Hajar & muräna

#1 - 6 januari 2008 16:53
Hejsan, är ny här så vet inte om jag postat detta ämne rätt..

Jag undrar om det finns någon sötvattenshaj som inte blir över 2m som man kan införskaffa och i så fall går dom ihop med muränor ?
Och i så fall hur stora blir dessa hajar ?

(Har tidigare haft peroonhajar & störar som gått ihop, men som sagt så är peroonhajar en malart. Har även haft en muräna, men den fick va för sig.)
#2 - 6 januari 2008 17:11
Tjurhaj är en av ett fåtal hajarter som finns i sötvatten - fast den blir 3,5 meter och kan anfalla människor. ;)
#3 - 6 januari 2008 17:53
Sötvattenhajarna i släktet Glyphis verkar stanna på två meter eller strax däröver. Fast de är nog inte lätta att få tag i - alla är utrotningshotade.
Tjurhajen kan också påträffas i sötvatten - men den blir 3,5 meter och är känd för att anfalla människor. ;)
#4 - 6 januari 2008 19:41
Sötvattenhajarna i släktet Glyphis verkar stanna på två meter eller strax däröver. Fast de är nog inte lätta att få tag i - alla är utrotningshotade.

Tjurhajen kan också påträffas i sötvatten - men den blir 3,5 meter och är känd för att anfalla människor. ;)

Tycker faktiskt att tjurhajen (Carcharhinus leucas) har gjort sig förtjänt av att vara mer känd än den redan är, eller snarare ökänd... Många som sett filmen Hajen (och det är många) har projicerat sina rädslor på vithajen med tragiska följder. Peter Benchley som skrev boken Jaws som låg till grund för Spielbergs mästerverk inspirerades av verkliga händelser som utspelades sommaren 1916 i Matawan (alltså så långt upp som New Jersey) där ett flertal personer föll offer i hajattacker. Trots att flera av attackerna skedde ganska långt upp i en flod som bara var några meter bred kunde man efter att ha fångat en haj konstatera att det var en vithaj (Carcharodon carcharias). Man drog slutsatsen att en och samma haj utfört samtliga attacker eftersom de tvärt slutade efter "vithajs"- fångsten.
Idag är forskare relativt överrens om att den "ökände" angriparen måste ha varit en tjurhaj och Peter Benchley har vid flera tillfällen öppet beklagat sitt "misstag" som han kallar det.

Detta blev ett inlägg som förmodligen inte hjälper mini_c4 ett dugg men då jag inte känner till ngn sötvattenshaj som skulle vara lämplig till ett hemakvarium valde jag att spinna vidare på Daniel Bloms funderingar. I regel så kallas vissa akvariefiskar ngt + haj bara för att eventuellt göra dem intressantare eller för att dom skulle ha en liknande kroppsform.([:-173])

Men är du seriös med din 2-metersgräns så vill jag ochså påpeka att det är tjurhajshonor som kan nå en längd på 3,5 meter. Hanar brukar inte bli över 2 meter, så det kanske kan vara ngt ändå då mini_c4?;):D;)

Om du kan se lite friare på begerppet "haj" så kanske ngn kan rekomendera en sötvattensrocka istället!?![:-68]
#5 - 6 januari 2008 22:02
Här trodde jag att jag var fisknörd och så visste jag inte ens att det fanns sötvattenhajjar. Man lär sig nått nytt varje dag!
#6 - 7 januari 2008 21:46
Glömde att fråga om muränor och paroonhajar går att ha tillsammans ?

Sorry för OT men undrar också hur många L mitt nya akvarie ligger på måtten är:
140cm långt
50 brett
60 högt
#7 - 8 januari 2008 00:02
mini_c4 skrev:
Glömde att fråga om muränor och paroonhajar går att ha tillsammans ?

Sorry för OT men undrar också hur många L mitt nya akvarie ligger på måtten är:

140cm långt

50 brett

60 högt

420 Liter.
#8 - 13 januari 2008 17:44
Kan man ha muränor och paroonhajar tillsammans ?
#9 - 13 januari 2008 18:42
Du vill alltså ha en Paroonhaj i ett 420L?
Denna fisken behöver mycket utrymme och det kan inte ett 420L ge.
#10 - 14 januari 2008 14:59
Jenny054 skrev:
Du vill alltså ha en Paroonhaj i ett 420L?

Denna fisken behöver mycket utrymme och det kan inte ett 420L ge.

