Hål i huvudet-sjukan mm ?? Bild.

#1 - 4 mars 2012 10:36
Hej.

Jag tog hem 2 Oscars igår, de är vuxna och har blivit illa biten då de har gått tillsammans med Malawi i 2 månader I ett akvarium på 375 liter. De har djupa bettsår både på kroppen och i huvudet, och den ena är skadat vid ena ögat. Det ser ut som ett djupt bettsår,ögat är grumligt och det står ut lite.

Jag är fundersam på om de kan ha "Hål i huvudet"-sjukan, då den ena har ett stort sår mitt på huvudet. De går just nu ensam i ett karantänakvarium på 312 liter. Tanken är att de, om de tillfrisknar, ska få gå ner i 720 litern så småningom.

Jag har saltat på vattnet där ganska rejält, och jag har även behandlat förebyggande mot Vita prick. Jag har använt costapur-lösning. Jag hade kvar så det räckte till ca. 200 liter.

Nu är frågan, jag hade tänkt ha dem i karantän i ca. 2 veckor, men jag tror de bör få gå där längre ändå så, så jag är helt säker på att det inte kvarstår något tok på dem. Hur länge ska jag ha dem i karantän, och finns det något annant medel jag ska förebygga med ??

De är relativt pigga och de äter båda två. De har tydligen stått i ett hörn och flämtat de senaste 2-3 dagarna, men här är de helt lugna och de simmar runt i akvariumet. Förmodligen för att de får gå i fred, och jag tror/hoppas att de kan repa sig helt.

De vita kornen som syns över ryggen på dem, är saltkorn efter att jag salatade på vattnet ;) De såg inte ut så innan ;).

Jag bifogar några kort, så ni själva kan se och evt. hjälpa mig bedömma om det bara är bettskador, eller om de har H-I-H.

[ATTACH=CONFIG]51877[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51878[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51879[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51880[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51881[/ATTACH]
#2 - 4 mars 2012 13:11
Bett är det inte, utan det är nån sjukdom, men vilken det vete f-n... Jag har aldrig sett h-i-h som sett ut så här, det här ser snarare ut som tussar över hela kroppen? Det kan för all del vara flera sjudomar, den ena har ju också pop-eye.

Det skulle kunna vara nästan vad som helst, från trematoder som Gyrodactylus via parasitiska rotatorier och ciliater till bakterieinfektioner - man nog behöva titta på ett hudskrap under mikroskop tror jag.
#3 - 4 mars 2012 13:15
Rent ut sagt, fy fan vad de ser ut...insjunken mage och allmänt eländiga. Men de kan förhoppningsvis bli snygga igen med din hjälp, och ett stort lycka till! Det kan nog behövas;)....
#4 - 4 mars 2012 13:43
Den människan du hämtade dessa fiskar hos,,, skulle ha sig en rejäl jäkla omgång...

Sent from my iPhone using Tapatalk
#5 - 4 mars 2012 14:18
så synd på så fina fiskar! dom ser riktigt illa ut :(
jag tycker du ska behandla mot "pop eye" som den ena har med ett medel som tar flera olika bakterier. sjukdomar är inte mitt område så med vad får du fråga någon annan men dom behöver nog något för det där ser inte bra ut.

hoppas det blir bättre.
#6 - 4 mars 2012 14:22
kom på att Mats Bryzell behandlade sina discus med något bra medel när den ena fick stora köttsår på kroppen. han lyckades rädda dom. du kan ju PM:a och fråga.
#7 - 4 mars 2012 14:30
Den medicinen var Bacteria killer om jag inte minns fel, tex BL-diskus i Helsingborg säljer denna.
#8 - 4 mars 2012 15:07
AZUR: "Tussarna" som de ser ut att ha över hela ryggen/kroppen, är saltkorn som har lagt sej utanpå skinnet på dem ;) De är borta idag.

Ja, jag vet inte vad de har råkat ut för stackarna. Men jag ska försöka få dem i skick igen, för de är jättesnygga båda två egentligen. De mindre såren på ryggen hos den ena HAR faktiskt börjat sluta sig. De är jättelugna, och de är allmänt nyfikna som Oscars nrukar vara :) Så jag hyser hopp om att de ska bli helt återställda igen.

Någon skrev nåt om Pop-Eye ....Får de inte det om de går i väldigt "dåligt" eller skitigt vatten ?? Jag har för mig det iaf. Och de har även åkt på stryk av Malawin, det talade killen om som hade dem. han hade sett at de var på dem hela jäkla tiden och tuggat.

