Hagens CO2 diffusor

#1 - 13 mars 2004 21:38
Tänkte fråga om någon har några erfarenheter om den? Nån som har den?

http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=839&avd=10
Det är den jag syftar på.

Hur leder man in gasen och igenom vad?
Hur effektiv är den?
Något annat företag som gör en bättre variant?

Hoppas ni har lite info att dela med er av.
#2 - 13 mars 2004 21:45
Ställde samma fråga häromdagen men fick inte så mycket respons

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22341&SearchTerms=hagen

Jag beställde den från Hjortgatan, så jag kan ju återkomma med en recension ;-) .

// Martin
#3 - 13 mars 2004 22:52
[quote]Ursprungligen skickat av izac
Tänkte fråga om någon har några erfarenheter om den? Nån som har den?
Jag har inte själv men är väldigt säker på att du för in gasen med silikon eller luftslang i botten (hålet i botten).

http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=839&avd=10
Det är den jag syftar på.
Som du kanske redan vet så har det med att göra att bubblorna ska lösas upp vilket de lär göra.

Hur leder man in gasen och igenom vad?
Hur effektiv är den?
Något annat företag som gör en bättre variant?
Annan variant? Om du är lite objektiv kan du sätta träbiten under ett insug (ytter/inner filter spelar ingen roll).
Det drar in koldioxiden och löser upp den på vägen ut. De flesta har en pump av något slag så det blir ju ett billigare och troligen ett lika effektivt sätt.

Lycka till!!!

/Anton
#4 - 14 mars 2004 11:05
Mavve.. Är du snäll och typ skickar ett mail eller nåt till mig när du testat den. Vore great! så att ja får veta.

Någon som har några uppgifter på dess effektivitet?
#5 - 14 mars 2004 11:13
Ursprungligen skickat av izac

Mavve.. Är du snäll och typ skickar ett mail eller nåt till mig när du testat den. Vore great! så att ja får veta.

Någon som har några uppgifter på dess effektivitet?

Will do. Förhoppningen är att den kommer med i veckans utskick från Hjortgatan.

// Martin
#6 - 14 mars 2004 11:21
Hej,
kolla här om det ska vara proffsigt
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=soPBqCi0DgjvadAc0eV7w3Wtyfg0f5r1cBk&f=NR&c=127998&t=temartic
Hls
/Jürgen
#7 - 14 mars 2004 14:09
Ursprungligen skickat av juha001

Hej,

kolla här om det ska vara proffsigt

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=soPBqCi0DgjvadAc0eV7w3Wtyfg0f5r1cBk&f=NR&c=127998&t=temartic

Hls

/Jürgen

Om jag vill satsa på tub skulle jag nog köpa en brandsläckare tub (som är bra många gånger större än den där) och säkert komma undan mycket billigare. Så är dock inte fallet. Är intresserad av en grym, liten, diffusor..
#8 - 14 mars 2004 15:13
juha001: Det finns många som kör med mäsk CO2 och tycker att det är funkis, men som vill maximera upplösningen av CO2:n i karet. Det finns flera olika sätt att lösa det på - från hemmalösningar till "riktiga" reaktorer. Jag blev nyfiken på vad Hagens diffusor erbjuder eftersom priset är moderat i sammanhanget.

Kompletta CO2 anläggningar är naturligtvis ett bra alternativ för den som är beredd att slanta upp lite dolares....

// Martin
#9 - 14 mars 2004 17:39
Jag har kört med Hagens diffusor länge både med mäsk-varianten och nu med co2 på tub. Har även testat att leda in gasen i insuget till ytterfiltret men har nu gått tillbaka till diffusorn för att jag är mer nöjd med resultatet. Jag har ett ganska litet växt akvarie på 100 litet, kräver en till bubblor per sekund för att nå 20-30ppm co2 per liter.
#10 - 14 mars 2004 21:04
Ursprungligen skickat av Sebban

Jag har kört med Hagens diffusor länge både med mäsk-varianten och nu med co2 på tub. Har även testat att leda in gasen i insuget till ytterfiltret men har nu gått tillbaka till diffusorn för att jag är mer nöjd med resultatet. Jag har ett ganska litet växt akvarie på 100 litet, kräver en till bubblor per sekund för att nå 20-30ppm co2 per liter.

