håller glasen?

#1 - 20 april 2008 21:02
Tjenare !

jo, ja har fått tag i ett akvarium/terrarium ja tycker är skit coolt de är ca 175L och har måtten L=80 H=55 D=40 Detta akvarium/terrarium har 6-7mm tjockt glas utgå från 6mm för att vara på den säkra sidan, håller detta akvariumet att fylla med vatten? Ägaren innan hade de som ett terrarium,Akvariumet/ terrariumet har en fin stål ram ( chromad ) och ser bra ut fast ändå lite hemmagjort ut ja har lite svårt att bestämma om de är hemmagjort eller affärs-gjort. De ja undrar är helt änkelt om akvariumet/terrariumet tål att fyllas me vatten..

Tack på förhand :)

// Dennis
#2 - 20 april 2008 21:16
Jag vet faktiskt inte! På www.arosglas.se så rekomenderar dom 8 mm glas till akvarium som är 60 cm höga! Det är ju höjden på akvariumet som bestämmer tjockleken på glaset!
Men enligt:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=116&site=1
så räcker de med 6-7mm.
#3 - 20 april 2008 21:20
Jo ja vet, men eftersson de är 55 högt och har 6 mm tror ja, de är lite svårt att mäta men inte mindre än 6 mm iaf, men om man inte får ngt direkt svar så finns de väl bara 1 sätt att ta reda på de, tästa. ;)

Tack för svaret :)
#4 - 20 april 2008 21:24
Det räcker nog! sålänge silikonet är schysst:)
#5 - 21 april 2008 19:21
man kan ju hoppas... :P , ska silicona om de för de är knappt nåra silicon kanter i akvariumet kvar :P
#6 - 21 april 2008 21:24
Limma dit ett stag för säkerhetsskull om du är osäker.
#7 - 23 april 2008 04:57
Längs gående stag av glas 6mm 80*4 både fram och bak borde fungera.

Jag har ett hemma gjort akvarium med måtten 79*50*50 med 6mm och det satte jag stag på.
Fungerar klockrent.
#8 - 26 april 2008 08:12
tjenare, jo de där me stag, ja forstår inte riktigt :$, hur menar ni att man ska sätta stagen?

Tack för svar :)
#9 - 26 april 2008 09:04
jag har ett hemmabyggt akvarie på ca 55cm i höjd och 5,5mm laminatglas, håller bra men det är ett kubformat akvarie med lister så till ditt vore ett tvärstag nog en bra ide om det inte är tjockare glas :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 april 2008 09:13
55 cm högt akvarium - absolut min 8 mm, men gärna 10 mm
Men visst har man tur kan även ett 6 mm hålla - tänk dock på att dina försäkringar knappast kommer att gälla om det går sönder och vattenskador kan kosta åtskilliga tiotusentals kronor
#11 - 26 april 2008 09:27
De längsgående stagen monterar du vågrätt i överkant på akvariets insida för att styva upp knäcklasten, tvärstaget limmar du fast på undersidan av bakstyckets och frontglasets längdstag så att det delar av akvariet på mitten precis som på samma sätt som ett traditionelt 720 helglas är uppbyggt.

Men i övrigt så hänvisar jag till Kjell, även om du gör dylika förstärkningar så skulle jag råda dig att maximalt fylla karet med 45cm vatten.
#12 - 26 april 2008 23:48
Måste bara flika in en dum fråga, om man har ett ramakvarium, hur mäter man tjockleken på glaset? Ramen är ju i vägen.:confused:
#13 - 26 april 2008 23:50
55 cm högt akvarium - absolut min 8 mm, men gärna 10 mm

Men visst har man tur kan även ett 6 mm hålla - tänk dock på att dina försäkringar knappast kommer att gälla om det går sönder och vattenskador kan kosta åtskilliga tiotusentals kronor

Så här står det i mina försäkringspapper"Vår hemförsäkring innehåller försäkringsskydd för vattenskador vid läckage ur akvarium. Försäkringen ersätter inte fiskarna. Hemförsäkringen innehåller också försäkringsskydd för skador på akvarium. Om du själv råkar orsaka en skada på ditt akvarium, bör du ha tecknat tilläggsförsäkringen"
#14 - 27 april 2008 02:13
Då mäter du genom att använda dig av em mätsticka(tumstock) och våra två vanligaste räknesätt, plus och minus.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 27 april 2008 08:00
Så här står det i mina försäkringspapper"Vår hemförsäkring innehåller försäkringsskydd för vattenskador vid läckage ur akvarium. Försäkringen ersätter inte fiskarna. Hemförsäkringen innehåller också försäkringsskydd för skador på akvarium. Om du själv råkar orsaka en skada på ditt akvarium, bör du ha tecknat tilläggsförsäkringen"

