Hål i sidan

#1 - 13 november 2004 10:21
Min guppyhona fick en röd fläck på sidan. Efter ungefär en vecka blev fläcken en knöl. Sedan sprack den och maginnehållet kom ut genom hålet. Hon hade hela tiden haft tjock (uppsvälld) mage, jag misstänkte någon form av parasiter. Är det någon som har en aning? Inga andra fiskar har blivit sjuka.
#2 - 13 november 2004 10:40
det där känner jag igen bland mina sebrafiskar.. någon som vet? vore intressant.
#3 - 13 november 2004 17:29
Hej Fredrika, jag lånar tråden lite.

Jag hoppades också att någon kunnig skulle få syn på den här tråden och veta råd.

Jag har en guppyhanne just nu med en sådan "knöl". Han går ensam i min sjukstuga för tillfället, och verkar hur pigg och frisk som helst förutom den otäcka bölden på sidan av magen. Min första tanke var någon typ av tumör, kan fiskar få det? Han har sett ganska tjock ut ett par veckor, mer som en gravid hona faktiskt, i vanliga fall är han slimmad och fin. Jag hade tänkt avliva honom idag (eller snarare låta göra det, är lite blödig själv) eftersom det ser så otäckt ut, men jag såg denna tråd tidigare idag och tänkte att någon kanske vet så jag ger honom till imorgon.

Är det någon som vet vad våra stackars firrar lider av? Är så rädd att bölden ska spricka så han plågas ihjäl, men hoppas förstås att det går att bota.
#4 - 13 november 2004 17:38
Det är inte någon form av brock? Isf går inte sånt o bota, förutom en operation men det gör man knappast med fiskar!?

Mvh Alex

Annons