Hagen Glo T5-armatur

#1 - 13 november 2007 10:51
Är det någon som har erfarenhet av den här armaturen?

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-5armatur-p-6179?osCsid=6fc18d158cf6c67e81f7abb5f607a570

Jag har letat länge efter en belysning av "ställa på akvariet"-modell. Arcadia har en fin, Overtank, men den är så jämrans dyr. Den här Hagen-armaturen var betydligt billigare och kan justeras i längd om akvariet skulle växa... Men har någon sett den? Hur verkar kvaliten? Kan ju bli lite tråkigt med den svarta plasten, men den är ändå hyfsat diskret tycker jag.
#2 - 13 november 2007 13:36
Kolla in aquastyles armaturer, dom är snygga, till ett bra pris.
www.aquastyle.se
#3 - 13 november 2007 21:05
Tack för tipset!! Den sidan har jag missat helt, verkligen prisvärda armaturer! Eller, jag har tittat in på sidan och sett akvarierna tidigare, de är inte riktigt min stil, men missat belysningen. Jag gillar särskilt den lilla T5-armaturen för 25cm kar, så pyttig...
#4 - 7 januari 2010 10:42
aquastyle

Hej, jag letar också efter nått snyggare än hagen glo men det visar sig att aquastyle har blivit uppköpt och bara sysslar med leasing nu, så dom visste inget om armaturförsäljning, tyvärr, e det nån som vet några andra snygga och prisvärda, tänkte ha till ett litet 50 liter och ev till ett 120 liters, sötvatten
#5 - 7 januari 2010 11:08
Bara jag som tycker att Hagen Glo T5 armaturer är snygga? Tycker dom är rätt prisvärda jämfört med dom långa (150cm+) ramperna jag har sett ute på markanden för T5 går på flera tusentals kronor.
#6 - 7 januari 2010 11:09
Jag köpte ett hagen glo 2x24W till mitt 234l kar och jag måste faktiskt säga att jag blev glatt överraskad av kvaliteten, även om det ser en smula plastigt ut så känns det oerhört gediget för pengarna och isättning av lysrör etc var smart, smidigt och även vattentät vad det ser ut.

Lång elsladd var även det en bonus :)

Lyset tänds för övrigt snabbt och den verkar ge ett bra och jämnt ljus.
#7 - 7 januari 2010 11:12
Marnat skrev:
Jag köpte ett hagen glo 2x24W till mitt 234l kar och jag måste faktiskt säga att jag blev glatt överraskad av kvaliteten, även om det ser en smula plastigt ut så känns det oerhört gediget för pengarna och isättning av lysrör etc var smart, smidigt och även vattentät vad det ser ut.

Lång elsladd var även det en bonus :)

Lyset tänds för övrigt snabbt och den verkar ge ett bra och jämnt ljus.

Vart köpte du dom ifrån? Har hittat dom på guldfisken.se 2x54 för ca 1100kr vilket är rätt billigt från vad jag har sett när det gäller ramper och armaturer i allmänhet.
#8 - 7 januari 2010 11:14
Andrém skrev:
Vart köpte du dom ifrån? Har hittat dom på guldfisken.se 2x54 för ca 1100kr vilket är rätt billigt från vad jag har sett när det gäller ramper och armaturer i allmänhet.

jag köper från PWSS.se som allt annat :D
tror jag är månadens kund där eller något haha, snart spenderat 5 lax hos dem på under en månad hehe

V1213910[COLOR=#0000ff]Ramp Glo T5 61 cm. 2x24w[/COLOR]2x24 watt899,00
#9 - 7 januari 2010 11:29
Jag har två hagen Glo armaturer sedan ett par månader över mitt saltvattensakvarium som komplement till min tidigare belysning. Kanske lite tidigt att uttala sig om kvalitén, men jag tycker de verkar helt ok än så länge... Jag blev dock lite besviken på att de ändrat på konstruktionen av plastklumparna så de inte går ta bort.
#10 - 7 januari 2010 11:32
petnym skrev:
Jag har två hagen Glo armaturer sedan ett par månader över mitt saltvattensakvarium som komplement till min tidigare belysning. Kanske lite tidigt att uttala sig om kvalitén, men jag tycker de verkar helt ok än så länge... Jag blev dock lite besviken på att de ändrat på konstruktionen av plastklumparna så de inte går ta bort.

Vilka plastklumpar menar du på?
#11 - 7 januari 2010 11:34
Marnat skrev:
jag köper från PWSS.se som allt annat :D

tror jag är månadens kund där eller något haha, snart spenderat 5 lax hos dem på under en månad hehe

V1213910[COLOR=#0000ff]Ramp Glo T5 61 cm. 2x24w[/COLOR]2x24 watt899,00

Haha xD ifall du får någon rabatt får du gärna beställa åt mig med ;) vad köpte du till för lysrör?

