Hål i huvudet, medicin?

#1 - 24 september 2014 13:50
Idag kom jag hem och såg till min förfäran att min fina, största Guyana-jordätare (Satanoperca Leucosticta) har fått stora hål i huvudet. Alla fiskar har ju mer eller mindre hål i huvudet, men dessa är ju små och min jordätares sådana hål har nu växt. Man ser dom klart och tydligt och han har även fått ett nytt bakom ögat. Inget vitt eller var dock, bara ofärgade hål. Alla vattenvärden är bra, pht är kanske något högt ungefär 7.8. Ska dock köpa nya test då jag misstänker att mitt nitrattest inte funkar eftersom det alltid visar på 0-20 nitrat.

Men i alla fall, vad finns det för mediciner mot detta som funkar? Jag är mycket rädd om denna fisk så den får verkligen inte dö [:-28]

375 liter stort akvarie - 4 nyckelhålsciklider, 2 sajicaciklider, 3 jordätare, 1 ancistrus
Ett ytterfilter 1200l/h - ett litet innerfilter (tror det är för typ 100-litersakvarier) för att fånga upp små partiklar bara
Byter 20% i veckan
Mycket växter
#3 - 24 september 2014 14:36
hade en dvärggurami som inte äns hade hål i huvet utan bara lite vitare område , gick ej o medicinera för mig blev bara större o värre och var tvungen att avlilva den..
#4 - 24 september 2014 14:44
Det går utmärkt att rädda fisk med hith.. Rent vatten utav helvete är steg ett iaf.. Beroende på vilket håll det går åt får man avgöra vad man sätter in.. Att folk tappar fisk till sjukdomar är för att det ofta är bökigt att medicinera rent tekniskt.. Jag har haft ikealådor stående i badrummet med skarvsladdar och fan och hans moster där många hade avlivat.. Men då har jag (och många andra) fixat fisk som enligt de flesta "måste" avlivas.. Allt handlar om vad man är villig att göra..
#5 - 24 september 2014 20:03
Jag är beredd att medicinera i en ikea-låda, har luftpump och svampfilter redo till det. Men vad har ni för erfarenhet av mediciner? Många säger att det enda som hjälper är någon slags antibiotika man får utskrivet av veterinär men är tveksam till om de vill skriva ut något sånt till min fisk... Finns det något annat som fungerar?
#6 - 24 september 2014 21:26
De flesta medisiner mot HIH funkar ok, men kan ta lite tid då de inte är så starka. Börja som ettfett sa, förbättra vattenkvalitén och sedan medicinera med tex Oktozin.
#7 - 25 september 2014 20:50
Okej, ska börja byta mer vatten då. Hålen har inte blivit värre än i alla fall.
#8 - 10 oktober 2014 12:14
Det har gått en tid nu och hålen har fortfarande inte blivit varken bättre eller sämre? Kan det bara vara någon skada som har blivit ett ärr, eller borde jag ändå försöka medicinera nu? Fisken mår i övrigt bra.
#9 - 10 oktober 2014 12:29
Du kan inte ta en bild på "skadan" och länka hit?
#10 - 10 oktober 2014 16:19
http://i.imgur.com/sXJ5ksd.jpg

Här är en bild. Även om hålet ser lite vitt ut, så är det inte riktigt så i verkligheten. Det är helt enkelt bara ett hål. Man kan ju tydligt se ett annat hål längre ner men såna hål har ju de flesta fiskar. Fisken har även något liknande bakom ögat, men det är inte lika tydligt.
#11 - 10 oktober 2014 20:40
Jag tycker det inte ser ut att vara så farligt, och hålet ser även ut att ha börjat läka. Personligen hade jag avvaktat med medicinering, och hållit stenkoll på dem ifall det förvärras.
#12 - 11 oktober 2014 11:07
ansjo skrev:
Jag tycker det inte ser ut att vara så farligt, och hålet ser även ut att ha börjat läka. Personligen hade jag avvaktat med medicinering, och hållit stenkoll på dem ifall det förvärras.