Jag har hemmagjord räkmix, som jag tänkte försöka göda upp dem med. är det ett lämpligt foder för just Oscar ?? Jag har även idag preparerat vattnet med mer vitaminer, för att evt. styrka immunförsvaret på dem. De äter, men väldigt dåligt.

Jag har ett medel hemma som kallas Hexamita Discus. Det ska tydligen ha ett ganska brett behandlingsområde som jag har förstått det. Tyvärr så står instruktionerna på engelska, och jag är inte så väldigt stark i det språket. Men är det någon som köänner till det här medlet, och vet om det skulle kunna hjälpa på just dessa två ?? för uppenbarligen så har de råkat ut för flera olika infektioner som jag har förstått det :(

Jag vet att de just nu går lite trångt också, men jag tror ändå att jag låter dem gå där några veckor, för att vara helt säker. Jag är inte så väldigt sugen på att få ner något elände i stora akvariumet :(
#9 - 4 mars 2012 15:11
du bör se till så att dom är friska och starka innan du släpper ner dom till dom andra fiskarna. sen om det tar 2 eller 4 veckor det får tiden utse. bra att dom börjat läka lite iallafall :)
får du dom att bli friska igen blir dom säker jättefina.
#10 - 4 mars 2012 15:17
freddi36 skrev:
du bör se till så att dom är friska och starka innan du släpper ner dom till dom andra fiskarna. sen om det tar 2 eller 4 veckor det får tiden utse. bra att dom börjat läka lite iallafall :)

får du dom att bli friska igen blir dom säker jättefina.

Jag var till och med inne på uppemot 6 veckor innan de får komma ner i det stora akvariumet ;) Det går nämligen redan en del större individer i det akvariumet. Bla ett fullvuxet Guldsömspar, en fullvuxen Påfågelhona och ett fullvuxet Chokladciklidpar. Sen bor det några mindre Centralamerikaner däri också. Så jag vill nog se till att de är helt återställda och starka innan jag ens funderar på att släppa ner dem dit ;)
#11 - 4 mars 2012 15:23
Man blir ledsen när man ser så tilltufsade och illa skötta fiskar, bra att du har tagit dig ann dem. Följer nyfiket tråden för att se hur de utvecklas!
#12 - 4 mars 2012 15:44
DREAS: Jo, jag höll på att börja grina när jag såg dem. Ett tag var jag inne på om det inte var lika bra att avliva dem först som sist, men sen blev jag förbannad och kände att de ska få en chans till tillfrisknande i varje fall ...Jag älskar ju Påfågelcikliderna, det har jag alltid gjort. De har funnits i mina kar, med endast korta uppehåll, i alla år.

Om ni vill, så kan jag bilddokumentera dem under hela tillfriskningsprocessen ;)
#13 - 4 mars 2012 16:09
Ta gärna bilder så man får följa detta!:)
#14 - 4 mars 2012 16:20
Se där en av anledningarna till varför man inte bör blanda Malawi med andra ciklider, som har andra beteenden, och krav :p
#15 - 4 mars 2012 17:13
ANKI L: Det ska jag göra :)

ANIMANIAC: Jag skulle aldrig ens komma på tanken att blanda malawi med andra ciklider, har aldrig gjort kommer aldrig att göra ;)

Hur ska jag få dem att börja äta ordentligt ?? Jag släppte ner 4 st. flytande pellets förut idag, men de har bara ätit 1 utav dem de andra fick jag plocka upp. Funderar på om jag ska försöka bryta av bitar med räkmix och stoppa in i munnen på dem :/ ....Fast då lär jag väl skrämma slag på dem istället. Samtidigt inser jag ju att om de inte äter ordentligt, då blir det svårt för dem att återhämta sig också, de får ju liksom inga krafter till det :(
Men de verkar faktiskt piggare idag. De följde efter mina fingrar när jag drog dem efter glaste för en liten stund sedan.
#16 - 4 mars 2012 18:06
ciklidtok skrev:
ANIMANIAC: Jag skulle aldrig ens komma på tanken att blanda malawi med andra ciklider, har aldrig gjort kommer aldrig att göra ;)

Inte du nej, det vet jag, men han du fick påfåglarna av hade dem ju tydligen med Malawi ;)
#17 - 4 mars 2012 18:21
Animaniac skrev:
Inte du nej, det vet jag, men han du fick påfåglarna av hade dem ju tydligen med Malawi ;)