Sedan finns det alltid finstilt också;)
Är akvariet inköpt nytt i en affär brukar det sällan vara problem, är det däremot ett hemmabygge så brukar det kollas om det är proffesionellt limmat. Är det för tunt glas enligt alla tabeller så är det knappast proffsigt gjort.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 april 2008 08:02
Måste bara flika in en dum fråga, om man har ett ramakvarium, hur mäter man tjockleken på glaset? Ramen är ju i vägen.:confused:

Det brukar funka rätt bra genom att man håller en låga relativt nära glaset och sedan mäter avståndet mellan de 2 lågor man då ser avspegla sig i rutan.
#17 - 27 april 2008 09:00
Det brukar funka rätt bra genom att man håller en låga relativt nära glaset och sedan mäter avståndet mellan de 2 lågor man då ser avspegla sig i rutan.

Det där måste jag ju bara prova. Tur att frugan hade sönder ett av glasen på min kub, då har jag möjlighet att testa innan jag sätter dit ett nytt.
#18 - 27 april 2008 09:43

Aha, fräckt! Det måste jag testa. Har ingen aning om hur tjocka glas jag har... Mycket praktiskare än att slå sönder glaset och mäta kanten på bitarna!:D
#19 - 27 april 2008 13:01

vill du kunna mäta exakt så tar du ett skjutmått och ett par klossar som är breda nog för att du ska kunna få skjutmåttet över ramen, sen är det bara att räkna bort klossarnas tjocklek :)
#20 - 27 april 2008 18:01
Du kan ju bygga en träram runt hela akvariet.
dvs som ett skåp där du kapslat in akvariet.
Sen limmar du dit en ram på framrutan i lagom storlek.
Det kommer nog fungera som ett ramakvarium och bör hålla.
#21 - 27 april 2008 18:54
så ja bör inte andvända karet, om inte fyllt till 45 cm?..
#22 - 27 april 2008 19:42
Jag tror du kan använda karet.
Sätt dit stag som beskrivits bara.
Bör funka om du inte är ovarsam.
#23 - 28 april 2008 19:55
Hej, jo hade tänkt ha de till odlingskar isf, känner att ja inte vill riskera de... 175 liter är några hinkar!.. men ska ha de till odling i ett lite mer vattenvänligt rum... får la tästa de utomhus först... :P
#24 - 29 april 2008 01:15
Släng i en trädgårdsslang och filma när du fyller det..
#25 - 29 april 2008 05:27
:D
Nja, stagen bör fixa biffen.
Verkar som att Gaffel är eld och lågor för att se ett akvarium läcka:D
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 29 april 2008 07:01
:D

Nja, stagen bör fixa biffen.

Verkar som att Gaffel är eld och lågor för att se ett akvarium läcka:D

Löjligt inlägg. Alla tabeller där man räknat ut hållfastheten för glas visar på att glaset är för tunt med en så hög vattenpelare.
Visst kan det hålla under en tid, men har man ett akvarium med så tunt glas så gäller som jag skrev ovan inga försäkringar.

Är du ciklidcollector beredd att ersätta HooFNauer för de vattenskador (kan bli sexsiffriga belopp) han kan drabbas av om han följer ditt råd.
#27 - 29 april 2008 14:04
Men du kjell.
Asså mitt håller och har gjort det några år nu.
Inga läckage där.
Då det gäller försäkringen så räckte det att man satten en ram runt typ av trä eller aluminium.
Men fylla utomhus är ju en smart idé- jag sa ju inte att han skulle fylla inomhus direkt.
Sa ju bara att stagen fixar biffen med hållbarheten.
Så att den ökar drastiskt, är ju väldigt vanligt att om glasen får börja bågna vid fyllning så kommer karet läcka snart.
#28 - 29 april 2008 14:12
Jag hade ett akvarium byggt med 6mm 150*50*50.
Hade stag både ner till och uppetill samt att bakrutan stod mot plyfa skiva.
Det höll i cirka 6år innan jag tog isär det och använda glasen till balkongen.
jag kan inte direkt påstå att jag var varsam vid handhavandet.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 29 april 2008 14:21
Men du kjell.

