Håller bottenglaset?

#1 - 4 januari 2005 10:39
Jag har nyligen köpt ett 310 l kar med alluminiumram och benställning. Nu har min pappa en fråga (han är vääldigt oroligt för vattenskador.. ;) ). Igår var jag och köpte sten (8 kg pagodasten) och han tror inte att bottenglaset kommer att hålla om jag lägger dit stenen för att glaset kommer att bli "punktbelastat".
Kommer det att hålla? (jag har täckt hela botten med "sittunderlag" (vet inte vad själva materialet heter men det är samma som i sittunderlag!)
#2 - 4 januari 2005 11:21
Hur tockt är underlaget? Är det någorlunda tjockt ska det inte vara någon som helst fara. I sammanhanget är 8kg ganska lite.
#3 - 4 januari 2005 12:30
Att punktbelasta med 8Kg är inga somhelst problem även om glaset endast skulle vara rumt 4mm tjock (vilket det absolut inte är). Däremot var det nog bra att du har ett "mjukt" underlag. Det låter glaset få vara flexibelt, vilket är bra.

Men, har alltid undrat varför botten är gjort av glas? Det är inte så att man ligger undertill och tittar på sanden man har i botten :)
#4 - 4 januari 2005 13:16
[QUOTE=Gimbo]

Men, har alltid undrat varför botten är gjort av glas? Det är inte så att man ligger undertill och tittar på sanden man har i botten :)[/QUOTE]Mycket bra fråga, har själv undrat vid många tillfällen, iofs så kanske det inte är så snyggt med alubotten om man har tex ett saltvatten utan grus:)

Men det kanske snart finns som tillval om man köper ett fabriksnytt, ungefär som metalliclack om man köper en ny bil???[:-38] [:-75]
#5 - 4 januari 2005 15:08
Jag öste i går i 40 kg sten i mitt 450 l kar.... och ännu har det i alla fall inte hänt något. De flesta som har Malawikar t ex, öser ju i många kg sten....
#6 - 4 januari 2005 17:20
Har en sten som väger 38 kg i akvariet och kan trots det sova lugnt på nätterna. 8 kg är inga problem, särskilt eftersom du redan vidtagit försiktighetsåtgärder.
#7 - 5 januari 2005 00:01
n anledning till att man inte har en aluminium plåt i stället för glas i botten är antagligen att man inte vill ha metall i baljan, om man inte måste... Visst, aluminium oxiderar, och blir lite glasliknande lufttät yta på det.. men det blir även repat, och antagligen kan det fälla lite allt möjligt in i baljan om det vill sig illa...

vad det gäller vikten, kan man ganska trygt säga att 8kg är "ingenting". jag har nog närmare 50 kilo sten i min balja, det mesta i ena sidan, punkt belastat vet jag iofs inte, men det är en del i alla fall.
B!
#8 - 5 januari 2005 18:15
OKej, det låter bra. Jo jag visste väl att det skulle hålla, men jag måste övertyga pappa! ; )
Han har varit lite orilg över det nya karet sedan det första sprack (jag SA till honom att man skulle ha frigolit under, men han lyssnade inte! : P)
#9 - 5 januari 2005 18:24
Jo, räkna verkligen med en hållbarhetsförbättring med en liten bit frigolit under. Räck gott med 10-12mm.

Lyca Till...!
#10 - 5 januari 2005 18:33
[QUOTE=Shagrat]Hur tockt är underlaget? Är det någorlunda tjockt ska det inte vara någon som helst fara. I sammanhanget är 8kg ganska lite.[/QUOTE]

Hmm.. "sittunderlaget" är ca 0.5 cm tror jag.
#11 - 5 januari 2005 18:36
Frågan är hur mycket det fördelar belastningen med så tunt. Spelar nog ingen som helst roll för en så liten sten iofs.
#12 - 5 januari 2005 18:51
[QUOTE=Shagrat]Frågan är hur mycket det fördelar belastningen med så tunt. Spelar nog ingen som helst roll för en så liten sten iofs.[/QUOTE]

Om det skulle hjälpa så har jag en bild på min zoon. Den ligger i mappen "Nya karet! (310 l)" och heter "Hopmonterat.
Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=140791
#13 - 5 januari 2005 19:29
Anledningen till att din far är orolig är nog inte stenens vikt i sig, utan punktbelastningen. En människa som väger 80kg och som står på en fot som har 2dm2 (200cm2)yta mot golvet utgör en belastning av 0,4kg/cm2. Om samma människa sätter på sig högklackade skor och ställer sig på klacken som har en yta av 1cm2 utgör då en belastning av 80kg/cm2, eller 200ggr mer. En sten på 8kg, som har halva sin vikt vilar på ett sandkorn med en yta av 1mm2 utgör ett tryck på glasrutan under med 400kg/cm2, och det är stor risk att glaset spricker av det.

