Håller det?

#1 - 7 april 2008 07:19
Har ett 540litersakvarium med tvärstag på undersidan.
Planen som så är att ställa den på en "möbel" av lecablock och en rejäl skiva plywood.
Blir det nån spänningskoncentration av tvärstaget, eller är det strunt samma?
Tänkte mig en 20 mm frigolitskiva mellan kar och möbel.
QardinalE
#2 - 7 april 2008 08:47
Trollsvans skrev:
Har ett 540litersakvarium med tvärstag på undersidan.

Planen som så är att ställa den på en "möbel" av lecablock och en rejäl skiva plywood.

Blir det nån spänningskoncentration av tvärstaget, eller är det strunt samma?

Tänkte mig en 20 mm frigolitskiva mellan kar och möbel.

Borde inte vara några problem med spänningar, eftersom staget kommer att tryckas ned en bit till i frigolitskivan.
Men vill du vara riktigt säker så kör antingen på 2-delad frigolitskiva eller hyvla ut 1 spår med stämjärn där tvärstaget kommer att ligga mot skivan.
Glöm inte att fuktspärra plywoodskivan med färg eller båtlack annars är det risk att den slår sig om det blir vattenspill. Det räcker inte med frigolitskivan som skydd på plywooden, det kommer att bli blött på den med om det blir spill.
#3 - 7 april 2008 09:49
Tvådelad tänkte jag med på, det kanske är en god ide.
(ok, det kommer ändå få bli minst två delar med tanke på måtten).

Tänkte mig marinplywood + hammarlack för utomhusbruk eller nåt i den stilen.
#4 - 7 april 2008 12:23
Ta inte en plywood skiva, den böjer sig mycket lättare än en skiva av fiber, tex MDF (spån är bättre än plywood men MDF är ännu bättre pga högre densitet)
En 10mm frigolit duger bra och du behöver inte fundera på tvärstaget (antar att det är ett ramkar med ett tunt metallstag du pratar om). Om det är ett ramkar kan du helt skippa frigoliten om du vill, men egna erfarenheter säger att det inte skadar heller.
QardinalE
#5 - 7 april 2008 12:44
Marinplywood blir bra att använda tål ju fukt bättre i sig själv än vanlig plywood. Kör med 16 eller 18 mm kommer inte ihåg vilket av måtten som är standardmått, Ja Hammarlack är bra saker, så behöver du ju inte se den trevliga bruna ytan på marinplywooden:). Den slår sig inte lika lätt som vanlig plywood heller.
#6 - 7 april 2008 13:10
Det jag menade var inte vad som händer när skivan blir blöt (för då är plywooden bättre, speciellt marin varianten) utan vad som händer när man belastar skivan i torrt tillstånd mellan stödpunkterna (lecablocken).
Pga att plywooden är tillverkad av tunna lager där träfibrerna är långa och går åt samma håll så böjer den sig lättare än en skiva i fiber material (sammanpressade fibrer som ligger i oordning)av samma tjocklek. Prismässigt blir nog MDF betydligt billigare också, eller om man väljer spånskiva ännu billigare.
#7 - 7 april 2008 15:31
köp en vanlig bänkskiva och olja in den med linolja eller så köper du en 30mm formplyfa och använder som bänkskiva, den kommer aldrig att flexa och du behöver inte olja in den..
#8 - 7 april 2008 17:50
Flexandet blir nog inget större problem med glipor på max 10 cm mellan blocken...

Och ja, det är ett ramkar med tunnt stag i botten.
#9 - 8 april 2008 06:59
Gaffel skrev:
köp en vanlig bänkskiva och olja in den med linolja eller så köper du en 30mm formplyfa och använder som bänkskiva, den kommer aldrig att flexa och du behöver inte olja in den..


Håller med om Formplyfa, komplettera med 10mm frigolit så blir det perfekt

H.
#10 - 8 april 2008 07:04
Du kan nog spara material och pengar på att ha mycket större glipor än 10 cm utan att det påverkar hållfastheten alls.
Bilagor:
#11 - 8 april 2008 07:30
Hur stora glipor skulle man kunna ha då?
Första tanken var samma setup jag har till 180litaren som ska stå bredvid, tre pelare med lecablock bara, men frågan är hur stabilt det blir?
Iofs, med 30 cm breda lecablock så blir det ju bara två glipor á 30 cm kvar, men ändå?

Därtill är lecablocken 59 cm långa, medans akvariet ju är 60 cm...
Å andra sidan kanske det lilla är skit samma, speciellt med en rejäl skiva?
#12 - 9 april 2008 18:10
Gaffel skrev:
köp en vanlig bänkskiva och olja in den med linolja eller så köper du en 30mm formplyfa och använder som bänkskiva, den kommer aldrig att flexa och du behöver inte olja in den..