Asså mitt håller och har gjort det några år nu.

Inga läckage där.

Då det gäller försäkringen så räckte det att man satten en ram runt typ av trä eller aluminium.

Men fylla utomhus är ju en smart idé- jag sa ju inte att han skulle fylla inomhus direkt.

Sa ju bara att stagen fixar biffen med hållbarheten.

Så att den ökar drastiskt, är ju väldigt vanligt att om glasen får börja bågna vid fyllning så kommer karet läcka snart.

1/ Bara för att du hade ren tur så innebär inte det alla andra också har det.
2/ en ram som man sätter ditt själv fyller enbart en estetisk funktion.
3/ Fylla akvariet utomhus???? Då fryser det sönder på vintern.
4/ Stag är en förutsättning för alla större akvarier - både stag och glastjocklek är viktigt. Bägge sakerna är nödvändiga och har olika betydelse för hållfastheten.
#30 - 29 april 2008 15:01
Som vanligt när det pratas glastjocklek och vttendjup så "glöms det bort" från vissa håll att belastningen som vatten utövar på glaset är lika stort vid säg 50cm djup oavsätt om totalvolymen på karet är 50l eller 5000l.
Däremot är belastningen större vid 50cm djup i ett 50l kar än vid 40cm djup i ett 5000l kar.
Den belastningen, som uppstår pga vattenpelarens höjd kan inte motverkas med stag, däremot kan stagen motverka att glaset buktar på mitten, men det beror inte på vatten pelarens höjd, utan det beror på karets längd.
#31 - 29 april 2008 18:09
Så om man aluminium profilerar liknande som dala/åleds så duger asså inte 6mm?

Menar de flesta ramakvarier har ju aningens mindre tjocklek på glasen än helglas.
Vad jag förstår av olika tabeller så är det helglas, dvs inte ram.

Men visst det duger som odlings akvarium.

Jag ska se om jag kan hitta mina gamla bilder på mitt 6mm tjocka glas akvarium där jag satt stag och ram på.

Men om skribenten vill vara på någorlunda säkra sidan så bör han nog minska höjden ner till 40cm eller 45cm.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3450&cat=658&page=1
Visar ju trots allt på att med ordentlig fackmanna mässig ram runt så går det bra med 6mm på alla sidor förrutom botten.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 29 april 2008 19:15
Så om man aluminium profilerar liknande som dala/åleds så duger asså inte 6mm?

Menar de flesta ramakvarier har ju aningens mindre tjocklek på glasen än helglas.

Vad jag förstår av olika tabeller så är det helglas, dvs inte ram.

Men visst det duger som odlings akvarium.

Jag ska se om jag kan hitta mina gamla bilder på mitt 6mm tjocka glas akvarium där jag satt stag och ram på.

Men om skribenten vill vara på någorlunda säkra sidan så bör han nog minska höjden ner till 40cm eller 45cm.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3450&cat=658&page=1

Visar ju trots allt på att med ordentlig fackmanna mässig ram runt så går det bra med 6mm på alla sidor förrutom botten.

I bra aluminiumakvarier (typ Åleds) fyller ramen samma funktion som glaslisterna i helglasakvarierna - detta förutsatt att aluminiumlisten skjuts ihop med kraftiga stift (detta görs innan glaset läggs i och är alltså definitivt inte samma sak som att man limmat fast en aluminium/trä-list efteråt som du skriver ovan).
Dock som sagt så måste man skilja på listens funktion och glasets tjocklek. Så ett akvarium med en list/sarg av aluminium innebär INTE med automatik att glaset kan vara tunnare.
De tabeller över glastjocklek som finns utgår från att akvariet är försett med fackmannamässigt ditplacerade lister och stag oavett om det rör sig om ett helglas eller ramakvarium.
#33 - 29 april 2008 20:31
Så egentligen så om man ber glasmästare tillverka ett akvarium med aluminiumlister enligt kilprincip och han väljer 6mm glas förrutom i botten så kanske det ändå inte är samma sak?

Mitt 150*50*50 hade stag och sen helt inramat i plyfa.
framsidan hade en synlig bild på 130*40
Så träramen sträckte sig precis som en tavelram.
Träet var då 18mm tjockt.

