Håller golvet för stort akvarium?

#1 - 1 september 2016 20:14
Jag funderar på att ställa ett Aquastabil 720 l möbelakvarium på övervåningen. Det är ett vanligt hederligt svenskt radhus från 70-talet med bjälklag i trä och parkettgolv.

Finns det någon anledning att vara orolig och behöva efterforska balktjocklekar etc? Någon som har koll på vilka golvlaster som varit vanligast att bygga för i Sverige?

En soffa med 5 tjocka gubbar, varsin chipspåse och en 60-tums-tv är väl inte långt ifrån i vikt? I och för sig kanske dessa gubbar kommer på besök även efter akvarieinköpet....
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 september 2016 08:32
Jag har haft betydligt större akvarier i lägenheter utan problem.
En bokhylla (om nu någons minns hur dessa såg ut på den tiden man köpte böcker) har en betydligt högre vikt per ytenhet än ett akvarium.

Vad man skall tänka på är istället snarare över var bjälklaget går i golvet. De brukar ju sitta på ett cc av 60 cm och om benen på akvariet hamnar mitt emellan bjälkarna kan det bli så att tyngden vid benen blir lite för mycket. Om du måste placera akvariet så kan du se till att sprida ut golvtrycket genom att lägga en regel under benen.
#3 - 2 september 2016 11:45
Låter betryggande när du Kjelll tror att det går bra. Jag har aldrig haft ett så stort kar på övervåning förut.

Ja jag har hört talas om bokhyllor någon gång, men osäker på hur de ser ut :)

Man ser ofta kommentarer om balkar och skivor under fötterna. Jag ställer mig väldigt skeptisk. På reglarna ligger ju först golvskivor och sedan själva golvet. Även om det skulle böja ned sig någon mm mellan två reglar så ligger fortfarande all last på reglarna. Och ur spänningssynpunkt för glaset är det nog större risk att man inte justerar in fötterna rätt. Eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 september 2016 13:47
Fast om ett 720 akvarium har 6 ben så innebär det ju att det ju på varje ben (som har en anliggningsyta på kanske 2,5 cm) ligger ett tryck på mer än 150 kg och det är väldigt mycket. Men det beror som sagt på var benen hamnar.
Jag hade en gång ett 1000 liters akvarium där jag inte hade "spridit ut" anliggningsytan och där golvet gav efter. Jag såg dock när det hände och sänkte direkt vattenytan så inget hände. La sedan ut reglar under och då var det inga problem.

Sedan vill jag inte ge mig in i en diskussion om vilket som innebär störst risk eftersom jag inte har testat riskfaktorerna så jag kunnat räkna fram hur stor den procentuella risken är ;).
#5 - 2 september 2016 18:00
Jag som är bättre på fastigheter än akvaristik är på Kjells linje; lägg något under benen som sprider vikten. Antingen reglar, kanske gjutplywood eller plåt..,

Jag har ju inte sett ditt golv men det är bättre att vara "safe than sorry"..
#6 - 2 september 2016 18:07
Ok, tack. Jag litar på er. Om golv/golvskivor kan spricka mellan reglar pga högt punkttryck så är ju er linje helt klart bättre! Blir så nojig av dessa tankar att det kanske hamnar på bottenvåningen! I och för dig krypgrund undee men det är i alla fall betong som säkert är 20 cm tjock mellan parkett och krypgrund. Måste väl ändå vara säkert!?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 september 2016 18:22
Ja betongen är såklart säker så om ett ben "går igenom" så händer inte "mer" än att akvariet spricker och vattnet rinner ut och ner till grannen.
#8 - 18 januari 2017 22:27
Hoppas att det är ok om jag lånar tråden lite.

Vi har precis köpt ett 900 liters akvarium och bara karet i sig väger 190 kr och så står den på en möbel på 80.
Kommer det att fungera på vårt golv?

Det är på nedervåningen. I och med att jag nyligen renoverat vet jag precis hur golvet ser ut och är byggt. Vi har platta på mark. Reglar ligger CC 60 och på reglarna ligger glespanel som är 70mm breda och 28 mm tjocka. Varje glespanel ligger intill varandra i par. Varje par ligger med 22 mm mellanrum där vi har golvvärme slinga. Ovan på detta ligger golvpanel/klick golv som är minst 1 cm tjockt.

Verkar som möbeln har 15 st tassar under som hela möbeln står på. Det borde blir en bit över 100 kg per tass.
Reglarna i sig oroar mig inte det är tjocka nog och vilar mer eller mindre mot bottenplattan. Men glespanelen och klickgolvet utgör de tillräckligt för att bära ?

#9 - 19 januari 2017 19:49
[QUOTE=Chelsea64;n2365759]Hoppas att det är ok om jag lånar tråden lite.

Vi har precis köpt ett 900 liters akvarium och bara karet i sig väger 190 kr och så står den på en möbel på 80.
Kommer det att fungera på vårt golv?

