Hål i växterna!

#1 - 15 februari 2006 07:46
Vi har en del hål som om någon har ätit på växterna inte i kanten utan mitt på bladen. Kan dt vara något i vattnet som inte ska finnas där och som äter på växterna. Behöver svar snabbt!!

Ser ut som vi snart inte har några växter kvar!

/Laila:(
#2 - 15 februari 2006 08:19
Vad har ni för fiskar i akvariet?
Finns ju en del som äter på växterna.
Gödning?
#3 - 15 februari 2006 08:30
Vi har fyra platy, 4 gyppis, 2 kampfiskhonor och en kamfiskhane och två pansarmalar.
#4 - 15 februari 2006 09:01
Sniglar kanske?
#5 - 15 februari 2006 09:31
vi har också misstänkt det men vi ser inga!! Hur gör man för att bli av med dem om man skulle ha det?

/Laila
#6 - 15 februari 2006 09:41
Ser hålen ut som nålstick som sedan växer sig större?
#7 - 15 februari 2006 12:28
[quote=petnym]Ser hålen ut som nålstick som sedan växer sig större?[/quote]

så blir de på mina växter.. vet du vad det är för fel då?? ja göder med pmdd men ja har nästan inte märkt någon skillnad sen ja börja med de,
kanterna är svarta o tråkiga o ser lite hängiga ut.
har använt pmdd i 3 veckor nu,

sorry, lånade tråden lite.
#8 - 15 februari 2006 12:50
[QUOTE=petnym]Ser hålen ut som nålstick som sedan växer sig större?[/QUOTE]
Är problemen av denna typ så är det antagligen Kaliumbrist... Då är det nog läge att öka PMDD-dosen, eller börja tillsätta K2SO4 om man inte gör det... En del hygrophilor (tex "Compact" och Corymbosa) är verkliga storförbrukare av Kalium...
#9 - 15 februari 2006 15:34
[quote=Neonen]vi har också misstänkt det men vi ser inga!! Hur gör man för att bli av med dem om man skulle ha det?

/Laila[/quote]
Praktbotia är bra snigelätare, men det förutsätter att du har tillräckligt stort akvarium att inhysa minst tre st!
#10 - 15 februari 2006 21:49
[QUOTE=laerni]Praktbotia är bra snigelätare, men det förutsätter att du har tillräckligt stort akvarium att inhysa minst tre st![/QUOTE]

Praktbotia är bra snigelätare MEN... dom sabbar oxå växterna, sitter det en snigel på ett blad kommer Praktbotian och skjuter hål i bladet, ibland ser det ut som dom har gått fram med en k-pist över växterna
#11 - 16 februari 2006 12:58
Praktbotior är THE BEST i snäckbekämpning. Dom rensade mitt 720 på 1dag.

Annons