Hållbarhet?

#1 - 13 februari 2008 19:21
Hejsan

Jag är helt ny på det här med akvarium, har hållt på och läst under 2års tid men äntligen skaffat ett. Jag har ett 222liters aluminiumrams akvarium med aluminium ställning till. Jag hade tänkt bygga en malawi biotop i det. Nu till min fråga: Hur mycket sten kan man lägga in i ett sånt akvarium? Det är ju inget som håller det under i och mmed att det bara är en ställning till. Måtten på karet är: 110*45*45.

/Danne
#2 - 13 februari 2008 19:31
Du kan lägga i relativt mycket sten. Tror att jag i mitt 240liters har cirka 30kg sten eller så.
Hade ett 200liters dala/zooline med liknande ram som du har på ditt och i det plockade jag ner 50kg sten och sen grus o allt...utan att det gick sönder.
Ramen fungerar som en fördelare så risken för punktbelastning är liten.
#3 - 13 februari 2008 19:41
Tackar för snabbt svar. Då är det bara sätta igång att bygga då.

/Danne
#4 - 13 februari 2008 20:31
Glöm bara inte att lägga i lite frigolit på insidan, så inte stenarna trycker direkt på glaset...
#5 - 13 februari 2008 21:08
Jaha måste man ha frigolit i botten med? Jag har liggunderlag mellan stativet och akvariet, kan man ha det i med?

/Danne
#6 - 14 februari 2008 00:54
Om akvariet vilar direkt på aluminium ramen så behövs inget mellanlägg, däremot fungerar ett 10mm frigolitflak el dyl som skydd för bottenglaset, dels fördelas vikten av stenarna, sen är det en billig försäkring om en sten skulle falla mot botten.
#7 - 14 februari 2008 19:03
Gaffel skrev:
Om akvariet vilar direkt på aluminium ramen så behövs inget mellanlägg, däremot fungerar ett 10mm frigolitflak el dyl som skydd för bottenglaset, dels fördelas vikten av stenarna, sen är det en billig försäkring om en sten skulle falla mot botten.

Jaha, man behöver ingenting mellan akvariet och aluminiumstativet. Kan man använda liggunderlag i akvariet eller utsöndrar det massa skit? Vad rekommenderar ni?

/Danne
#8 - 14 februari 2008 21:18
tjommila skrev:
Jaha, man behöver ingenting mellan akvariet och aluminiumstativet. Kan man använda liggunderlag i akvariet eller utsöndrar det massa skit? Vad rekommenderar ni?

/Danne

Har du ett liggunderlag så brukar det funka bra att ha i karet oxå, man kan ju aldrig va 100% säker men chansen att det skulle avge nåt farligt är ytterst liten så jag hade nog själv inte tvekat att stoppa i det iaf :)
#9 - 14 februari 2008 22:27
frigolit e bättre
#10 - 14 februari 2008 22:54
Liggunderlag funnkar kanon!
Har det själv i mitt ena kar och fiskarna lever och har inte klagat än så länge varje fall! ;D

Annons