Håller 25-26 grader utan doppvärmare...

#1 - 23 februari 2005 21:25
I det ena karet har jag helt enkelt dragit ur kontakten för doppvärmaren, och i det andra har jag sänkt värmen men ser aldrig att den lilla röda indikatorlampan lyser för att värmaren skulle vara på. Vi bor i lägenhet, har 22-23 grader inne (för varmt om du frågar mig) och har lyset på 12 timmar- detta verkar räcka för att hålla värmen på 25-26 grader. Törs man ta bort doppvärmarna helt om man håller lite koll på termometrarna?
#2 - 23 februari 2005 21:42
Ja.

Om dina fiskar trivs i den tempen vill säga.
B!
#3 - 24 februari 2005 07:00
Har inte doppvärmar då min temperatur på grund av lyset är mellan 25-27 grader.

Fungerar för mig även om jag inte rekommenderar andra att göra likadant
#4 - 25 februari 2005 14:57
Jag hade runt 25 grader i karen utan doppvärmare,men helt plötsligt sjönk temperaturen i mitt rum och även i karen. Och det blev inga bra följder av det. Så jag vågar inte köra utan doppvärmare igen,..
Men det är bara min personliga åsikt!
#5 - 25 februari 2005 15:07
jag försöker undvika doppvärmare så långt det går.. liksom tempen kan sjunka kan doppvärmaren få spel och hetta upp karet för mycket eller stänga av helt så det blir kallt..
#6 - 25 februari 2005 22:23
[QUOTE=Triana]jag försöker undvika doppvärmare så långt det går.. liksom tempen kan sjunka kan doppvärmaren få spel och hetta upp karet för mycket eller stänga av helt så det blir kallt..[/QUOTE]

Det är väl större risk att tempen förändras radikalt utan doppvärmare. Jag har fått lära mig att man har doppvärmare för att hålla en så jämn temperatur som möjligt i akvariumet, oftast så ser man bara tempen på dagtid/kväll (när man är vaken) tänk på att temperaturen skjunker på natten när lyset har slocknat. Det kan hända att doppvärmaren får spel, men jag tror inte att det är så vanligt. Men å andra sidan måste det vara temperatur skillnader även ute i det fria för våra fiskar. Fast hur många av våra kära akvarium fiskar har levt så?

Mvh
#7 - 25 februari 2005 22:32
Ett tips är att skaffa en doppvärmare som inte är stark nog för att koka fisken om den skulle hänga sig.
#8 - 25 februari 2005 22:51
jag tror inte fiskarna mår jättedåligt av att tempen sjunker ett par grade på natten.. som sagt, så är det i det vilda.. de har ju faktiskt årstider också...

om doppvärmare som får spel är ettbra sätt att ha två mindre än en stor... då är det mindre risk för stora problem..

Jag har dock dåliga erfarenheter av doppvärmare.
#9 - 26 februari 2005 00:04
I det fria handlar det väl ofta om större vattenvolymer än man har i ett kar. Rimligtvis borde tempen i karet förändras snabbare än i det vilda. Svårt att jämföra... Tror inte att tempen i karet hinner ändras så mycket på natten om det inte blir väldigt kallt i lägenheten. Håller man koll på termometern tror jag inte att det är någon fara.
#10 - 26 februari 2005 10:24
mm.. har aldrig själv varit med om att tempen sjuker i huset bara sådär, inte mer än ett par grader iaf... i huset ändras tempen inte på natten.. inte hos oss iaf, så enda skildnaden är att lampan stängs av.. men tempen i huset ligger ju på 20 grader (22 nu på vintern) och kallare än så blir aldrig vattnet i akvariet... dessutom tar det tid för vattnet att kallna... sjunker kanske en grad på natten.. med det tror jag inte är något problem.
#11 - 26 februari 2005 10:42
[QUOTE=Fisktjejen]I det ena karet har jag helt enkelt dragit ur kontakten för doppvärmaren, och i det andra har jag sänkt värmen men ser aldrig att den lilla röda indikatorlampan lyser för att värmaren skulle vara på. Vi bor i lägenhet, har 22-23 grader inne (för varmt om du frågar mig) och har lyset på 12 timmar- detta verkar räcka för att hålla värmen på 25-26 grader. Törs man ta bort doppvärmarna helt om man håller lite koll på termometrarna?[/QUOTE]
Det är ingen fara... detta har vi diskuterat nåra gånger här på Zoopet där jag menar att tempen i naturen varierar mellan dag å natt. Har själv många av mina kar utan doppis men i dom där yngel går har jag det då det främjar tillväxten.
#12 - 26 februari 2005 10:42
Tänkte nog främst på strömavbrott men i såna fall hjälper det ju inte med doppvärmare heller...
#13 - 26 februari 2005 11:55
[QUOTE=Buckshot]Ett tips är att skaffa en doppvärmare som inte är stark nog för att koka fisken om den skulle hänga sig.[/QUOTE]

Det låter bra. Tempen i mittvardagsrum är oftast 24,5 grader, även på vintern.
I akvariet på 375L försöker jag hålla 26C.