Och stag i glas och sen i trä ovan på.
Så jag hade ju dubbelstag.
#34 - 30 april 2008 04:40
Konstig diskussion det här. 6mm på 55cm högt akvarium rekommenderas inte och inte heller gäller försäkringen eftersom det då inte är proffsigt byggt. That's it!

Vart ligger problemet?
#35 - 30 april 2008 05:03
55cm har det inte ens varit tal om.
50cm, stor skillnad faktiskt.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 30 april 2008 06:23
55cm har det inte ens varit tal om.

50cm, stor skillnad faktiskt.

Så här står det i början av denna tråd
jo, ja har fått tag i ett akvarium/terrarium ja tycker är skit coolt de är ca 175L och har måtten L=80 H=55 D=40
samt
men eftersson de är 55 högt och har 6 mm

Hur är det med läskunnigheten;)

Även 50 cm är för övrigt för högt för 6 mm.
#37 - 30 april 2008 09:02
okej, tack för tipsen ja andvänder inomhus iaf^^ ;) men ja kan ju ta glasen till ett mindre akvarium :)

tack för alla svar! :D
#38 - 30 april 2008 09:03
INTE inomhus** HAha
#39 - 5 maj 2008 19:12
känner en kille som har ett 600L med 6mm..
#40 - 5 maj 2008 19:21
6mm till ett akvarium är ju ingen omöjlighet faktiskt.
Konstigt nog så kan flera olika typer av förstärkningar göra massa för hållbarheten och brotts styrkan.

En kompis till mig har faktiskt ett cirka 580liters med 6mm.
Dock så är det bara 40cm högt men längden är över 180cm, vad djupet är kan jag bara uppskatta till cirka 80cm.
Massa stag både mitt i glaskivan, stag fram/bak, gavlar och mitten tre stycken.
Sen har han även två längsgående invändiga stag på botten. Samt motsvarande stag som ovan.
Allt i 6mm glas.
Han har haft det i sin ägo ungefär 8år utan några problem.
#41 - 5 maj 2008 19:31
6mm till ett akvarium är ju ingen omöjlighet faktiskt.

Konstigt nog så kan flera olika typer av förstärkningar göra massa för hållbarheten och brotts styrkan.

En kompis till mig har faktiskt ett cirka 580liters med 6mm.

Dock så är det bara 40cm högt men längden är över 180cm, vad djupet är kan jag bara uppskatta till cirka 80cm.

Massa stag både mitt i glaskivan, stag fram/bak, gavlar och mitten tre stycken.

Sen har han även två längsgående invändiga stag på botten. Samt motsvarande stag som ovan.

Allt i 6mm glas.

Han har haft det i sin ägo ungefär 8år utan några problem.

han jag känner är fjärde ägaren och är nyligen inne på det tredje silikonet...

kollade precis mitt 240L som är 50cm högt o det var 8mm *puh*
Bilagor:
#42 - 7 maj 2008 16:58
det finns stora tolleranser för hållfastheten i glas
pga.att alla fabrilker inte har samma blandningar av sand , soda etc.

har ett 300L 55 h med 6mm glas funkar kanon ca 6 år
hemma bygge (glas mästare)

en ruta spricker oftast pga sned belastning (kant spänning)inte högt vatten tryck.
#43 - 7 maj 2008 17:30
jag har 10mm med 50 cm högt akvarium och då har jag två stag i och det är ett ramakvarium..
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 7 maj 2008 18:01
borka skrev:
det finns stora tolleranser för hållfastheten i glas

pga.att alla fabrilker inte har samma blandningar av sand , soda etc.

Göteborgs Ciklidgrupp hade en gång en föreläsare som jobbade på Pilkington (en av Europas största glastillverkare) och han menade att i stort sett alla glas tillverkades på samma sätt och att skillnaderna i kvalitet idag var minimala.
#45 - 8 maj 2008 04:52
Vet inte om det är sant men det finns olika typer av glas.
Mellan ting mellan float och härdat.
Högre styrka och hållbarhet.
Sen undrade jag lite om någon vet vilken typ av glas som finns i skyltfönster?

De jag sett där man sulat in en tre stora gatstenar håller fortfarande utan att ens splittras.
Trots att det är längre sprickor.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 8 maj 2008 07:06
Vet inte om det är sant men det finns olika typer av glas.

Mellan ting mellan float och härdat.

Högre styrka och hållbarhet.

De jag sett där man sulat in en tre stora gatstenar håller fortfarande utan att ens splittras.

