Håll gruset på platts...

#1 - 28 juli 2005 11:32
Hallå alla fiskdårar... :-)

Jag håller på att klura på inredningen i ett nytt akvarium och vill ha en avdelning med sandbotten.

För att inte det grövre gruset skall rulla över och slutligen "äta upp" sandområdet, och för att inte sanden skall rinna in i gruset, så hade jag tänkt att fästa en frigolitbarriär på 3-5 cm med silikon i botten som avgränsar områdena. Nu kommer mina tre frågor:

1.) Är det någon som har andra lösningar på problemet att olika bottenmaterial blandar sig? Eller är det kanske inte ett problem utan bara något jag oroar mig för i onödan...
2.) Ser ni några problem med min lösning?
3.) Finns det någon risk med att silikona fast frigolit i akvariet i allmänhet? Kan frigoliten bli "dålig" med tiden eller på annat sätt skada fisk och växter? Övriga användningsområden jag tänkt mig är för bakgrunden och under stenrösen (för att kunna lägga ner dem som hela moduler).

Tacksam för svar och synpunkter...
/Torkel
#2 - 28 juli 2005 12:33
Jag har en sån barriär, som jag har geggat in med grus o sand för att den inte ska synas. Dockfungerar den inte så bra som jag trodde, gruset hamnar på nåt sätt alltid på "sandsidan", det är väl fiskarna och mitt egna rotande som gör det.
Nästa gång akvariet ska tömmas blir det sand över det hela.
#3 - 28 juli 2005 12:34
måla frigoliten kanske kan va bra för att stoppa smulning OM det nu kan uppstå.

kanske skulle kolla på alternativ som ex: skiffer
#4 - 28 juli 2005 15:34
[QUOTE=Raven]måla frigoliten kanske kan va bra för att stoppa smulning OM det nu kan uppstå.

kanske skulle kolla på alternativ som ex: skiffer[/QUOTE]

Du menar typ en skifferbarriär?
Skulle du fästa den med silikon dirrekt mot glasbottnen då?

mohlin - Precis så tänkte jag göra... men tänk vilken röra det hade blivit om du INTE haft barriären... :) Har det haft nåra andra neggativa effekter, typ att den losnar och piper upp till ytan eller att den smular frigolitbitar i akvariet?

Cheers
/Torkel
#5 - 28 juli 2005 17:27
[QUOTE=Sveziano][QUOTE=Raven]måla frigoliten kanske kan va bra för att stoppa smulning OM det nu kan uppstå.

kanske skulle kolla på alternativ som ex: skiffer[/QUOTE]

Du menar typ en skifferbarriär?
Skulle du fästa den med silikon dirrekt mot glasbottnen då?[/QUOTE]

till exempel silikona ja.

om du hittar en rot med rätt storlek kanske du kan lägga den på botten och fylla upp med frigolit under och silikona fast.
kan bli rätt snyggt men också se förfärligt ut.

kan ju också ta plexiglas som du skär till och sen kletar in överdelen med silikon och har på sand/grus och när silikonet härdat så sätter du fast plexiglaset på botten med silikon och sand/grus(uppåt) på plexiglaset blir som kamouflage

blev lite rörigt men hoppas du förstår ändå :)
#6 - 29 juli 2005 07:47
Jag har frigolit över hela botten och barriären är en del av en frigolitlåda (fråga hos en grönsakshandlare tex) där jag skurit bort 3 av de 4 kanterna så jag har botten av lådan kvar + den ena eh..."väggen", eller kanten eller vad man säger. Du begriper nog. På det sättet så håller ju sanden kvar hela alltet, och jag har inte behövt silikona alls.

Inga smulor, inga problem med fiskar eller vattenvärden eller annat. Javamossan älskar att växa fast i det. (Vilket är ett problem eftersom jag INTE vill ha javamossa)
#7 - 29 juli 2005 14:59
Hehe... Jag fick också Javamossa av misstag... Men jag gillade det så det är OK. Bra att vattenvärdena inte ändrades och att det inte smular. Jag sklall nog prova barriären av frigolit.

Tack för all input so far...
/Torkel

Annons