Hålla värmen i ett plastakvarium?

#1 - 9 september 2006 22:38
Hejsan!
Jag har nyss skaffat ett plastakvarium för att ha yngeln där i. (akvariet är 30x20x20 cm) Jag placerade honan som varit tjock hur länge som helst nu i akvariet och hon födde på en gång och de blev en 20 yngel. Men nu är det bara så att jag inte har någon termostat till akvariet utan använder den jag har i de större akvariet lite då och då för att få upp värmen. Men det är bara så att värmen sjunker väldigt snabbt i de lilla akvariet och jag undrar hur man kan göra för att det ska hålla värmen lite längre? Det är synd att det ska gå upp till 29 grader och sedan kommer man på morgonen och det bara är 22 grader eller något. Jag antar att yngel är ganska känsliga för temperaturskillnader? Ska jag behöva köpa en väldigt liten termostat eller hur ska jag göra egentligen?
#2 - 9 september 2006 22:48
Hejsan!
Har ett lika stort (lr litet egentligen ;)) som jag har yngel i osså o där har jag bara en lampa på dagtid o utan värmare. Har en 23-24 grader på morgonen o 27 på dagen o de klarar sig hur bra som helst!:D

Dessutom vem har sagt att fiskar vill ha det lika varmt dag som natt?
I deras verkliga miljö så sjunker ju tempen när solen försvinner så det ska nog gå bra utan! :)

Lycka till!

// MVH Tulle
#3 - 10 september 2006 08:42
Du får skaffa en liten doppvärmare.
#4 - 10 september 2006 09:02
Jag har ingen doppvärmare och mina yngel mår bra. Alla har överlevt utan några problem. Men om du vill köpa en doppvärmare så finns den lilla på 5 W,
http://www.akvariumbutiken.se/vaermare_23/doppvaermare_2310/?add_brand=&sort=min_price%26sort_type%3Dasc

Jag förmodar ditt akvarium är 2 L lr något, så du får helt enkelt lägga doppvärmaren lite högre upp så värmen går till luften och vattnet.
#5 - 10 september 2006 10:28
30x20x20cm = 12liter...
#6 - 10 september 2006 18:54
håller med pannecke dom e riktigt bra tycker jag själv
#7 - 10 september 2006 20:17
Ja tack för alla svar. ska försöka kolla om jag hittar något med 5 W i en vanlig akvariebutik. kanske kan bli svårt. Hehe. Bör man ha en luftpump i akvariet som sitter utanpå eller är de bara onödigt eller vad man ska säga? För de är verkligen massa yngel i, det blev ännu fler i dag. Men sen undrar jag vart jag ska göra av alla. jag har bara ett 60 liters akvarium. kan man sälja yngel till djuraffärer eller är det bättre att lägga ut en annons på dem?
#8 - 11 september 2006 06:10
Emmelie skrev:
Ja tack för alla svar. ska försöka kolla om jag hittar något med 5 W i en vanlig akvariebutik. kanske kan bli svårt. Hehe. Bör man ha en luftpump i akvariet som sitter utanpå eller är de bara onödigt eller vad man ska säga? För de är verkligen massa yngel i, det blev ännu fler i dag. Men sen undrar jag vart jag ska göra av alla. jag har bara ett 60 liters akvarium. kan man sälja yngel till djuraffärer eller är det bättre att lägga ut en annons på dem?

Du har väl filter/pump för att få cirkulation, det räcker.
#9 - 11 september 2006 19:20
Pannecke skrev:
Du har väl filter/pump för att få cirkulation, det räcker.

Nej jag har inget sånt. undrar om jag behöver köpa det till ett så pass litet akvarium? de är ju bara 12 liter. men det kan ju behövas lite syre och cirkulation.
#10 - 11 september 2006 19:31
Nå´t måste du nästan ha för lite cirkulation. Annars är det lönlöst med dopvärmare också.
#11 - 11 september 2006 19:57
Pannecke skrev:
Nå´t måste du nästan ha för lite irkulation. Annars är det lönlöst med dopvärmare också.

Okej, då vet jag det=) då får ja köpa mig något! Tack för hjälpen=)
#12 - 11 september 2006 21:59
Emmelie skrev:
Ja tack för alla svar. ska försöka kolla om jag hittar något med 5 W i en vanlig akvariebutik. kanske kan bli svårt.

Du kan alltid beställa på nätet.

Emmelie skrev:
Hehe. Bör man ha en luftpump i akvariet som sitter utanpå eller är de bara onödigt eller vad man ska säga? För de är verkligen massa yngel i, det blev ännu fler i dag.

Du behöver ingen luftpump. Däremot ett litet filter eller åtminstone cirkulationspump. Tänk på att när du har så många yngel i ett så litet akvarium är det lätt att det bildas ammoniak och nitrit, så du får byta lite vatten varje dag och om du inte har nåt filter kanske tom 2 ggr om dan.

Emmelie skrev:
Men sen undrar jag vart jag ska göra av alla. jag har bara ett 60 liters akvarium. kan man sälja yngel till djuraffärer eller är det bättre att lägga ut en annons på dem?

Att annonsera är ett klart bättre alternativ, för då vet du vart de kommer. Vissa butiker tar emot yngel andra inte. Fast även om de tar emot yngel så måste de vara några månader gamla och du kan ju inte ha dem i det lilla akvariet i flera månader.

Annons