Lasse Forsberg har lärt mig många bra saker och en av de första handlade om just uppstartskulturen.
"Hur svårt kan det vara?
Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.
Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
2 - släng den i en liten hink
3 - häll i 1 liter vatten
4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet
Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.
MVH Lasse"