Tror nog 4x54W T5 kommer bli en stor förändring jämfört med mina 2x54 T8 rör jag har nu :p

Har du några bilder på armaturen i din projekettråd? Skulle vara kul att se hur den ser ut.
#12 - 7 januari 2010 11:37
Marnat skrev:
Vilka plastklumpar menar du på?

De stora svarta klumparna som är tänkta som fästen. (Jag använder inte dom. Så snart garantitiden är slut tänker jag såga bort dom)... Dom sticker upp på min bild.

Ser era fästen ut som på bilderna i Hagens katalog?
http://www.hagen.com/pdf/aquatic/GLO-T5-Lighting-Program-EN.pdf
#13 - 7 januari 2010 11:48
petnym skrev:
De stora svarta klumparna som är tänkta som fästen. (Jag använder inte dom. Så snart garantitiden är slut tänker jag såga bort dom)... Dom sticker upp på min bild.

Ser era fästen ut som på bilderna i Hagens katalog?

http://www.hagen.com/pdf/aquatic/GLO-T5-Lighting-Program-EN.pdf

De är ju inte alls svåra att skruva bort ;)

om du tittar på skenorna dom sitter fast i själva reflektorn med så har du en liten skruv poå varje skena, skruva av den och dra bort klump + skena.
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=26211&d=1262538867
#14 - 7 januari 2010 12:51
Marnat skrev:
De är ju inte alls svåra att skruva bort ;)

om du tittar på skenorna dom sitter fast i själva reflektorn med så har du en liten skruv poå varje skena, skruva av den och dra bort klump + skena.

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=26211&d=1262538867

Det måste jag kolla upp... Tack för tipset! :-)
#15 - 17 februari 2010 19:10
Jag köpte en sån där Hagen då när jag startat tråden, för två år sedan alltså. Jättenöjd, den ser faktiskt riktigt bra och gedigen ut. Men på min är det sån där "snabbkoppling" för att ta bort stödbenen om man vill hänga upp den istället. Har de alltså tagit bort den finessen nu, petnym? Det verkar ju vara ett steg bakåt. Men finns fortfarande de små upphängningskrokarna som man kan fälla upp i skåran ovanpå kvar? Jag funderar nämligen på att köpa en till till ett 60cm kar, men vill hänga i taket den här gången.
#16 - 17 februari 2010 21:03
Även jag har tittat på den hagen. Det skulle väl vara möjligt att lägga den direkt på täckglaset? Eller kommer den för långt ner så det inte blir spridning på ljuset överallt?

MVH Janson
#17 - 18 februari 2010 10:19
Sniff skrev:
Jag köpte en sån där Hagen då när jag startat tråden, för två år sedan alltså. Jättenöjd, den ser faktiskt riktigt bra och gedigen ut. Men på min är det sån där "snabbkoppling" för att ta bort stödbenen om man vill hänga upp den istället. Har de alltså tagit bort den finessen nu, petnym? Det verkar ju vara ett steg bakåt. Men finns fortfarande de små upphängningskrokarna som man kan fälla upp i skåran ovanpå kvar? Jag funderar nämligen på att köpa en till till ett 60cm kar, men vill hänga i taket den här gången.

Japp dom är borta. Har köpt min för 2x54w för ett år sedan och man kan inte bara "plocka" bort fästerna om man vill ha dom kvar senare.
#18 - 18 februari 2010 10:29
Det var synd att "klumparna" blivit svårare att ta bort. Men Darre, du kanske kan svara på om öglorna ovanpå för takupphängning finns kvar?
#19 - 18 februari 2010 12:17
Sniff skrev:
Det var synd att "klumparna" blivit svårare att ta bort. Men Darre, du kanske kan svara på om öglorna ovanpå för takupphängning finns kvar?

Inte dom heller... tyvärr :(
#20 - 18 februari 2010 12:49
Va?? Det verkar ju helt bananas. Då vill jag inte köpa nån sån, verkligen synd eftersom jag är jättenöjd med den jag har. Tack för infon!
#21 - 18 februari 2010 12:57
Ja när jag köpte min så blev jag förvånad att man inte kunde ta bort klämmorna och sedan letade jag efter "fästen" för takupphängning... inte det heller... men du kanske ska ringa runt och be butikerna kolla i kartongerna dom kanske har några gamla på lager eller så har dom gjorts om igen... som sagt min är lite mer än ett år nu.