Det är på nedervåningen. I och med att jag nyligen renoverat vet jag precis hur golvet ser ut och är byggt. Vi har platta på mark. Reglar ligger CC 60 och på reglarna ligger glespanel som är 70mm breda och 28 mm tjocka. Varje glespanel ligger intill varandra i par. Varje par ligger med 22 mm mellanrum där vi har golvvärme slinga. Ovan på detta ligger golvpanel/klick golv som är minst 1 cm tjockt.

Verkar som möbeln har 15 st tassar under som hela möbeln står på. Det borde blir en bit över 100 kg per tass.
Reglarna i sig oroar mig inte det är tjocka nog och vilar mer eller mindre mot bottenplattan. Men glespanelen och klickgolvet utgör de tillräckligt för att bära ?

[/QUOTE]

Byter du ut tassarna till inget... eller reglar/lister i valfri tjocklek får du garanterat tryck mot någon av reglarna utan att behöva fundera på hur glespanelen kan svikta beroende på var tassarna hamnar.

Tänk på att med klickgolv ska man undvika att låsa det på mer än ett ställe, ett akvarium i den storleken kan du räkna som en låsning.
Detta för att undvika att skarvarna delar sig på grund av fuktrörelse, alltså inte läckage utan den naturliga variationen sommar/vinter.

Får jag passa på att skryta lite om marknadens starkaste klickfog?[:o] https://www.google.nl/patents/US6601...u84ChDoAQgZMAA
#10 - 19 januari 2017 20:01
[QUOTE=flygrc;n2365802]

Får jag passa på att skryta lite om marknadens starkaste klickfog?[:o] https://www.google.nl/patents/US6601...u84ChDoAQgZMAA[/QUOTE]

Ditt patent?
#11 - 19 januari 2017 20:10
[QUOTE=flygrc;n2365802]

Byter du ut tassarna till inget... eller reglar/lister i valfri tjocklek får du garanterat tryck mot någon av reglarna utan att behöva fundera på hur glespanelen kan svikta beroende på var tassarna hamnar.

Tänk på att med klickgolv ska man undvika att låsa det på mer än ett ställe, ett akvarium i den storleken kan du räkna som en låsning.
Detta för att undvika att skarvarna delar sig på grund av fuktrörelse, alltså inte läckage utan den naturliga variationen sommar/vinter.

Får jag passa på att skryta lite om marknadens starkaste klickfog?[:o] https://www.google.nl/patents/US6601...u84ChDoAQgZMAA[/QUOTE]

Tack
Om man lägger en 1 cm tjock OSB skiva / spånskiva som är 1 cm mindre runt om än själva möbelns skiva, så borde jag klara mig?
#12 - 19 januari 2017 21:13
[QUOTE=LoGeek;n2365803]

Ditt patent?[/QUOTE]

Ja fast tyvärr en A-uppfinning som företaget äger men ändå:p
#13 - 19 januari 2017 21:14
[QUOTE=Chelsea64;n2365809]

Tack
Om man lägger en 1 cm tjock OSB skiva / spånskiva som är 1 cm mindre runt om än själva möbelns skiva, så borde jag klara mig?[/QUOTE]

Absolut
#14 - 19 januari 2017 21:20
[QUOTE=flygrc;n2365810]

Ja fast tyvärr en A-uppfinning som företaget äger men ändå:p[/QUOTE]

Grymt! Då ringer jag dig när det är dags för nytt golv ;)
#15 - 19 januari 2017 21:27
[QUOTE=LoGeek;n2365813]

Grymt! Då ringer jag dig när det är dags för nytt golv ;)[/QUOTE]

Sorry 1.. Det är TePe som gäller nu... Sorry 2, OT...
#16 - 19 januari 2017 22:18
[QUOTE=flygrc;n2365811]

Absolut[/QUOTE]

Finns det något bättre material än OSB ? Fördelen (som jag ser det) med en hel skiva är att jag fördelar vikten över hela ytan. Anledningen till jag vill ha en cm mindre runt om är två orsaker.
1. Skivan syns mindre.
2. Jag har möjligheten att komma under och lyfta upp med en möbelflyttarsats (se http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/mobelhjul-flyttare/mobelflyttarsats-033197)

Tänker jag rätt. Kanske man kan minska 2 cm runt om till och med ?
#17 - 20 januari 2017 06:19
[QUOTE=Chelsea64;n2365818]

Finns det något bättre material än OSB ? Fördelen (som jag ser det) med en hel skiva är att jag fördelar vikten över hela ytan. Anledningen till jag vill ha en cm mindre runt om är två orsaker.
1. Skivan syns mindre.
2. Jag har möjligheten att komma under och lyfta upp med en möbelflyttarsats (se http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/mobelhjul-flyttare/mobelflyttarsats-033197)

Tänker jag rätt. Kanske man kan minska 2 cm runt om till och med ?[/QUOTE]