Så du menar att man inte kan ha en liten paroonhaj i ett sådant akvarium. För att sedan förflytta den till ett större ställe ?
#11 - 14 januari 2008 15:16
mini_c4 skrev:
Så du menar att man inte kan ha en liten paroonhaj i ett sådant akvarium. För att sedan förflytta den till ett större ställe ?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Läs i artbeskrivningen, akvariestorleken som är angiven gäller ungfiskar (alltså små paroonhajar. Och den är dessutom en stimfisk.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091
#12 - 14 januari 2008 15:28
Jag begriper inte varför man ens ska försöka ge Pangasius sanitwongsei (har väldigt svårt att kalla en mal för "haj") ett anständigt liv i akvarium. Till och med redtail framstår ju som ett riktigt bra fiskval i jämförelse...
#13 - 16 januari 2008 15:13
Okej. Tänkte ha den först i ett 420 liters i kanske en månad eller två för att sedan placera den eller fler i en damm med 250cm som bredd och 300cm som längd. Har senare en plats där dammen ligger på 500cm som bredd och ca 700 cm som längd.

Men jag ger väll upp tanken på att införskaffa mig dom underbara små liven.:(
#14 - 16 januari 2008 16:24
mini_c4 skrev:
Okej. Tänkte ha den först i ett 420 liters i kanske en månad eller två för att sedan placera den eller fler i en damm med 250cm som bredd och 300cm som längd. Har senare en plats där dammen ligger på 500cm som bredd och ca 700 cm som längd.

I en uppvärmd jättedamm kan man förstås ha Pangasius utan att skämmas.
Och det är ju ingen här som kan förbjuda dig att skaffa en fisk som finns i varenda akvarieaffär utan självaktning. :)
#15 - 17 januari 2008 19:51
I en uppvärmd jättedamm kan man förstås ha Pangasius utan att skämmas.

Och det är ju ingen här som kan förbjuda dig att skaffa en fisk som finns i varenda akvarieaffär utan självaktning. :)

Det är sant.
Men man vill att dom små liven ska må bra också.
Kan jag inte ge dom ett bra "hem" så ska jag ju inte införskaffa mig sådan i heller. Men dom är så underbara.
#16 - 1 juli 2008 07:05
En paroonhaj i ett 420 liters är nog ett BIG NO-NO om jag ska va ärlig. BLir nästan 3 meter ( I fritt tillstånd ) men den blir även gigantisk i akvarium. Jag ska inte kasta sten i glashus eftersom jag själv äger en Fläckig Bengädda ( Lepisostenus Oculatus ) som blir ca 180 cm och väger flera hundra kilo, men jag ska ju som sagt flytta över den till en DAMM efter ett tag. Och denna damm är på 5 kubikmeter vatten (5000 liter)

Paroonhajen växer nog väldigt mycket snabbare än Bengäddor gör, så om du inte har planer på att inskaffa dig ett nytt och betydligt större akvarium så avråder jag dig till att köpa en sådan fisk :P

På tal om muränor! Har haft muränor förut och de är verkligen coola att ha. I ett 420 liters akvarium kan du ju t.ex ha en muräna med grottor som den kan bo i, en redtail och antingen Oscarciklider eller Red Devils? Både Oscar och Red Devils är aggressiva, inte minst då de får yngel, men muränan är inte känd för att vara en PUSHOVER så de ska fungera xD
#17 - 1 juli 2008 15:30
Vad är det för muränor vi pratar om?
Latinska namn och krav, plz.
#18 - 1 juli 2008 16:01
håller med de flesta föregående talare och man MÅSTE tänka på fisken i första hand.. har själv gjort detta då ja hade en 60cm paroonhaj i ett 600L kar och det är inte att rekomendera alls!!

unga paroonhajar behöver även dom stor simyta då de rör på sig konstant!

såhär såg det ut när ja hade det i början.. (fy på mig) har det som avskräckande exempel nu förtiden..

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8859

hajen blev större med tiden..
#19 - 1 juli 2008 17:38
Jag har 2st parooner i ett 450Liters, dem är just nu ca 16cm, så fort de blir en 25cm så får dem ett nytt hem på 3000Liter hos en polare lr hos någon annan med större kar.

Ps, har hört att dem är goda att grilla, käkade du din eller Ibanez? :)
#20 - 1 juli 2008 17:39
Ibanez vad gjorde du med din paroon sen då?
#21 - 20 november 2008 06:23
yo ja det kan man fråga det finns några stycken tex silver haj paroon haj mm men om du ska ha paroon haj så ska du nog ha inte förstort akvarium för dom slutar nästan inte växa och inte för litet akvarium
#22 - 20 november 2008 06:31
mini_c4 skrev:

Är det i denna damm du ville ha en haj på 2 m?!
#23 - 3 december 2008 11:08
yo det finns många olika hajar jag har en paroon haj och en silver haj och en haj mal silver hajarna dom äter inte upp dom andra fiskarna om dom inte är skit små

Annons