Hålla rätt pH, GH

#1 - 28 december 2006 23:11
Jag ska starta ett tangangika ciklid kar med snäcklekare, Julidochromis och Syndotis poltroilca (??).

Jag vill ha ett ganska högt pH och GH i vattnet, jag ska ha kalkstenar/ Hålstenar/ Faxestenar i karet, men deras effekt kommer väl så småning om "ta slut". Hur lång tid tar det, är det typ flera år eller några månader (ungefär)?
Hur ska jag göra sen när stenarna tagiot slut? Ha i Dolomitkalk, ha t ex Faxegrus under den riktiga sanden (bara den inte kommer fram när fiskarna gräver, jag rensar, m.m.), m.m.? Eller är det inget att oroa sig för att sterna ska "ta slut" och inte höja pH och GH på vattnet?
#2 - 29 december 2006 00:05
Läs den här tråden om bikarbonat!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83140
#3 - 29 december 2006 14:19
Ang. mätning av Phvärdet. De stickor som finns att köpa kostar rätt mycket
(10 st 280:- ungefär). Finns inget billigare sätt att mäta Ph värdet?
#4 - 29 december 2006 14:41
JBLs test, västketets, använd inte papperstickorna, dom är skit jämfört med vätsketester och är dyrare!

Så det är egentligen effektivare att höja pH och KH med bikarbonat än med kalk. Fast om man häller ner bikarbonat så måste man byta vatten, så att det inte ammoniak blidas. Jag tror ändå att det blir ett vattenbyte på ca 20-30% varannan vecka, tror ni att det räcker, eller behövs det oftare om man har i bikarbonat?
Det blir ju också rätt så dyrt att köpa bikarbonat efter ett tag också...
#5 - 29 december 2006 15:26
Köp bikarbonat av ett bageri, ca 30:- kg
Har man inte överbefolkat och stortfilter räcker ofta vattenbyte varje vecka för att ha stabilt pH.
Även om man justerar pH till 8,3 med bikarbonat och KH över 4 så sjunker pH om det är mycket föroreningar som gör att filtret "jobbar" för fullt.
#6 - 2 januari 2007 18:34
Jag tycker inte att det verkar vara en bra lösning med bikarbonat iom ammomiaken, att man är "tvungen" att göra vb 1ggr/vecka.

Dolomitkalk, hur kommer det fungera? Bättre med "vanligt" kalk isf?
Andra alternativ?
#7 - 2 januari 2007 19:53
kalk är kalk. Det löses i ph under ca 7,5. Vilket innebär att med komunalt kranvatten så får du in ph ca 8 vid vattenbyte som sjunker till ca 7,5. Med tiden bildas det dock en biofilm som gör att kalken inte kommer i kontakt med vattnet, då löses den inte heller. Det kan man undvika genom att ta upp stenen och skrubba den en gång i månaden, inte så kul kanske.

Bikarbonattillsats förutsätter inte amoniakutfällning, för att det skall ske måste akvariet vara misskött så att amonium accumulerats. Bikarbonattillsats förutsätter inte vattenbyte varje vecka.

Det finns egentligen inget mer vettigt att använda som ph höjare eftersom inget annat än karbonater buffrar ph. Du väljer mellan kalk och bikarbonat, en klassisk valsituation som kanske inte blir lättare av detta:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93608&highlight=h%F6ja+ph

Men klart nyttigt
MVH
Magnus
#8 - 4 januari 2007 11:16
Ahh, tack för länken Tropfrog =) Jag läste typ halva tråden, det kändes som att det skulle vara ungefär samma diskussion i slutet också.

Det är ju karbonater jag vill ha i mitt tangangika kar, alltså känns det som att bikarbonat är den bästa lösningen. Det skadar ju inte heller att min inredning består av kalksten, snäckskal och annat som innehåller en större del Kalciumkarbonat, även om de kanske täcks microhinnor.

Kommer det funka med gips (pulver) i karet för att höja pH och KH?
Min pappa använde det i sina malawikar, fast det var ju typ för 20-30 år sen :)

En sak jag inte fattat än: Varför är risken för ammoniak förgiftning större i ett kar där bikarbonat tillsätts än i ett kar utan?