Tack så mycket för ett lugnande svar :). Då avvaktar jag helt enkelt och sköter vattenbytena lite extra bra.
#13 - 11 oktober 2014 11:12
Uppdatera gärna hur det går, och även om fisken blir sämre :).
#14 - 7 november 2014 18:14
Ingenting hände med hålet, men nu de senaste dagarna har hålen blivit fler och ett hål har även fått något vitt i sig :(. Antar att jag måste medicinera? Är det [COLOR=#333333]Oktozin som gäller? [/COLOR]
#15 - 7 november 2014 19:00
Japp, då är det till att medicinera, och Octozin är ett av preparaten du kan använda:).
#16 - 7 november 2014 19:49
Vitamintillskott i maten hjälper också till. Jag hade lite framgång med medicinering + Fishtamin. Kolla bara datum på vitaminerna.
#17 - 7 november 2014 19:52
Tack för tipsen, har köpt Fishtamin och får väl köpa medicin också.
Men alltså.. jag googlade nu på engelska och väldigt många säger att hål i huvudet beror på dålig vattenkvalitét, och att man inte ska behandla med medicin om man inte har behandlat själva orsaken till sjukdomen. Så är det så att denna sjukdom alltid har en orsak eller kan den bara uppkomma utan att man har skött fisken fel?
#18 - 7 november 2014 20:02
Stress kan vara en faktor, som kan komma även i ett välskött akvarium. Jag hade definitivt kört en kur.
#19 - 9 november 2014 12:35
Funderar på om det kan vara fodret. Jag har matat väldigt varierat men den senaste månaden har mitt frysfoder tagit slut så det enda jag har matat med är i princip flingfoder som börjar bli gammalt. Men men, har köpt två olika sorters flingor nu, fryst artemia, ska köpa mygglarver och sedan har jag ju fishtamin som jag ska börja använda mer. Och har köpt Octozin nu, börjar behandlingen imorgon efter vattenbytet. Hoppas det hjälper. :(

Men alltså, hur doserar man octozinet? Jag hittar inga anvisningar, det står ju bara att en tablett är för 22,5 liter men hur många tabletter ska man ha i per dag om akvariet är på 375 l?!
#20 - 9 november 2014 14:53
Dela 375/22,5 så får du fram hur många tabletter du ska ha i, och i ditt fall blir det ca 17 tabletter. Jag har inte använt den medicinen, men är det verkligen var dag? Låter lite skumt...
Och det beror troligen inte på ditt foder, utan ofta är det stress som utlöser det och även om man av någon anledning kanske haft lite sämre vattenkvalité som kan vara en bidragande faktor.
#21 - 9 november 2014 15:12
Jag skall köpa denna medcinen imorgon och detta hittade jag på en sida som säljer denna produkt:

1 tablett räcker till behandling av 22,5 liter. Använd medlet på dag 1,2 och 3. För behandling av marine whitespot ska den specifika vikten minskas till 0,017 i två till tre veckor.
Vänta 48 timmar innan du prövar någon annan behandling.
#22 - 8 december 2014 16:40
Tack för alla bra svar :)
Jag är inte helt säker på hur pass bra medicineringen hjälpte men det har inte blivit värre. Ett stort hål har läkt helt, sedan har han några småhål och ett litet större kvar men dessa ser väldigt rena och fina ut. Nu har jag tack vare en flytt bytt 70% av vattnet och även börjat ge Fishtamin varannan dag. Så jag hoppas att han blir bra igen.
#23 - 30 januari 2015 15:17
Åhneeeeeeej. Allt såg rätt bra ut på jordätaren, han hade något hål kvar men det förändrades inte liksom. Sedan reste vi bort i två veckor och några vänner fick sköta matningen av fiskarna. Dock bestämde sig en rätt stor nyckelhålsciklid för att dö och den hamnade bakom en rot vilket gjorde att vännerna inte upptäckte den. Så när jag kom hem hittade jag en luddig stor boll i akvariet som då var en nyckelhålsciklid. Vattenkvalitéten måste ha påverkats för nu har jordätaren hål igen!

Har börjat byta 50% vatten/vecka och matar mer än förut+använder fishtamin men de går inte tillbaka. Får köra en omgång octozin igen kanske.

Annons