Håller detta stativ ?

#1 - 14 september 2007 08:46
Hej !

Projekterar även ett stativ till det framtida 222 liters karet.

Håller detta ?

Tanken är att ställa ett 222 liters längst upp.
Samt ett 61 liters i mellanrummet under 222 liters karet.

Hela ställningen är gjord i 25mm fyrkantsstål.

Tanken är att lägga diverse skivor på ställningen, som man sedan ställer karen på.

utöver själva karen, så tillkommer övrig utrustning, såsom håvar, magneter, mat, och annat småkrafs som kanske inte väger så mycket.

vad tror ni....håller det ?
#2 - 14 september 2007 08:52
Det håller säkerligen, men kommer att bli något ostadigt eftersom det är förhållandevis högt. Du bör förankra det i en vägg eller liknande så det inte händer några olyckor [B)].
#3 - 14 september 2007 08:58
jo, det har jag redan tänkt på, det blir ett antal bultar in i betongväggen....
#4 - 14 september 2007 09:32
jag tror inte du kommer behöva förankra det i väggen, tror det kommer stå stadigt ändå!
#5 - 14 september 2007 09:44
Jo jag håller med åheim...vill till mycket att rubba det när du har fyllt de akvarium som står i ställningen.
Själv skulle jag eventuellt haft det mindre uppetill.
och haft själv rinning ner i det stora.
Bra cirkulation och du behöver bara ett filter.
Troligtvis så är det lilla även kortare och smalare så du får plats med en armatur framför det till det stora.
Påminner en del om odlingsställen jag sätt.
#6 - 14 september 2007 10:04
åheim skrev:
jag tror inte du kommer behöva förankra det i väggen, tror det kommer stå stadigt ändå!

Men karet kommer på 110 cm höjd och är bara 45 djupt och för säkerhets skull är det inte bäst att förankra det?
Jag hade personligen gjort det, men det är klart att jag har ungar med som springer omkring och leker[:o].
#7 - 14 september 2007 10:04
njau....

det är tänkt att det lilla skall fungera som yngel/karantänskar....inte beslutat mig för vad ännu. Beror lite på vad jag ska göra med invånarna i det stora.

går jag på lättlekta ciklider, så blir det yngelkar, mer svårlekta så blir det karantänskar.

känns inte helt rätt att ha ett karantärskar däruppe......
#8 - 14 september 2007 10:15
Nja....kanske inte...hade du tänkt seriekoppla båda karen så du har samma vattenvärden?
Använd två T-kopplingar...en för filtret och ett för på fyllnad.
Vill du kunna tappa vatten så koppla på en T-koppling till utblåset av filtret så funkar ditt filter som pump till golvbrunn.
Många T-kopplingar med kranar blir det men men...
Om du vill vara säker på att inget händer med ställning och akvarier så för ankra med två bultar uppetill...
Man vet ju aldrig vad barn kan göra med en ställning liknande de i lekparken.
Själv så fick jag slag hicka första dagarna i garaget då jag inte förankrat två 150liters kar mot väggen med ställningen och grabben på 8år klättrade på ställningen.
#9 - 14 september 2007 10:20
låt mig säga så här, jag har två vildbattingar på 1,5 år och 3 år.
allt löst är sedan länga bultat i väggarna, alternativt flyttat upp till 2,20 i höjd.......

nej, inte tänkt seriekoppla karen, men ändå hålla samma temp/ph/och annat.
#10 - 14 september 2007 12:19
ansjo skrev:
Men karet kommer på 110 cm höjd och är bara 45 djupt och för säkerhets skull är det inte bäst att förankra det?

Jag hade personligen gjort det, men det är klart att jag har ungar med som springer omkring och leker[:o].
Ja ungar kan ställa till det:) Hur stadigt det kommer stå beror också på underlaget tex. linolium=mjukt, parkett/tarkett=hårt! Men istället för att borra i väggen kan man fästa stativet på en kraftig bottenplatta av spånskiva som är bredare än ställningen för att öka stabiliteten! gör man så tror jag t.om att en vuxen karl har svårt att välta det;)
#11 - 14 september 2007 12:29
Det kommer att stå parketten i genomgångsrummet. Vilket i sin tur ligger på bottenplattan i betong. Jag har kollat golvet, det lutar från vänster till höger med ca 1 mm över hela längden. Löser det med glasspinnar eller liknande.

Det kommer som sagt var att bultas fast i väggen.

Det kommer bli hur j-a snyggt som helst.

Tänk er bilden ovan. I facket längst ner gör jag lådor med fronter i ek.

(all metall kommer att döljas med ek-lister....sidorna kläs med ekfolierad masonitskiva)

Sedan kommer det ett 61 liters kar i mellanfacket.

Ovanpå detta ställer jag ett 222 liters.

Sedan på väggen ovanför 222 liters, så hänger jag upp mitt planerade
räkkar med de ovanliga måtten 15 x 20 x 110 cm.

eller ?
#12 - 14 september 2007 15:19
Jag tror det blir hur bra som helst:)!
Och givetvis vill vi ha foton när det är klart!

Annons