Nån som har nån uppfattning om vad jag borde ha för doppvärmare ?
Jag kör 100W nu, den är väldigt gammal, borde man byta ut den kanske ?
#14 - 26 februari 2005 11:56
[QUOTE=Triana]jag tror inte fiskarna mår jättedåligt av att tempen sjunker ett par grade på natten.. [/QUOTE]

Vissa fikar SKA man sänka tempen 3-4 grader på natten för att dom ska må bra. Andra är säkert petiga åt andra hållet, dvs. tycker inte om det alls.
#15 - 26 februari 2005 11:59
[QUOTE=Poseidon]men i dom där yngel går har jag det då det främjar tillväxten.[/QUOTE]
Jag antar att du menar en specifik art, i allmänhet kan man nog inte säga
att en högre temp. främjar ynglens tillväxt.
#16 - 26 februari 2005 14:49
i allmänhet kan man nog inte säga

Hmm... till en viss del och inom rimliga gränser kan man nog det, faktiskt. Fiskar är ju växelvarma djur och en högre vattentemperatur gör att fiskens ämnesomsättning ökar och den kan växa snabbare.
#17 - 27 februari 2005 10:09
[QUOTE=Magnuz]
i allmänhet kan man nog inte säga

Hmm... till en viss del och inom rimliga gränser kan man nog det, faktiskt. Fiskar är ju växelvarma djur och en högre vattentemperatur gör att fiskens ämnesomsättning ökar och den kan växa snabbare.[/QUOTE]ABSOLUT...
#18 - 26 mars 2005 19:17
jag behöver ingen doppvärmmare min pump verkar värma upp akvariumet till cirka 25,6 men du kan ju alla fall testa vem vet det kanske funkar
#19 - 26 mars 2005 20:22
Pumpen står nog för en väldigt liten del av värmetillskottet i din balja, belysning, står för en hel del, och sen beror det ju på rumstempen. Dock värt att tänka på, innerfilter avger mer värme till akvariet, än ytterfilter... en hel hög filter i en liten balja kanske kan dra upp det nån grad högre än rumstemp ?

B!
#20 - 27 mars 2005 06:42
"Det låter bra. Tempen i mittvardagsrum är oftast 24,5 grader, även på vintern.
I akvariet på 375L försöker jag hålla 26C.

Nån som har nån uppfattning om vad jag borde ha för doppvärmare ?
Jag kör 100W nu, den är väldigt gammal, borde man byta ut den kanske ?"

Om 100 watt funkat bra hittills finns väl eg. ingen anledning att ändra på det. Jag har 150 watt i ett 540-liters utan problem.

Det finns olika märken som säkert funkar bra, men jag har mest förtroende för Jäger.

Du kan ju köpa en ny och ha i reserv den dag den gammla lägger av ;)
#21 - 21 juli 2007 10:15
Vet att detta är en gamma tråd men jag måste bara få fråga. Jag fick höra att han som har Södermalms Akvarieaffär kör gurami utan doppvärmare och de mår bra och leker utan problem. Jag som själv har gurami och bor i en lägenhet som ligger över 20 grader året om borde ju också klara mig bra utan doppvärmare!!

Jag har du varit utan doppvärmare i ett par veckor och det stog nu 26 grader när lampan just tändes (När lampan stått på ett tag ligger det på 27grader). Alltså borde karet även på vintern hålla minst 23grader och det ska ju guramis må fint av!!

Finns det någon som bor som jag som tagit bort doppvärmaren och ärligt kan säga att de märkte en negativ påverkan på fiskarna???
#22 - 21 juli 2007 11:12
Är ni osäkra, skaffa en termometer med min/max funktion, och kolla om temperaturen nånsin sjunker under 20. Gör den det bör ni nog ha doppvärmare, annars går det bra utan.

Det finns också ett fåtal undantag. I yngelakvarier och odlingsakvarier kan det vara bra att ha doppvärmare, eftersom fisken växer snabbare vid högre temperaturer.
Ett mycket litet antal högtropiska arter kan också ta illa vid sig av låga temperaturer - under hela min "akvarie-karriär" har jag bara råkat på en sådan art, Hypancistrus sp. "Queen Arabesque", som vägrade komma fram ur sitt gömställe om temperaturen var under 25 grader.

Förutom det så har jag kört i sisådär 30 år utan värmare, utan problem. Orsaken till att jag slutade med värmare var två akvarier där all fisk dödades av värmare som fastnade i "på" läget.
#23 - 21 juli 2007 22:01
Tack Azur för ett bra svar! Att temperaturen någonsin skulle gå under 20 grader är jag tveksam till. Vi har som sagt en rätt varm lägenhet och lysrören värmer ju en hel del! Jag kör på, skulle jag märka någon negativ effekt så får jag väl tänka om. Men då man hör att de som har massa erfarenhet kör på samma metod så känns det ju bra! =)
#24 - 22 juli 2007 08:17
Vi har inte doppvärmare och vill inte ha det heller då fiskar kan bränna sig på den... vi behöver den inte, tempen håller i sig perfekt hela tiden!

Annons