Håller bjälklaget?

#1 - 8 juli 2003 05:49
Hej!

Ska snart starta upp ett akvarium på ca 600L (160x60x60).
Tänkte ställa det i hallen på övervåningen (bor i en 2-plansvilla).
Med tanke på att det säkert kommer väga nånstans runt 800 kg inrett och klart, så undrar jag om bjälklaget håller för den tyngden!?
Har inte hittat ritningen där jag kan se vilken dimension bjälkarna har men de borde vara minst 195 mm.

/Sickan
#2 - 8 juli 2003 06:38
Jag har precis startat upp ett 240 liters som väl väger runt 300 kg. Eftersom vi har krypgrund och eftersom akvariet hamnade längs med bjälkarna mitt på golvet, mot en icke bärande innervägg, så hörde jag med hustillverkaren.
Beskedet jag fick var att det inte skulle bli någon katastrof, men att man förmodligen skulle se en buktning ner i golvet och att eventuellt vägglist ex vis skulle släppa mot innerväggen, dessutom skulle det kunna bli lite svajigt när man gick förbi. Möjligen skulle akvariet kunna luta framåt om innerväggen höll golvet.

Tja...

Jag vet inte. Helt klart var det lite svajigt, så jag kröp ner i grunden och fixade en rejäl stamp innan jag fyllde i vattnet.
Jag tror knappast att det var nödvändigt, men eftersom det inte var mer än några timmars jobb, så känns det bättre så här. Golvet känns nu precis som innan akvariet fanns där.

I ditt fall beror det väl på. Har du någon vägg direkt under är det nog ingen fara, men det kan ju komma att luta lite. Hamnar det längs med bjälkarna? Har du mycket annat tungt runt omkring? Jag hade hört med hustillverkaren för att vara på den säkra sidan.

En bekant till mig hade ett 600L på andra våningen utan några förstärkningar.

När det gäller öppna spisar brukar man säga ungefär 400 kg sen får man kolla upp det. Finns lite info om sådant hos kamin/spis/ugn-tillverkare, typ Nibe, Tulikivi etc...
#3 - 8 juli 2003 09:12
Bjälklaget håller, precis som det gör för vattensängar, kassaskåp och pianon. Försök ha en tjock skiva på golvet för att fördela
trycket så slipper du fula tryckmärken i golvet sedan.

Swetrot
#4 - 8 juli 2003 09:55
Ursprungligen skickat av swetrot

Bjälklaget håller, precis som det gör för vattensängar, kassaskåp och pianon. Försök ha en tjock skiva på golvet för att fördela

trycket så slipper du fula tryckmärken i golvet sedan.

Swetrot

Beror ändå på hur det placeras i förhållande till bjälklaget. Vattensäng sprider vikten bättre. Ett piano väger knappast mer än 300kg och har du ett kassaskåp på 800kg på andra våningen i ett vanligt hus så undrar jag hur du fick dit det.

Jag tror dock inte heller att det är några problem, men det går inte att avgöra utan lite mer information. DU kanske har både vattensäng, piano och ett kassaskåp i rummet redan? [;)]
#5 - 8 juli 2003 09:59
Det är ett MP-karat akvarium och den levereras med en möbel som består av bl a två skåp och skåpen står på en tjock skiva som alltså ligger mot golvet.Tror det finns några "klossar" under skivan som man kan väga in akvariet så det står i våg. Har inte fått hem akvariet ännu det står på akvarielagret där de ska montera in en BTN-bakgrund. Har ingen möjlighet att ta kontakt med husleverantören(Elementhus) då denna inte finns längre.

/Sickan
#6 - 8 juli 2003 10:22
Kanske får smyga med en fråga, när det pratas om laster
och hållfasthet.

Är det någon som har en tumme-pekfinger aning om hur mycket
ett betonggolv i ett 40-tals höghus på 3 våningar kan tänkas
ta i punktlast per kvm. (Lasten kommer ligga på 3-våningen)

Jag klurar på om mitt golv kan klara ungefär 6 ton, fördelat
på ca 3,7 kvm (ca 1,6-1,7 ton/kvm).
- Lasten skulle ligga intill en bärande vägg, i direkt vinkel med
yttervägg, och ca 1,5 meter i vinkel med andra bärande väggen.
- Spannet till motstående bärande vägg är ca 5 meter.
- Utifrån trapphuset så har jag mätt upp att betonggolvet är 25
cm tjockt, så jag förmodar att golvet inne i lägenheter håller
samma mått.
- Viss förankring, avlastning mot bärande vägg kommer ske,
genom att bulta konstruktionen mot väggen.

Övriga last i rummet är lite blandat, säng, frys, soffa,
etc. Inga tunga kassaskåp, fyllda med pengar, tyvärr. ;-)

(Har letat efter bra information, men inte hittat något
samstämmigt svar. Kanske behövs anlitas en byggnads-
ingenjör, men känns som en dyr kostnad.)

Mvh Jens
#7 - 8 juli 2003 11:06
NU börjar vi prata sådant som hus inte är byggda för... Ett enstaka akvarium, eller för den delen ett par stycken håller så gott som alla hus för, men det här kan bli en del problem...