Räcker det att ha i bikarbonat efter vatten byte, sen byta vatten efter 3 veckor, sen ha i bikarbonat direkt efter igen (utan att ha i mer mellan 2 vb)? Eller förbrukas det på något sätt (jag tänkte inte ha några växter i karet, iaf inte alls många isf)? Man skulle ju annars kunna vänta "hur länge som helst" mellan varje vattenbyte och bara tillsätta bikarbonat efter ett vb?
#9 - 4 januari 2007 13:56
Vid pH (över 7)blir ammonium som fiskarna avger ammoniak.
Det är inte bra för fiskarna om pH höjs för snabbt.
När du byter vatten höjs normal pH något.
http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Ammonium
#10 - 4 januari 2007 16:03
Jag har inte startat akvariumet än, så för fiskarna spelar det nog ingen roll, dom borde ju ha ungefär samma pH och KH i affären som i mitt kar isf, och om dom inte ser pigga ut (inte rätt förhållanden), så köper jag dom troligen inte (snäcklekare, Julidochromis).

Varför skulle fiskarna utsändra mer ammonium i ett akvarium med bikarbonat tillsats än i ett akvarium utan?
Är det stor risk för ammoniakförgiftning?

Så: Man kan få ammoniak oberoende på vilket sätt man använder sig av för att höja pH-värdet.

För att få ammoniak, så "måste" man väl även ha höga värden av nitrit? Så om jag håller koll på nitriten och byter ca 30% av akvariumets volym om jag skulle få nitrit, skulle det väl funka?

Jag ska starta karet i februari nån gång (när jag har råd), då kan jag ju testa utan bikarbonat ett tag, och se om det hjälper med bara snäckskal i sanden och kalkstenar, men när det kommer hinnor på stenarna, mm så kommer det ju inte funka = fiskarna trivs inte.
Är inte bikarbonat mitt enda vettiga alternativ?
#11 - 4 januari 2007 16:08
Det blir inte mer ammonium i ett akvarium med bikarbonat tillsats än i ett akvarium utan, med med pH över 7 blir ammonium ammoniak.
Har du KH över ca 4 behövs normalt ingen bikarbonat.
#12 - 4 januari 2007 19:20
Mitt kranvatten har nog unegfär KH 4, och pH omkring 7, inte långt över iaf. Du kanske borde kolla hur snäcklekarna vill ha det: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
För ett sånt pH så borde bikarbonat vara perfekt! Jag tänkte göra ett eget innerfilter på 3-6l till ett 100l med en grupp snäcklekare, några par Julidochromis och 1-3st Synodotis petricola, en del Ampullariasnäckor. Det känns inte som att det är någon större chans att jag får ammoniak i det karet, om jag sköter det som "vanligt".
#13 - 6 januari 2007 15:19
Absorberar Zeolith ammoniak och nitrit? Funkar aktivt kål istället?
Man skulle ju alltid kunna ha några liter sånt hemma om man plötsligt skulle få en massa nitrit och/eller ammoniak.
Eller så gör men ett stort vattenbyte.

Någon som vet om gips funkar att höja pH och KH med? Hur högt pH och KH kan man få av det?
Det känns som att det funkar perfekt med bikarbonat (pH: 8.3 och så ställer man in det KH jag vill ha själv, typ 5-15) och om jag kan få 1kg för 30kr, så är det ju skitbra också.
#15 - 6 januari 2007 20:38
Så den absorberar nitriat, nitrit och ammoniom. Det borde vara bra att ta till vid nöd isf.

Det med att den tar upp nitrat kan förklara mina nitratbrister och cyano alger i växtkaret =) ska ta bort det direkt, jag tyckte det såg bra ut som boifiltermaterial.
#16 - 7 januari 2007 16:04
Kramfors skrev:
Även om man justerar pH till 8,3 med bikarbonat och KH över 4 så sjunker pH om det är mycket föroreningar som gör att filtret "jobbar" för fullt.

för att bakterierna i filter och bottensubstrat andas ut CO2 i vattnet, så sänks pH:t?
Är det därför man behöver göra vb mellan varje gång man har i mera bikarbonat? eller vad är det för annars?
Räcker det isf med ett 10-15% vb 1ggr/vecka? Hur mycket bikarbonat ska jag ha i mitt 100l kar för att få pH 8.3 och KH 10-15?
#17 - 7 januari 2007 17:20
Du behöver sänka ammoniumvärdet helst till 0 innan du har i bikarbonat
Om du har 0 KH i kran behöver du ca 20-30 gram för att få KH 10-15 till 100 l.
Vad pH blir får du mäta.
#18 - 8 januari 2007 07:33
pH blir ju alltid 8.3

Annons