Hur tror du kapaciteten är? Jag har ett 300l, men är ny på CO2 fronten och det är inget extremt CO2 kar.

// Martin
#11 - 14 mars 2004 21:55
En liten varningsflagga bara! Jag har själv en Hagen-diffusor, och jag tycker den löser sin uppgift bra. Man ser verkligen hur bubblorna löses i vattnen när de färdas uppåt.

Men, under den tid jag har haft diffusorn (6 mån) så har det fastnat både en svärdbärare (som jag räddade), en guppy (dog) och nu senast denna vecka en rödmunstetra (den levde, men ett par dagar hittade jag en död och det kan ha varit samma).

Så om du har små fiskar så ska du vara försiktig och medveten om att de kan fastna och stryka med..
#12 - 14 mars 2004 21:58
Ursprungligen skickat av Pompe

En liten varningsflagga bara! Jag har själv en Hagen-diffusor, och jag tycker den löser sin uppgift bra. Man ser verkligen hur bubblorna löses i vattnen när de färdas uppåt.

Men, under den tid jag har haft diffusorn (6 mån) så har det fastnat både en svärdbärare (som jag räddade), en guppy (dog) och nu senast denna vecka en rödmunstetra (den levde, men ett par dagar hittade jag en död och det kan ha varit samma).

Så om du har små fiskar så ska du vara försiktig och medveten om att de kan fastna och stryka med..

Hoppsan.... går det inte att sätta någonting som hindrar dem från att simma in. Jag antar att de tar sig in i "utblåset" eller (vet inte hur diffusorn ser ut i detalj....)?
#13 - 15 mars 2004 08:17

Ahh.. Kul att höra lite exaktare fakta! Tack för den. Du har inga bilder som visar hur det i princip ser ut i praktiken? Propotioner och så.. Jag har själv ett 100L..
#14 - 15 mars 2004 15:55
Nej tyvärr har jag inga bilder. Diffusorn gjord i genomskinlig plast och fungerar som en trappa som co2 bubblorna rullar uppför från sida till sida tills de till slut kaftigt reduserade i toppen går mot ytan. Det underlättar upptaget om man sätter utblåset från inner/ytterfilter i riktning mot diffusorn. Vi har mjukt vatten här i Eksjö. Mina vattenvärden är Kh: 5 Gh: 6,7 Ph: 6,6-6,8. Doserar normaldos PMDD.
#15 - 15 mars 2004 22:37
Sebban.. Du skulle inte kunna ge dimensionerna?
#16 - 16 mars 2004 10:27
Jag har en sådan. Den funkar bra om den sitter rakt och det inte bubblar för mycket. Jag har den till mitt 105liters och den funkar bra där. Men till akvarium över 150L ska man nog inte ha den.
#17 - 16 mars 2004 12:01
Ursprungligen skickat av Hummer

Jag har en sådan. Den funkar bra om den sitter rakt och det inte bubblar för mycket. Jag har den till mitt 105liters och den funkar bra där. Men till akvarium över 150L ska man nog inte ha den.

¨
Vadå? Klarar den inte av intensivt/effektivt bubblande?
Du har möjligtvis ingen bild på den?
#18 - 16 mars 2004 16:01
105 liters. Eller är det diffusorn du menar?
Vad gäller storleken på burk så är hårdheten på vattnet viktig.
#19 - 16 mars 2004 16:08
Den diffusor jag använder har också skördat ett offer.
Min algätare satt fast död i utblåset. vet ej om han åkt hela vägen igenom eller om han lyckades simma emot den ganska starka strömmen av vatten där.. Har beställt hjortagans stora diffusor för upp till 4000 liters akvarium. kostar dryga tusingen men som tur är är det ju en engångs utgift
#20 - 16 mars 2004 17:58
Jag har denna diffusor.
Den fungerar bra tycker jag.
CO2 bubblorna minskar en hel del innan de 'släpps' vidare (se bilder).
Jag köpte en komplett NUTRAFIN CO2 Natural System för 249 kr.
Den innhåller både behållare för mäsk, slang, diffusor samt en sats mäsk.
Mäsken fungerade inget vidare, så jag gör egen.
1 dl socker.
1/4 tärning jäst.
5 dl ljummet vatten.
(behållaren rymmer inte större sats, så det är halva den som man kör med i 1,5 liters PET-flaska).

