramen under akvariet låter underligt i mina öron...
Om det betyder att bottenglaset då inte ligger plant emot underlaget utan är upphöjt 2 cm och hela kvariet vilar på plastramen så verkar det mycket riskabelt. :confused:

Kontakta kanske dom du köpte akvariet ifrån och kontrollera detta.
#5 - 26 april 2007 13:50
Aquapad är inte plastramen. Det är som ett 'liggunderlag' som du ska lägga under akvariet för att det ska stå stabilt.

Plastramen under akvariet låter underligt i mina öron...

Om det betyder att bottenglaset då inte ligger plant emot underlaget utan är upphöjt 2 cm och hela kvariet vilar på plastramen så verkar det mycket riskabelt. :confused:

Kontakta kanske dom du köpte akvariet ifrån och kontrollera detta.

På vilket sätt är det riskabelt? Så ser ju alla ramakvarium ut.
#6 - 26 april 2007 13:52
det är likadant på mina juwel kar..! bottenglaset ligger INTE mot möblen. utan en plastram . Bottenglaset är tjockt nog för detta , det är medtaget i beräkningarna..
#7 - 26 april 2007 14:04
Manne_74 skrev:
det är likadant på mina juwel kar..! bottenglaset ligger INTE mot möblen. utan en plastram . Bottenglaset är tjockt nog för detta , det är medtaget i beräkningarna..

Det har ni ju sant i..hmm..

Jag skulle nog ändå va lite skitis o lägga ner sten osv i ramakvarium även fast att tjockleken på glas är tilltaget så måste det ju bli betydligt mer tryck på bottenglaset i ett sådant akvarium jämnfört med ett som har glaset direkt emot möbeln eller? Helst om vikten inte är jämnt fördelad i karet.

Sedan samlas hela vikten ifrån akvariet på plast ramen. Bara ordet plast där gör mig nervös :) Men Juwel gör ju topp grejer så dom vet nog vad dom pysslar med :)
#8 - 26 april 2007 15:05
[QUOTE=Rainbowalker]Aquapad är inte plastramen. Det är som ett 'liggunderlag' som du ska lägga under akvariet för att det ska stå stabilt. [/QUOTE]
Ja det är det jag hade för mej att det var och inte en plastlist.
Dock är den inte 2cm hög utan bred och ca 1cm hög.

[QUOTE=Manne_74]det är likadant på mina juwel kar..! bottenglaset ligger INTE mot möblen. utan en plastram . Bottenglaset är tjockt nog för detta , det är medtaget i beräkningarna..[/QUOTE]

Jaha det står typ möbel/vatten skydd. Så du kör bara med plastlisten??? hur stort är juwelkaret som hade plastlisten för mitt är ett hörnkar på 327l.

Tänkte se hur tjock liggunderlaget är om man kan lägga det innan för listen som extra skydd (vill inte ha vattenskada igen).

Mvh Mattias
#9 - 26 april 2007 18:49
Tror faktiskt att dem skickar med ramen istället för aquapaden och dem har inte ändrat på beskrivningen till karet....! fler och fler tillverkare börjar nämligen med dessa ramar!
#10 - 27 april 2007 07:26
har 2 juwel. ett vision på 180L o ett lido 120L båda har plastram i botten.
o det här med en större sten i akvariet.. då gäller det enklaste sättet.. bottna i akvariet med ett liggunderlag tex.. så stenen inte får punktbelasta botten.. klart.

Annons