håller golvet

#1 - 18 februari 2007 10:38
Vill så gärna ha ett 960l möbelakvarium. Men är osäker på om golvet håller. Vi har 3 våningar i vårt hus byggt -45. Karet ska stå på mittenvåningen och vill inte gärna att det ska placera sig i källaren av sig själv Tyngden på ett så stort med innehåll blir ca 1,5 ton. Vågar vi, hade ni vågat?

Mvh Cecilia
#2 - 18 februari 2007 10:39
bjud inj släkten å låt dom ställa sig där du ska ha de allesammans:D
#3 - 18 februari 2007 10:41
Bra ide men hela släkten är bara 8 pers hoppas vi inte kommer upp i 1,5 ton:D :D
#4 - 18 februari 2007 11:12
Tror inte det ska vara någon fara om du kollar upp hur reglarna går.
// Marcus
#5 - 18 februari 2007 11:14
Jag tror nog att de inte är att rekomendera utan liteförstärkningar eller så, håller gör det, tror inte du behöver va rädd att de ska gå igenom golvet, däremot så är de ju risk att få spänningar eller att de blir väldigt känsligt när du går på golvet, jag skulle helt klart ställa karet på någon förstärkt platt av nått slag för att jämna ut trycket på reglerna i golvet.
#6 - 18 februari 2007 11:23
går kanske att ställa hela möbeln på en stor MDF eller spånskiva på 22mm, fördelar nog ut tyngden på en störe yta än benen på möbeln, skivan går ju altid att måla eller klä i kontaktfilm eller en stuvbit av en golvmatta.
#7 - 18 februari 2007 11:42
kolla med hyresvärden först.
sen ditt föräkringsbolag..

Har du Ok av dom så Flytta ut alla fuktkänsliga saker ur rummet o börja fyll.

Fins ju en risk att golvet kommer svikta o dit akvarium börjar luta
#8 - 18 februari 2007 11:53
mayday skrev:
kolla med hyresvärden först.

sen ditt föräkringsbolag..

Har du Ok av dom så Flytta ut alla fuktkänsliga saker ur rummet o börja fyll.

Fins ju en risk att golvet kommer svikta o dit akvarium börjar luta

Hon bor i hus, då utgår iaf jag ifrån att de inte finns någon hyresvärd...

Men att ringa försäkringsbolaget och kolla så din försäkring verkligen räcker om nått händer kan ju va en grej.

Men jag hade nog först gjort ett "golv" i storlek som karet i 2tum4a alltså lägga dem ner som en platta sen klätt detta med 22mm mdf för att få en utjämnade och snygg platta under, ger iaf lite mer trygghet.
#9 - 18 februari 2007 12:11
Mitt golv klarade av ett 450 liters iallafall, och lägenheten jag bor i är ungefär från 1300-talet känns det som. Sen beror det ju helt på hur golvet är uppbyggt.
#10 - 18 februari 2007 13:00
Det är eget hus. När vi la nytt golv för några år sen la vi en 22mm spånskiva under för att jämna ut golven mellan rummen.Räcker det eller ska vi lägga ytterligare en skiva under? Tack för alla era svar:)

Mvh Cecilia
#11 - 18 februari 2007 13:43
miluhe skrev:
Det är eget hus. När vi la nytt golv för några år sen la vi en 22mm spånskiva under för att jämna ut golven mellan rummen.Räcker det eller ska vi lägga ytterligare en skiva under? Tack för alla era svar:)

Mvh Cecilia

De går ju alltid chansa, jag skulle personligen dock bygget en liten platå och ställt de på av tex 2x4 tums plankor och sen klätt in det i mdf och målat, så är du ju på säkra sidan, kostanden lär inte bli så fruktansvärd heller.

vad har du under 22mm spånskivan?
#12 - 18 februari 2007 14:01
Under ligger 22mm spåntade bräder på ett regelverk som är ca 100*200mm
#13 - 18 februari 2007 14:31
Jag hade nog gjort som pumpa säger, ett par reglar under fötterna och en mdf skiva.
#14 - 18 februari 2007 14:46
Vet du bara var dessa reglar finns i golvet så försök att plasera karet med fötter på dessa reglar. Om nu inte det passar så bygg extrafötter på akvariebänken så tyngden fördelas rätt. Men jag förstår din oro. Jag hade själv ett 500l som jag inte vågade ha kvar för det gungade när man gick förbi det.Detta är väl nakdelen med att inte bo i ett hus med cementgrund.

Annons