Det finns mycket man kan köpa som funkar, tex en 5cm tjock marmorskiva ;)
Men om det inte är av estetska skäl finns det väl ingen anledning att lägga mer pengar än nödvändigt.
En 16mm MDF är billigare och stabilare än en 16mm plywood skiva, det var dit jag ville komma.
#13 - 6 maj 2008 20:14
Så, nu har det efter mycket om och men möblerats om såpass att jag har en ledig plats åt baljan, och inte nog med det, lite skoj att ställa den på.
http://i234.photobucket.com/albums/ee211/Troll_Angwi/080506001.jpg

Nu till frågan: Håller skiten, eller behöver jag fler lecablock?
Det BORDE ju hålla, tänker jag, men man vill ju VETA och inte bara hoppas.
Bilagor:
#14 - 7 maj 2008 05:08
Det såg ju stabilt ut.
Har du kollat så att alla lecablock har tryck på sig?

Menar att om något av de yttersta inte har lika mycket tryck på sig så dvs glappar lite så får du lägga någon frigolitbit där också.
#15 - 7 maj 2008 05:14
På ett akvarium med aluram så ska det INTE vara någon frigolit, det ska stå direkt på ramen.
#16 - 7 maj 2008 05:52
Jag skulle murat upp lättbetongen som bokstaven "stora E".

Du blandar till en hink bruk 50:- och använder ett par bitar 6mm
armeringsjärn 20:- fördelen är även den att du kan använda ett
vattenpass mot slutet för att få allting i nivlå, är du sen på riktigt
gå bort humör så blandar du till en hink med putsbruk och slår på,
det blir riktigt vackert när du skurar upp ytan.

Lättbetongen delas lättast med yxa men en siporexsåg eller en sliten fogsvans går alldeles utmärkt om man vill ha jämnare snittytor
#17 - 7 maj 2008 06:00
Jag skulle murat upp lättbetongen som bokstaven "stora E".

Du blandar till en hink bruk 50:- och använder ett par bitar 6mm
armeringsjärn 20:- fördelen är även den att du kan använda ett
vattenpass mot slutet för att få allting i nivlå, är du sen på riktigt
gå bort humör så blandar du till en hink med putsbruk och slår på,
det blir riktigt vackert när du skurar upp ytan.

Lättbetongen delas lättast med yxa men en siporexsåg eller en sliten
fogsvans går alldeles utmärkt om man vill ha jämnare snittytor

En tunn neoprenduk kan med fördel användas både mellan bänkskivan
och baljan, isolerar både från stomljud, fukt och värme/kyla dessutom
tar den upp rörelse spänning, köp en bit att ha inne i baljan samtidigt.
#18 - 7 maj 2008 06:03
Jag skulle murat upp lättbetongen som bokstaven "stora E".

Du blandar till en hink bruk 50:- och använder ett par bitar 6mm
armeringsjärn 20:- fördelen är även den att du kan använda ett
vattenpass mot slutet för att få allting i nivlå, är du sen på riktigt
gå bort humör så blandar du till en hink med putsbruk och slår på,
det blir riktigt vackert när du skurar upp ytan.

Lättbetongen delas lättast med yxa men en siporexsåg eller en sliten
fogsvans går alldeles utmärkt om man vill ha jämnare snittytor

En tunn neoprenduk kan med fördel användas både mellan bänkskivan
och baljan, isolerar både från stomljud, fukt och värme/kyla dessutom
tar den upp rörelse spänning, köp en bit att ha inne i baljan samtidigt.
#19 - 7 maj 2008 07:01
Alla pelarna har tryck på sig ja, och står still när man rycker i dom.
Det där med frigolitens vara eller icke vara är det ett jämra käbbel om, för min del känns det som en ganska stor säkerhetsfaktor.
På insidan kommer det vara frigolit iallafall, ska ju bygga en fin bakgrund och botten, var det tänkt (planer på jordätare = se till att dom inte gräver fram bottenglaset).

Hur mycket gör det egentligen för stabiliteten att mura ihop blocken?
Det ska byggas en trälåda runt det hela sen, så ytfinishen är lite skräp samma.
Eventuellt lägger jag en skiva till mellan översta raden stenar och mittenraden, så sänker man ju konstruktionens tyngdpunkt och lägger in ett jävla stort hinder för skjuvning.. men det verkar äckligt stabilt redan nu, så sett.
Men jag borde alltså inte behöva fler pelare, för att minska gliporna mellan?
#20 - 7 maj 2008 13:55
Trollsvans skrev:
Alla pelarna har tryck på sig ja, och står still när man rycker i dom.

Det där med frigolitens vara eller icke vara är det ett jämra käbbel om, för min del känns det som en ganska stor säkerhetsfaktor.

