Håller bänken för 150l akvarium?

#1 - 9 juni 2011 12:33
Jag har ett akvarium på 95cm längd, 40cm höjd, 40cm djup, blir väl ca 150-152 liter.
Bänken jag först tänkte använda, visade sig vara just för liten (visste inte exakta måtten när jag köpte karet) så då tog jag det som jag har hemma; Vika Amon, skrivbordsskiva med ben, från IKEA.

Måtten är bra då det sticker ut några cm åt alla hållen, men ja, akvariet är ännu inte fyllt.
Jag låter den bara stå där tills jag funnit en lösning eller är helt övertygad om att skivan håller med de där benen.

Jag undrar om detta skrivbord skulle kunna hålla för ett fyllt akvarium? Blir väl runt 200+kg, eller leker jag bara med akvariedöden? Tror ni att man kan staga upp mitten på bordet med tex leka/Betongblock?

Annars undrar jag om jag skulle kunna använda samma bordsskiva och bara placera den över tre staplar/lecablock?

Tacksam för svar!
#2 - 9 juni 2011 12:56
De benen skulle jag absolut inte använda under ett akvarium, jag garanterar att det kommer bli väldigt ostabilt och det räcker troligen med en liten knuff sidledes och du får 150 liter vatten att torka...
Är karet ett helglas eller med aluminiumram? Ska du använda lecablock känns det lite tryggare med en bättre och stadigare skiva (typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60086500) med, som kan bära upp karet vid ev. ojämnheter.
#3 - 9 juni 2011 13:16
eller fler ben. typ 8 st.
#4 - 9 juni 2011 13:35
Akvariet har aluminiumram.
Hm, Saken är den att jag just nu är ganska begränsad ekonomiskt, så kan inte börja köpa verktyg för att kapa skivan, som är över en meter längre än mitt akvarium behöver. Men det är bra att veta att skivan jag har nu inte riktigt duger.:(

Skulle 4 ben till (placerade ungefär? ) kunna "fixa" det? :) Just nu känns den lite för hög, den känns ju inte 100% ens nu när akvariet är tomt. Men jag skulle hemskt gärna vilja kunna "återanvända" skivan, så jag ändå inte har någon användning för skrivbordet.

Har en byrå, som är lika brett som akvariet, och 75 cm i längd, mellan benen. Den har tre lådor och är ca 75 cm högt- lägre och i massivt trä. Skulle man kunna slänga över skrivborsskivan på den? Eller någon typ av skiva, så den blir lång nog.

Några rekomendationer på skiva (tjocklek, material, prisvärt) och hur man kan fästa den i skivan på byrån.
Blev lite "snickeri-frågor" nu, men jag är inte speciellt insatt i att bygga saker ;)

Tack för era svar!
#5 - 9 juni 2011 15:07
Fler ben kanske hjälper lite. Men tror ändå, precis som ansjo, att det är för ostabilt i sidled. Tänk dig att någon snubblar och ramlar och tar tag i bordet. Med 200 kilo på bordet och en rejäl knuff från sidan finns risken att det viker sig.

Tror det bordet skulle se mycket underligt ut med 8 ben dessutom ^_^

Förborrade hål för ben säger beskrivningen med. Antar att det är sånna man bara skruvar in? Verkar inte vara så robust konstruktion. Jag hade inte vågat chansa :)
#6 - 9 juni 2011 16:11
Nä, håller nog med.
Har iallafall gett upp tanken att använda skrivbordet (men skivan kanske?)
Vad tror du om byrån? :)
Den är mer kompakt och har lådor (alltså "reglad") och en bänkskiva, ben och reglar i trä.
Men man vill ju inte förstöra en fin byrå om det visar sig att skivan blir mos.
#7 - 9 juni 2011 16:28
skivan är det nog ingen fara med. den kommer hålla. tyngden är så utspridd. snarare vikten ner på ben och sido-rörelser.
#8 - 9 juni 2011 16:34
Jag är inte så säker på det, risken finns att en för tunn skiva hänger sig på mitten, och med fler ben är risken även stor att man får lite punktbelastning om ett ben är lite högre än de övriga. Även en större risk för diagonalt felbelastad akvariebotten finns med en för tunn skiva...
Jag skulle heller inte se "möbeln" som säker med ännu fler ben, om du inte kan säkra dessa i sidled och på diagonalen.
#9 - 9 juni 2011 16:46
Trist när man planerar att använda något och det inte går men bättre det än vatten på golvet. Kolla efter en byrå eller skänk på någon second hand och akvarie pimpa den sedan.
#10 - 9 juni 2011 17:51
Smart tips Lillfrasse! :) Det ätnkte jag inte ens på! :>>
Secondhand..guld.