Jo det hade han, och gissa om han fick veta att han levde också, och att han borde koppla på hjärnan om han ska hålla på med akvarium [:o];)
#18 - 4 mars 2012 18:28
Det är inte stor förändring, men dock är det en förändring på stackarna. Knäppte kort på dem nu :)

Dottern hade 4 Zebrafiskar och en Sorgmanteltetra som hon har haft som ingångsfiskar i sitt akvarium, hon släppte ner dem till Påfåglarna nu, för att se om man kan trigga dem att börja äta...Grymt, jag vet, men hellre får dom svälja dem än att de svälter ....[:o]

Nåja, här är lite kort som är knäppta alldeles nyss :)

[ATTACH=CONFIG]51886[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51887[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51888[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51889[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51891[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51892[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51893[/ATTACH]
#19 - 4 mars 2012 18:45
har dom tagit fiskarna? Skulle ju vara bra om dom satte igång att äta. Håller tummar och tår!:)
#20 - 4 mars 2012 18:48
dom ser faktiskt bättre ut :)
#21 - 4 mars 2012 19:37
ANKI L: De försöker ta dem, och bara det ser jag som ett framsteg :) Men de har inte fulla kraften, det märker man. Man får väl hoppas att de blir starkare när medicinen tar ordentligt.

FREDDIE36: Ja, jag tycker faktiskt det. Det är som sagt ingen stor förbättring, men dock ....:)
#22 - 4 mars 2012 19:57
Jag tippar det är bakterieinfektioner, kanske ?aeromonas? det får de när de får småsår (t.ex. bett) i skitigt vatten. Om det ser ut som om såren håller på att sluta sig är nog det bästa att bara vänta & se till att vattenkvaliteten är på topp.
#23 - 4 mars 2012 20:44
Azur skrev:
Jag tippar det är bakterieinfektioner, kanske ?aeromonas? det får de när de får småsår (t.ex. bett) i skitigt vatten. Om det ser ut som om såren håller på att sluta sig är nog det bästa att bara vänta & se till att vattenkvaliteten är på topp.

Jag tror också att det kan ha börjat där. En kompis till mig ringde idag, hon som tipsade mig om dessa två, och hon hade kollat Nitrit och nitrat i akvariumet, det blev fullt utslag på Nitrit på en gång, och nitraten var inte mycket bättre :( Jag har stenkolla på värdena i karet där de går nu, och det är inga problem alls. Och så tänker jag se till att det förblir :) Jag är optimist, jag tror det kommer att få dem helt återställd igen :)
#24 - 4 mars 2012 21:28
Jag tycker inte det ser så farligt ut. Påfåglar är duktiga på att friskna till snabbt om bara förutsättningarna är de rätta. Pop-eye tror jag inte de har, påfåglar kan se ut så där om dom råkat ut för stryk. Kan gå tillbaks, kanske inte, men bör då ses bara som ett skönhetsfel. Ge dem en vecka i lugn och ro, med rent vatten och 25-26 grader. Det är ingen större idé att försöka mata om de inte verkar intresserade. Testa med lämpligt godis varannan var tredje dag tills de börjar äta. Levande lövmask kan vara lämpligt att testa med. När de väl äter behver dom matas upp ordentligt, men några veckor utan mat överlever de i värsta fall även om de är ganska tunna.

Medicinera inte i onödan. Det stressar dem mest, om det inte är absolut nödvändigt. Nödvändigt är det bara om du ser en tydlig försämring. Möjligen kan du slänga i lite alkottar, ungefär en per liter, fungerar ungefär som antibiotika men utan direkta biverkningar. Lägger du dem i en nätpåse (beg nylonstrumpa eller sån påse man köper en del frukt och grönt i) så är de lättare att fiska upp och täpper inte till filter och andra slangar. Efter två veckor kan du ta bort kottarna för då gör dom inte längre mycket nytta.
#25 - 5 mars 2012 09:32
Förutom den rad av behandlingar som du nog redan kör, så rekommenderar jag att försöka vitaminberika deras foder. Har själv kört Seras Fishtamin vid HIH och haft viss framgång.

