Nja, tänkte nog inte göra en gevalia, är för praktiskt lagd för det. Går hellre ner och knackar på dörren. Tyvärr så är det en äldre man som bor rakt under. Däremot så bor det en ung, snygg och trevlig tjej granne med väggen det gäller, så där vet jag att det inte står något som väger 6 ton. ;-)
Jag har suttit med i min brf. styrelse och vet att det inte är den vägen informationen finns.
Jag var mest ute efter och se om någon annan akvarist forskat och hade ett tumme-pekfinger värde på rimlig belastning. Vad jag är ute efter är ovanligt, men ser det absolut inte som "gevalia" omöjligt. Det är sällan saker är omöjligt. Det är bara mer eller mindre möjligt. Kommer jag fram till att det är helt omöjligt att konstruera det jag tänkt göra på det här golvet, får jag hitta ett annat golv, som kanske tillåter att jag gör det dubbla. :-)
Här kommer lite egentillverkat "förnuft", utan någon som helst datorsimulering som grund för det jag säger.
Betongplattan det gäller, har en egenvikt på ca 15 ton (räknat med dimensionen 5 x 5 x 0.25 meter, samt densiteten 2500 kg/kubikmeter). Ett sådant golv bör klara minst en enskild punktlast på 700 kg/kvm, även placerat i centrum av rummet, räknar man in hävstångsverkan etc. Så skulle jag gissa att en enskild punktlast på 700 kg/kvm i centrum golvet, ger en större hållfasthetsbelastning än en last på 1.600 kg/kvm intill väggen. Den stora frågan tror jag är snarare totallasten.
Det finns många om och men, hur stor är säkerhetsmarginalen (men den ska man ju inte in och tulla på, även om den är x 3 eller...). Vad är det för typ av betong, mängd cement, ballast, armering etc. Har läst att det finns utrustning som kan mäta förmodar jag densiteten och armeringen på betong inför t.ex. rivningsarbeten, så man kan beräkna hållfastheten. Men den typen av utrustning sitter väl med "handklov" kring en byggnadsingenjör.
Det här är ju väldigt lite akvaristik, och väldigt mycket byggnadsteknik, så jag bör nog kanske försöka forska vidare på något byggforum. Prata med byggnadsnämnden är inte heller någon dum idé, sen borde jag faktiskt ha någon barndomskamrat som läste till byggnadsingenjör. Blir till och öppna ölbörsen! :-)
Förresten, jag är rätt purfärsk här som aktiv, gått i kulisserna någon månad. Väldigt trevligt forum, med många vettiga åsikter... en del konservativa... och kanske lite många svar av arten "Jag har hört att... Jomen det är väl..". Men det är väl precis som det ska vara. ;-)
Och nej.. tyvärr planeras det inte för en miljon guppy, även om det skulle vara en fantastisk syn... näe, lutar åt "fisksoppa" a la sydamerika modell xxxxxxl.
Mvh
Jens