Det kanske kan vara olika varianter av den som med vissa tekniska apparater om man importerar från andra länder så funkar inte boxarna för comhem i Sverige typ.... kanske nått liknande med den också :)
Lycka till
#22 - 19 februari 2010 05:52
Darre skrev:
Ja när jag köpte min så blev jag förvånad att man inte kunde ta bort klämmorna och sedan letade jag efter "fästen" för takupphängning... inte det heller... men du kanske ska ringa runt och be butikerna kolla i kartongerna dom kanske har några gamla på lager eller så har dom gjorts om igen... som sagt min är lite mer än ett år nu.

Det kanske kan vara olika varianter av den som med vissa tekniska apparater om man importerar från andra länder så funkar inte boxarna för comhem i Sverige typ.... kanske nått liknande med den också :)

Lycka till

jag köpte min hagen glo för mindre än 6 månader sen, närmare 4 månader skulle jag tro. Det är hur lätt som helst att plocka bort fästena för akvariet och du har två små öglor gömda i toppen på armaturen för takupphängning, så såvidda de inte är omgjorde de senaste 4 månaderna så är det inga problem.. Titta på lysrampen vettja, finns små skruvar på skenorna som akvariefästen sitter fast med, skruva bort dem och dra bort fästena..
#23 - 19 februari 2010 08:34
Mina ramper hade fästena för takupphängning kvar. De fälls ned så de är svåra att se.
#24 - 21 februari 2010 14:18
Hmm, takupphängningen kan alltså finnas kvar trots allt. Jag får väl helt enkelt be om de kan kolla det åt mig innan de skickar, har tänkt köpa via nätet.
#25 - 21 februari 2010 21:30
janson skrev:
Även jag har tittat på den hagen. Det skulle väl vara möjligt att lägga den direkt på täckglaset? Eller kommer den för långt ner så det inte blir spridning på ljuset överallt?

MVH Janson

Janson, jag provade att sänka ner min hagen armatur till den höjd som kan motsvara täckglashöjden. Det blev som du säger sämre spridning på ljuset men det blev starkare där ljuset var koncentrerat.
Måttet på karet var 60x30x30.
#26 - 21 februari 2010 21:31
Den version där plastklumparna (fästet för glaset) inte gick att ta bort från skenan, är det nya eller gamla versionen:S?
#27 - 21 februari 2010 21:58
Sumpan skrev:
Den version där plastklumparna (fästet för glaset) inte gick att ta bort från skenan, är det nya eller gamla versionen:S?

det ska gå på båda versioner, bara man tittar lite ;)
#28 - 21 februari 2010 22:16
Marnat skrev:
det ska gå på båda versioner, bara man tittar lite ;)

Okey, känns som om man får använda lite våld eller är det ett lätt ingrepp? Ta bort skena+fäste är ju inga problem, men att bara ta bort fästet har jag inte fattat hur det ska gå till. Ska ta en nogran titt med detsamma:)
#29 - 22 februari 2010 08:18
Sumpan skrev:
Janson, jag provade att sänka ner min hagen armatur till den höjd som kan motsvara täckglashöjden. Det blev som du säger sämre spridning på ljuset men det blev starkare där ljuset var koncentrerat.

Måttet på karet var 60x30x30.

Tack för svaret! Hur långt över ytan hade du den och hur långt över har du den i vanliga fall? Verkar vara en mycket trevlig pryl så det kanske skulle kunna gå att göra en egen liten ställning på glaset. Kör man utan glas finns risken att fiskarna får lite nya leksaker eller annat roligt. ;)
#30 - 22 februari 2010 11:26
janson skrev:
Tack för svaret! Hur långt över ytan hade du den och hur långt över har du den i vanliga fall? Verkar vara en mycket trevlig pryl så det kanske skulle kunna gå att göra en egen liten ställning på glaset. Kör man utan glas finns risken att fiskarna får lite nya leksaker eller annat roligt. ;)

Skulle gissa att det var 3-4 cm mellan vattenytan och armaturen. I vanliga fall så har jag den fäst med de fästen som finns på den och då är den ca 10-12 cm över vattenytan. Ska hänga upp den på lina i taket och så jag får optimal spridning/fokusering! Men om du har möjlihget att använda de fästen som finns med så är det enklare att använda dem. Mycket trevlig pryl som sagt:)
#31 - 23 februari 2010 10:50
Skall kolla noga på min om det finns fäste för taket när jag kommer hem... däremot själva "fötterna" är det nog grymt svårt att ta bort... har försökt lite innan jag satte upp den men ville inte ta i. Om det går att ta bort så måste dem sitta sten hårt... Om jag kommer ihåg rätt så står det inte i min manual hur man tar bort dessa heller... har den på vinden så kan kolla vid ork ;)
#32 - 23 februari 2010 10:53
Sumpan.... om du lyckas få bort dessa fästen skriv då hur du gjorde... så slipper jag försöra min ramp ;)
#33 - 23 februari 2010 11:35
darre, fötterna sitter ju på 2 stålskenor som går in i rampen, kolla på ändarna av dess stålskenor :) där bör du hitta två stycken miniskruvar, skruva av dess och dra bort foten ;) Så är det åtminstone på de nya versionerna av rampen.
#34 - 23 februari 2010 17:48
Marnat skrev:
darre, fötterna sitter ju på 2 stålskenor som går in i rampen, kolla på ändarna av dess stålskenor :) där bör du hitta två stycken miniskruvar, skruva av dess och dra bort foten ;) Så är det åtminstone på de nya versionerna av rampen.