Allt ser ut som en kombination av många olika saker...bett som har blivit infekterade av bakterier, möjligen även svamp...bettet vid ögat är säkert en bakterieinfektion. Vad de vita prickarna var vete fasen, men du verkar ha fått bort det, iallafall. :)

Försök att köra på något riktigt smask-foder till dom, gärna frysfoder eller rå fisk som du proppat full med fishtamin.
#26 - 5 mars 2012 10:50
Erik Åhlander skriver:

[INDENT]Jag tycker inte det ser så farligt ut. Påfåglar är duktiga på att friskna till snabbt om bara förutsättningarna är de rätta. Pop-eye tror jag inte de har, påfåglar kan se ut så där om dom råkat ut för stryk. Kan gå tillbaks, kanske inte, men bör då ses bara som ett skönhetsfel. Ge dem en vecka i lugn och ro, med rent vatten och 25-26 grader. Det är ingen större idé att försöka mata om de inte verkar intresserade. Testa med lämpligt godis varannan var tredje dag tills de börjar äta. Levande lövmask kan vara lämpligt att testa med. När de väl äter behver dom matas upp ordentligt, men några veckor utan mat överlever de i värsta fall även om de är ganska tunna.

Medicinera inte i onödan. Det stressar dem mest, om det inte är absolut nödvändigt. Nödvändigt är det bara om du ser en tydlig försämring. Möjligen kan du slänga i lite alkottar, ungefär en per liter, fungerar ungefär som antibiotika men utan direkta biverkningar. Lägger du dem i en nätpåse (beg nylonstrumpa eller sån påse man köper en del frukt och grönt i) så är de lättare att fiska upp och täpper inte till filter och andra slangar. Efter två veckor kan du ta bort kottarna för då gör dom inte längre mycket nytta. [/INDENT]

Så du tror också att de kan repa sig helt , om de får gå ifred ?? Jag behandlar nu med Hexamita Discus, som tydligen tar de flesta kända bakterieangrepp på fiskar, jag har ektozonsalt i vattnet och jag har tillsatt vitaminer, också i vattnet. Ska jag avbryta den behandlingen, eller ska jag fortsätta med det ?? Vart kan jag få tag på alkottar, har de det i akvariebutikerna ??

JensA skriver:

Förutom den rad av behandlingar som du nog redan kör, så rekommenderar jag att försöka vitaminberika deras foder. Har själv kört Seras Fishtamin vid HIH och haft viss framgång.

Allt ser ut som en kombination av många olika saker...bett som har blivit infekterade av bakterier, möjligen även svamp...bettet vid ögat är säkert en bakterieinfektion. Vad de vita prickarna var vete fasen, men du verkar ha fått bort det, iallafall. [:)]

Försök att köra på något riktigt smask-foder till dom, gärna frysfoder eller rå fisk som du proppat full med fishtamin.

Jag har egengjord räkmix i frysen. Och den är ordentligt vitaminberikad, jag får försöka bjuda dem på det då och då, tills jag ser att de är interesserade av att äta riktigt, då får jag börja ge dem mat mer regelbundet så de fetar på sig bättre.
De vita prickarna som du såg på de första bilderna, var saltkorn som hade lagt sig utanpå fjällen efter att jag saltade på vattnet, så de har upplösts.

Jag ser en förbättring på dem för varje dag som går, de blir piggare och piggare :) De verkar heller inte störa sig på att de egentligen går alldeles för trångt. De är ensam i karet, förutom några zebrfiskar och en sorgmantelterta, som de inte har tagit än;) Jag kom på att jag har strömmingfilee i frysen också, färdigrensat och prydligt lagt i lådor ....Det ska jag också försöka bjuda dem på....Måste bara införskaffa mer Fishtamin, för den flaskan är slut nu ...:)
#27 - 5 mars 2012 11:55
ciklidtok skrev:
Vart kan jag få tag på alkottar, har de det i akvariebutikerna ??

Sitter längst ut på algrenar. Man plockar dom så här års så man har resten av året. Nej, men kan inte köpa dem.
#28 - 5 mars 2012 12:05
Sitter längst ut på algrenar. Man plockar dom så här års så man har resten av året. Nej, men kan inte köpa dem.

Jodå, de finns att köpa http://www.aquaristic.net/Bekaempfungs-Heilmittel/Suesswasser-Heilmittel/Naturprodukte-z-B-Seemandelbaumblaetter/Dennerle-Black-Cones-Erlenzapfen-40-g.html?qwizer=1:).
#29 - 5 mars 2012 13:08
Al, hittar du kanske lättast där det finns vattendrag. Jag har just varit ute och plockat en kasse - jag gillar bernstensfärgat vatten:).
Ta med dig dina beardisar på en skogsprommis, så hittar du säkert alkottar där också.
Så här ser dom ut.
#30 - 6 mars 2012 08:49
ansjo skrev:

OK då, Man Kan. Men är det inte att gå över ån efter vatten?