På insidan kommer det vara frigolit iallafall, ska ju bygga en fin bakgrund och botten, var det tänkt (planer på jordätare = se till att dom inte gräver fram bottenglaset).



Hur mycket gör det egentligen för stabiliteten att mura ihop blocken?

Det ska byggas en trälåda runt det hela sen, så ytfinishen är lite skräp samma.

Eventuellt lägger jag en skiva till mellan översta raden stenar och mittenraden, så sänker man ju konstruktionens tyngdpunkt och lägger in ett jävla stort hinder för skjuvning.. men det verkar äckligt stabilt redan nu, så sett.

Men jag borde alltså inte behöva fler pelare, för att minska gliporna mellan?


[FONT=Calibri][SIZE=3]Hur kan det vara käbbel om frigolit eller inte när de är tillverkade för att ligga på en bänk av aluprofil? Det är ingen skillnad att ställa det på en skiva när botten kommer att hänga fritt på samma sätt. Tror du inte att det skulle vara rekommenderat av tillverkaren med underlag om det skulle vara ett?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][/FONT]
#21 - 7 maj 2008 15:31
Botten hänger väl inte fritt på ett mjukt underlag (t ex frigolit)? Eller?
#22 - 7 maj 2008 18:05
Jag sa att om du ställer akvariet på en skiva, dvs utan frigolit eller annat så hänger glasskivan fritt eller hur.
#23 - 7 maj 2008 18:14
För tillfället, skit i frigoliten, det är lecablocken jag behöver feedback på.
#24 - 7 maj 2008 18:17
Ja, jag ser nu att jag misstolkade. Nej, skillnad mellan att ställa ramen mot en skiva eller "hänga" den på en profil är naturligtvis obefintlig... Sorry
#25 - 7 maj 2008 18:29
Är ju som sagt betongare och har murat en del lättbetong genom åren men du gör som du själv vill..

Faktum är att jag precis var och hämtade lite block själv(nej jag glömde faktiskt mässingsgenomföringen till 2018 projektet när jag sprang på blocken, en annan dag..) och jag ska ta lite bilder på murningen, frågan är väl om jag ids slå på lite bruk och putsa.(skomakarens barn går i trasiga skor och hela den biten.)

Hur som än haver var dom i en lite tetig dimension men jag ska ta mig i kragen och såga till dom i morgon och ev mura på fredag om inte solen lyser och slottskogen är full av vårklädda singel-mammor..

En grej bara, lättbetong ska tunnfogsmuras med en liggfog på max 3mm så en tandad bruksskopa är typ ett måste för att få den i våg, säg till så kan jag plita ner en utförlig arbetsbeskrivning åt dig..
#26 - 7 maj 2008 19:12
Mjo, vi får la se hur det blir med att mura ihop dom osv, primärt är att få rätt positioner på dom.
Så därav återigen: kan man ha såpass stora mellanrum mellan stöden, eller ska man sätta dom tätare?
Bud på detta mottages tacksamt.
#27 - 7 maj 2008 22:51
avståndet är ok men när du lägger ut dom så lägg ut dom 4 hörnstenarna först och lägg ett vattenpass emellan och väg in, har du inget långpass så använd en rätskiva som passet får vila mellan.

Anledningen till att det är viktigt att väga in dom är att det i slutändan är extremt viktigt att dom är exakt lika höga för att inte vikten av akvariet ska pressa ner bänkskivan mot ett ojämnt stöd, du kommer att ha 3 st stödpunkter och om ett eller flera av dessa skiljer sig i höjd så kommer resultatet bli en bänkskiva som buktar och då har du ev ett problem..
#28 - 7 maj 2008 22:57
Avståndet är ok men när du lägger ut dom så lägg ut dom 4 hörnstenarna först och lägg ett vattenpass emellan och väg in, har du inget långpass så använd en rätskiva som passet får vila mellan.

Anledningen till att det är viktigt att väga in dom är att det i slutändan är extremt viktigt att dom är exakt lika höga för att inte vikten av akvariet ska pressa ner bänkskivan mot ett ojämnt stöd, du kommer att ha 3 st stödpunkter och om ett eller flera av dessa skiljer sig i höjd så kommer resultatet bli en bänkskiva som buktar och då har du ev ett problem..

Gör om och gör rätt..
#29 - 8 maj 2008 07:07
Jo, vägas in ordentligt ska det minsann. Jag tänkte behålla vattnet där det hör hemma: på insidan av akvariet.
Efter att ha läst om hur Larry Nilssons 1120litersbalja stridstömdes på ca 1 sekund, så är man ju lite försiktig i tankarna.
Börjar bli mer och mer sugen på att skita i blocken och bygga en trämöbel istället...











Annons