Hål i huvudet sjukan.

#1 - 24 februari 2009 20:28
Jag tror min Ap. cacatuoide hanne har denna sjukdom.
Enligt: http://www.akvariefisk.com/sot/halihuvudet.php
Så beror det på dåliga vatenförhållanden antagligen, och överbefolkade, små kar.

Jag har ingetdera.

Symptomen, när jag först upptäckte det, var två röda små sår i närheten av främre fenan, under bakom ögat. trodde inte det var något innan.
Men idag såg jag ett nytt litet hål på gällocket en liten bit från dom röda såren.

Är firren kaputt?
#2 - 25 februari 2009 18:18
Bowman skrev:
Jag tror min Ap. cacatuoide hanne har denna sjukdom.

Enligt: http://www.akvariefisk.com/sot/halihuvudet.php

Så beror det på dåliga vatenförhållanden antagligen, och överbefolkade, små kar.

Jag har ingetdera.

Symptomen, när jag först upptäckte det, var två röda små sår i närheten av främre fenan, under bakom ögat. trodde inte det var något innan.

Men idag såg jag ett nytt litet hål på gällocket en liten bit från dom röda såren.

Är firren kaputt?

Ingen som har något att säga?

Ser ut som hålet i gällocket växer snabbt. Ser ut att vara nån mm större idag.. :(

Kan det vara så att han börjar bli gammal kanske? Därför han är mer motttaglig..
Inga andra firrar har symptom.
#3 - 25 februari 2009 22:33
Låter som HIH, du bör nog fundera på att medicinera karet eller ta bort fisken.
#4 - 25 februari 2009 22:34
ansjo skrev:
Låter som HIH, du bör nog fundera på att medicinera karet eller ta bort fisken.

Ahh, äntligen svar..

Men av det jag utläst av massa infosök verkar det som ingen riktigt vet hur man skall medicinera, eller om det ens hjälper..
#5 - 25 februari 2009 22:39
Jodå, visst brukar medicinen hjälpa men det tar tid. Har fisken väl fått detta så kan det ta flera månader innan hålet är borta efter en lyckad medicinering, så valet är annars att ta bort fisken.
Du medicinerar med medicin som Octozin, Flagellol och liknande samt försöker hålla så god vattenkvalité som möjligt.
#6 - 25 februari 2009 22:41
ansjo skrev:
Jodå, visst brukar medicinen hjälpa men det tar tid. Har fisken väl fått detta så kan det ta flera månader innan hålet är borta efter en lyckad medicinering, så valet är annars att ta bort fisken.

Du medicinerar med medicin som Octozin, Flagellol och liknande samt försöker hålla så god vattenkvalité som möjligt.

Ok, skall kolla på detta, finns medicinen i akvariebutiken eller på apotek?
Är det en sjukdom som kommer sprida sig vidare till dom andra firrarna oftast?
Annars kanske man skall ta bort den istället, och 70:- ny fisk, eller massa dyr medicin (är den dyr?)
#7 - 25 februari 2009 22:44
Medicinen kostar lite olika och är säkerligen dyrare än 70:-, men å andra sidan så har du kvar från burken/flaskan om det blir över. Det är samtidigt lite av färskvara och håller inte i tid och evighet, så den kan bli för gammal med.
En annan nackdel är en del mediciner som slår ut alla bakterier, såväl goda som onda och du får då beteckna karet som nystartat, detta kan du läsa på förpackningen om det står att de är bakteriedödande.
Bilagor:
#8 - 25 februari 2009 22:45
ansjo skrev:
Medicinen kostar lite olika och är säkerligen dyrare än 70:-, men å andra sidan så har du kvar från burken/flaskan om det blir över. Det är samtidigt lite av färskvara och håller inte i tid och evighet, så den kan bli för gammal med.

En annan nackdel är en del mediciner som slår ut alla bakterier, såväl goda som onda och du får då beteckna karet som nystartat, detta kan du läsa på förpackningen om det står att de är bakteriedödande.

Ja ok, Tror nog jag gör pinan kort för min stackar kakadua istället.

Men vad tor du, borde jag vara orolig för att alla andra fiskar åker på sjukdomen med?
Bilagor:
#9 - 25 februari 2009 22:54
Inte om du sköter dina vattenbyte och inte har dem för trångt:).
#10 - 25 februari 2009 22:56
ansjo skrev:
Inte om du sköter dina vattenbyte och inte har dem för trångt:).

