Hål i fisken??

#1 - 15 december 2005 13:22
Hej!!

Har en guppy som varit tjock som en buss ett par dagar nu.. Och igår märkte jag en liten liten rosa ring på sidan av fisken, precis ovanför högerfenan. Kommer ynglen ut den vägen eller har hon spruckit?? Idag hade hon smalnat rejält men jag hittar inga yngel... Hennes ögon är kolsvarta oxå.. Någon som vet vad som händer med min guppy?
#2 - 15 december 2005 15:00
de lät knepigt du, har nog inget svar på detta !! men hur beter sig fisken då, verkar hon sjuk eller är hon som vanligt ???
#3 - 15 december 2005 16:07
Nej den simmar runt som om inget har hänt.. Några iaktaglerser dock: Igår var fläcken rosa och rund, nu ser det nästan ut som om det har vuxit något över hålet, typ fjäll.. och tittar man längre bak på fiskens graviditetsfläck så är hon fortfarande lika svart.. eftersom det svarta är ynglens ögon så antar jag att hon inte har fött än? Föder dom alla på samma gång?
#4 - 15 december 2005 22:43
Nu dog fisken.. Såg ut som om magsäcken eller något trillade ut genom gålet och bara hängde där.. Fisken simmade runt som vanligt i nån timme tills en fisk fet sönder det som stack ut och hon dog direkt..
#5 - 15 december 2005 23:28
De lät ju inte så värst hälsosamt de där du ...hmm... Dom andra fiskar mår bra då ?
#6 - 15 december 2005 23:35
låter lite som alien..
#7 - 16 december 2005 12:45
De andra fiskarna mår toppen.. Bytte hälften av vattnet direkt efter att jag tagit upp den döda fisken.. hoppas det räcker.. Fast detta var andra gången i rad som mina guppyhonor dött vid födslen.. Den förra sprack inte utan bara låg på botten en morgon..
#8 - 19 december 2005 20:40
Tråkigt

Det är alltid tråkigt när fiskar dör. Jag har lätt bräckt vatten till mina levandefödare, dom föder visst lättare då. Har du det? Jag vet inte, men min tanke är att dom kanske har svårt att föda.[:)]
#9 - 19 december 2005 22:03
Finns något som heter hålsjukan.
Drabbar tydligen mest ciklider beror oftast på flagellatangrepp och/eller bristsjukdom och/eller utfodring med olämpligt foder.
Näringsämnen,vitaminer och mineraler kan inte tas upp i tillräcklig mängd.
Huden spricker upp på de drabbade ställena och vit,upplöst broskvävnad kommer ut.
En kraterliknande fördjupning blir kvar (ca 1 mm-2 cm).
MVH Marita
#10 - 20 december 2005 01:25
:-)
Ingen kommentar till den som startat tråden.
Låter en aning makabert:-)
Har ingen aning.
MVH Marita

Annons