Det finns nog många material som är bättre än OSB som ju är en förhållandevis porös träskiva som används innanför gipsskivor i väggar mest för att man ska ha något att skruva i om jag förstått det hela rätt. Jag tror att någon form av plywood vore bästa alternativet, fast dom är ju inte billiga direkt...men klart vattentåligare än MDF och OSB, särskilt om man väljer marinplywood.
#18 - 20 januari 2017 07:06
[QUOTE=KJE;n2365824]

Det finns nog många material som är bättre än OSB som ju är en förhållandevis porös träskiva som används innanför gipsskivor i väggar mest för att man ska ha något att skruva i om jag förstått det hela rätt. Jag tror att någon form av plywood vore bästa alternativet, fast dom är ju inte billiga direkt...men klart vattentåligare än MDF och OSB, särskilt om man väljer marinplywood.[/QUOTE]

Vattentåliga ? Jag skall ha mitt vatten i akvariet :-), Egentligen så menade jag MDF men skrev OSB. Men ja du har rätt. Tänker mig nog ändå en MDF som är lätt att såga till och göra kanterna snygga och sedan måla. Då tar den emot eventuella skvätt av vatten.

Tack snabba å bra svar.
#19 - 20 januari 2017 08:44
[QUOTE=Chelsea64;n2365828]

Vattentåliga ? Jag skall ha mitt vatten i akvariet :-), Egentligen så menade jag MDF men skrev OSB. Men ja du har rätt. Tänker mig nog ändå en MDF som är lätt att såga till och göra kanterna snygga och sedan måla. Då tar den emot eventuella skvätt av vatten.

Tack snabba å bra svar.[/QUOTE]

Om man har tur så hamnar det aldrig något vatten på golvet, fast min erfarenhet säger att det alltid blir lite stänk när man byter vatten och liknande, så därav rekommendationen av en vattentålig skiva, MDF funkar nog bra om man målar den som du är inne på :)
#20 - 20 januari 2017 15:33
OSB har en vaxartad yta och tål vatten förvånansvärt bra.Jag haft skivor liggande ute som bara blivit lite gråare. MDF är inte speciellt tålig, suger åt sig snabbt.
I detta fallet ska man nog i så fall tänka mer på om det kommer en skvätt på golvet så sugs det in under och förstör klickgolvet. Tänker man så ska man ha lister så det går att sätt blås för att kunna torka upp. Man kan tycka att klick golvet skulle tåla vatten men det gör de inte, det går in skarvarna och ner i HDF kärnan och svullnar, dock inte så fort som sin lillebror MDF.

Möbeln i fråga är troligen gjord i MDF, min är i allafall så den behöver hållas torr.
#21 - 22 januari 2017 13:34
[QUOTE=KJE;n2365834]

Om man har tur så hamnar det aldrig något vatten på golvet, fast min erfarenhet säger att det alltid blir lite stänk när man byter vatten och liknande, så därav rekommendationen av en vattentålig skiva, MDF funkar nog bra om man målar den som du är inne på :)[/QUOTE]

Hehe. Ja då har vi samma erfarenhet. Så är det ju, och det är oundvikligt att det blir lite skvätt då och då. Nu brukar jag vara noga med att dels täcka med rätt mycket badlakan å dyl samt torka upp direkt. Men en målad MDF borde stå emot tillräckligt precis som du säger.
#22 - 22 januari 2017 13:44
[QUOTE=flygrc;n2365846]OSB har en vaxartad yta och tål vatten förvånansvärt bra.Jag haft skivor liggande ute som bara blivit lite gråare. MDF är inte speciellt tålig, suger åt sig snabbt.
I detta fallet ska man nog i så fall tänka mer på om det kommer en skvätt på golvet så sugs det in under och förstör klickgolvet. Tänker man så ska man ha lister så det går att sätt blås för att kunna torka upp. Man kan tycka att klick golvet skulle tåla vatten men det gör de inte, det går in skarvarna och ner i HDF kärnan och svullnar, dock inte så fort som sin lillebror MDF.

Möbeln i fråga är troligen gjord i MDF, min är i allafall så den behöver hållas torr.[/QUOTE]

En obehandlad MDF gör det absolut det vet jag också. Men målar man den med rätt färg så står den emot bra, Jag har byggt en egen akvariebord till mitt ett av mina andra akvarium och det är helt byggt i MDF. Det är målat med en färg som både är snyggt för möbeln men även för att stå emot väta å fukt.

För klickgolvets räkning så är det ju inte mer eller mindre tåligt beroende på vilket material man väljer. Sedan är det stor skillnad på klick golv och klickgolv. Vi har ett lite grovare golv med bra ytbehandling. Som vi dessutom har silikonat skarvarna på. Det står inte på något sätt emot vatten, men givetvis är det inga som helst problem om det skvätter på det, om man torkar upp det innom rimligt tid. Det vet jag redan eftersom det har skett påtagligt många gånger redan efter de verse andra vattenbyten reda gjorda. Men oavsett MDF eller OSB så är ju risken att vatten tar sig under skivan lika stor. Och det vill man naturligtvis förhindra.

Vill man minska den risken kanske man rent av kan lägga en tunn sikikonrand mot golv och skiva.

Annons