Hål i fenan

#1 - 12 januari 2007 15:30
Min kampfisk har fått ett hål mitt i fenan. Det finns inget trasigt i kanterna, endast detta hål. Det ser inte ut som om nån varit på honom.

Man ser det på nedanstående bild. Är det nån som vet hur det kommer sej och vad jag kan behandla honom med?
#2 - 12 januari 2007 19:01
Är det nån som är bra på kampfisk och som vill hjälpa mej?
#3 - 12 januari 2007 19:09
Jag tror inte det är något som är specifikt för just kampfisk. Har haft detta på en skalar, ett hål mitt i fenan men det växte bort efter ett tag utan medicin och jag märkte aldrig att den hade ont av det.
Det kan kanske komma från att den simmat mot något och rivit upp fenan?
#4 - 12 januari 2007 19:24
Jag funderade på det, att den gått emot ngt, men mitt i sådär. Lite mysko är det. Det finns ingen som stör honom eller biter. Endast 2 platy.

Han står ofta intill värmaren, kan han ha fått en skada av den? Det låter väl lite långsökt?

Jag såg det i torsdags kväll som lite grått/beige på stället, sen igår blev det hål.
Du hade alltså inte i salt eller nåt? Vet du om körsbärsräkorna tål salt?
#5 - 13 januari 2007 09:50
Jag har kampfisk, och har haft liknande problem.
Det jag märkt är att kampfiskfenor är jättekänsliga för halvdåliga vattenvärden. Då blir det fransifrans & ibland hål i fenorna. Ta och byt vatten, och skäm bort honom med lite extra vitaminer så borde det läka igen.
Lite salt i vattnet hjälper också till - kan däremot inte uttala mig om körsbärsräkor V.S salt....platys är det ia.f inga problem med!
#6 - 13 januari 2007 09:56
Tack för svaret! Skönt att det kanske är så lätt avhjälpt.
Ifs mäter jag nitrit då o då eftersom det är relativt nystartat. Den ligger nu på 0,025 och det är ju inget.
Jag byter vatten 2-3 gånger i veckan, bara ca 10%. Jag kanske borde tar mer?

Vitaminer, lite tips på det tack! Han får röda o svarta mygglarver, räkmix, flingor, granulat. Finns det något bättre jag kan fresta honom med?
#7 - 13 januari 2007 10:01
Fresta gärna med skalade & halvmosade ärtor - det brukar vara poppis :D
Har hittills inte haft en kampis som nekat det!! Du kan även köpa sera's fishtamin och droppa i innan du släcker för kvällen - eller direkt på fodret!

Hur stort är ditt akvarium?
Att det är relativt nystartat tror jag är förklaringen till problemet.

För mig & Nemos (min kampis) del är det extra tydligt eftersom jag har ett relativt litet akvarium. Innan vi hittade "balansen" med vattenbyte o.s.v var det frans & hål stup i kvarten. Nu har vi (jag & Nemos fenor :D ) kommit överens om att jag behöver byta c.a 30% var femte dag *L*
#8 - 13 januari 2007 10:06
47 liter.
Ok, Fishtamin, ett vitaminpreparat således? Det skaffar jag åt honom (Freddie).
Och lite större vattenbyten då, så kanske det går över.
Skönt, tack för hjälpen
#9 - 13 januari 2007 10:09
Lycka till & hälsa Freddie från Nemo :p
De verkar ha nästan likadan färgteckning...jag gillar blå/röda kampisar :D
#10 - 13 januari 2007 10:36
Ojsan, ser verkligen lika ut. Har du andra bilder så man kan få kika?
Du kan se fler bilder på Freddie om du klickar här nedan.

Han var vackrast i affären, han ensam såg ut så. Verkligen fin.
#11 - 13 januari 2007 10:46
Har flera foton i mitt fotogalleri, och vid "mina akvarium" härinne (kampfiskburken):)
Vad jag kan se så är skillnaden dem emellan endast att min Nemo är mera blå än din Freddie. Ibland ser Nemo nästan lila ut..
Han var också ensam i sitt slag i affären...och jag föll som en fura!

Visst är kampfiskar mysiga typer?
#12 - 13 januari 2007 12:32
Ja, de är fina. Detta är min allra första. Han har bott här ca 2 veckor.
Jag föll oxå direkt, det fanns massor av fina vackra pigga kampfiskar men valet var inte svårt. Synd att man inte kan ha fler.

Ha det bra och tack för hjälpen. Jag följer dina råd och ser om det läks. De lär ju ha god läkförmåga, sägs det.
#13 - 13 januari 2007 18:52
av bilden att döma så är fenorna väldigt sönderfrätta!!! du måste höja vattenkvaliten och inte ha för strömmt vatten! (sånt här beror på dåliga förhållanden pga slarv/okunskap )
#14 - 13 januari 2007 18:54
svea skrev:
Min kampfisk har fått ett hål mitt i fenan. Det finns inget trasigt i kanterna, endast detta hål. Det ser inte ut som om nån varit på honom.

Man ser det på nedanstående bild. Är det nån som vet hur det kommer sej och vad jag kan behandla honom med?
Det är inte bara ett hål i fenan.... hela fenorna är sönderfrätta!
#15 - 13 januari 2007 20:44
Hej Svea!
Jag håller med åheim om att det ser ut som at fenorna är helt sönderfrätta.Gör du rent hela akvariet ofta(rubbar bakteriebalans)??Vad har du för temperatur??Vad för ph??Några övriga symptom??

Hoppas det löser sig =)

Magnus
#16 - 13 januari 2007 23:15
http://hem.passagen.se/bettas/halfmoon.html
Är dessa fiskars fenor oxå helt sönderfrätta? Gå in på "Galleri" o kolla!
#17 - 14 januari 2007 09:28
Jupp..det FINNS kampisar som ser ut sådär! UTAN att fenorna är sönderfrätta.;)
Kommer inte ihåg vad "stjärtformationen" kallas bara....

Och detdär med vattenbyten o.s.v har vi ju liksom redan pratat om :)
#18 - 14 januari 2007 10:04
Just det, tack Healena. Nån har missuppfattat något.
Heter det inte Crown Tail? De ser faktiskt ut så.
Ursnyggt!
#19 - 14 januari 2007 10:37
Jajustja - crowntail heter de ju :D
De är läckra, och jag antog nog att Freddie var en sådan sort.

Annons