Sötvattenhajarna i släktet
Glyphis verkar stanna på två meter eller strax däröver. Fast de är nog inte lätta att få tag i - alla är utrotningshotade.
Tjurhajen kan också påträffas i sötvatten - men den blir 3,5 meter och är känd för att anfalla människor. ;)
Tycker faktiskt att tjurhajen (Carcharhinus leucas) har gjort sig förtjänt av att vara mer känd än den redan är, eller snarare ökänd... Många som sett filmen Hajen (och det är många) har projicerat sina rädslor på vithajen med tragiska följder. Peter Benchley som skrev boken Jaws som låg till grund för Spielbergs mästerverk inspirerades av verkliga händelser som utspelades sommaren 1916 i Matawan (alltså så långt upp som New Jersey) där ett flertal personer föll offer i hajattacker. Trots att flera av attackerna skedde ganska långt upp i en flod som bara var några meter bred kunde man efter att ha fångat en haj konstatera att det var en vithaj (Carcharodon carcharias). Man drog slutsatsen att en och samma haj utfört samtliga attacker eftersom de tvärt slutade efter "vithajs"- fångsten.
Idag är forskare relativt överrens om att den "ökände" angriparen måste ha varit en tjurhaj och Peter Benchley har vid flera tillfällen öppet beklagat sitt "misstag" som han kallar det.
Detta blev ett inlägg som förmodligen inte hjälper mini_c4 ett dugg men då jag inte känner till ngn sötvattenshaj som skulle vara lämplig till ett hemakvarium valde jag att spinna vidare på Daniel Bloms funderingar. I regel så kallas vissa akvariefiskar ngt + haj bara för att eventuellt göra dem intressantare eller för att dom skulle ha en liknande kroppsform.([:-173])
Men är du seriös med din 2-metersgräns så vill jag ochså påpeka att det är tjurhajshonor som kan nå en längd på 3,5 meter. Hanar brukar inte bli över 2 meter, så det kanske kan vara ngt ändå då mini_c4?;):D;)
Om du kan se lite friare på begerppet "haj" så kanske ngn kan rekomendera en sötvattensrocka istället!?![:-68]