håller golvet!?

#1 - 16 mars 2014 12:16
Fuderar på att köpa ett 720l akvarium, men min fråga är, håller golvet i en vanlig lgh på andra våning? vikten lär väl hamna på över 1000 kg antar jag!?
#2 - 16 mars 2014 13:33
Då jag antar att du bor i ett höghus i betong så kommer det hålla.
Har själv flertalet stora och tunga kar (inte i närheten av ettfettbranamn dock) och mitt golv är helt fortfarande
#3 - 16 mars 2014 15:06
Åh.. vad fint att du tänker på mig.. :)

Who are you to question the floor? If the faith is strong, so is the floor! - miguel (monsterfiskdåre från portugal ang hållfasthet fast på ännu knackigare engelska)

Jag har 1800l i ett kar på vp8 1700vatten, 100kg droppfilter, 100kg sand, 300kg glas, 100kg bänk.. ingen svikt i parketten och inget ökat avstånd mellan sockel och parkett..
#4 - 17 mars 2014 15:22
Betongen håller tveklöst sålänge det inte är ett kvalificerat fuskbygge.
Däremot bör du tänka på vad du har för golv ovanpå betongen. En plastmatta kan sätta dig några millimeter om undermaterialet är mjukt. Likaså med ett trägolv, som för övrigt inte mår direkt super av att bli fastlåst.
Så är du orolig för att karet faller ner på grannen är det lugnt, är du däremot rädd för att golvet som sådant ska ta skada så beror det på golvet, undermaterialet och vad du har för form av bänk.
#5 - 17 mars 2014 15:59
Mm.. Glömde säga det.. Min parkett ligger förmodligen på grollumpapp som är en föregångare till foamen som ligger under parkett och sedan betongplatta och själva golvet är en holländsk parkett.. Dock står hela bänken på en plyfa som ligger på 30mm cellplast..
#6 - 17 mars 2014 16:36
Mm.. Glömde säga det.. Min parkett ligger förmodligen på grollumpapp som är en föregångare till foamen som ligger under parkett och sedan betongplatta och själva golvet är en holländsk parkett.. Dock står hela bänken på en plyfa som ligger på 30mm cellplast..

Precis så ett stadigt golv ska läggas och skyddas! Dock inte låsas fast men nåt måste man ju riskera här i livet ;)
#7 - 18 mars 2014 08:15
haha ja det är ingen som kommer ihåg en fegis! ;) men va bra då vet jag att det BÖR funka då iaf! :)
#8 - 18 mars 2014 17:09
Som andra skriver det inte bara BÖR funka..det gör det ;-)

Annons