För dig handlar det om att du får lov att kontakta fastighetsägaren så denne får kontrollera hur saker och ting förhåller sig. Det blir säkert dyrt, men det vore ju ingen "hit" om fastighetsägaren redan gett din granne lov att fläska in en tank på 6 ton i sin lägenhet. Hus kan rasa för mindre.
Tjockleken på betongen i golvet betyder inte så mycket, det handlar om hur den är armerad och hur husets bärstomme ser ut.

Men en jädra massa Guppy lär få plats i din tank... :-)

Swetrot
#8 - 8 juli 2003 11:38
Instämmer Swetrot, i MrDucks fall är du tvungen att ta kontakt med fastighetsägaren. I och med att det dels handlar om ett flerfamiljshus samt den väl tilltagna "tanken".

I mitt fall har jag tagit beslutet att ta kontakt med byggnadsnämnden i min kommun, de har ritningar över samtliga fastigheter så där borde jag få info hur bjälklaget ser ut/är dimensionerat.

/Sickan
#9 - 8 juli 2003 11:46
Ursprungligen skickat av Sickan

Det är ett MP-karat akvarium och den levereras med en möbel som består av bl a två skåp och skåpen står på en tjock skiva som alltså ligger mot golvet.Tror det finns några "klossar" under skivan som man kan väga in akvariet så det står i våg. Har inte fått hem akvariet ännu det står på akvarielagret där de ska montera in en BTN-bakgrund. Har ingen möjlighet att ta kontakt med husleverantören(Elementhus) då denna inte finns längre.

/Sickan

Mer intressant hur huset ser ut och var akvariumet ska stå. Längs med huset mot en yttervägg är nog inga problem.
Min bekants 600L var placerat just så och det var hur stadigt som helst. Mitt eget var däremot mitt på golvet i bjälklagets längdriktning och då blir punktlasten ganska stor. Speciellt om man har några gäster hemma som alla står och glor in i karet. [:-29]

Men någon katastrof inträffar inte. Placera och fyll på så ser och hör ni vart det lutar. [:-116]

Ni behöver inte köpa hem Gevalia, det behöver däremot kanske "MrDuCK" om han funderar på 6 ton i en lägenhet. [:-84]

#10 - 8 juli 2003 13:51
Ursprungligen skickat av swetrot

För dig handlar det om att du får lov att kontakta fastighetsägaren så denne får kontrollera hur saker och ting förhåller sig.

Jag tror jag kan garantera att fastighetsägaren säger nej omedelbart, de tenderar att göra det på alla såna frågor.
#11 - 8 juli 2003 14:39
Nja, tänkte nog inte göra en gevalia, är för praktiskt lagd för det. Går hellre ner och knackar på dörren. Tyvärr så är det en äldre man som bor rakt under. Däremot så bor det en ung, snygg och trevlig tjej granne med väggen det gäller, så där vet jag att det inte står något som väger 6 ton. ;-)

Jag har suttit med i min brf. styrelse och vet att det inte är den vägen informationen finns.

Jag var mest ute efter och se om någon annan akvarist forskat och hade ett tumme-pekfinger värde på rimlig belastning. Vad jag är ute efter är ovanligt, men ser det absolut inte som "gevalia" omöjligt. Det är sällan saker är omöjligt. Det är bara mer eller mindre möjligt. Kommer jag fram till att det är helt omöjligt att konstruera det jag tänkt göra på det här golvet, får jag hitta ett annat golv, som kanske tillåter att jag gör det dubbla. :-)

Här kommer lite egentillverkat "förnuft", utan någon som helst datorsimulering som grund för det jag säger.

Betongplattan det gäller, har en egenvikt på ca 15 ton (räknat med dimensionen 5 x 5 x 0.25 meter, samt densiteten 2500 kg/kubikmeter). Ett sådant golv bör klara minst en enskild punktlast på 700 kg/kvm, även placerat i centrum av rummet, räknar man in hävstångsverkan etc. Så skulle jag gissa att en enskild punktlast på 700 kg/kvm i centrum golvet, ger en större hållfasthetsbelastning än en last på 1.600 kg/kvm intill väggen. Den stora frågan tror jag är snarare totallasten.

Det finns många om och men, hur stor är säkerhetsmarginalen (men den ska man ju inte in och tulla på, även om den är x 3 eller...). Vad är det för typ av betong, mängd cement, ballast, armering etc. Har läst att det finns utrustning som kan mäta förmodar jag densiteten och armeringen på betong inför t.ex. rivningsarbeten, så man kan beräkna hållfastheten. Men den typen av utrustning sitter väl med "handklov" kring en byggnadsingenjör.

Det här är ju väldigt lite akvaristik, och väldigt mycket byggnadsteknik, så jag bör nog kanske försöka forska vidare på något byggforum. Prata med byggnadsnämnden är inte heller någon dum idé, sen borde jag faktiskt ha någon barndomskamrat som läste till byggnadsingenjör. Blir till och öppna ölbörsen! :-)

Förresten, jag är rätt purfärsk här som aktiv, gått i kulisserna någon månad. Väldigt trevligt forum, med många vettiga åsikter... en del konservativa... och kanske lite många svar av arten "Jag har hört att... Jomen det är väl..". Men det är väl precis som det ska vara. ;-)

Och nej.. tyvärr planeras det inte för en miljon guppy, även om det skulle vara en fantastisk syn... näe, lutar åt "fisksoppa" a la sydamerika modell xxxxxxl.

Mvh
Jens

Annons