Hål i huvudet...

#1 - 27 augusti 2008 13:34
Har ett gäng Sydamerikaner som har fått den klassiska hål-i-huvet-sjukan.
Hur behandlar jag detta? Medicin eller kan jag tilsätta något i kosten?

Tack på förhand
#2 - 27 augusti 2008 15:56
Det är rätt svårbotat i de senare stadierna. Jag har haft viss framgång med först en dubbel behandling med Octozin, och sedan mata firrarna med fiskmat där jag droppat vitaminer på (Sera Fishtamin). Det tar lång tid för även små hål att läka ihop, för de som överlevde tog det ca 3 månader.
#3 - 27 augusti 2008 18:02
Värt att testa. Tack
#4 - 28 augusti 2008 15:47
Jag tror jag haft hålihuvudet sjukan på mollys som dog i mitt kar funderarde bara på vad som orsakar sjukdommen ??
#5 - 28 augusti 2008 15:52
Mick13 skrev:
Jag tror jag haft hålihuvudet sjukan på mollys som dog i mitt kar funderarde bara på vad som orsakar sjukdommen ??

Problemet är att man inte riktigt är säkert på det. Teorin är att mikroorganismer parasiterar på fisken som får vitaminbrist och därför börjar konsumera sitt eget brosk, och då uppstår hålen.

Kombinationen Octozin+vitaminer gör dels att mikroorganismerna försvinner, dels att mera vitaminer görs tillgängliga för fisken, och sjukdomen borde därmed läka ut.

Om det funkar, tja...jag har lyckats rädda fiskar på det sättet, medan åter andra har dött ändå.
#6 - 28 augusti 2008 15:53
eSHr Hexa ex har jag haft goda resultat av. Seras nya flagellol skall också vara bra.
#7 - 28 augusti 2008 21:47
Konstigt att bara mollyn drabbades men inte de andra, mollyn har kanske högre krav på vitaminer i sitt foder. Sedan så gjorde jag misstaget när jag tog över karet att rengöra det allt för noga. Microorganimerna var inte i balans när jag införsakffade nya fiskar. Hade haft fenröta och svamp lite tidigare. Men vad jag lärt mig mycket här på forumet. Tack till alla som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
#8 - 29 augusti 2008 11:19
De skulle vara intressant att veta vad som orsakar det, om det är brist på något ämne i kosten eller så... Man kanske kan förebygga det...
#9 - 31 augusti 2008 18:05
Jop kollade lite på nätet men har inte hittat något specifikt bar att det är ev. brister i foder kombinerat med hygien.
#10 - 5 september 2008 18:25
Får be firrarna tvätta sig och borsta gaddarna innan dom går till sängs hädanefter... :)
#11 - 6 september 2008 20:53
De skulle vara intressant att veta vad som orsakar det, om det är brist på något ämne i kosten eller så... Man kanske kan förebygga det...

Numera brukar jag "krydda" fodret då och med några droppar Sera Fishtamin.
#12 - 9 september 2008 21:37
Får be firrarna tvätta sig och borsta gaddarna innan dom går till sängs hädanefter... :)

Föredrar dina firar mjuk eller hård tandborste och vad skall de fiskarna med sug mun ha för borste ? toaborste kanske :D
Tack fär rådet Jens får fixa fiskvitminer här i framtiden jag har använt billigt foder till mina fiskar då den tidigare ägaren hade kört det. [:o]

Annons