Nej ok, det var skönt att höra, och jag sköter vattenbyten slaviskt, och trångt har dom verkligen inte.
Finns inte en enda orsak (av det som jag läst om) till att jag skulle fått hih på min fisk..
Skumt..

Jaja, jag får väl avpolletera min grabb och köpa en ny..

Tack för din tid Ansjo.
#11 - 25 februari 2009 23:00
Det är lugnt:).
Det kan komma från tidigare kar då du inte haft honom så jättelänge, men det kan lika gärna vara åldern som gjort hans immunförsvar nedsatt, om det nu verkligen är HIH.
#12 - 25 februari 2009 23:03
ansjo skrev:
Det är lugnt:).

Det kan komma från tidigare kar då du inte haft honom så jättelänge, men det kan lika gärna vara åldern som gjort hans immunförsvar nedsatt, om det nu verkligen är HIH.

Japp, det borde vara så, men undra vad för annan sjukdom det kan vara då, inte så många borde väl göra hål i huvudet.

Det som skiljer mina symptom från dom jag läst om, är att det är "rena" hål, och inget vitt bös i hålen..

Jaja, jag ger det ett litet tag till, blir det värre får han simma till nangijala.
#13 - 26 februari 2009 06:19
Det är vitt bös i stadie ett och ett rent håll i stadie 2. Själv tycker jag eSHa`s hexaex i kombination med bra foder ofta fungerar alldeles ypperligt.
#14 - 26 februari 2009 14:28
kaj.p skrev:
Det är vitt bös i stadie ett och ett rent håll i stadie 2. Själv tycker jag eSHa`s hexaex i kombination med bra foder ofta fungerar alldeles ypperligt.

Ja ok, tack för svaret. Men kanske skulle prova den medicinen då.

Vet du om den är bakteriedödande? Pajar man biologin i karet?
Bilagor:
#15 - 2 mars 2009 14:15
Är det föressten någon som vet om medicinen sabbar något annat i karet. Jag har Yngel på tex. kommer dom kunna dö? Eller kan rommen ryka?
#16 - 2 mars 2009 17:37
Jag har fått något liknande. Min fisk har skrubbsårs-liknande sår på gällocket.. Han simmar konstigt också. (Det är en silvermolly)
#17 - 2 mars 2009 17:42
Hej!

Jag undrar hur jag själv kan skicka ett meddelande. Jag är rätt ny (eller har inte varigt här så mkt) så jag vet inte hur jag ska göra.

Tacksam för hjälp! :)
#18 - 2 mars 2009 17:47
jag har läst lite om den där sjukdomen då jag misstänkte att mina satanoperca leucosticta var drabbade. Stod att vattenkvalitet är viktig, alltså lite nitrater, men även att det kunde vara brister på vissa ämnen som triggar den. Varierad kost med eventuella vitamintillsatser ska vara bra i förebyggande, men även rehabiliterande syfte. Ska kolla om jag kan hitta länken.

ahh, där har vi den
http://en.wikipedia.org/wiki/Hexamita

Har faktiskt märkt att mina har blivit bättre genom att jag har varierat födan.
#19 - 2 mars 2009 20:57
Big_Sal skrev:
jag har läst lite om den där sjukdomen då jag misstänkte att mina satanoperca leucosticta var drabbade. Stod att vattenkvalitet är viktig, alltså lite nitrater, men även att det kunde vara brister på vissa ämnen som triggar den. Varierad kost med eventuella vitamintillsatser ska vara bra i förebyggande, men även rehabiliterande syfte. Ska kolla om jag kan hitta länken.

ahh, där har vi den

http://en.wikipedia.org/wiki/Hexamita

Har faktiskt märkt att mina har blivit bättre genom att jag har varierat födan.

Det roliga är att jag har inget "Fisktryck" alls i karet, dom får extremt varierad mat. Och jag sköter vattenbyten noggrannt osv osv..

Så behöver inte bero på dom "vanliga" orsakerna alls.
#20 - 2 mars 2009 20:59
Hej!

Jag undrar hur jag själv kan skicka ett meddelande. Jag är rätt ny (eller har inte varigt här så mkt) så jag vet inte hur jag ska göra.

Tacksam för hjälp! :)

Först och främst så kanske du skall ställa frågan i en egen tråd, denna tråden handlar om en sjukdom. Förstår inte ens hur du lyckas hamna här? :)

Vem eller vad vill du skicka ett meddelande till?!

Annons