Hålbladig lotus

#1 - 16 februari 2007 15:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har en liten undring om hur det kan bli??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I söndags kväll bytte jag vatten. Jag ansade lite bland växterna och plockade bort lite fula blad.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När ljuset släcktes var detta bladet fullt av syrebubblor både under och uppe på.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]På måndag kväll när jag kommer hem ser bladet ut som på bild 1. Massor av stora hål på bara ett dygn :confused:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kan det vara syrebubblorna som "fräter" sönder bladet??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Igår var det vattenbyte igen. Bladet är än mer ihåligt (dom "döda" fläckarna har blivit till hål) men i övrigt är både blad och skjälk helt friskt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Varför blir det på dette viset?? Nå´n teori??[/COLOR][/FONT]
#2 - 16 februari 2007 16:48
Mina har fått för sig att göra så ibland, men dom verkar ändå återhämta sig rätt snabbt. Det är som om dom gör sig av med gamla blad, fast de kan känns lite konstigt. Mina borde inte haft näringsbrist då dom betede sig så, men de kan ha nåt med saken att göra.

Kanske inget vettigt svar men det är troligen inte så farligt, såvida det inte är en mal som hittat växten.
#3 - 16 februari 2007 17:00
va heter den där växten?
#4 - 16 februari 2007 17:02
mina med hehe verkar vara en vanlig åkomma om det är brist eller om det är syra skador vet jag inte heller men jag skull nog tippa på ngn typ av bist som kommer när växten bubblar som bäst och bara suger åt sig näring
#5 - 16 februari 2007 17:03
Det är en röd lotus
#6 - 16 februari 2007 17:08
mina har inga såndana hål
#7 - 16 februari 2007 18:49
Ser ut som mina svärdsplantor gjorde när jag hade kaliumbrist i karet, men efter ett dygn låter lite konstigt:confused: .
#8 - 16 februari 2007 21:38
ansjo skrev:
Ser ut som mina svärdsplantor gjorde när jag hade kaliumbrist i karet, men efter ett dygn låter lite konstigt:confused: .

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det är just att det går så himla fort som förbryllar mig. Och inte på alla bladen. Det fanns blad som var lite halvdanna men där kom det inte, utan just på detta som var så kanonfint. Dom är ju inte riktigt lika vackra med hålbilden ;)[/COLOR][/FONT]

Annons