Har skruvat av dessa redan och då hittar jag en sån där snurr grej som man klämma ihop men hur mycket jag än klämmer och drar inte fan gick dessa av.... :(
#35 - 23 februari 2010 23:07
Darre skrev:
Har skruvat av dessa redan och då hittar jag en sån där snurr grej som man klämma ihop men hur mycket jag än klämmer och drar inte fan gick dessa av.... :(

Jo den verkar sita stenhårt, har du sett den transparanta plastbiten?
#36 - 24 februari 2010 07:50
På stålskenorna sitter det "stoppar" så att skenorna inte ska gå att dra ut hela vägen. Jag tog helt enkelt en tång och drog ut dessa men dom är gjorda i plast så vissa av dem delade på sig så man får vara lite försiktig. Sedan så sitter toppöglorna gömda i ett spår. Krävs lite våld att vika ut dom
#37 - 24 februari 2010 09:46
Japp öglorna kan jag oxå bekräfta nu sitter gömda i spår som Flelle skriver.

Sumpan... ja ska man trycka ned den och dra ut, eller?? Har du testat ;)
#38 - 24 februari 2010 11:58
Darre skrev:
Japp öglorna kan jag oxå bekräfta nu sitter gömda i spår som Flelle skriver.

Sumpan... ja ska man trycka ned den och dra ut, eller?? Har du testat ;)

Nej har faktiskt inte gjort det då det känns som att jag kommer sabba hela armaturen:p
#39 - 24 februari 2010 19:09
jag skruvade bara av skruvarna och drog ut hela fötterna med stålrännor :) kan visa bild om det är intressant
#40 - 25 februari 2010 00:24
Marnat skrev:
jag skruvade bara av skruvarna och drog ut hela fötterna med stålrännor :) kan visa bild om det är intressant

Jag måste ha dessa rännor kvar eftersom armaturen kommer "ligga" på dessa. Så jag måste få av bara plast fästerna och metall rören skall vara kvar (dom man drar ut alltså).
#41 - 25 februari 2010 05:33
Darre skrev:
Jag måste ha dessa rännor kvar eftersom armaturen kommer "ligga" på dessa. Så jag måste få av bara plast fästerna och metall rören skall vara kvar (dom man drar ut alltså).

du vet om att dessa små stålpinnar inte är gjorda för det va? utan fötterna man skruvar fast i karet så kommer de aldrig hålla du, de är ganska mjuka av sig.
#42 - 25 februari 2010 14:14
Marnat skrev:
du vet om att dessa små stålpinnar inte är gjorda för det va? utan fötterna man skruvar fast i karet så kommer de aldrig hålla du, de är ganska mjuka av sig.

Egentligen så ligger armaturen redan på dessa. Plast fästerna är bara för att den ska ligga lite mer över ytan vad jag förstår. Men jag får fortfarande inte av dessa :(
#43 - 2 mars 2010 09:27
Fick loss fästerna idag genom att trycka in dom där genomskinliga plastbitarna. Tänkte dela med mig av detta ;)
#44 - 2 mars 2010 09:29
Darre skrev:
Fick loss fästerna idag genom att trycka in dom där genomskinliga plastbitarna. Tänkte dela med mig av detta ;)

sa ju att det går :D:D:D:D
#45 - 2 mars 2010 12:14
Marnat skrev:
sa ju att det går :D:D:D:D

Hehehe ja, du ska ha kredit för detta hehehe men fan vad man var svettig för att inte förstöra rampen ;)
#46 - 2 mars 2010 12:21
Darre skrev:
Hehehe ja, du ska ha kredit för detta hehehe men fan vad man var svettig för att inte förstöra rampen ;)

har den byggts för att hhänga över ett badkar för ffiskar så ska den ffan håålla...
#47 - 2 mars 2010 13:23
Marnat skrev:
har den byggts för att hhänga över ett badkar för ffiskar så ska den ffan håålla...

hehehe ja men inte om man knäcker fästerna ;)

Annons