Den llilla exklusiva biotop som kallas för alkärr är också bra.
#31 - 6 mars 2012 09:15
Jag går i skogen dagligen med hundarna, jag har bara inte tänkt på att titta efter alkottar innan ;) Ska börja göra det nu :) Ungarna kan också titta när de är ute och härjar :D

Pågåglarnas tillfrisknande går verkligen framåt med stormsteg. Den ena är nästan helt fri från sår, men jag gillar inte riktigt ögat på den största, det är lite svårläkt verkar det som. Det har iofs. blivit bättre, men jag gillar inte utseendet på det :(

De har plockat sorgmantekltetran, men Zebrafiskarna simmar fortfarande runt och retar dem ...De är inte tillräckligt snabba för att få tag på dem tror jag ...;) Men det blir väl det också, när de återfått mer krafter :)
#32 - 8 mars 2012 17:22
Det går framåt med de "små" liven. Den ena äter för fullt, men den andra "pop-eye" vill inte riktigt äta. Han nosar dock på maten numera, men han vill inte ta n¨ågra tuggor ....så jag hoppas att han börjar äter snart.

Ögat ser fortfarande lite infektwerat ut, men det har gått tillbaka något. Jag tror det kommer att läka helt så småningom.

[ATTACH=CONFIG]51970[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51971[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51972[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51973[/ATTACH]"Pop-eye" Det har inte läkt helt, men jag tycker helt klart det ser bättre ut.

[ATTACH=CONFIG]51974[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51975[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51976[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51977[/ATTACH]De ser överlag bättre ut. Och den ena har fått lite bättre hull tycker jag.:)
#33 - 8 mars 2012 17:34
dom ser mycket bättre ut tycker jag :) fortfarande ganska slitna men endå bättre.
om det fortsättersåhär blir dom nog helt friska om ett tag :)
#34 - 8 mars 2012 17:44
Jo, de behöver mera hull båda två. Den ena, som äter, ser man att den inte är lika insjunken längre, men Pop-eye är fortfaramnde skrämmande mager....men det är ju inte så konstigt, eftersom han inte äter nånting ....Hoppas han kommer igång med maten snart ...
#35 - 8 mars 2012 18:19
vad matar du med?
#36 - 8 mars 2012 23:39
freddi36 skrev:
vad matar du med?

Allt och lite till ;) jag bjuder både på strömmingfileer, räkmix, pellets och frusna räkor. Den friskaste verkar föredra pellets och räkmixen, den andra nosar på det jag släpper ner, men äter inte ....Inte än i varje fall ...
#37 - 24 mars 2012 09:43
Idag ska den största få flytta till 720 litern. H*n har repat sig helt, inga ärr kvar och h*n har ätit upp sig ordentligt :D Pop-eye har ätit de senaste 5 dagarna, visserligen bara små mängder, men h*n äter och hullet har bättrats betydligt på den :) Därmot vill inte ögat läka riktigt, så jag ska köra ytterligare ett större vattenbyte och en ny behandling mot bakterier när jag har flyttat över den andra. Känns onödigt att stressa den med behandling när den inte har några symptom alls kvar, på vad det nu var de hade drabbats av :) Ska även salta på vattnet i karantänen vid vattenbytet.
#38 - 24 mars 2012 09:56
Om jag var du skulle jag hålla fiskarna isolerade. Snubblade just över att det tydligen finns en antibiotikaresistent form av Aeromonas som angriper just påfågelsciklider som de kallar "bacterial pitting" eller "John Satisfaction syndrome", och symptomen är runda, HITH-liknande sår, det första på gällocket. Det ser väldigt mycket ut som om det är vad dina fiskar har: http://www.oscarfish.com/article-home/healthdisease/116-jss.html
#39 - 24 mars 2012 10:33
Azur skrev:
Om jag var du skulle jag hålla fiskarna isolerade. Snubblade just över att det tydligen finns en antibiotikaresistent form av Aeromonas som angriper just påfågelsciklider som de kallar "bacterial pitting" eller "John Satisfaction syndrome", och symptomen är runda, HITH-liknande sår, det första på gällocket. Det ser väldigt mycket ut som om det är vad dina fiskar har: http://www.oscarfish.com/article-home/healthdisease/116-jss.html

Jag tror inte det. de har inte sett ut sådär, de har haft djupa inåtgående sår och ärr, som förövrigt är läkta nu. Den bilden du länkade till såg ut som det låg en form av tjock hinna eller beläggning på utsidan fisken. det har inte mina.

