Danmark Danmark Norge Norge Sverige Sverige Danmark Norge Sverige

Håller bänken?

#1 - 24 januari 2005 00:22
Tänker bygga en bänk till mitt 160 L ramakvarium. Akvariets bottenyta har måtten 1x0,40 m.

Har tänkt stapla några lecablock på varandra och ovanpå dessa lägga en skiva av något slag och sedan akvariumet. Kommer en sådan bänk att hålla?

Har tänkt ha lecablocken vid ändarna och inget stöd i mitten, alltså kommer det att bli ett mellanrum på ca. 60 cm mellan lecablocken. Finns det risk för att skivan kommer att svikta och att jag får spänningar i akvariet?

Vilken typ av skiva och tjocklek bör jag lägga på lecablocken? Funderar antingen på att ha en spånskiva eller att limma och skruva ihop spontade furubrädor.
#2 - 24 januari 2005 02:31
Lekablock tål en hel del, så är blir det knappast problem. Beroende på vad du använder för skiva kan det säkert svikta lite. Själv har jag bara använt 22mm golvskiva (spån) till liknande ändamål, och den har hållit fint. Nackdelen med en sådan är att den har en tendens att förlora sin styvhet om den blir blöt. Går iofs att måla den för att förhindra detta, eller ta en tjock playwood som igentligen kanske är mer lämpligt.
#3 - 24 januari 2005 05:08
Plywood och lamellträ är starkare, eller varför inte köksbänkskivor, de är både starka och vattentåliga (om man fuktskyddar ändarna).

Annons