Glas är glas och innehåller samma komponenter sedan kan det behandlas på olika sätt vilket gör att man får härdat-, laminerat eller pansarglas.

För mycket stora akvarier är det relativt vanligt med laminerat glas efterom det innebär att man limmar ihop flera glasrutor med en plastfilm. Det är i sig inte starkare men spricker det så rinner inte vattnet ut ur akvariet.
Pansarglas är egentligen samma slag som laminerat glas fast med lite annorlunda plastfilm.

Härdat glas är extremt ovanligt i akvarier, även om jag har haft också några sådana under årens lopp
#47 - 8 maj 2008 08:40

Att tro är att inte veta, så nu vet du det..

Precis som Kjell skriver finns olika typer av konstruktionsglas, en typ består av ett yttre skikt härdglas laminerat med ett innerskikt av float, upphängd i en flexibel kassett som absorberar stora rörelser kan detta glas göras i enorma dimensioner.
#48 - 8 maj 2008 10:36
Så om man ska bygga ett stort akvarium framöver så kan man kosta på sig ett sådant skyltfönster glas?

Anledningen till varför jag frågade var att rydsglas som bytte dessa skyltglas sa att de kunde kapa bort de delar som var sönder o sen slipa för att få bort alla repor.
Funkar vanligt silikon avsätt för akvarium till den typen av glas?
Typ parasilico eller liknande?
#49 - 8 maj 2008 10:42
Skulle inte rekommendera ett sådant glas till ett akvarium, speciellt inte med tanke på de priser dessa glas ligger på.
#50 - 17 juli 2008 14:51
Behöver expert hjälp med detta..... har tittat på ett helglas Terarrium som har 12 mm glas... tänkte använda det som Akvarium i framtiden...
Dock så är det 116 cm högt och 152cm brett 60 djupt... Känns som att 12 mm är för svagt vad säger ni? och skulle det vara värt att köpa det ifall man Ska kanske Lägga det ner och ta bort framrutan och limma fast en Ny ruta På "toppen" så det blir 60 högt... 152 brett och 116 djupt? kostar bara 700 kr
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 17 juli 2008 15:16
Ja 12 mm är för tunt jag har 15 mm till mitt akvarium som är 85 cm högt (i praktiken är dock vattenpelaren bara 80 cm) och det är precis på gränsen för vad som är accpetabelt för 15.
12 mm har jag använt i 75 cm höga akvarier (vattenpelaren är då 70 cm) och detta ligger också precis på gränsen.
#52 - 17 juli 2008 17:05
Då passar jag också på att fråga, när det verkar vara bra med svar här.

Jag har varit tvungen att ta bort en.. glasbit på kortsidan för att kunna sätta dit ytterfiltret på mitt 350L som är 61cm högt. Tror ni det är okej, eller kommer det tillslut att braka ihop? Bild nedan.

Jag har förövrigt bara fyllt karet med ca 53-54 cm vatten. Glastjockleken är typ 9mm.

MVH Johan
#53 - 17 juli 2008 17:25
Ja 12 mm är för tunt jag har 15 mm till mitt akvarium som är 85 cm högt (i praktiken är dock vattenpelaren bara 80 cm) och det är precis på gränsen för vad som är accpetabelt för 15.

12 mm har jag använt i 75 cm höga akvarier (vattenpelaren är då 70 cm) och detta ligger också precis på gränsen.

jo det var de jag Trodde, Men Då kanske man ska limma Så att man Får ett mindre högt alltså 60cm högt och Jätte djupt :D 116cm Djup Mmmmmmm.
hur funkar det med att Limma på en till glasskiva? tror ni att det blir problem med de gammla limmningarna?
#54 - 3 augusti 2009 08:27
Jag har en fråga på samma område. Har ett terrarium med måtten 60x60x100cm där underskivan och över skivan är 6mm men sidorna och bakre glasskivan bara 4mm tjocka..

för det första.. är det inte lite klent byggt med 4mm i ett terrarium på en meter högt?
för det andra .. håller 3mm skivorna för en ~20-24cm hög akvariedel?
#55 - 9 augusti 2009 15:13
Gaffel skrev:
Skulle inte rekommendera ett sådant glas till ett akvarium, speciellt inte med tanke på de priser dessa glas ligger på.

men om en glasmästare som plockat ur ett trasig skyltfönster säljer det i delar kanske det blir löjligt billigt, en del glasmästare är snälla ;)

Annons