--------

Skrotat hela IKEA-grejen :>
Benen blir det inget med.
Ska hålla ögonen på nån bänk eller skiva- som jag kan skruva ner på min byrå.
Bra bra, Better safe than sorry!
Tack för alla tankar och svar!
#11 - 10 juni 2011 09:19
skivan är inget bra
benen håller för 75-95 kg / st (4st = 300-380 Kg)

ergo, 4 ben håller, men skivan behöver bytas ut mot nått mer massivt.

problemet med sidorörelser är som många säger ovan, klart betydande,
det kan man lösa med att bulta fast skivan i väggen med hjälp av en kraftvinkel.

hade ett 222 liters (dvs cirka 300 kg) på en bokskiva från ikea, och 6 av de benen.

har idag ett 110 liter (dvs cirka 160 kg) på en 22mm MDF skiva och 3 av de benen.

men men....sagt det förr....säger det igen...

jag begriper inget av IKEA's möbler, jobbade bara i 10 år på deras utveckling, har inga kompisar alls
kvar där som jag har rådfrågat ett antal gånger.....nejdå.....inte alls....

.
#12 - 10 juni 2011 09:32
Kensa skrev:

men men....sagt det förr....säger det igen...

jag begriper inget av IKEA's möbler, jobbade bara i 10 år på deras utveckling, har inga kompisar alls

kvar där som jag har rådfrågat ett antal gånger.....nejdå.....inte alls....

.

äh fan kensa.. du har fel som vanligt ;)
#13 - 10 juni 2011 09:36
hannesc skrev:
äh fan kensa.. du har fel som vanligt ;)

japp, är en ordbajsare av högsta mått............:D
#14 - 10 juni 2011 09:37
oja! den skit som inte kommit ur din mun är inte värt att kallas skit.. ;)
#15 - 10 juni 2011 09:48
Tack Kensa :)
Jo att benen håller med vikt uppifrån, tvivlar jag inte på- är ju det där med sidan. Fastbultande i gipsvägg i en hyreslägenhet, vet jag inte hur bra det går- hoho...är alldeles för okunnig med snickeriande märker jag! :D

Men en ny platta alltså, och 2 ben till? Hur hade du benen?
Tre placerade "Framme", Tre placerade "Bak"?
Nåja, blir nog en annan lösning.
*spanar runt på byråer*
#16 - 10 juni 2011 10:53
jag hade ett i varje hörna, + 1 i mitten på framkant och en i mitten på bakkant.

vill man inte bulta i väggen, så ta lecablock och stapla på höjden.

lite färg på blocken, säg vit färg, ta sedan en bokskiva från IKEA, olja in den ordentligt,
jag drattade på ordentligt med olja 3 ggr, såpass mycket att det tog 1 vecka efter sista
strykningen att torka, då mörknar trät lite, och blir väldigt vattentåligt.

hur snyggt som helst, och rejält bastant.

cc 60/70 mellan blocken.

filt / handduk under de nedersta blocken, utskurna så de passar blocken, som skydd för golvet.

lite spelkort kan man använda med fördel om det inte är 100 rakt på golvet.

.
#17 - 10 juni 2011 16:17
Är kanske en jättedum fråga; men man murar lecablocken? :)
Tack för tipsen. Funderat på vad jag ska ha mot golvet.
Var brukar folk köpa frigolit?

Mvh //
#18 - 10 juni 2011 16:22
nej man ställer de bara på varann.
#19 - 10 juni 2011 17:06
frigolit hittar man på alla bygghandlare

Annons