Ett liggunderlag förhindrar rätt så effektivt att så små belastningsytor mot glaset kan förekomma, och därmed så håller glaset.
#14 - 6 januari 2005 17:56
Vad är det för mått på 310-liter..? Asch, det är säkert inte 110x55x50 som jag letar efter....
#15 - 6 januari 2005 18:18
Letar efter liknande. Eller rättaresagt ett med hög höjd på. Gärna runt 60cm högt.
#16 - 6 januari 2005 19:32
[QUOTE=Lubbe]Jag har nyligen köpt ett 310 l kar med alluminiumram och benställning. Nu har min pappa en fråga (han är vääldigt oroligt för vattenskador.. ;) ). Igår var jag och köpte sten (8 kg pagodasten) och han tror inte att bottenglaset kommer att hålla om jag lägger dit stenen för att glaset kommer att bli "punktbelastat".
Kommer det att hålla? (jag har täckt hela botten med "sittunderlag" (vet inte vad själva materialet heter men det är samma som i sittunderlag!)[/QUOTE]

Lägg i en 12mm frigolitskiva så är du på den säkra sidan. Kolla under tiden som du fyller upp med ett vattenpass att inget ben sätter sig.
#17 - 7 januari 2005 17:40
[QUOTE=Håven][QUOTE=Lubbe]Jag har nyligen köpt ett 310 l kar med alluminiumram och benställning. Nu har min pappa en fråga (han är vääldigt oroligt för vattenskador.. ;) ). Igår var jag och köpte sten (8 kg pagodasten) och han tror inte att bottenglaset kommer att hålla om jag lägger dit stenen för att glaset kommer att bli "punktbelastat".
Kommer det att hålla? (jag har täckt hela botten med "sittunderlag" (vet inte vad själva materialet heter men det är samma som i sittunderlag!)[/QUOTE]

Lägg i en 12mm frigolitskiva så är du på den säkra sidan. Kolla under tiden som du fyller upp med ett vattenpass att inget ben sätter sig.[/QUOTE]

Han i djuraffären (han är duktig och vet vad han gör, lovar!) rekomenderade "sittunderlagen". Han har själv 2 st likadana kar (ett är större) uppställda i affären och jag var dit idag och han sa att det inder var någon fara så länge man inte hade ciklider (eller andra grävande fiskar) som gräver sig under stenarana så att de rasar. Kan det stämma?
#18 - 7 januari 2005 18:44
Kom på en till sak. Under karet är det en glipa på ca 4 mm mellan "listen" mitt under karet och det övre "mittenstaget" på benställningen. Ska det vara så, eller är det felkonstruerat?

Har föresten ett tips på "platta" under karet också! (för er med dåliga golv)
Jag och pappa slog våra kloka huvuden ihop och kom fram till att man kan ha en bänkskiva på golvet under karet! De tål vatten, är lätta att hålla rena, är stabila och dessutom snygga!
Köpte själv en bit (60x300 cm) för ca 400 kr på K-rauta, kanske lite dyrt, men det var det värt! : )
#19 - 7 januari 2005 20:15
Skivan under benställningen är säkert bra. Kanske lite "overdo" om ni har hårt golv. Märk vad zoohandlaren sa - om man inte har ciklider som gräver. Lägg du i en frigolitskiva så kan även du skaffa "riktiga fiskar". Dessutom sover pappa bättre!
#20 - 8 januari 2005 08:45
[QUOTE=Håven]Skivan under benställningen är säkert bra. Kanske lite "overdo" om ni har hårt golv. Märk vad zoohandlaren sa - om man inte har ciklider som gräver. Lägg du i en frigolitskiva så kan även du skaffa "riktiga fiskar". Dessutom sover pappa bättre![/QUOTE]

Men jag ska inte ha några grävande fiskar : ) Fungerar det ändå inte med "sittunderlaget" då?

Någon som vet något om "glipan"?
#21 - 8 januari 2005 12:21
[QUOTE=Lubbe]

Men jag ska inte ha några grävande fiskar : ) Fungerar det ändå inte med "sittunderlaget" då?

Någon som vet något om "glipan"?[/QUOTE]Ja det funkar med sittunderlag och det är ingen fara med "glipan" .
Jag har mycket sten i mitt alu-kar med grävande fiskar ,har 1cm frigolitskiva under stenarna .
#22 - 10 januari 2005 15:23
[QUOTE=ray]Ja det funkar med sittunderlag och det är ingen fara med "glipan" .
Jag har mycket sten i mitt alu-kar med grävande fiskar ,har 1cm frigolitskiva under stenarna .
[/QUOTE]

Okej, det låter bra! : ) då är det bara pappa som ska övertalas... *suck* Han tror mig inte och funderar på att ringa tillverkarn och höra om det har blivit fel! : )

Annons