Här kommer lite kort på hur de ser ut idag :)

[ATTACH=CONFIG]52226[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52227[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52228[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52229[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52230[/ATTACH]Pop-Eye[ATTACH=CONFIG]52231[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52232[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52233[/ATTACH]Den här tänkte jag flytta tioll stora akvariumet nu. Den har repat sig helt :)

#40 - 24 mars 2012 10:46
ciklidtok skrev:
de har haft djupa inåtgående sår och ärr, som förövrigt är läkta nu.

Aeromonas ger djupa sår, inte en hinna; det är en köttätande bakterie. Vanlig Aeromonas kallas "hole in the side disease" för att den kan ge hål rakt igenom kroppsväggen.
#41 - 24 mars 2012 10:48
dom har ju helt klart blivit mycket bättre :D dena ena ser ju mer eller mindre helt bra ut igen.
gillar färgen på dom. snyggt att det svarta är lite "sotigt" ut på det röda.
#42 - 24 mars 2012 10:51
Azur, du skrev att sjukdommen bara angriper påfågelciklider? då kan dom väl inte smitta dom andra fiskarna om ciklidtok flyttar över den som ser frisk ut?
#43 - 24 mars 2012 11:25
Jag har kollat lite mer på den sjukdomen, och jag tror inte det är den. men jag kan ju köra en behandling på båda två för säkerhets skull, om det nu mot förmodan skulle vara det ?? Jag känner bara inte riktigt för att stressa och ytterligare behandla den friska återigen om det inte behövs:( ....Nu blev jag villrådig [:o]

Jo jag gillar också färgen. Honan jag har i det stora aklvariumet har samma färg/teckning, fast hon är mycket ljusare, mera mot ljusorange/aprikos :)
#44 - 15 april 2012 15:30
Den ena är helt återställd nu :D det finns inga tecken alls kvar av "vanvården". Pop-eye har också repat sig riktigt bra nu, hon har gått i medicinbad i ett litet akvarium i 4 dagar nu, hon ska gå där i 5 dagar, alltså tills imorron. Sedan ska jag göra tt 50% vattenbytet i baljan hon går i, så ska hon få gå ytterligare ett par tre dagar där, innan jag flyttar tillbaka henne till stora akvarioumet igen :)

[ATTACH=CONFIG]52892[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52893[/ATTACH]

Så ser de ut i dagsläget. Pop-eye är överst på andra bilden. Korten är knäppt innan hon gick ner i medicinbadet, och nu har ögat läkt nästan helt på henne. Hon lever inte upp till namnet "pop-eye" längre :p
#45 - 3 maj 2012 14:59
vilket jobb du har gjort med att få ordning på fiskarna! Dom ser jätte fina ut :) kul att läsa hela historien och att få se bilder.
#46 - 3 maj 2012 16:16
Kul att båda återhämtat sig så bra, har följt detta utan att skriva något men tydligen missat den senaste uppdateringen för typ 1 månad sedan. :)
Går de tillsammans och mår bra nu eller?
#47 - 5 maj 2012 07:55
Nu går de tillsammans och bägge två är helt återstålld :) Pop-eye har en grop vid ögat där infektionen satt, och hon är förmodligen blind på det ögat. Gropen kommer nog inte att försvinna, infektionen satt för djupt, men hon mår bra och äter. Ögat sitter där det skall och hon verkar inte besväras av att hon inte ser något :)

När de ciklider jag har sålt åker idag, skall jag omorganisera lite i karen, jag skall flytta några som går i 720 litern till 300 litern, för det karet blir näst intill tomt, och påfåglarna skall få flytta till 720 litern, där det från början var tänkt att de skulle gå :)
#48 - 5 maj 2012 08:23
Kul att det löste sig för dig :D
#49 - 5 maj 2012 18:08
JP! skrev:
Kul att det löste sig för dig :D

Jo, det har tagit sina veckor, men när det gäller akvarium, så är tålamodet den största dygden ;)

Annons