Jag använder ingen renare för tillfället, men skall bygga på den så småningom.

Bilder på diffusorn igång finns här:
http://w1.503.telia.com/~u50305672/Akvarium/Diffusor_small.jpg
http://w1.503.telia.com/~u50305672/Akvarium/Diffusor_big.jpg
#21 - 16 mars 2004 18:45

105 liters. Eller är det diffusorn du menar?

Vad gäller storleken på burk så är hårdheten på vattnet viktig.

Diffusorn.. Klarar den inte av allt för intensivt bubblande?
självklart.

Mindblower! Tack för bilderna.. Vad hette diffusorn sa du? Vad kostade den?
#22 - 16 mars 2004 19:42
Diffusorn är Hagens, går att köpa separat för ca 110 kr tror jag.
Den följde med i det paketet jag köpte (se bild)
http://w1.503.telia.com/~u50305672/Akvarium/CO2_set.jpg
Jag gav 249 kr (normalpris är nog 349 kr)
#23 - 16 mars 2004 19:54
På paketet står det:
10 minutes of installation for a 1 month supply of CO2.
Suitability: For aquariums up to 180 liters

Jag vet inte om mäsken som medföljde räcker i en månad, då jag har gjort egen.

Jag skall prova den typen som medföljde paketet. Den går att köpa separat (tror den kostar ca 60 kr).
Jag fick en extra när jag påpekade att den jag fick inte fungerade korrekt.
Personalen i butiken sa att de hade haft problem med datumet på en del mäsksatser, därav den dåliga funktionen.

Återkommer när den är testad.
#24 - 16 mars 2004 20:23
Hur stort akvarium har du?
#25 - 16 mars 2004 20:53
Gjort det själv, ca 195 liter
#26 - 16 mars 2004 21:13
Aha.. Så det är en hagen. Toppen! Extra tack för bilderna. Hur "hög" är den ungfär i cm?
Jag kör för tillfället med 2 seriekopplade 1,5liters mäskflaskor + en renare.

Hur är det med din tillväxt.. Har du någon uppfattning om hur mycket mer co2 som förenas med vattnet med den?
#27 - 16 mars 2004 22:15
Den är ca 19x9 cm.
Jag har ingen bra uppfattning om effekten/upplösningen än, eftersom det är relativt nystartat.
Jag har sänkt PH från 8,3 till 7,0. Med ett KH på 2,8 så blir det väl ca 8,2 ppm (strax under rekommenderat, antagligen för att det är lite för stort akvarium, max 180 enl. instruktionerna.)
Men det är iallafall en höjning från ca 0,5 ppm till 8,2 ppm.

Jag skall byta lysrör och se vad som händer....

Tabeller/uträkningar enl. :
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
#28 - 17 mars 2004 07:59
Ok.. Ska ta och testa den.
Jag själv har ju lite mindre tank (100L) så den lär ge mer effekt där..
#29 - 22 mars 2004 17:22
Har nu fått min diffusor från Hjortgatan. Hagen stod det, men den diffusor jag fick var en Nutrafin....?

Det är en öppen konstruktion som helt enkelt låter bubblorna vandra från sida till sida på sin väg uppåt. Visst minskar bubblorna på vägen, men det känns ändå ganska "slösigt" att släppa iväg bubblorna vid toppen. Den skapar nog inga underverk i mitt kar - blir till att försöka konstruera en egen tror jag.....

// Martin
#30 - 22 mars 2004 21:41
Mavve.. Ajdå..
Märkte du någon skillnad ifrån förut? (Hur körde du förut)?

Hur mycket sänktes pH (vid spec. kH)? Mer aftonbubbel?

Annons