Jag hade nog försökt sätta på några extra ben på mitten, typ dessa:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20054563
Ja, det tänkte jag också. Så att det blir två medar ytterst och fyra ben i mitten. Två under varje vertikala skiva.
Personligen skulle jag nog skippa den idén.
Ca 300 kg på den bänken som dessutom står på medar, ja då skulle jag personligen kolla igenom mina hemförsäkringar;).
Du tror inte det funkar fast man förstärker bänken med kraftiga stag inuti, sätter dit extra ben under samt drar fast den i väggen med kraftiga vinkeljärn. Då ska den ju inte kunna rubba sig, kraften rakt ner ska väl inte vara några problem utan det är väl om det börja vingla i sidled. Men det kan den ju inte heller om det sitter i väggen.
jo de hadde jag nog också gjort men altså jag tycker inte man ska ha stora akvarium på bänkar från ikea jysk och liknande jag har ett 25 och ett 20 ståendes på mitt skåp det har min farfar byggt det är tillräckligt stadigt men skulle aldrig våga med 300 kg!
Det beror ju på vad det är byggt i för material också, MDF är ju starkt. Många ikea-möbler är väl i princip ihåliga eller fyllda med någon sorts papp?
Jysk i min stad hade ingen möbel som var klassad att klara mer än 85kg.
iaf möbler som på nått sätt gick att använda till akvarium.
Så jag skulle tänka båda 2 och 3 ggr innan jag ställde ett kar på nått liknande...
Sant, samtidigt tror jag dom är väldigt försiktiga med viktklassningar (vilket iofs är bra när det gäller akvarium)
En 25 mm skiva borde tåla mycket mer än 85 kg, förstärker man sedan resten av bänken kan det nog funka.
Men som sagt, jag är mycket tveksam. Vill ju inte köpa den för att sedan upptäcka att det inte funkar för då får jag inte plats med en riktig akvariebänk. Det jag tycker när man kollar på diverse akvariemöbler är att dom ser hemskt klena ut, jag vet ju att dom är klassade att hålla men då ser ju den här jysk-bänken klart stadigare ut.
Ska testa ringa jysk och höra om dom har någon viktklassning på den här bänken.
MVH Martin