"Hållbarhet" på röda mygglarver

#1 - 9 mars 2007 17:21
Var och köpte ett paket röda mygglarver idag. Jag har ingen erfarenhet alls av detta eller likande foder, så jag undrar hur länge dom klarar sig i sin lilla "plastkopp". Den är fylld med vaten och tättförsluten med plast. Kan jag ha dom där tills imorgon? Hur ska jag förvara dom? Hur ser jag om dom blir dåliga?

Tacksam för svar! :p
#2 - 9 mars 2007 17:36
Utgår från att de.....

Attans skrev:
Var och köpte ett paket röda mygglarver idag. Jag har ingen erfarenhet alls av detta eller likande foder, så jag undrar hur länge dom klarar sig i sin lilla "plastkopp". Den är fylld med vaten och tättförsluten med plast. Kan jag ha dom där tills imorgon? Hur ska jag förvara dom? Hur ser jag om dom blir dåliga?

Tacksam för svar! :p

:confused: var frysta. Då lägger du dem i frysen och jag förmodar att de går att hålla där i 3 månader (samma som för fisk och skaldjur)? Färska mygglarver har jag aldrig sett!:confused:
#3 - 9 mars 2007 17:52
om det är levande , tror jag inte att det är någon fare, men dom bör förvaras svalt/kalt
mvh janne
#4 - 9 mars 2007 18:05
Malinitzi skrev:
:confused: var frysta. Då lägger du dem i frysen och jag förmodar att de går att hålla där i 3 månader (samma som för fisk och skaldjur)? Färska mygglarver har jag aldrig sett!:confused:

Dom är i allra högsta grad färska :D Dom är i vilket fall garanterat levande!
#5 - 9 mars 2007 18:06
om det är levande , tror jag inte att det är någon fare, men dom bör förvaras svalt/kalt

mvh janne

Kallt som i kylskåp eller bara inte framför elementet?
#6 - 9 mars 2007 19:07
jag har mina i kylskåpet (levandes)
när du öppnar förpackningen så töm ut den i en tom burk...det brukar vara några larver som har dött och dem plockar man bort (de vill i varje fall inte jag ge mina fiskar)
någon gång har det hänt att när jag öppnat en påse så har det luktat surt och unket från påsen [xx(]
Annars så föredrar jag levande foder framför fryst (fiskarna blir ju så glada:) )
#7 - 9 mars 2007 19:22
Som nybliven akvarist köpte jag nyss frysta röda mygglarver, inte sett att det finns färska / levande dito.

Brukar akvarieaffärer ha sånt hemma och är det någon som kan ge en hint om priset ?
#8 - 9 mars 2007 19:33

Brukar akvarieaffärer ha sånt hemma och är det någon som kan ge en hint om priset ?

Det kan vara stor skillnad i priset.
Där jag köper mina vita mygglarver ( i Malmö)så tar de 10 kr/påse
I Lomma (10 min med bil från Malmö) så tar de 25 kr/påse för vita mygglarver
#9 - 9 mars 2007 20:03
rödtoppen skrev:
jag har mina i kylskåpet (levandes)

när du öppnar förpackningen så töm ut den i en tom burk...det brukar vara några larver som har dött och dem plockar man bort (de vill i varje fall inte jag ge mina fiskar)

någon gång har det hänt att när jag öppnat en påse så har det luktat surt och unket från påsen [xx(]

Annars så föredrar jag levande foder framför fryst (fiskarna blir ju så glada:) )

Jag klarade inte av att ha dom krälandes i burken (eller snarare förpackningen) mer [:-27] så jag silade rasket i en håv så jag fick bort vattnet och släppte ut larverna i akvariet... tänkte inte på att det kunde finnas döda med.. men fiskarna glufsade glatt i sig alltsammans inom 1 minut ungefär [:o] så jag antar att det var lungt med dom :p

Jag köpte förövrigt mina hos Ciklidhobby i Nol för 10 kr.
#10 - 10 mars 2007 11:18
Hmm....har frysta röda mygglarver, men drar mig
för att använda dem då det stinker "urk" om dem.
Tar man i "kakan" med händern luktar de också illa
ett bra tag efteråt, även om man tvättar sig noga.

Är det så för er också, eller är det fel på mina?
Det har luktat så här sen jag köpte dem....
#11 - 10 mars 2007 14:44
Tekla82 skrev:
Hmm....har frysta röda mygglarver...

Tycker det låter som du nog överdriver en smula, det luktar ju inte tårta av mygglarverna men ej heller så jätteilla.

Vad har du för bäst-före-datum på din förpackning ?
#12 - 10 mars 2007 16:53
Tekla82 skrev:
Hmm....har frysta röda mygglarver, men drar mig

för att använda dem då det stinker "urk" om dem.

Tar man i "kakan" med händern luktar de också illa

ett bra tag efteråt, även om man tvättar sig noga.

har hört att man ska undvika röda mygglarver, de föds upp i smutsigt vatten.
Fiskarna kan få, om man har otur, bukvattensot. De är allergi framkallande.
Jag köper bara vita eller svarta mygglarver.
#13 - 10 mars 2007 17:05
rödtoppen skrev:

Låter knasigt, vilka fabrikat skulle det vara som var drabbat av sådant slarv och har du mera info om det ex weblänk ?
#14 - 10 mars 2007 17:13
Låter knasigt, vilka fabrikat skulle det vara som var drabbat av sådant slarv och har du mera info om det ex weblänk ?

har hört det här på zoopet.
Sök på röda mygglarver ..
Har för mig att det även har varit en diskussion om "fina fisken", att det var ett dåligt märke.
#15 - 10 mars 2007 18:07
rödtoppen skrev:
har hört det här på zoopet.

Sök på röda mygglarver ..

Har för mig att det även har varit en diskussion om "fina fisken", att det var ett dåligt märke.
Jag köpte röda mygglarver från "Akvarie teknik" står även "naturligt fiskfoder ekologiska råvaror = snabb fryst" & "bäst före 04/12/08"
#16 - 10 mars 2007 18:20
rödtoppen skrev:

Kan det ha något med vattnet som är i förpackningen att göra? Jag köpte nämligen mina levande från Kent i Nol och han sa att jag skulle hälla av vattnet innan jag matade med dom. Bara en tanke...
#17 - 10 mars 2007 20:29
Attans skrev:
Kan det ha något med vattnet som är i förpackningen att göra? Jag köpte nämligen mina levande från Kent i Nol och han sa att jag skulle hälla av vattnet innan jag matade med dom. Bara en tanke...

Jag tror att man ska hälla ut vattnet från de vita mygglarverna också, det kan lukta unket/surt.
Sedan jag hörde talas om det med röda mygglarver så har jag inte köpt fler, det känns lite dumt att chansa.
Men sök på röda mygglarver så borde du få upp gamla inlägg, eller starta en ny tråd om det :)
#18 - 11 mars 2007 13:54
Tycker det låter som du nog överdriver en smula, det luktar ju inte tårta av mygglarverna men ej heller så jätteilla.

Vad har du för bäst-före-datum på din förpackning ?

Tro mig, om du känt denna lukt skulle du oxå tveka att använda dem!
Klart att de inte ska lukta underbart, men tror ändå
att de är fel på mina. Dessvärre står det inget bäst-före datum!
Bojkottar dem nog ändå...vill ju inte att fiskarna ska bli sjuka!

Annons